خطبه های نمازجمعه مورخ 95/03/21

 

بسمه تعالی

مشروح خطبه‏ های نماز جمعه

حضرت آیت الله حسینی بوشهری

مورخ 95/03/21                                                      خطبه شماره 119

 

 

خطبه اول

قال أمير المؤمنين علي بن أبي طالبٍ عليه أفضل صلوات المصلين:

«علیک بتقوی الله فی الغیب و الشهادة و لُزومِ الحق فی الغضب و الرضا»

بندگان خدا خودم و شما را به تقواي الهي دعوت مي­کنم. امیر مؤمنان در این کلام نورانی ما را به رعایت تقوا سفارش می­کند و می­فرماید: ملازمت کنید به پرهیزگاری در نهان و آشکار... هم در خلوت خودتان رعایت تقوا کنید و هم در جایی که در فضای جامعه حضور پیدا می­کنید... تقوای فردی و اجتماعی را سرلوحه برنامه­هایتان قرار دهید. همراهی کنید با حق و پایبند آن باشید؛ چه آنگاه که خشم و غضب سراغ شما می­آید و چه آنگاه که در خشنودی و رضایت هستید... در هر حال و در همه حالات آنچه باید مورد توجه باشد، تقواست.

در خطبه­های گذشته پیرامون اصول حاکم بر روابط اجتماعی سخن می­گفتیم... به سرفصل مهمی در این رابطه رسیدیم تحت عنوان امنیت... در رابطه با امنیت قلمروها و حوزه­های مختلفی را برشمردیم... امنیت فرهنگی و آخرین بحثی که مطرح شد، تهاجم فرهنگی و راه­های مقابله با آن بود... بنا بر تعبیر رهبر فرزانه انقلاب در یکی از فرمایشات اخیر ایشان ولنگاری فرهنگی در جامعه و این مسئولیت را متوجه مسئولان کردند و فرمودند: دستگاه­هایی که کار فرهنگی باید انجام دهند، گاهی بی­اهتمامی می­کنند... کالاهای مفید فرهنگی که باید تولید شود، تولید نمی­شود و از کالاهای مضر فرهنگی که باید از آن جلوگیری شود، جلوگیری به عمل نمی­آید؛ یعنی در هر دو بعد مشکل داریم و باید در این زمینه فکری کرد.

در هفته گذشته به دو عامل اساسی و دو راه برای مقابله با تهاجم فرهنگی اشاره کردیم:

در مبارزه با تهاجم فرهنگی باید همانند تهاجم نظامی جامعه به این باور برسد که تهاجمی وجود دارد؛ آنگونه که در دوران جنگ به این باور رسیده بودیم؛ تبعاً شرایط فرق می­کند. آنجا قرارگاه عملیات تشکیل دادیم و اینجا باید قرارگاه­های فرهنگی تشکیل دهیم.

تمام امکانات و ظرفیت­ها را بسیج کنیم؛ آنگونه که آن روز تمام امکانات را در مسیر مبارزه با تهاجم نظامی بسیج کردیم.

سومین مسئله در جهت مقابله با تهاجم فرهنگی این است که با مروجان فرهنگ بیگانه باید برخورد شود. اگر به جای برخورد با مروجان فرهنگ بیگانه، آنها را تشویق کنیم چه انتظاری داریم که بساط تهاجم فرهنگی در کشور برچیده شود؟ در دوران دفاع مقدس در آنجایی که تهاجم نظامی مطرح بود، اگر جاسوس دشمن در جبهه­ها شناسایی می­شد، مقررات جنگی را در رابطه با او پیاده می­کردیم. امروز شناسایی می­شوند، دستگیر نمی­­شوند و کوچکتری برخوردی با آنها نمی­شود و توسط برخی مسئولان به آنها مدال داده می­شود. به چه عنوان به کسانی که ناهنجاری در جامعه ایجاد می­کنند، مدال می­دهید؟ موقعی که به عنصری که در جامعه دینی و اسلامی هنجارشکنی می­کند، مدال می­دهید دیگران هم جری می­شوند و نه از تاک نشان می­ماند و نه از تاک­نشان.

مسئله دیگر در رابطه با مقابله با تهاجم فرهنگی حساسیت رسانه است. در دوران دفاع مقدس که ما مورد هجمه نظامی بودیم، صدا و سیمای ما مارش می­زد برای روحیه دادن به مردم و رزمندگان... آژیر خطر به صدا درمی­آورد که منتظر حمله دشمن باشید، به پناهگاه بروید... در میان حساس­ترین برنامه­ها آژیر خطر می­زد. من نمی­خواهم صدا و سیما را نقد کنم، کارهای مثبت صدا و سیما کم نیست... به خصوص در این ماه مبارک... ولی آیا امروز در میان حساس­ترین برنامه­ها آژیر خطر تهاجم فرهنگی به صدا درمی­آید یا تبلیغ اجناس بنجل؟ افکار مردم را متوجه چه چیزی می­کنند؟ انتظار هست از رسانه ملی که مرتب راجع به تهاجم فرهنگی آژیر خطر به صدا درآورد. بدانید دشمن در کمین کانون گرم خانواده شماست. آن روز آژیر به صدا درآمد تا تعداد تلفات انسانی کم شود... امروز هم باید آژیر خطر به صدا درآید تا قربانیان تهاجم فرهنگی کم شوند.

