آیت الله حسینی بوشهری: تکالیف پژوهشی وارد مدارس علمیه شود94/09/26

http://bushehri.net/images/busshehri/zaman2%202.jpgمدیر حوزه های علمیه کشور فرمودند: باید سعی کنیم تکالیف پژوهشی را وارد مدارس علمیه کنیم و آموزش حوزه ها نیز پژوهش محور باشد. مسئولین حوزه به دنبال عملیاتی کردن این کار هستند.

حضرت آيت الله سيد هاشم حسيني بوشهري «دامت برکاته» عصر دیروز در آیین اختتامیه پنجمین جشنواره و تجلیل از پژوهشگران برتر که در موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) برگزار شد فرمودند: جای تردیدی نیست که پژوهش از مسائل مهم در جامعه است و آنچه امروز در کشورهای توسعه یافته مهم است و زیر بنای پیشرفت آنها را در بردارد مسئله پژوهش است.

مدیر حوزه های علمیه کشور اظهار داشتند: اگر کسی بخواهد بدون کار پژوهشی در موضوعات مختلف سرمایه گذاری انجام دهد این سرمایه گذاری در حقیقت نوعی اتلاف وقت و سرمایه است.

عضو خبرگان رهبری اظهار داشتند: در حال حاضر حوزویان در حوزه سر سفره بزرگان دین و تراث گذشته نشسته اند که این بزرگان بر اساس شرایط آن زمان کارهای بزرگی از خود به یادگار گذاشته اند و شما طلاب و پژوهشگران چهره های اخص دین ما را در موضوعات مختلف می بینید.

آیت الله حسینی بوشهری بیان داشتند: بزرگان دین، هر جا در موضوعی احساس نیاز می کردند، وارد می شدند و با پژوهش نسبت به آن شبهه پاسخ مناسب ارائه می دادند که باید بگوییم در این عرصه خوب درخشیدن و تأثیر گزارند.

مدیر حوزه های علمیه کشور افزودند: به جای اینکه از کارکردهای گذشته صحبت کنیم، باید از امروز سخن بگوییم و جای این سئوال باقی است که ما طلاب چه وظیفه ای نسبت به حوزه در امر پژوهش داریم و آیا می توانیم اهداف گذشته را ادامه دهیم و از میراث گذشتگان خود دفاع کنیم.

امام جمعه قم اظهار داشتند: کار پژوهشی در حوزه برای طلاب امری اجتناب ناپذیر است و باید این مهم از همان ابتدای سال های طلبگی شروع و جدی گرفته شود.

آیت الله حسینی بوشهری خاطرنشان ساختند: حوزه از طلبه مقدماتی انتظار کار خاص پژوهشی ندارد، ولی می تواند تا حدودی با راهنمایی استاد کار تحقیقاتی مناسب با موضوعاتی که با آن درگیر است انجام دهد.

ایشان ادامه دادند: باید سعی کنیم تکالیف پژوهشی را وارد مدارس علمیه کنیم و آموزش حوزه ها نیز پژوهش‎محور باشد.

مدیر حوزه های علمیه کشور با بیان این که مسئولین حوزه به دنبال عملیاتی کردن امر پژوهش هستند افزودند: پژوهشگران این موسسه برای امر پژوهش و پیشنهاد های لازم برای بهتر شدن متن های کتب و ... باید حوزه را یاری دهند.

آیت الله حسینی بوشهری به برخی آسیب های پژوهش اشاره کردند و فرمودند: عدم نیاز سنجی، سطحی نگری، تکیه بر پژوهش فردی، شتاب‎زدگی در امر پژوهش، نوع گرایی و نوگریزی، ازدیاد مراکز پژوهشی و کم بودن نیروهای انسانی در امر پژوهش و عدم حمایت مالی از پژوهشگران از جمله آسیب های موجود در این عرصه است.

Please publish modules in offcanvas position.