خلاصه خطبه های نماز جمعه مورخ95/05/22 به امامت حضرت آیت الله حسینی بوشهری «دامت برکاته»

امام جمعه قم با بیان این که یک وزارتخانه به امر به معروف و نهی از منکر اختصاص داده شود، فرمودند: امر به معروف و نهی از منکر فریضه ای است که در سایه آن، سایر واجبات حفظ می‌شود.

حضرت آيت الله سيد هاشم حسيني بوشهري «دامت برکاته»  (22 مرداد) در خطبه اول نماز جمعه قم، با اشاره به اهمیت امر به معروف و نهی از منکر در جامعه اسلامی، عنوان کردند: آنچه شرع مقدس اسلام و عقل سلیم و عرف قطعی جامعه اسلامی به عنوان معروف می‌شناسد، می‌توان به عنوان معروف نام برد و آنچه که شرع مقدس اسلام و عقل سلیم و عرف قطعی جامعه اسلامی به عنوان منکر می‌شناسد، می‌توان از آن به عنوان منکر نام برد.

در فقه ما، فقها و علما در بخش قابل توجهی از موضوعات، شارع مقدس احکام را به عرف ارجاع داده است و عرف می‌تواند تعیین کننده موضوع فقه اسلامی باشد، بنابراین در مسأله معروف و منکر می‌توان عرف را هم در نظر گرفت.

آیت الله حسینی بوشهری افزودند: عده ای مسأله معروف و منکر ار در سلسله مسائل عبادی و یا مسائل اجتماعی می‌دانند، در حالی که دایره معروف و منکر به مسائل اعتقادی، مسائل سیاسی و اقتصادی در جامعه سرایت می‌کند، یعنی هریک از معروف‌ها یا منکرهای اعتقادی، سیاسی و اجتماعی می‌تواند مصادیقی از معروف یا منکر باشد.

اگر ما دایره و گستره معروف و منکر را به این سمت و سو برسانیم، می‌توانیم زمانی که سخن از معروف و منکر در جامعه مطرح می‌کنیم، یک دایره محدود را در اذهان مردم تداعی نکنیم، بلکه کل جامعه را می‌توان تحت پوشش امر به معروف و نهی از منکر قرار داد.

از زمان انقلاب اسلامی تا کنون یکی از دیدگاه‌هایی که همواره مطرح بوده است، این است که یک وزارتخانه به امر به معروف و نهی از منکر اختصاص داده شود، زیرا امروز عده ای امر به معروف و نهی از منکر را در مسائل ریز و جزئی پیدا کردند و ذهن جامعه از معنای گسترده به معنای محدود منتقل شده است.

آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به ضرورت امر به معروف و نهی از منکر در جامعه فرمودند: برخی ممکن است سوال کنند که چه ضرورتی دارد که پرچم امر به معروف و نهی از منکر را در جامعه بلند کنیم، در پاسخ باید گفت که امر به معروف و نهی از منکر فریضه ای است که در سایه آن، سایر واجبات حفظ می‌شود.

آنچه از کلمات رسول گرامی اسلام (ص) و دین برمی آید، این است که ضرورت امر به معروف و نهی از منکر در جامعه دارای پشتوانه عقلانی و وحیانی است و هم عقل و هم شرع و وحی به ضرورت امر به معروف و نهی از منکر دستور داده اند.

آنچه که مسلم است افراد یک جامعه به یکدیگر مرتبط هستند و همان طور که من بر جامعه تأثیرگذار هستم، از جامعه نیز متأثر می‌شوم.

آیت الله حسینی بوشهری اضافه کردند: اگر فضای جامعه به صلاح و سداد رفت و جامعه از ویژگی خاصی معطر شد، ما هم در این فضا بوی خوش را استشمام می‌کنیم، عملکرد من بر جامعه و عملکرد جامعه بر من موثر است، بنابراین همان گونه که ما مأمور به اصلاح خود هستیم، مأمور به اصلاح جامعه نیز هستیم.

ایشان بابیان این که رابطه دوسویه ای بین فرد و جامعه وجود دارد، اظهار داشتند: پیامبرگرامی اسلام (ص) در ضرورت امر به معروف و نهی از منکر، داستان کشتی و سوراخ را مطرح کردند و این داستان نشان می‌دهد که عملکرد نامناسب یک فرد بر جامعه تأثیرگذار است.

