خطبه های نماز جمعه مورخ 95/11/08

 

بسمه تعالی

مشروح خطبه‏ های نماز جمعه

حضرت آیت الله حسینی بوشهری

 

مورخ 95/11/08                                                      خطبه شماره 129

 

 

خطبه اول

السلام عليکم و رحمت الله و برکاته، السلام عليک يا حجة الله، السلام عليک يا بقية الله في أرضه، السلام علي المهدي الذي وعد الله عز و جل أن يملأ به الأرض عدلاً و قسطاً کما ملئت ظلماً و جوراً

أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم

الحمد لله نَحْمَدُهُ و نَسْتَعينُهُ و نَسْتَغْفِرُهُ و نَسْتَهْديهِ و نُؤمِنُ بِهِ و نَتَوَکَّلُ عليه

ونعوذ بالله من شُرورِ أنفسنا ومن سيئات أعمالنا

ونشهد أن لا إله إلا الله وحده لا شريک له

و نُصَلّي و نُسَلِّمُ علي حبيبه و نجيبه و خيرته في خلقه، حافظ سِرِّهِ و مُبَلِّغِ رسالاته،

بشير نعمته و نذير نقمته، سيدنا ونبينا حبيب إله العالمين أبا القاسم محمد وعلي آله الطيبين الطاهرين المعصومين المُکَرَّمين الهدات المهديين واللعن الدائم علي أعدائهم أجمعين من الآن إلي قيام يوم الدين آمين يا رب العالمين

عباد الله اوصيکم ونفسي بتقوي الله

قال مولانا أمير المؤمنين علي بن أبي طالبٍ عليه أفضل صلوات المصلين:

«أُوصِيكُمْ عِبَادَ اللَّهِ بِتَقْوَى اللَّهِ وَ كَثْرَةِ ذِكْرِ الْمَوْتِ وَ الزُّهْدِ فِي الدُّنْيَا الَّتِي لَمْ يَتَمَتَّعْ بِهَا مَنْ‏ كَانَ‏ فِيهَا قَبْلَكُمْ‏ وَ لَنْ تَبْقَى لِأَحَدٍ مِنْ بَعْدِكُمْ وَ سَبِيلُكُمْ فِيهَا سَبِيلُ الْمَاضِينَ [1]»

بندگان خدا خودم و شما را به تقوای الهی دعوت میکنم وجود مقدس امیرمومنان علی(ع) در این بیان نورانی میفرماید: سفارش میکنم شما را به تقوای الهی و اینکه زیاد به یاد مرگ باشید و بدانید که روزی از این جهان رخت برخواهید بست و باز ادامه میدهند که در این دنیا پارسایی و زهد را پیشه کنید که پیشینیان شما از این دنیا سودی نبردند و هرگز برای کسی بعد از شما هم این نخواهد بود، راه شما راه گذشتگان شماست، این کلام نورانی امیرمومنان علی(ع) است.

