مقام معظم رهبری معتقدند کار بدون پژوهش بی اساس است94/09/24

http://bushehri.net/images/20/1/454214/5858/IMG16043064.jpgحضرت آيت الله سيد هاشم حسيني بوشهري «دامت برکاته»، طی سخنانی با اشاره به توجه ژرف مقام معظم رهبری به مسئله پژوهش، اظهار داشتند: روزهای دوشنبه گروه‌های مختلفی خدمت رهبری می‌رسند، اخیرا با حضور جمعی از اعضای کنگره مرحوم سید مرتضی خدمت ایشان رسیده بودیم و وزیر نفت نیز گزارشی پژوهشی از اقدامات صورت گرفته در عرصه انرژی ارائه داد که رهبر معظم انقلاب فرمود «در هر زمینه‌ای که اقدامات خود را از نقطه پژوهش آغاز کردیم، کار دارای بنیان و اساس صحیح بود و در هر عرصه‌ای که توجهی به پژوهش صورت نگرفت، کار بی‌اساس ماند.

ایشان در بخش دیگری از سخنان خود به آسیب‌شناسی از پژوهش‌ها پرداختند و اظهار داشتند: اگرچه این آسیب‌ها رو به کاهش است، اما همچنان وجود دارد که باید به صفر برسد، یکی از مشکلات پژوهش‌های فعلی عدم عمق بخشی آنها است، گاهی مقالات زیادی برای جشنواره‌ها ارسال می‌شود اما عمق، غنابخشی و بررسی ریشه‌ای وجود ندارد.

معاون جامعه مدرسین با انتقاد از اینکه هنوز رعایت اخلاق پژوهشی صورت نمی‌گیرد، بیان کردند: نقل کردن در کارهای پژوهشی و تالیفات ایرادی ندارد، اما گاهی کپی کاری متنی صورت می‌گیرد.

آیت الله حسینی بوشهری عدم توجه به نیاز سنجی را یکی دیگر از آسیب‌های پژوهش‌ها عنوان کردند و فرمودند: در بسیاری از پژوهش‌ها به نیاز جامعه اسلامی و نظام و حوزه توجهی نشده است.

ایشان بر ضرورت تبادلات علمی و اطلاعاتی مراکز پژوهشی تاکید کردند و فرمودند: باید نیاز‌ها رصد و توزیع شود تا از موازی‎کاری ممانعت به عمل آید.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور در پایان بر لزوم حمایت مالی و تشویق‌های لازم از پژوهشگران تاکید کردند و فرمودند: تعداد زیادی آثار در قم وجود دارد، اما گاهی نویسندگان و مؤلفان برای دریافت یک وام معمولی عاجز و ناتوان هستند و نهادی وجود ندارد که از آن‌ها حمایت کند.

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Please publish modules in offcanvas position.