راه دیگر برای مقابله فرهنگی ملی شدن برخورد با تهاجم است؛ یعنی تمام مسائل باید حول مقابله با تهاجم فرهنگی باشد و سایر مسائل تحت الشعاع آن باشد. چون تهاجم فرهنگی ارزش­ها، هویت انقلاب و سرمایه­های ملی و اسلامی را از بین می­برد. آن روز تمام امکانات و سرمایه­های ملی را برای دفاع مقدس گذاشته بودیم... اگر می­خواستیم بودجه تصویب کنیم، اول می­گفتیم نیازهای دفاع مقدس سرلوحه برنامه باشد و بعد برای مسائل دیگر. امروز هم اگر شعار نخواهیم دهیم و پذیرفته­ایم و باور کرده­ایم و می­خواهیم با تهاجم فرهنگی مقابله کنیم، اول باید سراغ بودجه و امکانات فرهنگی برویم. امروز این مجلس عزیز که چند روز بیشتر نیست که افتتاح شده و دوره جدید را شروع کرده، ما می­توانیم نگاه نمایندگان را از اینجا رصد کنیم که چه تعداد برای شرکت در کمیسیون فرهنگی به صف ایستاده­اند. آیا به همان مقدار که برای کمیسیون­های دیگر به صف می­ایستند، برای کمیسیون فرهنگی هم به صف می­ایستند؟ آنجا بهترین نماد نشان دادن این است که مجلسیان چه عزم و اراده­ای برای مبارزه با تهاجم فرهنگی دارند.

راه ششم ترویج فرهنگ دینی است. فصل تابستان شروع شده... خانواده­ها برای بچه­ها چه فکری کرده­اند؟ آیا در شهر قم چه کانون­هایی را شناسایی و ثبت نام کرده­اند که این نونهالان با فرهنگ دینی آشنا شوند که اگر آشنا شدند، نفوذناپذیر می­شوند و هجمه­های دشمن دیگر کارساز نیست. قرآن می­فرماید: ﴿یَهدیهِم رَبُّهُم بِایمانِهِم﴾ اگر ایمان جامعه تقویت شد، خدای متعال به سبب ایمانشان آنها را هدایت می­کند و در مسیر درست قرار می­دهد. لذا اینکه رهبری جهاد کبیر را مطرح کنند ﴿فَلا تُطِعِ الکافِرینَ و جاهِدهُم بِهِ جِهاداً کَبیراً﴾ یعنی مبارزه با تهاجم فرهنگی و ایجاد ساز و کار مناسب.

 

 

خطبه دوم

قال مولانا أمير المؤمنين:

«علیکم بلزوم الدین و التقوی و الیقین فَهُنَّ أحسن الحسنات»

بندگان خدا خودم و شما را به تقواي الهي دعوت مي­کنم. امیر مؤمنان روی سه موضوع کلیدی تکیه می­کنند: پایبندی به دین و یقین و تقوا. این سه عنصر از عناصر اساسی است که در ارتقای معنویت و رشد و کمال انسان تأثیرگذار است. لذا حضرت می­فرماید: «فَهُنَّ أحسَنُ الحسنات»