در خطبه اول موضوع بحث ما پیرامون فریضه مهم امر به معروف و نهی از منکر بود، تاکنون در این زمینه به سرفصلهای مختلفی اشاره کردیم، در خطبه گذشته گفته شد امر به معروف و نهی از منکر دارای مراحل و مراتبی است، مرحله اول را تبیین کردیم، توضیح دادیم که از آن به عنوان مرحله قلبی یاد کردیم به این معنا که هر انسان مسلمانی نمیپسندد و قلباً انکار میکند که گناه در جامعه رخ دهد و انجام بگیرد؛ حالت رویگردانی و حالت اشمئزاز و تنفر از وجود گناه در جامعه دارد. به صورت مبسوط در رابطه با این مسئله سخن گفته شد. مرتبه و مرحله دوم مرحله امر به معروف و نهی از منکر به صورت لسانی و زبانی است. بدین معنا که اگر آن حالت رویگردانی، حالت امر به معروف و نهی از منکر قلبی به نتیجه نرسید و نتوانست مسئله امر به معروف و نهی از منکر را به نتیجه برساند نوبت میرسد به مرحله دوم که مرحله زبانی است. در مرحله زبانی در حقیقت باید به این نکته توجه کنیم که انسان دنبال این هست که در جامعه معروف پیاده شود، دنبال این است که در جامعه منکر از میان برود. بهترین راه این است که انسان از این مرحله استفاده کند منتهی خود این مرحله دارای مراتبی است، گاهی انسان یک بار سربسته سخن بگوید به کسی که منکری را انجام می‌دهد ممکن است تاثیرگذار باشد و نیاز نباشد به جزئیات بپردازد و گاهی نیاز است که پند و اندرز بدهد، نصیحت کند، از در نصیحت ورود پیدا کند تا در نتیجه طرف دست از منکر بردارد. می‌خواهم این نکته را عرض کنم که حتی در مرحله زبانی گام اول این نیست که با تندی سخن بگوییم، با خشونت سخن بگوییم، چون در گام اول با تندی سخن گفتن و با خشونت برخورد کردن ممکن است عکس العمل نامناسبی را از ناحیه طرف به دنبال داشته باشد که نه برای آمر به معروف و ناهی از منکر مناسب باشد و نه برای کسی که امر به معروف و نهی از منکر شده مصلحت داشته باشد، بنابراین ما گاهی لازم است از در خیرخواهی وارد بشویم، نصیحت کنیم، خیرخواهی کنیم، گاهی ابراز دوستی با طرف کنیم، از حالت نودوستی ورود پیدا کنیم، اینها می‌تواند تاثیرگذار باشد و جامعه ما را تغییر بدهد و در یک مسیر دیگری جامعه ما را حرکت بدهد، این تعبیر زیبای قرآن را نگاه کنید، «وَ مَنْ أَحْسَنُ قَوْلاً مِمَّنْ دَعا إِلَى اللَّهِ وَ عَمِلَ صالِحاً [2]»، چه کلامی زیباتر و بهتر از اینکه انسان به خدا دعوت کند، و بعد نکته جالبی دارد، «وعمل صالحاً» یعنی آن کسی که آمر به معروف و ناهی از منکر است خودش هم اهل کار نیک و بایسته و شایسته در یک جامعه اسلامی باشد، عمدتاً بیان من مربوط به اینجاست « وَ مَنْ أَحْسَنُ قَوْلاً مِمَّنْ دَعا إِلَى اللَّهِ »؛ آمر به معروف و ناهی از منکر در حقیقت دعوت به خوبی‌هاست و بازداشتن از زشتی‌ها و بدی‌هاست. این هم مرحله دوم، مرحله سوم مرحله اقدام عملی است، نکته مهمی است من خواهش می‌کنم عزیزانی که دغدغه مسائل دینی دارند، عزیزانی که برای امر به معروف و نهی از منکر در جامعه دل می‌سوزانند و درست هم همین است توجه کنند که برداشت ما از اقدام عملی چیست. چون در بعضی از تعبیرات گاهی به چشم می‌خورد اقدام عملی یعنی با دست وارد شدن، ضرب و شتم وارد کردن و تعبیراتی مشابه این؛ من امروز با اجازه شما کلماتی بیان می‌کنم از بزرگانمان که بزرگان ما مسئله اقدام عملی را هم دارای مراتبی می‌دانند. آن مرتبه‌ای که عرض کردم با دست و برخوردهای فیزیکی حتی اینها مربوط به مراتب آخر اقدام عملی است؛ الزاماً در مرحله نخست آن نیست. تعبیرات جالبی در کلمات بزرگان ما وجود دارد که ما در رابطه با مرحله عملی به گونه‌ای برخورد کنیم. گاهی رفتار ما، گاهی نحوه عمل ما، اقدام عملی یعنی نحوه عمل ما ایجاد جاذبه کند برای طرف. شیخ الطایفه شیخ طوسی رضوان خدا بر او باد در کتاب گرانسنگشان کتاب نهایه تعبیر جالبی دارند، مرحوم شیخ طوسی می‌فرماید که معنای مرحله عملی در این فریضه آن است که آمر و ناهی از منکر به کارهای شایسته روی آورده و از رفتارهای نکوهیده خود پرهیز کنند تا مردم به آنان تاسی کنند و به معروف توجه کنند و از منکر اعراض نماید. این تعبیر شیخ طوسی رضوان الله تعالی علیه است که اگر بحث مرحله عمل را بعد