خلاصه خطبه های نماز جمعه مورخ95/11/08 به امامت حضرت آیت الله حسینی بوشهری «دامت برکاته»

امام جمعه قم فرمودند: در حوادثی همانند پلاسکو نباید به دنبال حاشیه‌سازی باشیم و عده‌ای را بکوبیم و انتقام گیری شخصی کنیم.

حضرت آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری«دامت برکاته»، در خطبه‌های این هفته نماز جمعه قم که در مصلای قدس برگزار شد با اشاره به حادثه آتش سوزی ساختمان پلاسکو در تهران اظهار داشتند: در این حادثه آتش سوزی تعدادی از آتش نشانان شجاع و قهرمان و همچنین تعدادی از هموطنان ما جان خود را از دست دادند.

ایشان عنوان کردند: در این حادثه روح ایثار و فداکاری و همچنین نمایشی از همدلی و وحدت ملی و دینی را شاهد بودیم و در عین حال تعدادی از خانواده‌ها داغدار عزیزان خود شدند که پیام مقام معظم رهبری، مراجع تقلید و مسئولان برای آنها تسلی بخش بود.

معاون جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه نباید شاهد تکرار این‌گونه حوادث باشیم، افزودند: پس از این حادثه شاهد جلوه‌های عاطفی و انسانی مردم ایران بودیم و اقدامات تحسین برانگیزی رخ داد و دنیا نیز بداند که اگر حادثه‌ای کشور و ملت ما را تهدید کند همه مردم ایران وارد عرصه خواهند شد.

ایشان در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از حاشیه سازی عده‌ای از افراد درباره حادثه پلاسکو، فرمودند: در حوادث اینگونه نباید به دنبال حاشیه‌سازی باشیم و عده‌ای را بکوبیم و نباید انتقام گیری شخصی کنیم.

آیت الله حسینی بوشهری افزودند: رهبر معظم انقلاب نیز در پیام خود بر رسیدگی به موضوع نجات آتشنشانان و مردم در مرحله اول تأکید کردند.

باید درباره ساختمان‌های دیگری که همانند پلاسکو در معرض خطر هستند، اقدامات لازم صورت گیرد که دیگر شاهد اینگونه و وقایع تلخ نباشیم.

امام جمعه قم با اشاره به ویژگی ها و دستاوردهای انقلاب فرمودند: این انقلاب بر همه تهدید ها از جمله جنگ، توطئه های داخلی، تحریم اقتصادی و.... موفق بود، انقلاب اسلامی موجب شد تا میان مردم و مسئولان اعتماد ایجاد شود.

ایشان ادامه دادند:این موضوع بسیار مهم است و مراتبی دارد که باید رعایت شود تا اثر مثبت خود را بگذارد.

در مرحله عمل که سومین مرحله است نیز نباید با ضرب و شتم وارد شد، بلکه باید به صورت عملی وارد شده و فرهنگ سازی کنیم تا آن مشکل از بین برود.

آیت الله حسینی بوشهری بیان کردند: امام سیاست را با معنویت و اخلاق ادغام کردند و شخصیت امام راحل و انقلاب باید تبیین شود، انقلاب دارای ویژگی های بسیاری است که نباید این ویژگی ها نادیده گرفته شود.

ایشان با اشاره به ویژگی ها و دستاوردهای انقلاب افزودند: این انقلاب بر همه تهدید ها از جمله جنگ، توطئه های داخلی، تحریم اقتصادی و.... موفق بود، انقلاب اسلامی موجب شد تا میان مردم و مسئولان اعتماد ایجاد شود.

امام جمعه قم عنوان کردند: کشور در اوج تحریم ها در عرصه های فناوری های جدید و دانش بنیان پیشرفت های شگفت انگیزی داشته است و در اعتبار بین المللی پیشرفت داشته ایم و سخن همه کشورها ایران و جمهوری اسلامی شده است.

در عرصه بین المللی در سوریه، لبنان حرف اول را ایران زد و کشورهای حاشیه خلیج برای ایران پیام می فرستند و این جایگاه کشور را نشان می دهد.

ثبات کشور از دیگر مسائلی است که در کشور رخ داده و این دستاورد انقلاب است و باید در این ثبات کوشید و اجازه نداد به ثبات کشور خلل ایجاد شود.

با ابتکار ایران اجلاسی برگزار شد و در خصوص سوریه به توافقات مهمی رسیدند که تمامیت عرضی سوریه باید حفظ شود و آتش بس باید ادامه یابد.

ایشان افزودند:با ابتکار ایران، ترکیه و روسیه توافقاتی انجام شد و به این نتیجه رسیدند که آتش بس باید ادامه پیدا کند و راه حل مسایل سوریه راه حل نظامی نیست، بلکه راه حل سوری سوری است که این مساله نشان دهنده اوج قدرت ایران است.

امام جمعه قم یادآورشدند: رئیس جمهور جدید آمریکا به تازگی کارهای شتاب زده خود را آغاز کرده است که در آینده مشخص می شود که با چه کسی و با چه کشوری در آینده مواجه خواهیم بود.

ایشان در خطبه اول نماز جمعه نیز فرمودند: با اشاره به مراتب امر به معروف و نهی از منکرباید گفت: مرحله اول امر به معروف و نهی از منکر، قلبی و مرحله دوم نیز مرحله زبانی است.

ایشان افزودند: انسان متدین به دنبال محو منکرات و پیاده شدن معروفات است؛ در این زمینه ممکن است برخی با یک بار سخن گفتن سربسته، از عمل خود بر می گردند و برخی دیگر نیز نیازمند پند و اندرز هستند؛ گام اول در مرحله زبانی، پرهیز از رفتار خشونت آمیز است، زیرا در بسیاری از اوقات سخن گفتن با مهر و محبت دوستی، اثر بیشتری خواهد داشت.

امام جمعه قم بیان کردند: نکته مهم در امر معروف و نهی از منکر آن است که آمربه معروف و ناهی از منکر، خود باید به گفتار خود متلزم باشد.

ایشان گفت: اقدام عملی، عنصر سوم امر به معروف و نهی از منکر است؛ در این مرحله عملی نیز نباید در ابتدا به دنبال راه های سخت برویم؛ مردم با همکاری با دولت و خیرین باید نسبت به ایجاد کارگاه ها و قرارگاه های فرهنگی فعالیت کنند.

آیت الله حسینی بوشهری بیان کردند: شهید مطهری بیان کرد، گام اول عملی در امر به معروف اقدام به زور نیست،بلکه کار شایسته آن است که باید با تدابیر عملی مشاهده کنیم، چه کاری می تواند مشوق مردم و جوانان باشد تا از یک عمل بد دست بردارند.

Please publish modules in offcanvas position.