خلاصه خطبه های نماز جمعه قم مورخ96/01/11 به امامت حضرت آیت الله حسینی بوشهری «دامت برکاته»

امام جمعه قم فرمودند: برای رونق تولید باید به مردم میدان داد، چون زمانی که مردم در وسط میدان باشند کارها پیشرفت می‌کند.

حضرت آیت الله حسيني بوشهري«دامت برکاته» در خطبه‌های این هفته نماز جمعه قم با اشاره به نامگذاری سال «اقتصاد مقاومتی: تولید - اشتغال» توسط مقام معظم رهبری اظهار داشتند: در سال گذشته، مردم ما نسبت به مسائل دینی و ارزش‌های انقلابی سنگ تمام گذاشتند و در اعتکاف، مراسم مذهبی از جمله در ماه‌های محر، صفر و ایام فاطمیه و سایر مراسم مذهبی حضوری پررنگ و چشمگیر داشتند که مایه افتخار همه ما بود.

ایشان حضور حماسی جوانان در مراسم راهپیمایی ۲۲ بهمن، روز جهانی قدس و ۹ دی را نشانگر رشد آگاهی مردم دانستند و تاکید کردند: این حرکت حماسی، دنیا را به تعجب وا داشت و مردم ما تودهنی محکمی به سردمداران آمریکا زدند.

در سال ۹۵ کاستی‌هایی داشتیم که عمده این کاستی‌ها در مسائل اقتصادی و معیشتی بود. البته در طول ۳۸ سال که از انقلاب اسلامی ما گذشته، نظام مقدس جمهوری اسلامی خدمت بزرگی به کشور و مردم ارائه کرده و زمینه‌های مهمی که برای پیشرفت کشور نیاز بود از جمله زیرساخت‌ها و خدمات گسترده در شهرها و روستاها انجام داده است.

آیت‌الله حسینی بوشهری با بیان اینکه مدیران انقلابی باید در زمینه اقتصاد مقاومتی پای کار بیایند، افزود: ما از نظر منابع زیرزمینی، سرمایه‌ها، فناوری و استعداد نسل جوان بسیار غنی هستیم. چرا از این سرمایه خدادادی و منابع انسانی کمک نگیریم؟ ما باید بتوانیم از این ظرفیت به نحو احسن استفاده کنیم.

امام جمعه قم به وجود ۳۳ میلیون جمعیت جوان در کشور اشاره کردند که می‌توانند در عرصه تولید نقش آفرین باشند.

ایشان به نقش قوای مجریه، قضاییه و مقننه در رشد تولید اشاره کردند و گفتند: قوه قضاییه باید امنیت را برای تولیدکنندگان تامین کند. قوه مقننه باید قوانین مورد نیاز را تصویب کند. قوه مجریه هم باید مدیران انقلابی و جهادی را پای کار بگذارد تا مشکل اقتصادی مردم برطرف شود و مردم احساس آرامش کنند.

آیت‌الله حسینی بوشهری تاکید کردند: باید به مردم میدان دهیم، چون زمانی که مردم در وسط میدان باشند کارها پیشرفت می‌کند.

ایشان با تاکید بر اینکه همه کارها از کانال دولت‌ها حل نمی‌شود، تصریح کردند: بروکراسی خشک اداری کارساز نیست و این مردم توان اجرای کارها را دارند.

آیت الله حسيني بوشهري ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی را عنایت خدای متعال به ملت ایران توصیف کردند و گفتند: در روز ۲۲ بهمن سال ۵۷ طاغوت سرنگون شد و در ۱۲ فروردین سال ۵۸ نظام جمهوری اسلامی در کشور اهل بیت مستقر شد. این نعمت بزرگی بود که نصیب مردم ما شد.

ایشان با اشاره به مشکل کشورهای دیگر در تحکیم و تثبت نظام خود، تصریح کردند: ۳۸ سال است که نظام جمهوری اسلامی با سربلندی و افتخار در این کشور استقرار پیدا کرده و با همه چالش‌ها مقابله کرده است.

آیت‌الله حسینی بوشهری با انتقاد از رفتار دوگانه آمریکایی‌ها گفتند: کنگره آمریکا روزی نیست که علیه ایران سخنرانی نکند و یا تحریم جدید تصویب کند. از آن طرف برای ما پیام نوروزی می‌فرستند. عجب مضحکه‌ای است.

ایشان به رای بیش از ۹۸ درصدی مردم به نظام جمهوری اسلامی اشاره کردند و بیان کردند: این ملت بر پیمانی که با نظام و رهبری و امام و انقلاب بسته بودند همچنان وفادار است.

استاد برجسته حوزه با اشاره به در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری و شوراها، تاکید کرد: انتخابات از ارکان مهم مردم سالاری دینی و مایه عزت و اقتدار ملی است.