از مرحله زبان و بعد از مرحله امر به معروف و نهی از منکر قلبی مطرح می‌کنیم این اقدام عملی بلافاصله نباید رفت سراغ آن اقدامات آن شکلی. راهکار دیگری که باز در همین بحث اقدام عملی می‌شود تعریف و توجیه کرد این است که مردم ما با همکاری با دولت و خیرین اقدام کنند به ایجاد کارگاه‌ها، آموزشگاه‌ها، مراکز سالم، قرارگاه‌های فرهنگی، از این صنف کارها که زمینه برای جذب جوانان، این هم اقدام عملی است؛ قرارگاه‌های فرهنگی ایجاد کنند، مراکز سالم تربیتی ایجاد کنند، آموزشکده‌ها ایجاد کنند، کارگاه‌های سالم اخلاقی ایجاد کنند این هم یک نوع اقدام عملی است. پس بنابراین بین این اقدام عملی با برخورد فیزیکی فرسنگ‌ها راه است. ما به هدف و نتیجه رسیده‌ایم بدون اینکه برخوردی داشته باشیم که عکس العمل دیگری در جامعه بوجود آورد. شهید مطهری هم که انسان برجسته عصر ما بود، شخصیتی بود که حکیمانه سخن می‌گفت، حکیمانه می‌نوشت با اشرافی که بر آموزه‌های دینی داشت ایشان هم در رابطه با اقدام عملی تعبیر زیبایی مطرح می‌کنند، ایشان می‌فرمایند ما از مرحله ید و عمل به جای آنکه تبلیغ عملی و حسن عمل و همچنین تدابیر عملی بفهمیم تنها این مطلب را فهمیده‌ایم که الزاماً باید متوسل به زور شد. شهید مطهری می‌فرماید: گام اول مرحله عملی متوسل شدن به زور نیست، ما از اقدام عملی متاسفانه در جامعه‌مان این برداشت را کرده‌ایم. بعد ایشان توضیح می‌دهند می‌فرمایند که کار معروف و شایسته این است که باید با تدابیر عملی به گونه‌ای بیندیشیم، باید ببینیم چه طرز عملی در جامعه و نسل جوان امروز ما تاثیرگذار است، چه کاری می‌تواند مشوق کار ما باشد و مردم را از آن عمل بازدارد یا به عملی ترغیب و تشویق کند. این هم تعبیر دیگری است، من یک جریان در یکی از سفرهایی که مشهد مشرف بودم عرض بکنم هم تمجید بکنم از نیروی انتظامی به خاطر تلاششان؛ یکی از مسئولین نیروی انتظامی جریانی را مطرح کرد گفت در یکی از خیابان‌های نزدیک به حرم مطهر ثامن الحجج علی بن موسی الرضا(ع) عده‌ای مراسم عروسی داشتند در یکی از این خیابان‌ها جمعیت پیاده شدند رقص کنان و با حالت پایکوبی وضع نامناسبی را آن هم در نزدیکی‌های حرم ایجاد کرده بودند. دوستان من به من گفتند چه کنیم با اینها؟ گفتم اینها را دعوت کنید به کلانتری. اینها را دعوت کردند، اینها خیلی نگران بودند و می‌ترسیدند که حالا عروسشان و وضعشان ما چگونه برخورد می‌کنیم، زندان می‌کنیم؟ ایشان می‌گوید من موقعی که اینها را آوردند در اطاق نشستند مجموعه خانواده خود عروس و داماد به آنها گفتم شما هم حریم وجود مقدس ثامن الحجج را شکستید، هم حریم الهی را با این گناهتان شکستید، خیلی کار زشتی انجام دادید، من هیچ کاری به کارتان ندارم می‌خواهم شما یک اقدام بکنید، الان حرکت کنید به سمت حرم ثامن الحجج علی بن موسی الرضا(ع) در پیشگاه ثامن الحجج از این کار زشتی که کردید آنجا عذرخواهی کنید. همین برادر عزیز نیروی انتظامی می‌گفت بعد از مدتی من مطلع شدم این خانواده گفتند هیچ امر به معروفی و نهی از منکری در زندگی ما به اندازه جمله‌ای که این فرمانده محترم نیروی انتظامی به ما گفت و راه عملی به ما نشان داد در وجود ما تاثیر نکرده، کانون زندگی ما را به کلی عوض کرده است، بنابراین برای نیروی انتظامی آنجا ممکن بود زندان کند اینها را و برخورد دیگری بکند ولی به آنها گفتم همین زشتی عملتان را بروید اینجا عذرخواهی کنید و به محضر حضرت برسید که در زندگیتان دیگر اینگونه اقدامات تکرار نشود. جمع بندی کنم این بحث را، معنای این حرف من این نیست که ما همه‌اش سلام و صلوات و امثال ذلک، بلکه بحث این است که تا می‌شود ما از زور و قدرت استفاده نکنیم، جامعه را متناسب با طبع و شرایط جامعه دعوت به معروف کنیم و از منکر بازداریم باید آنچنان عمل کنیم اما اگر کار به جایی رسید عده‌ای حریم‌ها را رعایت نمی‌کنند، تذکرات را رعایت نمی‌کنند، مسیرشان مسیر دیگری است آنجا نه به صورت اینکه افراد سرخودی کاری را انجام بدهند، بی‌حساب و کتاب انجام بدهند، الان نظام اسلامی مستقر است با هماهنگی مسئولان ذیربط اگر می‌خواهند اقدام عملی انجام بدهند اقدام عملی انجام بدهند.

إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسانِ وَ إيتاءِ ذِي الْقُرْبى‏ وَ يَنْهى‏ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَرِ وَ الْبَغْيِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُون.[3]

پروردگارا ما را بیامرز، به اسلام و اسلامیان عزت عنایت بفرما، ما را در مسیر تقوا و دینداری قرار بده، به امام راحلمان و مراجع گذشته‌مان روح و ریحان عنایت فرما، به رهبر عزیز و فرزانه انقلابمان، به همه مراجع بزرگوار تقلیدمان، به همه پاکان و صالحان عزت دنیا و آخرت مرحمت بفرما، به این مردم خوب و همیشه در صحنه ما خدایا حسن عاقبت مرحمت بفرما، به نسل جوان و برومند ما که دغدغه دین دارند عزت، آن هم عزت دینی عنایت فرما، به بانوانمان عفت، به اصناف و بازاریان مان انصاف عنایت بفرما. مشکلات زندگی مردم ما را بخصوص طبقه فقیر جامعه ما خدایا خودت برطرف بفرما. باران رحمتت را شامل حال امت اسلامیمان بگردان، خدایا ما شاکر نعمت تو هستیم به خاطر این شکر نعمت، نعمت‌های افزون‌تری را نصیب ما بفرما.

خطبه دوم

السلام علیک یا بنت رسول الله السلام علیک یا بنت ولی الله، السلام علیک یا بنت موسی بن جعفر اشفعی لنا فی الجنه، فان لک عند الله شأن من الشأن. اعوذ بالله من الشیطان الرجیم، بسم الله الرحمن الرحیم، الحمدلله رب العالمین والصلاة والسلام علی سیدنا و نبینا حبیب الله العالمین ابی القاسم محمد. وعلی آله الطیبین الطاهرین اللهم صل وسلم علی مولانا امیرالمومنین علی و فاطمة الزهرا سیدة النساء العالمین وعلی الحسن والحسین سید الشباب اهل الجنه وعلی علی بن حسین زین العابدین وامام العارفین، وعلی محمد بن علی الباقر وعلی جعفر بن محمد الصادق وعلی موسی بن جعفر الکاظم وعلی علی بن موسی الرضا المرتضی وعلی محمد بن علی الجواد وعلی علی بن محمد الهادی و علی الحسن بن علی الزکی العسکری وعلی الحجة القائم المهدی حججک علی عبادک وامنائک فی بلادک بهم وتولا ومن اعدائهم نتبرئه الی یوم القیامه. عباده الله اوصیکم ونفسی بتقوالله،

