خطبه‏ های نماز جمعه 94/06/06

 

بسمه تعالی

مشروح خطبه‏ های نماز جمعه

حضرت آیت الله حسینی بوشهری

مورخ 94/06/06                                                   خطبه شماره 107

 

 

 

 

خطبه اول

السلام علیک یا حجة الله، السلام علیک یا بقیة الله فی ارضه، السلام علی المهدی الذی وعد الله عزّوجلّ أن یملأ به الأرض عدلاً و قسطاً کما ملئت ظلماً و جوراً

أعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن ارحیم

الحمدلله نحمده و نستعینه و نستغفره و نستهدیه و نؤمن به و نتوکل علیه و نعوذ بالله من شرور انفسنا و من سیئات اعمالنا و نشهد ان لا اله الا الله وحده لا شریک له و نصلّی و نسلّم علی حبیبه و نجیبه و خیرته فی خلقه حافظ سرّه و مبلغ رسالاته بشیر نعمته و نذیر نقمته سیدنا و نبینا حبیب اله العالمین ابی القاسم محمد(ص) و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین المکرمین و الهداة المهدیین و اللعن الدائم علی اعدائهم اجمعین من الآن الی قیام یوم الدین.

عباد الله اوصیکم و نفسی بتقوی الله؛

قال مولانا امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب علیه افضل صلوات المصلین:« وَ اوصاکُم بالتَّقوی وجَعَلَها مُنتَهی رِضاهُ وحاجَتُهُ مِن خَلقِهِ فَاتُّقوا اللهَ الّذی اَنتُم بِعَینِهِ وَ نَواصِیکُم بِیَدِهِ و تَقَلُّبُکُم فی قَبضَتِهِ »؛[1]

بندگان خدا خودم و شما را به تقوای الهی سفارش می کنم. وجود مقدس علی بن ابی طاالب علی (ع) پیرامون مسأله تقوا چنین می فرماید: «خداوند بزرگ شما را به تقوا سفارش کرده است و آن را، سبب قرار داده برای خشنودی خودش نسبت به بندگان؛ یعنی بندگانی که راه تقوا را پیشه کنند مورد رضایت ذات کبریایی حق تعالی هستند و بعد می فرمایند: پس نسبت به خدایی که، شما تحت اشراف او هستید و همچنین در دست قدرت او هستید تقوا پیشه کنید».

معنای این سخن این است که، اگر ما خدا را در همه حال ناظر و حاضر بر اعمالمان بدانیم و بدانیم که، ریز و درشت رفتار و زندگی ما مورد توجه ذات کبریایی حق تعالی است، به سراغ معصیت و گناه نمی رویم. تقوا پیشه کردن یکی از بهترین راه ها برای خشنود کردن ذات کبریایی حق تعالی است.

اصول حاکم بر روابط اجتماعی

در این خطبه پیرامون بحث گذشته‎‌مان نکاتی را مطرح می کنم. بحثی که چند هفته ای است که تعقیب و دنبال می کنیم تحت عنوان اصول حاکم بر روابط اجتماعی است. گفتیم یکی از مؤثرترین پیوندهایی که می‎تواند تحکیم بخش روابط اجتماعی باشد، پیوند اخوت و برادری است. منتهای مراتب آسیبهایی متوجه این پیوند اخوت و برادری هست که باید این آسیب ها را شناسایی کنیم تا جامعه ما برخوردار از این نعمت بزرگ باشد و در همه شرایط روح برادری و اخوت در جامعه ما حاکم شود.

آسیب های مورد توجه در مسأله اخوت و برادری

ما یکی از آسیب هایی که مطرح کردیم آسیب های، درونی و اعتقادی بود. اگر در جامعه ای بی ایمانی شایع شود، به این پیوند لطمه میزند، اگر خود برتر بینی در جامعه ایجاد شود و عده ای خود را بهتر از دیگران بدانند، اگر سوء ظن به جای حسن ظن در یک جامعه دینی و اسلامی حرف اول را بزند دیگر نه از تاک، نشان می ماند و نه از تاکنشان و دیگر زمینه ای برای برادری و اخوت باقی نمی‎ماند. امروز هم به چند مورد از آسیب های مقوله برادری و اخوت در یک جامعه دینی و اسلامی اشاره می کنم.