ایشان با بیان اینکه هر دو انتخابات بسیار مهم است، افزودند: رئیس جمهوری بعد از مقام معظم رهبری، دومین شخصیت در کشور مطرح می‌شود و اختیارات گسترده دارد و مردم باید با تیزبینی و درایت، به گونه‌ای انتخاب کنند که در طراز انقلاب اسلامی باشد. شوراها هم شهرداران را انتخاب می‌کنند و نقش برجسته‌ای در عمران و آبادانی شهرها و روستاها دارند.

آیت‌الله حسینی بوشهری در توصیه‌ای به کاندیداهای انتخابات گفتند: کسانی که لیاقت دارند خودشان را به مردم عرضه کنند، از تخریب یکدیگر بپرهیزند و از شیوه های تبلیغات غربی استفاده نکنند و مواظب باشند از دخالت بیگانگان در انتخابات جلوگیری شود چون بیگانگان دلسوز مردم ما نیستند.

امام جمعه قم در بخشی از سخنان خود به نشست اخیر سران کشورهای عربی اشاره کردند و گفتند: انسان اگر بیانیه این نشست را مورد توجه قرار دهد متوجه می‌شود که تنظیم کننده این بیانیه یا آمریکایی‌ها، یا صهیونیست‌ها و یا هر دو بودند. گویا کشورهای عربی هیچ نقشی در تنظیم این بیانیه ندارند چراکه دشمن را به جای دوست و دوست را به جای دشمن معرفی کرده‌اند.

حضرت آیت الله حسيني بوشهري«دامت برکاته» ادامه دادند: مردم روزی بیدار خواهند شد و سرنوشت آنها مشخص خواهد شد.

ایشان با تبریک فرارسیدن ماه رجب افزودند: کسانی که می‌خواهند مسیر دینداری و تزکیه و اصلاح نفس را طی کنند، ماه رجب ماه آغازین برای آنهاست.

دعاها و اعمال ماه رجب و فرصت‌های طلایی این ماه را از دست ندهیم و فرصت اعتکاف در ماه رجب را فراموش نکنیم.

امام جمعه قم به سوم ماه رجب سالروز شهادت امام هادی علیه السلام اظهار داشتند: امام هادی(ع) حدود ۸ سالگی به امامت رسیدند و دوران امامت ایشان ۳۳ سال بود. آن حضرت در سن ۴۲ سالگی به شهادت رسیدند.

امام هادی(ع) در جایی فرمودند: دنیا به منزله بازاری می‌ماند که عده‌ای در این دنیا سود می‌برند و عده‌ای ضرر می‌کنند.

آیت‌الله حسینی بوشهری فرارسیدن روز طبیعت را مورد توجه قرار دادند و تاکید کردند: در آموزه‌های دینی ما نسبت به حفظ طبیعت توصیه‌های فراوانی شده است.

همه افرادی که در این روز به دامن طبیعت می‌روند در نگهداری امانت‌های الهی بکوشند. درختان را قطع نکنند و نسبت به حفظ محیط زیست  دغدغه داشته باشند، چون این رفتار نشانه شخصیت و تعالی شماست.

امام جمعه قم در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت توسعه و ترویج امر به معروف و نهی از منکر اشاره کردند و افزودند: همان گونه که امر به معروف و نهی از منکر به عنوان امر مهم تلقی می‌شود آثار و پیامدهای این دو واجب الهی نیز مهم و قابل توجه است.

ایشان با اشاره به فردی و اجتماعی بودن آثار امر به معروف و نهی از منکر، به تبیین آثار فردی این فریضه الهی پرداختند و اظهار کردند: اولین فایده امر به معروف و نهی از منکر برای آمران به معروف و ناهیان از منکر، اصلاح فرد است. امیرالمومنین(ع) در نامه ۳۱ نهج‌البلاغه به فرزندشان می‌فرماید: «فرزندم امر به معروف کن تا از اهل معروف باشی.» یعنی کسانی که امر به معروف می‌کنند خودشان از اهل معروف هستند زیرا این افراد تا زمانی که آثار امر به معروف را متوجه نشوند وارد میدان نمی‌شوند.

به فرموده امام جمعه قم، افرادی که دیگران را امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند خودشان باید نسبت به این موارد پایبند باشند و از منکرات پرهیز کنند تا تذکر آنها اثربخش باشد.

سلامتی دنیا و آخرت آمران به معروف و ناهیان از منکر تضمین شده است چون باید در فضایی زندگی کنیم که پاک باشد و زشتی و پلشتی در آن وجود نداشته باشد بنابراین امر به معروف و نهی از منکر به پاکسازی محیط زندگی انسان منجر می‌شود.

انسانی که کارهای دنیایی او بر اساس موازین شرع باشد آخرت او نیز تضمین شده است. امیرالمومنین سه خصلت را نام می‌برد که سلامتی دنیا و آخرت را به دنبال دارد که یکی از آنها امر به معروف و نهی از منکر است.

