خطبه های نماز جمعه مورخ 94/02/25

 

بسمه تعالی

مشروح خطبه‏ های نماز جمعه

حضرت آیت الله حسینی بوشهری

مورخ 94/02/25                                                    خطبه شماره 102

 

 

 

 

خطبه اول

السلام علیک یا حجة الله، السلام علیک یا بقیة الله فی ارضه، السلام علی المهدی الذی وعد الله عزّوجلّ أن یملأ به الأرض عدلاً و قسطاً کما ملئت ظلماً و جوراً.

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله نحمده و نستعینه و نستغفره و نستهدیه و نؤمن به و نتوکل علیه و نعوذ بالله من شرور انفسنا و من سیئات اعمالنا و نشهد ان لا اله الا الله وحده لا شریک له و نصلّی و نسلّم علی حبیبه و نجیبه و خیرته فی خلقه حافظ سرّه و مبلغ رسالاته بشیر نعمته و نذیر نقمته سیدنا و نبینا حبیب اله العالمین ابی القاسم محمد (ص)و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین المکرمین و الهداة المهدیین: و اللعن الدائم علی اعدائهم اجمعین من الآن الی قیام یوم الدین.

عباد الله اوصیکم و نفسی بتقوی الله؛

قال رسول الله (صلی الله علی اله و سلم): «اشعر قلبک التقوی و خالف الهوی، تغلب الشیطان»[1]    

بندگان خدا خودم و شما را به تقوای الهی سفارش می کنم. رسول گرامی اسلام در یک تعبیر بلند دو عامل اساسی را زمینه ساز غلبه پیروزی بر شیطان میداند؛ چون شیطان دشمن آدمی است و تلاش شیطان بر این است  که، انسان را از مسیر الهی جدا نماید. نبی گرامی اسلام (ص) می فرماید: در سایه دو چیز می توان در میدان مبارزه با شیطان پیروز شد عامل نخست این است که حضرت (ص) فرموده است: « اشعر قلبک التقوی» قلبت را جایگاه تقوا قرار بده؛ قلب تو انس با تقوا پیدا کند؛ اگر قلبی جایگاه تقوا شد میتواند در مقابل شیطان بایستد. دومین عامل این است که حضرت (ص) فرموده است:« خالف الهوی » با نفس خود (آنچه که نفس تو، تو را به پیروی از آن وا میدارد) به مخالفت برخیز. اگر این دو عامل در وجود انسانی جمع شد، مسلّماً چنین انسانی در این میدان پیروز است « تغلب الشیطان ».

اصول حاکم بر روابط اجتماعی

پیوند اخوت و برادری

در خطبه اول، سخن ما پیرامون اصول حاکم بر روابط اجتماعی بود. تا کنون چند خطبه به این بحث اختصاص داده شده است. امروز سرفصل جدیدی را درهمین راستا شروع می‎کنیم و إن شاء الله بتوانیم چند خطبه پیرامون این سرفصل که زیر مجموعه اصول حاکم بر روابط اجتماعی است سخن بگوییم. آن سرفصل عبارت از این نکته است که، یکی از موضوعاتی که اسلام عزیز ما، قرآن ما، مجموعه آموزه های دینی ما، سیره پیشوایان ما روی آن دقت لازم را مبذول داشتند عبارت است از پیوند اخوت و برادری در جامعه دینی و اسلامی؛ یعنی یکی از اصولی که در روابط اجتماعی آن هم، در فضای دینی باید حاکم بشود، پیوند ناگسستنی اخوت و برادری دینی است. منتهای مراتب پنج بحث مربوط به این عنوان است؛ بحث اول در مورد اهمیت و جایگاه برادری و اخوت دینی است. اساساً این برادری و اخوت دینی دارای چه جایگاهی است و چه رهاوردی در زندگی اجتماعی ما به دنبال دارد؟

بحث دوم در مورد مؤلفه های برادری و اخوت دینی است.

موضوع سوم این است که چه عوامل و شیوه هایی می تواند در تحکیم این برادری و اخوت اسلامی نقش آفرین باشد.

مطلب چهارم در مورد حقوق و وظایف اخوت و برادری اسلامی است.