آيت الله حسيني بوشهري در بخش خطبه دوم نماز جمعه به ایام دهه کرامت اشاره کردند و فرمودند: دهه کرامت از ابتدای ماه ذی‌القعده که مصادف با میلاد باسعادت حضرت معصومه (س) است آغاز می‌شود و پایان آن مصادف با میلاد باسعادت امام رضا (ع) است.

اگر ما  بخواهیم راجع به شخصیت امام رضا (ع) سخن بگوییم، ساعت‌ها و هفته‌ها باید درباره شخصیت برجسته و تأثیرگذار آن حضرت بر جامعه آن دوران و جهان معاصر سخن گفت.

ایشان با بیان این که جهان امروز متأثر از تعالیم حیات بخش آن امام همام است، تأکید کردند: مظاهر آن حضرت علاوه بر زهد و تقوا، بعد علم و دانش حضرت است و فضایی که در دوران امامت امام رضا (ع) برای گسترش فرهنگ اهل بیت ایجاد شد، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

امام جمعه قم یادآور شدند: یونس ابن عبدالرحمن، حسن ابن محمود و صفوان ابن عیسی از جمله چهره‌های تراز اول و پرورش یافتگان مکتب امام رضا (ع) هستند.

احتجاجات و جلسات مناظرات امام رضا (ع) از دیگر ویژگی‌های دوران امامت آن حضرت است، دشمن قصد داشت که امام رضا (ع) را در مقابل دیدگاه‌های رهبران مذاهب و فرقه‌های مختلف کوچک کند، اما علم حضرت باعث می‌شد که پیروز میدان باشد و دشمن از همین نقطه ضربه بخورد.

ایشان با اشاره به این که سه ویژگی در دوران امام رضا (ع) اتفاق افتاد، فرمودند: برتری علمی مدرسه اهل بیت (ع) در دوران امامت امام رضا (ع) نسبت به مدارس علمی تمام مذاهب و ادیان از جمله ویژگی‌های دوران امامت امام رضا (ع) است.

در دوران امامت امام رضا (ع)، فرهنگ اهل بیت (ع) تا دورترین جامعه اسلامی گسترش یافت، همچنین در این دوران، پیوند فکری بین مردم و اهل بیت (ع) ایجاد شد و دشمن با دست خود فضا را برای ترویج مکتب اهل بیت (ع) فراهم کرد.

آيت الله حسيني بوشهري با اشاره به این که 23 مرداد مصادف با روز مقاومت و پیروزی قهرمانانه حزب الله لبنان بر ارتش صهیونیست در جنگ 33 روزه است، عنوان کردند: این پیروزی اسلام و قرآن و جهاد همراه با صبر و اخلاص بود که توانست در مقابل دشمن به پیروزی برسد

ما لازم می‌دانیم که از حزب الله لبنان و سیدحسن نصرالله به خاطر این پیروزی و مقاومتی که در مقابل دشمنان اسلام دارند، قدردانی و تشکر کنیم.

امام جمعه قم با اشاره به مناسبت 28 مرداد، اظهار داشتند: سالروز کودتای ننگین آمریکایی‌ها علیه دولت قانونی مصدق در روز 28 مرداد رخ داد که پس از آن، با تشکیل ساواک، خفقانی در ایران ایجاد کردند که شرایط بسیار سختی بر مردم ایران گذشت.

در واقعه 28 مرداد تنها استکبار و استبداد مسئول این رخداد نبودند، بلکه کوتاهی‌های داخلی هم اتفاق افتاد، از جمله آیت الله کاشانی در روز 27 مرداد نامه ای به دکتر مصدق نوشت و نکاتی از جمله احتمال کودتا را به مصدق متذکر شد، اما دکتر مصدق در پاسخ می‌گوید: «نامه شما رسید، من به پشتیبانی ملت مستظهرم».

اگر دکتر مصدق و آیت الله کاشانی اعلامیه مشترکی منتشر می‌کردند و به مردم اطلاع رسانی می‌کردند، واقعه کودتای 28 مرداد اتفاق نمی افتاد و یا به این شدت نمی بود.

امام جمعه قم در پایان به ملاقات اخیر وزیر اطلاعات با مقام معظم رهبری (مدظله) اشاره کردند و فرمودند: مقام معظم رهبری (مدظله) از وزارت اطلاعات به خاطر رسیدگی به وضعیت امنیتی کشور و رصد مفاسد اقتصادی تشکر کردند و تأکید داشتند که جهت گیری انقلاب اسلامی توسط وزارت باید حفظ شود و فاصله بین ایران و استکبار باید محفوظ بماند

Please publish modules in offcanvas position.