قال مولانا أمیر المؤمنین: أَيُّهَا النَّاسُ‏ اتَّقُوا اللَّهَ‏ فَإِنَ‏ الصَّبْرَ عَلَى التَّقْوَى أَهْوَنُ مِنَ الصَّبْرِ عَلَى عَذَابِ اللَّهِ.[4]

بندگان خدا خودم و شما را به تقوای الهی سفارش می‌کنم، وجود مقدس امیر مومنان در این بیان نورانی فرمودند: مردم تقوا را پیشه کنید زیرا صبری که از رهگذر به دست آوردن و حفظ تقوا متحمل می‌شوید یعنی مشکلاتی که در این مسیر متحمل می‌شوید به مراتب آسان‌تر است از عذابی است که فردای قیامت خدای متعال ممکن است به خاطر عدم رعایت تقوا شامل حال کند. بنابراین در این دنیا سخت است حفظ تقوا. سخت است رعایت تقوا ولی از آن سخت‌تر تحمل عذاب الهی است. مقایسه بین عذاب الهی و صبر در این دنیا به خاطر تقوا قطعاً صبر در این دنیا به تعبیر مولایمان آسان‌تر است. انسان می‌تواند با یک مقدار مراعات تقوا را داشته باشد که آنجا آن هم جایی که « يَوْمَ لَا يَنْفَعُ مَالٌ وَلَا بَنُونَ * إِلَّا مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ » انسان آنجا احساس آرامش کند.

در خطبه دوم به بیان مناسبت‌ها و نکاتی اشاره می‌کنم. در آخرین روز دی ماه امسال ماهی که گذشت مردم و جامعه ما با خبر تلخی مواجه شدند. آن هم وقوع آتش سوزی در ساختمان پلاسکوی تهران، آن هم در مرکز شهر تهران، ساختمانی که در برابر شعله‌های آتش تاب نیاورد و چند طبقه آن یکجا فرو ریخت. نکته‌ای که من در اینجا می‌خواهم عرض کنم این است که آتش نشانان شجاع ما، آتش نشانان قهرمان ما و همچنین تعدادی از هموطنان دیگر ما در حقیقت در این حادثه تلخ جان باختند. ما شهدای عزیزی را از آتش نشانان که آخرینشان دیشب از زیر آوارها بیرون آمد در حقیقت شهدایی را تقدیم کردیم. این شهدا شخصیت‌ها و افرادی بودند که با حالت فداکاری و از جان گذشتگیشان به خاطر حفظ جان و مال مردم قدم در این میدان گذاشتند. ما در این حادثه از یک سو روح ایثار و فداکاری می‌بینیم، نمایشی می‌بینیم از همدلی و وحدت ملی و دینی در جامعه‌مان، از سوی دیگر تعدادی از خانواده‌ها داغدار شدن، رهبر عزیز و فرزانه ما پیامشان تسلی بخش بود، پیام مراجع تقلیدمان، پیام شخصیت‌های کشوری، نهادها برای خانواده داغدار تسلی بخش بود. حقیقتاً نکته‌ای که می‌خواهم عرض کنم این است که مسئولان ما باید دقت و مراقبت کنند، آن هم در تمام سطوح، مردم ما هم دقت کنند که ما دیگر شاهد تکرار چنین حوادث تلخ و ناگواری نباشیم. چند روز است هر روز بر صفحه تلویزیون مردم نگاه می‌کنند و شاهد آواربرداری و بیرون آوردن اجساد مطهر این عزیزان هستند. من در اینجا می‌خواهم این را عرض بکنم که در این حادثه ما جلوه‌های عالی انسانی را دیدیم. اقدامات تحسین برانگیز را شاهد بودیم، من گاهی می‌دیدم شخصی از دورترین نقطه کشور تا متوجه شده حرکت کرده آمده اینجا، برای چه آمده‌ای؟ می‌گوید آمده‌ام کمک کنم. من می‌توانم مشکلی را حل کنم، یعنی یک روح همبستگی عجیبی در جامعه ما پیدا شد، عده‌ای صف گرفتند اهدای خون کنند. اینها نشانه وحدت ملی مردم ماست و این وحدت ملی را جامعه ما برای دنیا به نمایش گذاشت. این عزت جامعه ما و ملت رشید ماست. دنیا بداند اگر حادثه‌ای ملت و بخشی از جامعه ما را تهدید کند همه مردم ما ورود پیدا می‌کنند و اظهار همدردی می‌کنند.