پنجمین بحث که بحث مهمی است، بحث آسیب هاست. چه خطرهایی در مورد مقوله برادری و اخوت در جامعه اسلامی است؟ از کجا برادری و اخوت اسلامی آسیب پذیر می شود؟ برای این آسیب پذیری باید فکر کرد و راه حلی اندیشید.

امروز عمده بحث ما پیرامون موضوع نخست است ، یعنی جایگاه برادری و اخوت دینی و اهمیت آن در آموزه های ما به چه صورت است و چه رهاوردی را به دنبال دارد؟

حقیقت امر این است که، اصل برادری و اخوت دینی تجلی جامعه نمونه و آرمانی است. این یک واقعیت مهمی است اگر ما بخواهیم یک جامعه نمونه و آرمانی ارائه بدهیم، یکی از اضلاع مهم آن وجود اخوت و برادری دینی در یک جامعه اسلامی است، این یک جامعه نمونه و آرمانی است تجلی آن در اخوت است. زمانی که طرح و اندیشه این مسأله اخوت و برادری را در مکتب الهام بخش اسلام نگاه می کنیم، می بینیم اسلام عزیز ما برای بقای زندگی اجتماعی ما انسانها چنین طراحی و برنامه ریزی کرده. انسانها با هم زندگی می کنند، تعامل دوسویه و چند سویه با هم دارند. برای این که این تعامل دارای بنیان درستی باشد، برنامه ها و سامان درستی داشته باشد آموزه های دینی ما، اسلام ما، قرآن ما، سیره پیشوایان ما تأکید دارند که در چارچوب برادری واخوت دینی، زندگی اجتماعی را شکل بدهید این مسأله، مسأله بسیار مهم و اساسی است. این چهارچوب زندگی اجتماعی را پایدارتر می‎کند  و آن را تضمین می‎کند.

بر پایه همین اخوت و برادری دینی است که همزیستی مسالمت آمیز در یک جامعه دینی پدید می آید، اینها برکات پیوند اخوت و برادری است و جایگاه آن را نشان می دهد. اخوت و برادری دینی یک فراخوان عمومی است؛ خیلی نکته مهمی است؛ یک فراخوان عمومی است نسبت به تمام مسلمانان؛ یعنی زمانی که اسلام می فرماید:« إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ»[2] موقعی که پیامبر خطاب می کند «تعالو فی الله اخوین تَأخوا في الله اخَوَينْ اَخَوَيْن»[3] دو به دو با هم برادر بشوید، همراه شوید این در حقیقت، یک فراخوان عمومی است برای یک جامعه اسلامی به گرد آمدن در زیر لوای توحید که جامعه اسلامی بتوانند اجتماع کنند.

روابط مختلفی قرآن تعریف می کند رابطه پدر و فرزند، رابطه قبیله ای، قومی و امثال ذلک، ولی هیچکدام به پای رابطه اخوت و برادری دینی نمی رسد. در تعبیری از معصومین (ع) است که می فرمایند: « إخوةُ الدین إثبَتُ مِن إخوةِ النَّسَبِ»[4] برادری دینی پایدارتر از برادری نسبی در یک جامعه است. ممکن است دو نفر با هم برادر باشند اما، در جایگاه برادر دینی قرار نگیرند، اگر در جایگاه برادر دینی قرار بگیرند ماندگارتر و پایدارتر است.

در رابطه برادری و اخوت دینی اگر اتفاق افتاد و تفاهم به وجود آمد دیگر جایی برای تفاخر و غرور باقی نمی ماند، اگر روح تفاهم و تعاون در یک جامعه دینی به وجود آمد جایی برای منازعه باقی نمی ماند، اگر اخوت و برادری دینی در جامعه پدید آمد، کینه توزی ها و بددلی ها از بین خواهد رفت اینها آثار و برکات و اهمیت و جایگاه اخوت و برادری دینی است و لذا نبی گرامی اسلام چه قبل از هجرت و چه بعد از هجرت می بینیم توصیه می‎کنند به مسئله اخوت و برادری. لذا رمز و راز این که می بینیم رهبر انقلابمان امسال را سال همدلی و همزبانی مطرح می کنند این است که در چارچوب یک فرهنگ دینی قرار بگیرید، همدل باشید و در کنار هم قرار بگیرید.

