حوزه‌های علمیه باید به نصایح رهبری و مراجع پایبند باشند96/06/25

حضرت آیتالله حسینی بوشهری«دامت برکاته» در خطبه‌های این هفته نماز جمعه قم که در مصلای قدس برگزار شد به بازگشایی حوزه‌های علمیه و مراکز آموزشی کشور اشاره کردند و فرمودند: پایبند بودن از حوزه‌های علمیه مورد انتظار است و خروجی‌های حوزه باید انسان‌های زمان شناس، عالم و دارای آداب اسلامی باشد.

امام جمعه قم خاطرنشان کردند: اکنون در آغاز سال تحصیلی جدید هستیم و حوزه‌های علمیه به صورت رسمی کار خود را آغاز کرده‌اند، انتظار داریم که حوزه‌ها به نصایح رهبری و مراجع تقلید و نیازهای جامعه توجه و خود را با تحولات زمان همراه و همگام کنند.

آیت الله حسینی بوشهری با تاکید بر اینکه خروجی‌های حوزه باید انسان‌های دانشمند، متخلق به اخلاق، زمان‌شناس و مسؤولیت پذیر باشند، گفتند: همانطور که گذشته به فکر ما بوده‌اند باید برای آیندگان نیز برنامه‌ریزی کنیم.

ایشان در خصوص بازگشایی مدارس نیز گفتند: امروز مسئله بی‌سوادی رو به کاهش است و در اوایل انقلاب ۴۸ درصد مردم با سواد بودند اما امروز نزدیک به ۹۰ درصد جامعه باسواد هستند.

آیت الله حسینی بوشهری تصریح کردند: معلمان عزیز باید مورد حرمت جامعه، والدین، دانش آموزان و مورد تکریم دولت باشند چرا که آن‌ها عمر خود را در راه رشد دانش آموزان صرف می‌کنند.

امام جمعه قم تأکید کردند: دانشگاه‌ها امروز باید تولید علم داشته و دانش بنیان باشند و تولید علمشان به تولید ثروت کمک کنند

ایشان با اشاره به اینکه تقوا می‌تواند خیرات و برکات را برای انسان به دنبال داشته باشد، اظهار کرد: هر چند امکان دارد اسباب دیگری برای رسیدن به خیر داشته باشیم اما خیری که به واسطه تقوا حاصل می‌شود با دیگر خیرات متفاوت است.

امام جمعه قم با بیان اینکه خیر دنیا و آخرت بر اساس تقوا حاصل می‌شود، تصریح کردند: چندین پیامد اجتماعی و در اثر ترک امر به معروف و نهی از منکر وجود دارد که باید نسبت به این پیامدها آگاه باشیم.

امام جمعه قم از اهمیت بیان مصادیق منکر و معروف در جامعه یاد کردند و گفتند: همانطور که معروف‌های فراوان داریم منکرهای بسیاری نیز وجود دارد که باید با اولویت‌بندی، به معرفی این معروف‌ها و منکرها بپردازیم تا آمران به معروف و ناهیان از منکر نیز بتوانند به شیوه مطلوب‌تری با منکرها و معروف‌ها روبرو شوند.

ایشان بر تدوین و آشنایی معیارهای معروف‌ها و منکرها تاکید کرد و ادامه داد: استفاده از این راهکار دیدگاه‌های افراد را به یکدیگر نزدیک می‌کند به همین علت در برخورد با منکر و معروف شاهد نتایج مطلوب‌تری خواهیم بود.

به عنوان نمونه اگر ندانیم که خرید کالای خارجی کار درستی است یا خیر، باید بررسی کنیم که این اقدام در اشتغال جامعه و وابستگی کشور به خارجی‌ها تاثیر دارد یا خیر، اگر ضرر به آحاد جامعه برسد بر اساس آموزه‌های دینی این اقدام منکر است، هر چند اگر این موارد بر اساس مبادله باشد موضوع وابستگی و کاهش اشتغال مطرح نیست چرا که کالایی نیز از کشور خارج می‌شود.

ایشان با تاکید بر اینکه معروف و منکر را نباید به مباحث جزیی محدود کنیم، گفتند: منکر و معروف در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی تعاریف مشخصی دارند، نفس تولید جنس نامرغوب در یک کارخانه منکر است، کارخانه‌ای جنس نامطلوبی تولید می‌کند که گرایش جامعه به سمت کالای خارجی می‌رود در حقیقت یک کار منکر را انجام داده است.

هر کاری در جامعه که سبب بازماندگی، توقف و کند کردن حرکت در مسیر به سمت خداوند متعال شود منکر است و هر کاری که سبب افزایش سرعت انسان در این مسیر شود معروف است؛ همانطور که قرآن کریم نیز کارهای لهو و لعب که مسیر الهی را کور می‌کند را منکر دانسته است، فرقی نمی‌کند که این مباحث از صدا و سیما یا در قالب بستر دیگری پخش شود.

دیدگاه‌ها   

کامران سعیدی فر
#3 کامران سعیدی فر 1396-06-28 14:01
با سلام خدمت شما حوزه های علمیه و طلاب همیشه قدردان رهبری هستند و نمکدان نمی شکننند
نقل قول کردن
سرباز جان برکف
#2 سرباز جان برکف 1396-06-26 09:39
سلام واقعااز شما ممنونم جانم فدهی رهبرم که اینقدر در رسانه های مختلف به ایشون ظلم میشه و همیشه از او کم می گویند و کم می نویسند و وقتی هم می نویسند شایعه علیه اوست
نقل قول کردن
کمیلی
#1 کمیلی 1396-06-25 04:21
در حوزه طلبه از طلبه هم حجره ای حرف شنوی نداره از علما که هیچ ندارن اینه که وضعیت مملکلت این شده
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Please publish modules in offcanvas position.