اما نکته دیگری که می‌خواهم در اینجا عرض کنم نکته‌ای است که باید توجه کنیم، حاشیه‌سازی نکنیم در اینگونه حوادث، عده‌ای را بالا نبریم، عده‌ای را نکوبیم. در اینگونه حوادث که مسئله ملی جامعه مطرح است انتقام‌گیری شخصی نکنیم، رهبر عزیزمان در آن پیام روشنشان فرمودند که بگذارید فعلاً حاشیه سازی نکنید، مهمترین مسئله این است که به جان این عزیزان رسیدگی کنید. اینها نکاتی است که باید مسئولان ما توجه کنند، پیشگیری کنند، ایمن سازی کنند، آنچه گفته می‌شود در تهران و شهرستان‌های دیگر ساختمان‌هایی از این قبیل کم نیست که انشاءالله جامعه‌مان همانطور که در جهات دیگر رو به پیشرفت است در این عرصه‌ها هم مشکلی برای جامعه ما ایجاد نشود، نکته دوم در آستانه دهه فجر انقلاب هستیم، در آستانه روزی هستیم که امام عزیز و شجاع ما متوکل علی الله ما پیروزمندانه به کشور برگشت. آن استقبال شکوهمندی که از امام به عمل آمد نشانه چه بود؟ ‌نشانه این بود که امام جایگاه خاص خودش را دارد، بعضی از شخصیت‌ها مورد احترام قرار می‌گیرند برای پست ظاهری و منصبشان، اما احترام گذاری به بعضی از شخصیت‌ها به خاطر ویژگی‌های خاصی است که دارا هستند امام جزء دسته دوم است، سیاست را با معنویت، سیاست را با اخلاق عرفان ممزوج کرد. شخصیتی که به تعبیر آن بزرگوار گفت هی شرق والغرب کسی آمد که شرق و غرب را به تحیر واداشت. انقلابی را برای این ملت به ارمغان آورد که از این ویژگی‌های انقلاب چون در آستانه پیروزی انقلاب هستیم خوب است به این نکات اشاره کنیم که دستاوردهای انقلاب شکوهمندمان چه بوده است. اولین دستاورد این است که بر همه تهدیدها از اول انقلاب تا الان این انقلاب سربلند بیرون آمد. جنگ بر ما تحمیل شد، توطئه‌های داخلی به جایی نرسید، توطئه‌های تحریم اقتصادی ملت را به زانو درنیاورد، این انقلاب همچنان سرو قامت ایستاده است. نکته دومی که خیلی مهم است در رابطه با این انقلاب که در سایر انقلاب‌های دنیا نظیر ندارد، اعتماد بین مردم و نظام اسلامی است، هر صحنه‌ای که پیش می‌آید این مردم ما آن پیمانی را که روز نخست با امامشان بستند، با انقلابشان بستند و امروز با رهبر عزیز و فرزانه انقلاب بستند بر سر آن پیمان هستند و اعتقاد به این نظام اسلامی دارند و پای همه سختی‌های انقلاب و نظام ایستاده‌اند این ویژگی دوم انقلاب ما از ویژگی‌های برجسته انقلاب ماست. در اوج تحریم‌ها کشور به پیشرفت رسیده، در عرصه‌های دانش بنیان و فناوری جدید دانشمندان جوان ما به پیشرفت‌های شگفت‌آوری رسیدند و این هم از ویژگی‌های انقلاب ماست. در اعتبار بین المللی کشور ما پیشرفت کرده، امروز سخن از پیروزی ایران اسلامی و نظام اسلامی در عرصه‌های مختلف منطقه‌ای مطرح می‌کنند، همین امروز شنیدم نخست وزیر دولت بریتانیای کبیر و مستعمره تعبیری داشت می‌گوید اولویت ما عقب راندن ایران از جبهه نفوذش از تهران تا مدیترانه است. این حرف امروز نخست وزیر کشور انگلیس است که احساس وحشت می‌کنند، این کشور در عرصه بین المللی اعتبار دارد. در سوریه حرف اول را ایران زد، در لبنان حرف اول را ایران زد، در منطقه حساب می‌برند، نکته دیگر ثبات و امنیت کشور است که زبانزد همه است، اطراف ما را ببینید. ضعیف شدن دشمنان و توانمندی ایران اسلامی ما ولی سوال این است که برای ادامه راه چه کنیم؟ برای ادامه راه انقلابی ماندن و انقلابی زیستن و به تعبیر رهبر عزیز انقلابمان براساس تفکر امام حرکت کردن این فضای انقلابی را در جامعه‌مان و در بین حوزویانمان، دیروز همایش عظیمی در اینجا شکل گرفت، حالت انقلابی هم در مردم ما و هم در میان حوزویان، ما باید حفظ کنیم تا تضمینی باشد برای ادامه راه در مسیر انقلاب.

