انتقادپذیری یکی از ویژگی هایی است که باعث رشد و کمال می شود95/11/16

حضرت آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری«دامت برکاته»، استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم طی سخنانی در کلاس درس تفسیر خود با بیان روایاتی درباره انتقاد پذیری فرمودند:

روایت اول: قال مولینا الإمام الهادی (ع): «إِنَّ اللَّهَ إِذَا أَرَادَ بِعَبْدٍ خَيْراً إِذَا عُوتِبَ‏ قَبِلَ.

امام هادی (ع) در روایت مذکور، فرموده است که اگر خدای متعال خیر بندهای را بخواهد، کاری میکند که وقتی مورد انتقاد قرار میگیرد، انتقاد را بپذیرد.

یکی از ویژگیهای انسانهایی که رشدشان متوقف نمیشود و همیشه در صدد رسیدن به کمالند، این است که انتقادپذیرند. بعضی از افراد انتقاد و سخنی را که بر خلاف میلشان باشد، برنمیتابند لذا هالهای دور خود درست میکنند و خود را تافته جدا بافته میدانند و هیچ گاه از انتقادی که نسبت به آنها وارد میشود، استقبال نمیکنند؛ هرچند انتقادی که نسبت به آنها وارد میشود، خیرخواهانه باشد. این افراد دچار توهم و اوهام میشوند و آنچه را که در جامعه نسبت به آنها وجود دارد، با آنچه خودشان فکر میکنند، فرسنگها فاصله دارد لذا گاهی با صحنهای مواجه میشوند که برای آنها باورپذیر نیست چون هیچ گاه نخواستهاند واقعیات را بپذیرند و انتقادها را بپذیرند. این گونه افراد یکباره در سراشیبی سقوط قرار میگیرند و از جایی ضربه میخورند که گمان نمیکردهاند. سلاطین، افراد ظالم و ستمگر و صاحبان قدرت معمولاً در طول تاریخ اینگونه بودهاند، یعنی اطراف آنها کسانی بودهاند که جز مدح، ثنا و ستایش کار دیگری نمیکردهاند و آنها از درک واقعیت دور میشدهاند و به یکباره در ورطه سقوط گرفتار میشدهاند.

انسانهایی که انتقادپذیر باشند، از سخنی که بر خلاف میلشان باشد، استقبال میکنند و عیوبشان را میپذیرند.

امام صادق (ع) فرموده است: «أَحَبُ‏ إِخْوَانِي‏ إِلَيَّ مَنْ أَهْدى‏ إِلَيَّ عُيُوبِي» ؛ محبوبترین دوستان من کسی است که عیوب من را به عنوان هدیه برای من میآورد.

روایت دوم: قال مولینا الإمام الکاظم (ع) : «فَاسْتَحْيُوا مِنَ‏ اللَّهِ‏ فِي سَرَائِرِكُمْ‏ كَمَا تَسْتَحْيُونَ مِنَ النَّاسِ‏ فِي عَلَانِيَتِكُمْ» ؛ در خلوتهای خود از خداوند متعال حیا کنید؛ چنانکه در عَلن از مردم حیا میکنید.

خداوند از رگ گردن به انسان نزدیکتر است [«نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِيدِ» ] لذا انسان باید در خلوت خود نیز خدا را ناظر بر اعمال و رفتارش بداند و حیا کند که بعضی از کارها را انجام دهد.

قال الإمام المجتبی (ع): «مَنْ تَذَكَّرَ بُعْدَ السَّفَرِ اعْتَدَّ» ؛ هر کس که دوری راه سفر را به یاد آورد، آماده میشود.

بنابراین، انسان باید هر لحظه آمادگی رفتن را داشته باشد و بداند که راهی طولانی در پیش دارد و روزی باید در محضر عدل الهی آماده شود و نسبت به آنچه در دنیا انجام داده است، پاسخگو باشد لذا انسان باید همانگونه که در سفرهای دنیوی با حساب و وسایل مورد نیاز به مسافرت میرود و از چند روز قبل آماده میشود و آنچه را لازم دارد، آماده میکند، برای سفر اخروی نیز آماده باشد و زاد و توشهای برای این سفر مهیّا سازد. همچنین، امام حسن مجتبی (ع) فرموده است: «اسْتَعِدَّ لِسَفَرِكَ‏ وَ حَصِّلْ زَادَكَ‏ قَبْلَ حُلُولِ أَجَلِكَ» ؛ خودت را برای سفرت آماده کن و قبل از اینکه اجلت فرا رسد، زاد و توشهات را بردار.  

دیدگاه‌ها   

Selene
#6 Selene 1398-01-27 18:24
لعنت به مسئولینی که انتقاد پذیر نیستند
نقل قول کردن
Marisol
#5 Marisol 1397-10-19 03:28
سلام گفتن نداره چون این عزیزان گوش نمی کنند خودتان را خسته نکنید باز به معرفت و مردم دوستی شما درود بر آیت الله حسینی بوشهری
نقل قول کردن
کریس
#4 کریس 1397-10-18 18:13
سلام تا کی تند روی و کر بودن این حضرات ادامه داره مملکت بی سرو تهی شده هر کس از هر سو دستوری میده
نقل قول کردن
صحبت
#3 صحبت 1397-10-18 15:33
از مسئولین بی شرف بیزاریم
نقل قول کردن
همت
#2 همت 1397-10-12 23:31
مردم از مسئولین خسته و درمانده شدن فکری بکنید
نقل قول کردن
رها
#1 رها 1395-11-16 07:14
بله بنده هم کاملا موافقم و خودم هیشه انتقاد پذیر هستم
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Please publish modules in offcanvas position.