مسأله اخوت و برادری دینی موجب می شود که در نتیجه، حقیقت ایمان به کمال برسد؛ پیامبر گرامی اسلام (ص) فرموده است:« لَا يُكْمِلُ عَبْدٌ حَقِيقَه الْإِيمَانِ حَتَّى يُحِبَّ أَخَاهُ الْمُؤْمِن»[5] .بنده ای به حقیقت ایمان نمی رسد، تا این که برادر دینی شما را دوست بدارد و پیوند برادری بین آنها برقرار بشود. برادران و خواهران گرامی! یکی از نیازهای ما در جامعه احساس آرامش است؛ در جامعه، گاهی ممکن است انسان پول داشته باشد، امکانات و سرمایه های فراوان داشته باشد اما آرامش نداشته باشد؛ امام صادق (ع) در یک سخن زیبا فرموده است: آرامش انسان مؤمن در سایه همراهی با برادر دینی اش است.« يَسْتَرِيحُ إِلَيْهِ، وَ إِنَّ الْمُؤْمِنَ يَسْتَرِيحُ إِلَى أَخِيهِ الْمُؤْمِنِ كَمَا يَسْتَرِيحُ الطَّيْرُ إِلَى شَكْلِ[6] یعنی زمانی که به برادر دینی‎اش مرتبط و متصل می شود احساس آرامش و استراحت می کند؛ این یک فضای دینی در جامعه اسلامی ما است.

بنابراین امسال ما قدر بدانیم کلام نورانی رهبر عزیز انقلابمان را به عنوان همدلی و همزبانی به خصوص سالی که ما انتخابات در پیش داریم، منازعات و کینه توزی ها و به هم پریدنها، با آبروی یکدیگر بازی کردن، با فرهنگ اخوت و برادری سازگاری ندارد.

دعای پایانی خطبه اول

«إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالْإِحْسَانِ وَإِيتَاءِ ذِي الْقُرْبَى وَيَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ وَالْبَغْيِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ[7]».

پروردگارا فضای اخوت و برادری را بر جامعه دینی ما حاکم بفرما، پروردگارا در فرج مولایمان تعجیل بفرما؛ به امام راحلمان و مراجع گذشته‎مان  روح و رضوان عنایت فرما. . به مقام معظم رهبری این سکان دار کشتی انقلاب و سایر مراجع تقلید عزت و سلامت و طول عمر با برکت مرحمت بفرما؛ به خدمتگزاران جامعه اسلامی توفیق خدمت بیشتر نسبت به این مردم عنایت یفرما. به خانواده محترم شهیدانمان صبر و اجر عنایت بفرما. به رزمندگان پیروزی، به آزادگان عزت، به جانبازان سلامت، به عالمان توفیق عمل، به خدمت‎گزاران توفیق خدمت، به بانوان ما عفت، به کسبه و بازاریان انصاف و روزی حلال، به جوانان غیرت عنایت بفرما؛ پروردگارا باران رحمتت را شامل حال امت اسلامی مان بگردان.

«ان احسن الحدیث و ابلغ الموعظه کتاب الله العزیز الحکیم»

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

«قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ*مَلِكِ النَّاسِ *إِلَهِ النَّاسِ* مِن شَرِّ الْوَسْوَاسِ الْخَنَّاسِ*لَّذِي يُوَسْوِسُ فِي صُدُورِ النَّاسِ*مِنَ الْجِنَّةِ وَ النَّاسِ».

