تفاوت حجم عمل با کيفيت عمل از نگاه آیت الله حسینی بوشهری94/04/04

http://bushehri.net/images/zamanmmm/IMG_0255.JPGمدير حوزه‌هاي علميه سراسر کشور با بيان اين که حجم عمل مورد نظر خدا نيست و گاهي اوقات با يک لا اله الا الله گفتن سرنوشت يک نفر عوض مي‌شود فرمودند: گاهي عده‌اي در انجام اعمال خود را به زحمت مي‌اندازند اما اعمال آنها آميخته با مسائلي است که درجه خلوص آن کم است و چون خلوص کم است مرتبه او پايين مي‌آيد.

حضرت آيت الله سيد هاشم حسيني بوشهري «دامت برکاته»ظهر دیروز در جمع کارمندان مرکز خدمات حوزه‌هاي علميه در ادامه  سلسله مباحث تفسير دعاي مکارم اخلاق صحيفه سجاديه با اشاره به جايگاه نيت، بيان کردند: نيت است که سرنوشت عمل را روشن مي‌کند و نيت انسان مؤمن گاهي از عملي که انجام مي‌دهد برتر و بالاتر است.

ایشان با بيان اينکه امام سجاد(ع) در اين دعا از خداوند احسن النيات را مي‌خواهد که نشان مي‌دهد نيت داراي مراتبي است فرمودند: گاهي انگيزه انسان‌ها براي اطاعت امر الهي و ترک محرمات رسيدن به بهشت و جهنم و دوري از آتش دوزخ است.

مدير حوزه‌هاي علميه کشور  ادامه دادند: گاهي انسان نماز مي‌خواند و از گناه صرف نظر مي‌کند، ولي انگيزه او بهشت و دوري از جهنم نيست، بلکه صرفاً اطاعت از خدا است و براي خدا است که اين اعمال را انجام مي‌دهد.

ایشان تصريح کردند: احسن النيات اين است که طمعي به بهشت نداريم و خدا را به خاطر خداييش پرستش مي‌کنيم، همانطور که زندگي اوليا الهي اين چنين بوده است.

آيت الله حسيني بوشهري در ادامه عنوان کردند: ما اگر به خاطر طمع به بهشت و ترس از جهنم از گناه صرف نظر کنيم کار اشتباهي انجام نداده‌ايم، بلکه در رتبه‌بندي پايين‌تري قرار گرفته‌ايم.

ایشان با اشاره به فراز ديگري از دعاي مکارم اخلاق بیان کردند: امام سجاد (ع) در اين بيان مي‌کنند "وَ بِعَمَلى اِلى‏ اَحْسَنِ الْاَعْمالِ " يعني اينکه خدايا كردارم را به بهترين كردارها تبديل كن."

آيت الله حسيني بوشهري با بيان اينکه حجم عمل مورد نظر خدا نيست و گاهي اوقات با يک لا اله الا الله گفتن سرنوشت يک نفر عوض مي‌شود فرمودند: عده‌اي در انجام اعمال خود را به زحمت مي‌اندازند اما اعمال آنها آميخته با مسائلي است که درجه خلوص آن کم است و چون خلوص کم است مرتبه او پايين مي‌آيد.

ایشان ادامه دادند: احسن العمل به درجه خلوص بر مي‌گردد و اگر اين درجه خلوص تبديل به اکثرالعمل شود، اين اکثر العمل به احسن العمل تبديل خواهد شد.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم با اشاره به اينکه سرمايه ما در آخرت اعمال ما است ابراز داشتند: هنر ما بايد اين باشد که در کارهايي که انجام مي‌دهيم تنها به يک کار خاص نچسبيم و به دنبال انجام کارهاي بهتر باشيم.

مدير حوزه‌هاي علميه کشور با اشاره به روايتي از امام هادي(ع) عنوان کردند: امام هادي(ع) مي‌فرمايند در دنيا بازار مال و در آخرت بازار اعمال داغ است.

ایشان به روايتي از اميرالمؤمنين (ع) نيز  اشاره کردند و بیان کردند: کسي از اميرالمؤمنين(ع) درخواست يک موعظه کرد و حضرت مي‌فرمايد از کساني نباش که به آخرت اميدوار باشي اما دستت خالي از عمل است.

Please publish modules in offcanvas position.