اختلاف

یکی از آسیب‎ها، وجود اختلاف در یک جامعه دینی است. اگر اختلاف راه پیدا کرد دیگر، زمینه ای برای برادری و اخوت در جامعه باقی نمی ماند و آثار ناخوشایندی بر جای می گذارد. وجود مقدس امام علی(ع) در زیبا سخنی فرمودند: « مَا اختَلَفَت اُمَّةٌ قَطُّ بَعدَ نَبِیِّها إلّا ظَهَرَ أَهلُ باطِلِها عَلی أَهلِ حَقِّها»[2]  هیچ امتی بعد از پیامبراشان دچار اختلاف و تشتت نشدند مگر، به این سرنوشت تلخ دچار شدند و آن سرنوشت تلخ این است که، اهل باطل بر اهل حق غلبه پیدا کردند و به جای این که اهل حق میدان‎دار شوند، اهل باطل میدان‎دار می‎شوند. اختلاف در جامعه یکی از خروجی هایش این می شود که نااهلان بر کرسی می‎نشینند و کسانی که اهل هستند حالت انزوا پیدا می کنند.

تعبیر دیگری که در سخنان نبی مکرم اسلام، خاتم انبیاء (ص) وجود دارد این است که می فرماید:« لا تَقَاطَعُوا ، وَلا تَدَابَرُوا ، وَلا تَبَاغَضُوا ، وَلا تَحَاسَدُوا ، وَكُونُوا عِبَادَ اللهِ إخْواناً »[3]

چقدر توصیه های زیبایی! اگر ما به این درّ توصیه های قرآنی و روایی که بر گرفته از کلمات معصومین (ع) است، استفاده کنیم رفتار مردم جامعه اسلامی عوض می شود. حضرت (ع) می فرمایند: پیوندها را قطع نکنید، رابطه هایتان، رابطه خوبی باشد. نکته دومی که می فرمایند این است که از هم رو متابید، کینه ها را از دل بیرون کنید، به یکدیگر حسادت مورزید و بندگان خدا را برادر باشید. اینها نکات کلیدی است. چرا گاهی به جان یکدیگر می‎افتیم؟ چرا گاهی که در رسانه ها فضاهایی بوجود می آید تحقیر می کنیم یکدیگر را؟ شخصیت های برادران دینی و ایمانی خود را خرد می کنیم! اینها آثار زیانباری دارد، دشمن از دور نظاره گر است، صحنه ها را لحظه به لحظه رصد می کند که آیا اینها، یک امت و ملت یکپارچه هستند و یا این که دچار تشتت هستند.

انسان دارای دو شخصیت است: شخصیت فردی، که رابطه او با خدا تعریف می شود و  شخصت اجتماعی که، رابطه او با دیگران و جامعه تعریف می شود. این طور نیست که ما بگوییم که اگر کسی شخصیت فردی داشت و رابطه با خدا برقرار کرده و به نماز و دعا پرداخت، به وظیفه دینی خود عمل کرده؛ نه! بخش قابل توجهی از احکام ما، احکام اجتماعی است حتی، آنچه را به عنوان یک کار فردی مثل نماز می شود انجام داد دستورات اکید اسلام این است که آن را به جماعت بگذاریم تا یک فرد در یک جامعه اسلامی حضور پیدا کند و وجود داشته باشد. اینها سفارش هایی است که در اسلام عزیز به ما شده منتهای مراتب کجاست گوش شنوا که به این نکات توجه کند؟

ظلم و ستم

یکی از این مسائلی که می تواند بر هم زننده روح برادری و اخوت باشد این است که عده دیگری به گروه دیگری ظلم و ستم کنند، حقوق آنها را پایمال کنند و به حقوق آنها تجاوز کنند؛ اقتضای برادری با هم بودن است. اگر در جایی پای تجاوز و تعدی به حقوق یکدیگر مطرح شد دیگر  زمینه ای باقی نمی ماند.

در جایی امام صادق (ع) می فرماید: «المسلم اخو المسلم لایظلمه ولایخذله و لایخونه و یحق علی المسلمین الاجتهاد فی التواصل والتعاون علی التعاطف »[4] مسلمان برادر مسلمان است«لا یظلمه» هرگز به بردار دینی خود ظلم نمی کند «و لا یخذله» او را تحقیر نمی کند «و لا یخونه» به او خیانت نمی کند «و یحب علی السملمین الاجتهاد» سزاوار است مسلمین تلاش کنند. برای چه؟«فی التواصل و التعاون» در ارتباط و همکاری نسبت به یکدیگر«علی التعاطف» با روح مهربانانه در کنار هم زندگی کنند، از یک خانواده کوچک این رفتار را داشته باشند تا کل جامعه. پیغمبر (ص) فرمود: من به عنوان پیغمبر شما مبعوث نشدم تا شما را نفرین کنم، من پیغمبر مبعوث شدم تا منشأ محبت و مهربانی و رحمت در میان شما، امت و جامعه اسلامی باشیم.