ایشان در بیان یکی دیگر از نقش‌های امر به معروف و نهی از منکر در جامعه گفتند: بر اساس روایات اسلامی، انسان در ثواب کسانی که به این امر به معروف عمل کردند و پایبندی خودشان را نشان دادند شریک است

ایشان با انتقاد از افزایش مشکلات فرهنگی در خیابان‌ها، بازار، ادارات و جامعه، گفتند: اگر همه مردم همت کنند و با یک زبان، امر به معروف و نهی از منکر کنند این شرایط تغییر می‌کند.

آیت‌الله حسینی بوشهری اظهار داشتند: انقلاب اسلامی ما ضوابط دیگری داشته و آنچه مشاهده می‌کنیم خلاف انتظارات است.

امام جمعه قم در پایان از تمامی نهادهای خدمات رسان در تعطیلات نوروزی قدردانی کردند.

امام‌جمعه قم گفتند: باید همه مسئولان دغدغه‌های جدی رهبر معظم انقلاب در باب اشتغال و تولید ملی را جدی بگیرند و با حرکتی جهادی کاستی‌های سال ۹۵ را جبران کرده و مشکلات مردمی که با حضور همیشگی خود پشتوانه این نظام بوده‌اند را برطرف کنند.

آیت‌الله حسینی بوشهری با اشاره به شروع سال جدید و مناسبت‌های پیش رو اظهار داشتند: آغاز ماه رجب و مناسبت‌ها و اعیاد در این ماه فرصتی برای درک درست بندگی خداوند و پیدا کردن معرفت معنوی برای حضور در ماه شعبان و رمضان است.

امام‌جمعه قم با یادآوری 12 فروردین به‌عنوان نماد استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران افزودند: خداوند در روز 12 بهمن فرصت سرنگونی دولت طاغوت را به مردم ایران داد و در 12 فروردین با بیش از 98 درصد رأی مردم این نظام استقرار یافت و با توجه به این اصل که معمولاً کشورهای دنیا در حرکت‌های سلبی موفق هستند ولی در حرکت‌های ایجابی با شکست مواجه می‌شوند اما مردم ایران به این مهم دست یافتند.

ایشان در ادامه به اهمیت شعار سال و محتوای پیام نوروزی مقام معظم رهبری پرداخته و تصریح کردند: باید همه مسئولان دغدغه‌های جدی رهبری در باب اشتغال و تولید ملی را جدی بگیرند و با حرکتی جهادی کاستی‌های سال 95 را جبران کرده و مشکلات مردمی که با حضور همیشگی خود پشتوانه این نظام بوده‌اند را برطرف کنند.

آیت‌الله حسینی بوشهری با تأکید بر خدماتی که نظام جمهوری اسلامی در این 37 سال به مردم ارائه داده است خاطرنشان کردند: ما با همه پیشرفت‌ها و توانایی‌هایی که در این 37 سال به دست آورده‌ایم ولی در زمینه‌های اقتصادی دارای کاستی‌هایی هستیم که غیرقابل‌انکار بوده و باید مدیران جهادی با حضور در صحنه‌ها در رفع این کاستی‌ها تلاش کنند.

استادسطوح عالی حوزه علمیه قم، ایران را از غنی‌ترین کشورهای جهان از حیث سرمایه انسانی و منابع غنی طبیعی دانستند و گفتند: باید قوه مجریه، مقننه و قوه قضاییه دست در دست هم داده تا بتوانند با وارد کردن مردم به صحنه به این حرکت جهادی در زمینه اقتصادی شتاب داده تا هر چه سریع‌تر دغدغه‌های اقتصادی رهبری برطرف شود.

ایشان در ادامه به دو انتخابات ماه‌های آینده اشاره کردند و افزودند: انتخابات از ارکان مهم مردم‌سالاری دینی در نظام جمهوری اسلامی ایران است که باید درنهایت اخلاق‌مداری و عدم پیروی در شیوه‌های تبلیغاتی غربی و با در نظر گرفتن مصالح کشور با حضور باشکوه مردم و در نهایت دقت و توجه برگزار شود.

آیت‌الله حسینی بوشهری به پیام نوروزی بعضی از کشورها از جمله آمریکا اشاره کردند و اظهار داشتند: از یک‌سو پیام تبریک سال نو برای ایران می‌فرستند و از سوی دیگر هر روز قطعنامه‌های جدیدی علیه ایران صادر می‌کنند و با توجه به نشست اخیر سران کشورهای عربی در اردن و بیانیه پایانی آن‌که کاملاً آمریکایی و صهیونیستی است نمی‌توانیم به مضحکه‌ای که ساخته‌اند بی‌توجه باشیم.

امام‌جمعه قم به بیان اهمیت دین اسلام به حفظ محیط‌زیست پرداختند و گفتند: روز 13 فروردین در کشور ما روز طبیعت نام‌گذاری شده و با توجه به اهمیت دادن اسلام به حفظ محیط‌زیست و درختان باید خانواده‌های که در این روزبه دامن طبیعت می‌روند باید محیط‌زیست را آلوده نکرده و این نشانه تعالی مردم خواهد بود.

Please publish modules in offcanvas position.