صدق الله العلیّ العظیم

خطبه دوم

السلام علیک یا بنت رسول الله السلام علیک یا بنت ولی الله السلام علیک یا اخت ولی الله السلام علیک یا فاطمة یا بنت موسی بن جعفر اشفعی لنا فی الجنة فإنّ لک عند الله شأناً من الشأن

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین بارئ الخلائق اجمعین ثم الصلاة و السلام علی سیدنا و نبینا حبیب اله العالمین، ابی القاسم محمد6 و علی آله الطیبین الطاهرین، اللهم صلّ و سلم علی مولانا امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب و علی فاطمة الزهراء سیدة نساء العالمین و علی الحسن و الحسین سیدی الشباب اهل الجنة و علی علی بن الحسین زین العابدین و امام العارفین و علی محمد بن علیٍّ الباقر و علی جعفر بن محمد الصادق و علی موسی بن جعفر الکاظم و علی علیٍّ ابن موسی الرضا المرتضی و علی محمد بن علی الجواد و علی علی بن محمد الهادی و علی الحسن بن علی الزکیّ العسکری و علی الحجة القائم المهدی. حججک علی عبادک و امنائک فی بلادک بهم نتولی و من اعدائهم نتبرئُ الی یوم القیامة.

عباد الله اوصیکم و نفسی بتقوی الله؛

قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم:« إِنَ‏ مَنْ‏ فَارَقَ‏ التَّقْوَى‏ أُغْرِيَ بِاللَّذَّاتِ وَ الشَّهَوَاتِ وَ وَقَعَ فِي تِيهِ السَّيِّئَاتِ وَ لَزِمَهُ كَثِيرُ التَّبِعَاتِ.[1]»

بندگان خدا خودم و شما را به تقوای الهی سفارش می کنم. نبی گرامی اسلام (ص) فرمود: هر کس از تقوا فاصله بگیرد به سه مشکل مبتلا می شود. مشکل نخست این است که، در دام شهوات و لذت ها قرار می گیرد؛ یعنی خوی حیوانی پیدا می کند. مشکل دوم این که، در باتلاق گناه گرفتار می شود و مشکل سوم اینکه، مورد مؤاخذه قرار می گیرد رهایش نمی کنند. دستگاه الهی انسان را بازخواست و مؤاخذه می کند پس در دامن گناه و شهوات و مورد بازخواست و محاسبه به چه جرم؟! به جرم فاصله گرفتن از تقوا و جدایی از تقوا.

بیان مناسبت ها

در خطبه دوم به بیان مناسبت ها و نکاتی اشاره می کنم.

مهمترین مناسبت هفته پیش رو، روز 27 ماه رجب، روز مبعث نبی گرامی اسلام خاتم انبیا محمد مصطفی (ص) است. مبعث یکی از عرصه های معرفتی و اعتقادی ماست و باید جدی آن را مورد ملاحظه قرار بدهیم. بعثت تبیین درست ترین و صحیح ترین مسیرها برای رسیدن به کمالات است و شخصی که دعوت کننده این راه است خود، سرآمد این کمالات است. بعثت در حق بندگان یک نعمت الهی است و در بعضی از آیات از جمله آیه 175 سوره اعراف خدای متعال ارمغان بعثت را برای مردم بر می شمارد که پیغمبر آمده چه بگوید، چه کند «يَأْمُرُهُمْ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَاهُمْ عَنِ الْمُنْكَرِ وَيُحِلُّ لَهُمُ الطَّيِّبَاتِ وَيُحَرِّمُ عَلَيْهِمُ الْخَبَائِثَ وَيَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَالْأَغْلَالَ الَّتِي كَانَتْ عَلَيْهِمْ» چقدر تعبیرات بلندی است آن هم شخصتی همچون نبی گرامی اسلام که خدای متعال از او اینگونه توصیف می کند « لَقَدْ جَاءكُمْ رَسُولٌ مِّنْ أَنفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُم بِالْمُؤْمِنِينَ رَؤُوفٌ رَّحِيمٌ»[8] پیغمبری که نگران زندگی شماست، بخاطر شرایط شما حرص میخورد. پیغمبر (ص) آمده است تا یک: دعوت به نیکی ها بکند و دوم اینکه آمده است تا شما را از زشتی ها و پلیدی ها باز دارد« وَيَنْهَاهُمْ عَنِ الْمُنْكَرِ». دیگر آمده چه کاری کند؟! حلال الهی را برای شما بیان کند تا مسیر سعادت را گم نکنید « وَيُحِلُّ لَهُمُ الطَّيِّبَاتِ» و «وَيُحَرِّمُ عَلَيْهِمُ الْخَبَائِثَ»آمده فرهنگ تحملی را از روی دوش شما بر دارد «وَيَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ»آمده زنجیرهای جهل و بی خبری را پاره کند«وَالْأَغْلَالَ الَّتِي كَانَتْ عَلَيْهِمْ» پیغمبر مبعوث شده با این ویژگی ها.