بنده یک نکته عرض کنم برادران و خواهران! انقلاب ما 37 سال از آن می گذرد و انتظاری که هم در درون مرزها و هم بیرون مرزها از امت انقلابی ما دارند این است که، کارشان و رفتارشان جنبه الگویی داشته باشد. از آسیب هایی که می تواند چه در بعد اعتقادی و چه در بعد رفتاری به این یکپارچگی لطمه وارد کند باید سخت پرهیز کنیم. دولت نسبت به مردم، مردم نسبت به دولت، مردم نسبت به مردم این شعار ارزنده رهبر فرزانه انقلابمان تحت عنوان یکدلی و یک‎زبانی برای یک سال نیست، در همه ادوار تاریخ بشر باید این مسأله همدلی و همزبانی به عنوان یک کار اصلی و اساسی مورد ملاحظه قرار بگیرد. ما در این شرایط حساس خیلی نیازمندیم، دشمنانمان را نگاه کنید چه می کنند، چگونه آنها در کفرشان متحد می شوند علیه ما، و ما در اسلاممان و در حق خودمان چگونه در اختلافیم، آنها در محور باطل به وحدت می رسند و ما در محور حقمان دچار اختلاف.

دعای پایانی خطبه اول

«إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسانِ وَ إيتاءِ ذِي‏الْقُرْبى‏ وَ يَنْهى‏ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَرِ وَ الْبَغْيِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُون‏»[5]

پروردگارا ما را با روح اسلام آشناتر بگردان. محبت، مودت، اخوت و برادری، صمیمیت را در جامعه اسلامی ما حاکم بگردان. در فرج مولایمان تعجیل بفرما. روح بلند رهبر فقیدمان عالیست، اعلا بگردان. به مقام معظم رهبری و سایر مراجع تقلید عزت و سلامت و طول عمر با برکت، نفوذ کلمه بیشتر مرحمت بفرما؛ به رزمندگان پیروزی، به آزادگان عزت، به جانبازان سلامت، به عالمان توفیق عمل، به خدمت‎گزاران توفیق خدمت، به بانوان ما عفت، به کسبه و بازاریان ما انصاف و روزی حلال، به جوانان غیرت عنایت بفرما، پروردگارا توطئه های دشمنان را به خودشان برگردان. پرچم پر افتخار اسلام را در پهنه گیتی به اهتزاز در آور.

«ان احسن الحدیث و ابلغ الموعظه کتاب الله العزیز الحکیم»

 

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

(إِنَّا أَعْطَیْنَاکَ الْکَوْثَرَ * فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَانْحَرْ *إِنَّ شَانِئَکَ هُوَ الْأَبْتَرُ )

صدق الله علی العظیم

خطبه دوم

السلام علیک یا بنت رسول الله السلام علیک یا بنت ولی الله السلام علیک یا اخت ولی الله السلام علیک یا فاطمة یا بنت موسی بن جعفر اشفعی لنا فی الجنة فإنّ لک عند الله شأناً من الشأن.

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین بارئ الخلائق اجمعین ثم الصلاة و السلام علی سیدنا و نبینا حبیب اله العالمین، ابی القاسم محمد(ص) و علی آله الطیبین الطاهرین، اللهم صلّ و سلم علی مولانا امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب و علی فاطمة الزهراء سیدة نساء العالمین و علی الحسن و الحسین سیدی الشباب اهل الجنة و علی علی بن الحسین زین العابدین و امام العارفین و علی محمد بن علیٍّ الباقر و علی جعفر بن محمد الصادق و علی موسی بن جعفر الکاظم و علی علیٍّ ابن موسی الرضا المرتضی و علی محمد بن علی الجواد و علی علی بن محمد الهادی و علی الحسن بن علی الزکیّ العسکری و علی الحجة القائم المهدی. حججک علی عبادک و امنائک فی بلادک بهم نتولی و من اعدائهم نتبرئُ الی یوم القیامة.

