حوزه باید گام های متعددی برای شکوفایی انقلاب بردارد96/06/23

عضو شورای عالی حوزه های علمیه کشور بیان کردند: حوزه خاستگاه انقلاب است و علت مبقیه همان علت محدثه است ولی انقلاب و حوزه حقوقی را بر یکدیگر دارند؛ حوزه باید گام های متعددی برای شکوفایی انقلاب بردارد تا به قول رهبر انقلاب به تمدن اسلامی برسیم.

حضرت آیتالله حسینی بوشهری«دامت برکاته» عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در مراسم آغاز سال تحصیلی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) فرمودند: خوشبختانه امروزه شاهد آن هستیم که آیتالله محمد جواد فاضل لنکرانی به خوبی راه پدر بزرگوارشان را ادامه داده است،خداوند توفیقات خود را به کسانی می دهد که اوقات خود را در بهترین راه هزینه کند که این دو عالم این مسیر را طی کردند.

استاد حوزه علمیه قم  با بیان اهمیت سخن گفتن از کارنامه درخشان حوزه های علمیه برای طلاب جوان گفتند: بانی حوزه های علمیه، شخص پیامبر اکرم بودند و این حوزه در هر زمان متناسب با نیازهای جامعه و زمان قدم برداشتند.

از آنجایی که حوزه در جایگاه جانشینی پیامبران و ائمه علیهم السلام  قراردارند و به همین دلیل به یک منطقه و جغرافیای محدود منحصر نمیشوند؛حوزه علمیه نمی تواند خود را منحصر به رسالت در ایران بداند زیرا امروز مردم در قاره های دیگر نیز حق دارند که از ما انتظار تبلیغ داشته باشند.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با اشاره به ارتباط تنگاتنگ حوزه و انقلاب ادامه دادند: حوزه علمیه خاستگاه انقلاب است و علت مبقیه همان علت محدثه است ولی انقلاب و حوزه حقوقی را بر یکدیگر دارند؛ حوزه باید گام های متعددی برای شکوفایی انقلاب بردارد تا به قول رهبر انقلاب به تمدن اسلامی برسیم.

حوزه باید به نیازهای نظام پاسخگویی داشته باشد و باید از همه امکانات خود به نحو احسن استفاده کند؛ امروزه سهل انگاری و افزایش تعطیلات و عدم انگیزه نسبت به درس و بحث به کار و مسئولیت ما آسیب جدی وارد می‏ کند.

حوزه تنها مرکزی است که می تواند فقه را در جامعه پیاده کند رهبر انقلاب همیشه این نکته را در زمان مدیریت در حوزه به بنده بیان می کردند که این حوزه علمیه بزرگ چند ده هزار نفری در بخش های مختلف فعال است ولی نیازمند آن هستیم که در دل این حوزه بزرگ، یک حوزه کوچکتر که بار رسالت حوزه را به دوش می‏گیرد فعالیت داشته باشد.

عضو شورای عالی حوزههای علمیه با تقدیر از تلاش های صورت گرفته در مرکز فقهی ائمه اطهار در عرصه های علمی و پژوهشی به خصوص پایان نامه های قوی آن بیان کردند؛ این مرکز سالهای متمادی در زمینه فقه و اصول و تفسیر و کلام و مدرسه علمیه فعالیت گسترده دارد؛ یکی از نوآوری های این مرکز، کرسی‏های علمی تخصصی است.

اگر به فهرست بیش از 60 نشست این مرکز نگاه کنیم مشاهده می‏کنیم که مسایل مهم و مبتلابه نظام در این نشستها مدنظر قرارگرفته است و امیدواریم این پژوهش به کتاب‏های غنی مبدل شود.

مسئولیت دیگر حوزه های علمیه ما، تربیت عالمان متخلق است؛ امروز حوزه ما در عرصههای مختلف علمی و اخلاقی باید کارکرد روشنی داشته باشد؛ اگر طلبه ما دهها سال با اصطلاحات علمی و کلامی و فقهی سروکار داشته باشد ولی مهذب نباشد نمی‏تواند به نقش طلبگی خود عمل کند.

آیت الله حسینی بوشهری مسئولیت دیگر حوزه را تبلیغ دین و تبیین شریعت ذکر کردند و افزودند: حتی کسانی که باید در حوزه بمانند و به درجات عالی اجتهاد و کمالات معنوی و اخلاقی برسند و به جایگاه مرجعیت هم برسند نیز خود را بی نیاز از تبلیغ دین نمی‏دانند.

وظیفه دیگر حوزه، دفاع همه جانبه دین در مقابل شبهات و بدعتهایی است که در دین ایجاد میشود؛ حوزویان نمی توانند نسبت به شبهات و مسایلی که در جامعه رخ میدهد بی تفاوت باشند؛ طلاب باید در مقابل شبهات با تمام وجود خود سینه سپر کنند؛ بزرگان ما از جمله امام راحل پس از بروز یک شبهه درس خود را تعطیل می کردند تا پاسخ این شبهات را بدهند و اذهان را تنویر کنند.

شناخت زمان و اقتضائات زمان همراه با حفظ اصالتها از دیگر وظایف حوزه است؛ نباید به بهانه تنظیم ساختار آموزشی جدید سرمایهها و پشتوانههای خود را کنار بگذاریم.

معاون جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان کردند: وجود حوزویان باید مفید باشد؛ خوشبختانه این مرکز در این راستا گامهای مهم و جدی برداشته باشد.

آیت الله حسینی بوشهری با ذکر این مطلب که امروزه شاهد اسلام هراسی و ایران هراسی و شیعه هراسی و نسل کشی مسلمانان هستیم عنوان کردند: حوزه باید بیش از گذشته در این زمینه فعال باشد و از زمانه خود عقب نیافتد؛ البته در این مسیر باید موانع را بشناسیم و آنها را برطرف کنیم.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Please publish modules in offcanvas position.