آیات زیادی در قرآن هست که ویژگی ها، آثار و برکات وجود نازنین پیامبر اکرم (ص) رابیان می کند. امیرالمؤمنان (ع) در نهج البلاغه در خطبه 89، به صورت مستوفی راجع به شرایط بعثت و اوضاع هنگام بعثت مطالبی را مطرح می کنند. که زمانی گذشته بود و پیغمبری نیامد و مردم در خوابی عمیق فرو رفته بودند، فتنه ها سر بر آورده بود، جنگ ها شعله ور شده بود در آن شرایط نبی مکرم اسلام خاتم انبیاء محمد مصطفی (ص) مبعوث شد. این مناسبت خجسته را به همه پیغمبر دوستان و ارادتمندان رسول گرامی اسلام (ص) تبریک و تهنیت عرض میکنم و از خدای بزرگ عاجزانه می طلبیم که خدایا ما را پیرو راه پیغمبر قرار بده.

مناسبت دوم، روز 25 اردیبهشت به عنوان روز جهانی خانواده نام گذاری شده است. مسأله خانواده مسأله بسیار مهمی است که الان مجال بازگو کردن همه آن مسائل نیست. اگر مرد، زن، پدر و مادر و اعضای خانواده به وظایف دینی خود به خوبی پایبند باشند، این خانواده پایدار می ماند. امروز شرایط دنیای غرب را نگاه کنید که بعضی از گوشه های آن متاسفانه به جامعه ما هم سرایت کرده می بینیم خانواده در حال متلاشی است، چرا خانواده ها متلاشی می‎شوند بخاطر، پایبند نبودن به ضوابط و مقررات دینی ما.

مناسبت سوم روز 26 اردیبهشت ماه سالروز اعلام تأسیس رژیم غیر قانونی و اشغالگر صهیونیستی است در سال 1327 که این روزها 67 سالگرد تأسیس این رژیم منقوص صهیونیستی است که از آن به عنوان روز "یوم النکبه" روز بدبختی امت اسلامی و فلسطینیان یاد می شود، چقدر آواره و کشته شدند، از سرزمین خودشان بیرون رفتند و امروز شما می بینید و جای تاسف اینجاست که دنیای اسلام ما امروز در خواب خرگوشی عمیقی فرو رفته است. نگاه کنید کمپ دیوید می روند تا در آنجا به آنها این جمله را القاء کنند که، ارتباط ما با اسرائیل یک ارتباط  ناگسستنی است. خط قرمز ما اسرائیل است این را به سران کشورهای خلیج، توسط رئیس جمهور آمریکا دیکته کنند که حواستان باشد که ما اسرائیل را در منطقه کاشتیم و شما هم باید از این مولود خبیث حمایت کنید که الان هم حمایت می‎کنند. در گزارشها می آید که گاهی سرزمین یمن را اسرائیلی ها همکاری میکنند برای بمباران آن. نمی دانیم چه بگوییم و این سوگ را به کجا ببریم.