عباد الله اوصیکم و نفسی بتقوی الله؛

قال مولانا امیر المؤمنین علی بن ابی طالب علیه افضل صلوات المصلین:«خُلُوُّ الْقَلْبِ مِنَ التَّقْوى یَمْلَؤُهُ مِنْ فِتَنِ الدُّنْیا»[6] بندگان خدا خودم و شمارا با تقوای الهی سفارش می کنم. وجود مقدس امیرالمؤمنان علی (ع) در یک جمله کوتاه جایگاه و ارزش تقوا را بیان می کند. می خواهد بیان کند که، این دل و قلب شما به عنوان یک ظرف است. این مظروف می‎خواهد، چیزی باید در آن جا بگیرد، اگر تقوا در آن جای گرفت خوشابحال شما اما اگر، قلب خالی شد از تقوا، این ظرف بدون مظروف نمی ماند «خُلُوُّ الْقَلْبِ مِنَ التَّقْوى یَمْلَؤُهُ مِنْ فِتَنِ الدُّنْیا» فتنه‎های دنیا جایگزین تقوا در قلب می شود. بنابراین مراقبت کنیم این که این همه سفارش نسبت به تقوا شده تا این قلب پاک شما جایگاه پاکی ها و خوبی ها شود نه جایگاه، فتنه های دنیا.

بیان مناسبت‎ها

در خطبه دوم به بیان مناسبت ها و نکاتی اشاره می کنم. چند مناسبت است که باید به آن بپردازم. هفتم شهریور ما سالگرد شهادت مظلومانه آیت الله سید محمد باقر حکیم رئیس مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق را داریم. هم خود او شخصیتی عالم و مجاهد بود و هم فرزند مرجع بزرگ، مرحوم آیت الله العظمی حکیم بود. در انفجار تروریستی که در حرم امیرمؤمنان علی(ع) بعد از نماز جمعه اتفاق اقتاد، این شخصیت بزرگ به شهادت رسید، جمعی از نمازگزاران هم به شهادت رسیدند که یاد و خاطره این عالم وارسته را گرامی میداریم.

مناسبت دوم: سالگرد مؤسس بزرگ حوزه علمیه قم مرحوم آیت الله حائری را داریم، شخصیتی که انصافاً خیرات و برکات او را امروز ما نه تنها در قم بلکه، در کشور لمس می‎کنیم و احساس می‎کنیم. یاد این مرجع بزرگ و مؤسس بزرگ را هم گرامی می‎داریم. امیدواریم که حوزویان ما، بزرگان ما، عالمان ما، مراجع ما همان مسیری را که این بزرگ ما دنبال کردند، همچنان ادامه بدهند و توفیق پیدا کنند.

مناسبت سومی که مربوط به نهم شهریور است سالگرد ناپدید شدن و ربوده شدن رهبر شیعیان لبنان، امام موسی صدر است. شخصیتی انصافا وارسته، برجسته، تأثیرگذار، در جهان عرب آن روز به عنوان یک چهره برجسته مطرح بود. متأسفانه در ماه هایی که متصل می شد به پیروزی انقلاب ما در سال 1357 به پیروزی رسید و این عزیز و این بزرگ در شهریور ماه آن سال توسط عوامل استکبار ربوده شد و متأسفانه تاکنون هم خبر موثقی از او نداریم. یاد او را هم گرامی میداریم. ان شاء الله امیدواریم خبر خوشی به خانواده ایشان و هم به مردم لبنان و هم به مردم اسلامی ما برسد.

12شهریور ماه، روز مبارزه با استعمار انگلیس است  و سالگرد شهادت رئیس علی دلواری است این شخصیتی که انصافاً قهرمانانه از مرزهای جغرافیایی کشور به کمک همرزمانش مبارزه کرد تا به شهادت رسید. او پیرو راه مراجع و علمای زمان خودش بود و دستور جهاد را از آنان گرفت. یاد این قهرمان ملی و اسلامی را نیز گرامی می داریم.

