خلاصه خطبه های نماز جمعه مورخ95/10/17 به امامت حضرت آیت الله حسینی بوشهری «دامت برکاته»

خطیب جمعه قم بر لزوم الگوگیری از جوانانی که انقلاب اسلامی را رقم زدند از سوی جوانان امروز جامعه تاکید کرد.

حضرت آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری«دامت برکاته»، ظهر هفدهم دی ماه 1395 در خطبه های نماز جمعه این هفته قم در مصلای قدس فرمودند: دهه بصیرت از 9 تا 19 دی ماه نام گذاری شده است؛ اراده ها باعث ماندگاری می شود؛ اراده ای که در 19 دی مراجع، علما، روحانیون، طلاب و مردم و بازاریان ما به صحنه آمد، سرآغاز یک حرکت عظیم انقلابی شد؛ 19 دی، آن چنان پیش رفت که بزرگترین انقلاب قرن را رقم زد.

ایشان افزودند: مشترکات خاصی بین 19 و 9 دی وجود دارد؛ در آن روز دشمنان به امام و قرآن اهانت کردند و مردم در قم نسبت به آن واکنش نشان دادند؛ در 9 دی نیز به مسجد و امام حسین(ع) و امام توهین شد و مردم نیز به آن واکنش نشان داده و حماسه دیگری را رقم زدند.

معاون جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان کردند: قم نه تنها مرکز روحانیت و اسلام و تشیع است، بلکه قم امروز مرکز انقلاب است و دوست و دشمن به قم و رفتار مردم قم و مرجعیت و حوزه می نگرند؛ توصیه من به نسل جوان قم این است که حرکت آن روز نسل جوان را در 19 دی به عنوان الگوی خود قرار دهند و حرکت مجاهدان آن روز را که در راه تحقق آرمان اسلامی آرامش نداشتند را الگو قراردهند.

ایشان در بخش دیگری از خطبه های خود افزودند: آیت الله شرعی که امام راحل ایشان را روحانی پرتوان و پرکار و خدوم و با اخلاص یاد کردند، از جمله شخصیت های فعال روحانی در آن زمان بودند؛شهید  آیت الله سعیدی و شخصیت های بزرگ در آن روزها جان شیرین خود را برای صیانت از اسلام و قرآن و رقم زدن انقلاب اسلامی فدا کردند.

امام جمعه قم بیان کرد: 17 دی ماه روز اجرای توطئه کشف حجاب توسط رضا شاه بود؛ وی نوکر انگلیسی ها بود که می خواست ایران به شکل غرب دربیاید؛ آنها در کوچه و خیابان ها چادر از سرزنان می کشیدند و آنها را آزار می دادند؛ در این میان زنان بسیاری بودند که سالها از خانه بیرون نیامدند.

آیت الله حسینی بوشهری فرمودند: مردم با یادآوری این روزها باید قدر اسلام و انقلاب را بدانند؛ غرب به دنبال فروپاشی بنیان خانواده است؛ کشف حجاب مقدمه اختلاط و فروپاشی خانواده ها است؛ حال که چنین انقلابی داریم که این اصول را حفظ می کند باید به آن مقید باشیم.

آیت الله حسینی بوشهری اظهارکردند: این ایام با شهادت میرزاتقی خان امیرکبیر و شهید احمدی روشن است که این دو از قهرمانان کشور ما محسوب می شوند.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری تصریح کردند: هشتم ربیع الثانی مصادف با میلاد امام حسن عسکری(ع) است؛ ایشان در سامرا متولد شدند و پدر بزرگوار ایشان امام هادی(ع) و مادر ایشان حدیثه یا سوسن است؛ ایشان 6سال امامت کردند و 28 سال بیشتر نیز در این دنیا زندگی نکردند.

امام جمعه قم بیان کردند: ایشان با سه خلیفه عباسی هم عصر بودند؛ کار خلفای عباسی نسبت به اهل بیت(ع) چیزی جز زندان و هتاکی نبود؛ خلفای عباسی دو تن از سخت ترین و خشن ترین انسان ها را برای آزار امام به زندان فرستادند ولی حالات عرفانی امام آنها را منقلب کرد؛ امام عسکری(ع) نماز را نسبت به هرکاری مقدم می دانستند.

آیت الله حسینی بوشهری یادآورشدند: ایشان فرمودند؛ اگر کسی نسبت به تو خطایی مرتکب شد، از خطای او چشم پوشی کن، ولی اگر احسانی نسبت به تو انجام داد آن احسان را به یاد آور.

آیت الله حسینی بوشهری  با اشاره به روز وفات کریمه اهل بیت(ع) در دهم ربیع الثانی بیان کردند: امام صادق(ع) فرمودند، حرم ما شهر قم است و بانوی بزرگواری از اولاد من به نام فاطمه در آن دفن می شود، اگر کسی به حق ایشان عارف باشد و ایشان را زیارت کند بهشت بر او واجب می شود.

امام جمعه قم در خطبه اول نیز عنوان کردند: امر به معروف ونهی از منکر از مهمترین واجبات اسلامی است؛ مرحله اول در امر به معروف و نهی از منکر، در قلب انسان شکل می گیرد؛ یعنی انسان باید با منکرات با اشکالی چون خشم و سکوت و ترک کردن محل و.... برخورد کند.

اهل بیت(ع) روی دو مساله تاکید دارند نخست، رضا و سخط؛ یعنی اینکه انسان به کار خوب و بد دیگران چه عکس العملی نشان می دهد؛ گاهی اوقات انسان گناهی انجام نداده است ولی به خاطر رضایت دادن نسبت به آن گناه با کسانی که آن را انجام می دهند شریک می شود.

در روایات ما بیان شده است که راضی بودن نسبت به یک عمل انسان را به در کنار انجام دهنده عمل قرار می دهد؛ ناقه حضرت صالح را یک نفر کشت، ولی چون مردم با فعل قاتل رضایت داشتند خداوند همه آنها را عذاب کرد.

Please publish modules in offcanvas position.