لازم می­دانم حلول ماه مبارک رمضان و ماه عبادت و روزه­داری را خدمت روزه­داران عزیز تبریک و تهنیت عرض کنم. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در رابطه با این ماه فرمودند: «أتاکم شهر رمضان یَن۟ظُرُ الله إلیٰ تنافُسِکُم و یُباهی بکم ملائکَتَه» ماه رمضان ماه مسابقه عبادت است... خدای متعال به این مسابقه نگاه می­کند و نسبت به شما در مقابل ملائکه مباهات می­کند که نگاه کنید... اینها بندگان من هستند. در جمله دیگری می­فرماید: توجه داشته باشید این ماه یک ماه عادی نیست... حسنات چند برابر در دفتر ثبت می­شود و گناهان محو می­شود. «شهر رمضان شهر الله عز و جل یُضاعَفُ الله فیه الحسنات و یَم۟حوا فیه السیئات» این جایگاه ماه مبارک رمضان است. خطبه شعبانیه نبی اسلام و سفارشاتی که در این خطبه است، نشان­دهنده این است که باید از فرصت­ها حداکثر استفاده را برد... ماهی که «نومکم فیه عبادة، أنفاسکم فیه تسبیح، دعائکم فیه مستجاب» در روایات وارد شده که اگر کسی در این ماه آمرزیده نشود، کی آمرزیده شود؟ یعنی از این فرصت طلایی برای توبه و انابه استفاده کنید. شب قدر در این ماه است... پیوند با ولایت در این ماه مبارک است... روز میلاد امام مجتبی علیه السلام، شب شهادت مولای متقیان علیه السلام. تشنگی و گرسنگی هم که می­کشید در این هوای گرم تعبیر این است که «و اذکروا بجوعکم و عطشکم جوع یوم القیامة و عطشه» شنیده­اید آنجا چه خبر است؟ این یک گوشه کوچک از صحنه قیامت است. به فقرا در این ماه توجه کنید. کلام نبی اکرم است: «تَصَدَّقوا ألا فقرائکم و مساکنکم» نکند در همسایگی ما فقیر و مسکین و مستمندی باشد... وضع افطار ما روبه­راه، اما آنها قدرت خریدن حتی نان نداشته باشند... فردای قیامت هیچ­کدام در پیشگاه خداوند نمی­توانیم پاسخگو باشیم.

مناسبت دیگر سالگرد فرمان حضرت امام نسبت به تشکیل شورای انقلاب فرهنگی است. هدف این بوده که بفهمیم، تبیین کنیم ماهیت انقلاب را و اجرا کنیم اهداف آن را در فضای جامعه اسلامی. بار سنگینی بر دوش شورای انقلاب فرهنگی است... مهندسی فرهنگی متوجه شورای انقلاب فرهنگی است. چه کسی باید با ولنگاری فرهنگی مقابله کند و هشدار دهد؟ چه کسی باید بگوید این راه و رسمی که در بعضی جاها وجود دارد... فیلمی تهیه می­شود، اکران عمومی می­شود، تهیه­کنندگان فیلم ثروت هنگفتی از آن به دست می­آورند... بعد از مدت­ها کسانی که باید نظارت می­کردند تا این اتفاق در جامعه نیفتد، می­گویند می­خواهیم جلوی اکران فیلم را بگیریم... آیا در فضایی که باید بر مسائل فرهنگی نظارت شود، چنین اتفاقات پسندیده یک جامعه دینی است؟ نمی­دانم پاسخ را از چه کسی بگیریم؟

20 خرداد ماه سالگرد شهادت آیت الله سعیدی رضوان الله تعالی علیه است... این شخصیت بزرگ که حرکت امام را همراهی کرد. من دو جمله در اینجا عرض می­کنم، یک جمله مربوط به امام راجع به ایشان و یک جمله مربوط به ایشان به عنوان یک چهره انقلابی... انقلابی بودن را با این واژگان می­توان شناخت. جمله­ای که امام درباره ایشان دارد این است: من قادر نیستم عواطف درونی­ام را نسبت به شما آنطور که هست، ابراز کنم. اما تعبیری که ایشان دارد جالب است: ما سربازان امام حسین علیه السلام هستیم... قیام مال ماست... گرسنگی مال ماست... دربدری متعلق به ماست... ما سربازان شیعه از دنیا هیچ نمی­خواهیم. تبعید برای ما مسافرت است... کتک خوردن کیف کردن و خوشگذرانی است و زندان استراحتگاه ماست. این شخصیت­های بزرگ پای انقلاب ماندند تا این انقلاب به پیروزی رسید. یاد این شهید عزیز را گرامی می­داریم.

روز 26 خرداد سالگرد شهادت مجاهدان دلیر اسلام، شهدای مؤتلفه است که یاد این عزیزان را هم گرامی می­داریم. سالگرد تأسیس جهاد سازندگی را که با هدف والای حضرت امام تشکیل شد و امروز به عنوان روز جهاد کشاورزی است. اگر کشاورزی در کشور رونق لازم پیدا کند، بخش قابل توجهی از استقلال کشور تأمین شده و باید در این جهت مسئولان برنامه­ریزی کنند. برای یک کشور با این ظرفیت و امکانات پسندیده نیست که هر روز گزارش واردات برنج، گندم و سایر مایحتاج را در خبرها بشنویم.

روز هفتم ماه مبارک رمضان وفات حضرت ابوطالب علیه السلام عموی پیامبر اکرم و پدر امیر مؤمنان است. ابوطالب بزرگ مدافع پیامبر اکرم بود چه قبل از بعثت و چه بعد از بعثت. اما حق­کشی­های فراوانی نسبت به این شخصیت انجام شده و من از حوزویان و بزرگواران انتظار دارم که حق این شخصیت بزرگ و مدافع پیغمبر را ادا کنید با نوشتن آثار ارزشمند.