مناسبت دیگری که هست دهم شهوریور ماه به عنوان، روز بانکداری اسلامی است. قانونی در سال 1362 تصویب شد تحت عنوان این که معاملات بانکی و عملیات بانکی بدون ربا انجام شود. تلاش های زیادی شده. سال 62 کجا و سال 94 کجا! تلاش های زیادی شده من از پشت همین تریبون متواضعانه از مسئولان و دست اندر کاران تقاضا می کنم فکری جدی کنند. شاید در قرآن موردی نداشته باشیم با این صراحت که کسانی که ربا می خورند، اعلام جنگ با خدا و رسول دارند؛ این تعبیر بسیار سنگینی است. من نمیدانم چرا اقدام جدی صورت نمی گیرد و هنوز ما به وضع مطلوب نرسیده ایم، نیاز به یک کار کارشناسی است آن هم، از منظر اسلامی و دینی.

من چند مورد دیگر عرض می کنم. هفته دولت را داریم. امروز برادر عزیز و بزگوارمان، وزیر محترم دادگستری حجت السلام و المسلمین جناب آقای پود محمدی همه مارا بهره‎مند کردند.

هفته دولت به مناسبت شهادت دو شهید گرانقدر، شهید رجایی و باهنر نامگذاری شده است. علت این که این روز را روز دولت، این هفته را هفته دولت نامگذاری کردند عمدتاً بخاطر این است که یاد این دو بزرگ و یاد این دو عزیز که در نتیجه نمونه روشنی از حکومت داری، مردم داری، خدمت گزاری و ساده زیستی بودند در جامعه ما گرامی داشته شوند. این دو شخصیت الگوی رفتاری حاکمیت در نظام مقدس جهموری اسلامی ما بوده اند.

این هفته فرصتی است برای مسئولان دولت و اعضای کابینه که بیایند و گزارش های خود را به مردم بدهند، خدمت مقام معظم رهبری رسیدند و گزارش دادند و رهبر عزیز انقلابمان به نکات بسیار مهمی، ضمن قدردانی از تلاش های دولت و تشکر از تلاش های دولت در مواردی که نام بردند به نکات مهمی هم اشاره کردند.

من اجمال نکاتی را که رهبر فرزانه انقلاب ما به آن اشاره کردند و نکات بسیار مهمی بود به آن اشاره می کنم که ان شاء الله ملاک عمل قرار بگیرد.

یکی از نکاتی که رهبری در چند سخنرانی اخیر خیلی به آن تأکید کردند، بخصوص بعد از جریان برجام، موافقت نامه توافق هسته‎ای، مسأله جدی گرفتن خطر دشمن است. رهبری خیلی جدّی روی این مسأله حساسند، خطر نفوذ دشمن در عرصه های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی مورد نظر جدی مقام معظم رهبری است.

یکی از مسائل دیگر این است که، کسانی که با شما مذاکره کردند یک وقتی تصور نکنند که چون به این توافق رسیدند –گرچه این توافق هم هنوز مراحلی دارد- شما از حالت انقلابی بودن خود می خواهید دست بردارید. رو دربایستی را کنار بگذارید، موضع صریح انقلابی خود را در مورد آرمان های انقلاب به دنیا اعلام کنید.

مسأله لزوم حفظ یکپارچگی مردم: جلوگیری کنید، نگذارید تشتت در جامعه به وجود بیاید. پرهیز ازحاشیه سازی؛ نه سخنی بگویید که حاشیه سازی بشود و نه حواشی ها را پرورش بدهید. حفظ شتاب پیشرفت علمی؛ نقش اثر گذار مسئولان در سبک زندگی اسلامی، ساده زیستی، تولید محصولات فرهنگی و جلوگیری از تولیدات محصولات فرهنگی مضرّ. در حرکت های اقتصادی فاصله طبقاتی بوجود نیاید و اقتصاد مقاومتی را که رهبری هم فرمودند به عنوان برنامه جدیتان قرار بگیرد. مسأله توجه به بخش کشاورزی و نکته مهمی که رهبری فرمودند این بود که به گونه ای به مردم گزارش دهید که زمانی که گزارش میدهید بیانگر واقعیات زندگی مردم باشد و مردم گزارش شما را تصدیق کنند. این یک نکته کلیدی است؛ یعنی شما برای خودتان حرفی نزنید و مردم زمانی که حرف های شما را گوش میدهند ارتباطی با واقعیت زندگی مردم نداشته باشد. این نشان میدهد که رهبری یک نگاه کارشناسانه دارند و جامعه و مسائل آن را به زیبایی رصد میکنند. رهبری به اولویت ها اشاره کردند؛ اینکه از ظرفیت درونی مردم استفاده کنید؛ الان چه مقدار طرح های نیمه تمام داریم. بخشی از اینها را به بخش خصوصی واگذار کنید. دولت نمیتواند همه این کارها را با این شرایط انجام دهد. به مردم اعتماد کنید و به بخش خصوصی واگذار کنید.