بحث دیگر برگزاری نمایشگاه کتاب است؛ این یک پدیده فرهنگی مهمی است که هر ساله در کشور ما انجام می شود و طبقات مختلف در آنجا حضور پیدا می کنند و بازدید می کنند که، من به یک گوشه از آن می خواهم اشاره کنم و آن گوشه این است که کتاب و کتابخوانی جزء فرهنگ ماست، متاسفانه فضای کتابخوانی در فضای جامعه ما کم فروغ و کم رنگ است. توصیه من به رسانه ها این است که روی این کار سرمایه گذاری کنند، توصیه من به مسئولین این است که اقتصاد نشر را به گونه ای در یابید تا ناشران، با انگیزه های بیشتر به نشر کتابهای مورد نیاز بپردازند. به ناشران و مؤلفان توصیه می کنم در مرحله اول نیاز سنجی کنید؛ امروزه در دنیای غرب می شنوید که مباحث فلسفی را به گونه ای ساده کردند که در حد کودکان دارند ارائه میدهند اما، در جامعه ما گاهی کتابهایی که عرضه می شود  متناسب با سطح مخاطب نیست. امیدوارم روی این نکته تکیه بشود و تاکید آخرم این است که مسئولین فرهنگی کشور نظارت کنند برای محتوای کتاب. اینطور نباید که مسئولین بهداشتی کشور دغدغه سیب و پرتغال و خیار و سیب زمینی مردم را داشته باشند و مسئولین فرهنگی ما دغدغه فرهنگ و این که جوان ما چه محتوایی را مطالعه کند نداشته باشد. اگر آن تولید بیماری می کند آن بیماری جسمی است ولی اگر این پالایش مناسب نشده باشد و دشمن از طریق نفوذ بخواد فرهنگ خودش را وارد کند این از نظر روحی بیمار می شود؛ او میداند که به بیمارستان باید مراجعه کند اما، این آدم متوجه مراجعه برای درمان روح خود نیز نخواهد بود.

نکنه دیگری که می خواهم به آن اشاره کنم مقوله یمن است. این روزها شنیده اید که دولت سعودی پنج روز را اعلام آتش بس کرده اما، چه آتش بسی!!! توپخانه ها کار می کنند، صعده بمباران می شود، هواپیماهای شناسایی همچنان شناسایی می کنند، نقطه ها را پیدا می کنند، با همه این مسائل بعد از این همه جنایت روزها بمباران، شدید ترین جنایتها، کشتار کودکان، حالا اعلام آتش بس کردند که ما امیدواریم این آتش بس طولانی شود که این همه، مردم زجر نکشند . من می خواهم همین جا عرض کنم که سعودی ها نه از باب دلسوزی برای مردم یمن اعلام آتش بس کردند بلکه، بخاطر فضاحتی است که بار آورند. شما خیال نکنید رسانه العربیه و الجزیره و ده تا رسانه دیگر در اختیارشان است و با پول و دلار اینها را خریدند  که هر چه بخواهند در مورد آنها بگویند، افکار عمومی ملت های آزاده احساس نفرت می کنند از این همه جنایت. آنها برای این که این همه جنایت را بپوشند اعلام آتش بس کردند اما فکر نمی کنند که کینه و عداوت اینها از بین رفته باشد. ما امیدواریم که فرصتی پیش بیاید و پیش آمده باشد که آلام این مردم تسکین پیدا کند.

آفرین بر جمهوری اسلامی؛ دیدید قهرمانان ما، خلبانان ما،  هلال احمر ما، نیروهای ایثارگر ما چگونه با آن هواپیمای ایثار رفتند، جنگنده های صعودی این هواپیما را کنار بال  هواپیمای ماهان تعقیب می کردند و دنبال می کردند و تهدید می کردند و بعد از این همه تهدیدات دیدند که اینها گوش نمی دهند، به آنها پیام دادن که شما واقعا دیوانه اید! این همه ما به شما می گوییم شما چرا ترتیب اثر نمی دید ولی شجاعانه در میدان ایستادند تا آنجا که دیگر زمینه برای فرود نبود و فرودگاه و برج مراقبت را بمباران کردند. الان کشتی 2500 تنی جمهوری اسلامی  در مسیر حرکت است. جو درست کردند که بازرسی می کنیم، به صراحت از پشت این تریبون اعلام می کنم جمهوری اسلامی مدافع ارزش هاست و مدافع مظلومین است و به هیچ کس اجازه بازرسی کشتی نجات نخواهد داد.

چند نکته کوتاه عرض کنم که یک نکته در رابطه با سفر رئیس جمهور عراق است، ما حقیقتا احساس می کنیم کشور جمهوری عراق به عنوان کشور همسایه ما، دوست و برادر ماست و امنیت عراق، امنیت ماست و امیدواریم این سفر دستاوردهای خوبی برای هر دو کشور داشته باشد. بیانات رهبر عزیز انقلابمان را هم در تایید و تقویت دولت عراق شنیدیم.