آخرین مطلب کوتاه را اشاره کنم که راجع به سوریه است؛ با ابتکار ایران، سوریه، ترکیه و روسیه در آستانه اجلاسی برگزار شد و با شرکت بعضی از مخالفین به توافقات مهمی رسیدند و آن توافقات عبارت از این بود که تمامیت ارضی سوریه باید محفوظ بماند، به این نتیجه رسیدند که آتش بس باید ادامه پیدا کند، به این نتیجه رسیدند که راه حل مسائل سوریه راه حل نظامی نیست، بلکه راه حل سیاسی و سوری است، اینها قدرت ابتکار ایران اسلامی ما را نشان می‌دهد. در حلب آن چنان و در عرصه سیاسی این چنین. راجع به ریاست رئیس جمهور آمریکا هم حرفی داشتم ولی اجازه بدهید چون شروع کرده به یکسری کارهایی این جناب ترامپ و اقداماتی بر سایه آن کارهای تبلیغات انتخاباتی‌اش به نظرم خوب است که یک حجمی از این کارهای عجولانه جناب ترامپ جمع بشود و بعد یک جا مطرح بشود که ما بدانیم با چه دولت و کشوری و چه رئیس جمهوری مواجه هستیم.

رَبَّنا آتِنا فِي الدُّنْيا حَسَنَةً وَ فِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَ قِنا عَذابَ النَّار

پروردگارا ما را بیامرز، توطئه‌های دشمنان به خودشان برگردان، پروردگارا از تو مسرانه می‌خواهیم انقلاب ما را به آنقلاب جهانی مهدی متصل بگردان، پروردگارا به امام و مراجع گذشته ما روح و ریحان عنایت فرما، به رهبر عزیز و فرزانه انقلابمان به مراجع بزرگوار تقلیدمان سلامت عنایت بفرما به نسل جوانمان عزت عنایت بفرما، به مردم خوبمان عزت عنایت بفرما، راه دینداری را خدایا به ما نشان بده، به مسئولان ما این توفیق را عنایت کن تا بتوانند به این مردم ما بیش از آنچه خدمت می‌کنند خدمت کنند، باران رحمتت را شامل حال امت اسلامی‌مان بگردان، در فرج مولایمان تعجیل بفرما، ان احسن الحدیث وابلغ الموعظه کتاب الله العزیز.

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم، بسم الله الرحمن الرحیم

إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ * فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ * إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ.



[1] من لا یحضر الفقیه ج1 ص 518

[2] فصلت 33

[3]. النحل 90

[4] تحف العقول / النص /220

Please publish modules in offcanvas position.