روز 10 ماه مبارک رمضان روز وفات اولین همسر پیامبر و اولین زن مسلمان و اولین مدافع پیامبر بعد از بعثت خدیجه کبری سلام الله علیها است. شخصیتی که پیغمبر همیشه به یاد او بود. می­فرمود: آن روزی که دیگران من را تکذیب کردند، او مرا تصدیق کرد. آن روزی که دیگران به من پشت کردند، امکانات و اموالش را در اختیار من گذارد و نصرت اسلام از آنجا آغاز شد. بزرگ­ترین مدال افتخار خدیجه بعد از همسری پیامبر این است که او مادر دختر نمونه، زن نمونه و مادر نمونه فاطمه زهرا سلام الله علیها است.

حضرت آیت الله العظمی خامنه­ای رهبر فرزانه انقلاب در سالگرد ارتحال امام در سخنرانی یک ساعت و 20 دقیقه­ای که منشور دیگری بود که بر سایر منشورهای رهبری در رابطه با انقلاب افزوده شد، ویژگی­های امام را در قالب مؤمن متعبد انقلابی ترسیم کرد و فرمود انقلابی بودن ما باعث می­شود که دشمنان بترسند، هرجا غفلت کرده­ایم دشمن به جلو آمده... هرجا انقلابی عمل کرده­ایم پیشرفت کرده­ایم و با این خیال که اگر ما کوتاه بیاییم و دست از انقلابی بودن برداریم، آنها به ما اجازه می­دهند کارهایمان را با موفقیت انجام دهیم، ایشان پاسخ قاطع می­دهند و می­فرمایند: چنین نیست... هرجا ما تنازل کردیم، آنها جلو آمدند. این یک واقعیت انکارناپذیر است. 5 شاخصه برای انقلابی بودن مطرح می­کنند:

پایبندی به مبانی و ارزش­های انقلاب اسلامی، می­خواهیم بفهمیم در جامعه انقلابی کیست. چون سن و سال مطرح نیست. رهبری فرمودند: خیال نکنند انقلابیون یعنی کسانی که قبل از انقلاب در مبارزات بودند، انقلابیون یعنی کسانی که با امام بودند... نه... جوانان امروز می­توانند انقلابی­تر از دیگران باشند. نمونه­اش عزیزانی که امروز به عنوان دفاع از حرم اهل بیت جان خود را تقدیم می­کنند و امروز از اینجا تشییع پیکر شهید عزیزی را خواهیم داشت که ان­شاءالله باشکوه شرکت خواهیم کرد.

هدف­گیری آرمان­های انقلاب و همت بلند برای رسیدن به آن

پایبندی به استقلال همه­جانبه... استقلال سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و از همه مهم­تر استقلال اقتصادی، امنیتی

حساسیت در برابر دشمن

تقوای دینی و سیاسی

جمله آخر فضاحتی است که سازمان ملل نه سازمان کشورهای استکباری این روزها از خود نشان داده است که از آن بالاتر امکان­پذیر نیست. چند روز قبل سازمان ملل اعلام کرد ائتلاف یعنی همین مجموعه­ای که امروز یمن را بمباران می­کند و کودکان یمنی را به خاک و خون می­کشد... اینها را سازمان ملل در لیست سیاه قرار داد... عربستان و کشورهای دیگر. بعد از چند روز یک مرتبه سازمان ملل با تعجب اعلام کرد عربستان از این لیست خارج شد. تمام طرفداران حقوق بشر در دنیا فریادشان بلند شد که چه اتفاقی افتاده، این همه کودک را چه کسی کشته است؟ جناب بانکیمون پشت تریبون آمد در عین حال که این جمله را می­گوید: تصمیم دردناکی بود برای سازمان ملل ولی چون عربستان و بعضی کشورهای دیگر ما را تهدید کرده بودند که حمایت­های مالی خود را از سازمان ملل قطع می­کنیم، ما نام عربستان را خارج کردیم. حیف که نام شما را دبیر کل و نام آن مجموعه را سازمان ملل گذارند. با پول خیلی کارها در این دنیا می‌شود انجام داد. در جریان انفجار برج­های دو قلو بنا بود یک سند چندین صفحه­ای علیه عربستان منتشر شود. عربستان آن روز تهدید کرد که اموال و دارایی­هایم را از آنجا خارج می­کنم. گفتند پس مسکوت بگذارید و چیزی نگویید. این رسوایی دنیای امروز است که نسل جوان باید اینها را بشناسد و جذب و جلب تعبیرات و حرف­های گول­زننده اینها نشوند.

Please publish modules in offcanvas position.