مسأله آخر و یا قبل از آخری که عرض می کنم مسأله، مذاکرات هسته ای است. دوباره دور جدید مذاکرت شروع شد، یاوه گویی ها و حرفهای سخیف آمریکایی ها هم، هر موقع مذاکرات آغاز می شود این ها دارند مطرح می کنند. همه گزینه ها روی میز است، چنین هست، سرزده بازرسی می کنیم، همه جا سر می زنیم. آمانو هم می آید و در کنار اینها قرار  میگیرد، نمی دانیم اینها می خواهند رقبای خود را راضی کنند، اسرائیل را راضی کنند، هم پیمانان خود را در منطقه ما را راضی کنند، یا می خواهند امتیاز گیری بیشتری کنند، نمی دانیم دنبال چه هستند ولی، مابه صراحت به برادران خود در تیم مذاکره کننده اعلام می کنیم خطوط قرمز جمهوری اسلامی را آنگونه که، رهبری  ترسیم کردند شما آن خطوط را، باید حفظ کنید.1- حفظ صنعت هسته ای و غنی سازی اورانیوم هسته ای؛ تعطیلی آن امکان پذیر نیست . 2- به وعده هایی که آمریکایی ها می دهند، اعتماد نکنید مگر در جایی که تضمین قطعی از آنها بگیرید. 3- متن توافق نامه باید به گونه ای تنظیم شود که باید آن روزی که توافق صورت می گیرد، همه تحریم ها لغو شود. 4- بیگانگان حق نزدیک شدن به مراکز دفاعی و نظامی ما را ندارند. 5- نظارت های غیر متعارف را به هیچ وجه نمی پذیریم. 6- پذیرش محدودیت ها نباید مانع توسعه فناوری هسته ای و تحقیق و توسعه ما باشد. اینها مجموعه مطالبات ملت عزیز ما ، در کنار مطالبات رهبر عزیز ماست.

یک جمله کوتاهی عرض کنم. در کشور ما با همه مبارزه ای که با بی سوادی انجام شده ولی، هنوز در بعضی از سنین بی سوادی وجود دارد. به همه بی سوادان از سن ده سال چهل و نه سالی که اعلام کردند عرض می کنیم هم به خودشان و هم، به خانواده هایشان که زمینه برای ثبت نام، سواد آموزی در سراسر کشور بوجود آمده است، تشویق کنید که عزیزان ما هم از نعمت سواد برخوردار باشند. خانواده ها هم در این زمینه کمک کنند.

دعای پایانی خطبه دوم

پروردگارا از تو می طلبیم و از تو می خواهیم خیرات خود را برما نازل بفرما.

رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَ فِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَ قِنَا عَذَابَ النَّارِ.

پروردگارا در فرج مولایمان تعجیل فرما. به امام راحلمان روح و رضوان عنایت فرما. به رهبر عزیز انقلابمان و مراجع بزرگ ما سلامت و عزت و طول عمر عنایت بفرما؛ به خدمت گزاران نظام ما، توفیق خدمت بیشتر عنایت بفرما. مشکلات مردم ما فقر و بیکاری وگرانی و گرانفروشی را خدایا برطرف بفرما.

إنّ أحسن الحدیث و ابلغ الموعظة کتاب العزیز

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

(إِنَّا أَعْطَیْنَاکَ الْکَوْثَرَ . فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَانْحَرْ .إِنَّ شَانِئَکَ هُوَ الْأَبْتَرُ )

صدق الله علی العظیم.

 

 

[1]. غررالحکم، ج2، ص 195.

[2]. حجرات:10

[3]. محمدباقر مجلسی، بحارالانوار، ج38، ص 132 و 335.

[4]. قرطبی، الجامع لاحکام القرآن، ج16، ص 322.

[5].بحار الانوار، ج 71، ص 236.

[6].بحار الانوار، ج 71، ص 234.

[7].النحل:90.

[8]. توبه:128.



[1]. غرر الحكم و درر الكلم ؛ ص241.

Please publish modules in offcanvas position.