و مسأله دیگری که مربوط به پساتحریم یا پساهسته ای هست این است که توقعات مردم را خیلی بالا نبرید. نگویید همه چیز روی ریل افتاده است. اگر سطح توقع مردم بالا رفت و مردم خیال کردند که همه چیز روی روال افتاده است بعداً شما نمیتوانید پاسخگو باشد.

و مسأله دیگر مسأله ای است که باید به آن اشاره کنم که جریان هسته ای با همه اهمیتی که دارد نباید در مسائل انتخابات به عنوان یک ابزار از آن استفاده شود. همانطور که رئیس جمهور و اعضای دولت اشاره کردند، قانون باید ملاک عمل باشد. اینگونه مسائل نباید تأثیر گذار در مسائل انتخابات باشد.

آخرین جمله را هم عرض کنیم این است که کاروان های حج به راه افتادند. دعای همه شما بدرقه راه آنها. رهبری به دو نکته مهم اشاره فرمودند و آن نکته وظایف فردی و اجتماعی زائران بیت الله الحرام است. فرمودند زمان مناسب و مکان مقدس و مناسک حج، اینها فرصتی است که انسان میتواند با خدا ارتباط برقرار کند. آن استشمام فضای معطری که رسول گرامی اسلام خاتم انبیاء محمد مصطفی(ص) در آن قدم گذاشتند. به بازارگردی و جنس های آنچنانی خریدن، وقتتان را صرف نکنید. این مربوط به وظیفه فردی. و وظیفه اجتماعی این است که روی مسأله وحدت امت اسلامی، انتقال تجربیات امت اسلامی، فرمودند حج تنها به ایرانی ها نیست بلکه مربوط به امت اسلامی است. این تجربیات را به یکدیگر منتقل کنید تا ما شاهد حج ابراهیمی و حج مطلوب باشیم. امیدواریم در این هفته دولت خداوند به دولتمردان ما کمکم کنند که بتوانند برای مردم خوب ما، مردم لایق و قدرشناس ما، خدمات شایسته انجام بدهند.

دعای پایانی خطبه دوم

«رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَ فِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَ قِنَا عَذَابَ النَّارِ».

 

    پروردگارا در فرج مولایمان تعجیل فرما؛ پروردگارا به امام راحلمان (ره) روح و رضوان عنایت فرما؛ به مراجع گذشته ما پروردگارا عنایاتت و الطافت را شامل بگردان؛ به رهبر عزیز انقلاب و مراجع بزرگوار تقلیدمان عزت و سلامت و طول عمر با برکت و نفوذ کلمه بیشتر عنایت فرما؛ به خانواده مکرم شهیدانمان صبر و اجر عنایت فرما؛ شهدای ما را با شهدای صدر اسلام و شهدای کربلا محشور بگردان؛ به جانبازان عزیزمان سلامتی عنایت فرما؛ به آزادگانمان عزت عنایت فرما؛ خدایا جامعه ما را یک جامعه دینی قرار بده که در خیابان های ما و معابر عمومی ما، هر رهگذری، از هر کشوری که می‎آید احساس کند که این کشور حقّاً و حقیقتاً شایسته الگو بودن است، خدایا ما را الگوی دینی و اسلامی برای دیگران قرار بده؛ پروردگارا توطئه های دشمنان را به خودشان برگردان؛ به زائران ما مجاوران، حسن عاقبت مرحمت بفرما.

إنّ أحسن الحدیث و ابلغ الموعظة کتاب العزیز

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

«قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ * اللَّهُ الصَّمَدُ * لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ * وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُواً أَحَدٌ»

صدق الله العلیّ العظیم

 

 



[1]. «نهج البلاغه»، خ183.

[2]. ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه، ج5، ص 181؛کنز العمال 1، ص283.

[3]. صدوق، الخصال، (قم: جامعةالمدرسین)، ص183.

[4]. بحارالانوار، ج 74، ص166.

[5]. «النحل»:90.

[6]. غررالحکم،  ج3، ص456.

Please publish modules in offcanvas position.