خلاصه خطبه های نماز جمعه قم مورخ96/07/14به امامت حضرت آیت الله حسینی بوشهری «دامت برکاته»

حضرت آیتالله حسینی بوشهری«دامت برکاته»، امام جمعه قم امروز (14 مهر) در خطبه اول نماز جمعه قم که در مصلای قدس قم برگزار شد با اشاره به مصادیق معروف و منکر در جامعه، فرمودند:معروف‌ها و منکرهای اولویت دار جامعه باید شناسایی شود.

امام جمعه قم اظهار داشتند: ما پیش از آنکه مصادیق معروف و منکرهای جامعه را معرفی کنیم، باید به معرفی معیارهای معروف و منکر در جامعه بپردازیم.

اگر ما معیارهای معروف و منکر را در جامعه بشناسیم، شناخت مصادیق معروف و منکر برای ما آسان می‌شود و ما را از برداشت نادرست و انحرافی باز می‌دارد.

آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به اولین معیار معروف و منکر، تصریح کردند: اگر ما با انجام امری در مسیر حرکت الهی گام برداریم و موجب رشد و کمال ما بشود، به عنوان معروف شناخته می‌شود، اما اگر رفتار و گفتاری ما را از حرکت در مسیر الهی بازدارد به عنوان منکر شناخته می‌شود.

تحت پوشش این معیار کلی که چه امری ما را در مسیر حرکت الهی قرار می‌دهد و یا از مسیر حرکت الهی باز می‌دارد، مصادیق فراوانی در بعد معروف و منکر در جامعه مطرح می‌شود.

تعاون بر برّ و تقوا و نقطه مقابل آن، تعاون بر ظلم، دشمنی، فساد و گناه، دومین معیاری است که می‌تواند مصادیق فراوانی در بعد معروف و منکر در جامعه ارائه دهد.

ما باید به این مسئله توجه کنیم که در بین رفتارهای فردی و اجتماعی ما، کدام رفتارهای ما بعد همیاری و همکاری در جهت تعاون بر بر و تقوا دارد و کدام رفتارهای ما تعاون بر گناه و ظلم دارد.

آیت الله حسینی بوشهری بیان داشتند: هر چه رفتار‌ها و گفتارهای ما در بعد خیر و تقوا باشد، مصداق معروف و هر چه در بعد دامن زدن به گناه باشد، منکر می‌شود.

ایشان به حدیثی از امام علی(علیه السلام) اشاره کردند که می‌فرمایند: «طَلَبُ التَّعاوُنِ عَلى إقامَةِ الحَقِّ دِيانَةٌ و أمانَةٌ؛ طلب همکاری برای برپا کردن حق، نشانه دیانت و امانت (داری) است» و اظهار داشتند: هر جا پای به کرسی نشاندن حق است، دینداری  و امانت است و هر جا پای به کرسی نشاندن باطل باشد، خیانت و جنایت در جامعه اسلامی است

امروز باید به این مسئله در جامعه توجه شود که آیا فضای بازار، ادارات، مسئولان و مردم ما در جهت اقامه حق است و یا در جهت نهادینه کردن فساد و اقامه باطل است؟

ایشان، سومین معیار برای شناخت معروف و منکر را تقویت بنیه دین و دینداری در جامعه و یا تضعیف بنیه دین و ودینداری عنوان کردند و گفتند: هر جا کاری به تقویت جبهه دینداران و خداباوران در جامعه منجر شود، به عنوان معروف در جامعه است.

هر جا پای سست کردن بنیاد دین کاری انجام بگیرد، به عنوان مسئله منکر شناخته می‌شود و اولین اقدام در این راستا این است که فهم عمیق از دین پیدا کنیم تا جلوی سطحی نگری گرفته شود و تحت تأثیر شبهات قرار نگیریم.

هر جا که در جهت تقویت بنیه دین، دینداری و نیروهای ارزشی قرار می‌گیرد، مصداق معروف و مقابل آن منکر است؛ همان طور که امام علی(علیه السلام) می‌فرمایند: «نتیجه و میوه شناخت، حفظ دین است»؛ یعنی اگر فردی فهم عمیق بیشتری از دین پیدا کند، دین در آنجا بهتر حفظ می‌شود و ماندگار می‌شود.

امام جمعه قم با بیان اینکه وجهه دینداری خود را بالا ببریم، تصریح کردند: اگر سطح آگاهی‌های دینی افراد جامعه رشد کند، مردم با احکام الهی و مسائل دینی آشنا می‌شوند و در نتیجه خطا و اشتباه کمتر در جامعه رخ می‌دهد.

اگر افراد جامعه با مصادیق معروف و منکر و با معیارهای شناخت معروف و منکر آشنا شوند، فضای جامعه ما به مدینه فاضله تبدیل می‌شود.

ایشان در بخش دوم خطبه‌های نماز جمعه این هفته با قدردانی از مردم ایران به ویژه مردم قم به خاطر حماسه حضور در عزاداری‌های دهه اول ماه محرم و عاشورا و تاسوعا، عنوان کردند: امسال شاهد برخی جلوه‌ها از رویش‌های عزاداری عاشورا بودیم.

ایشان با بیان اینکه حضور چشمگیر و پرشور جوانان در محافل دینی و عزاداری‌ها نشانه رویش‌های انقلاب اسلامی است، به گسترش پدیده ارزشمند و تأثیرگذار مقتل خوانی در مجالس عزاداری اشاره و تصریح کردند: مقتل خوانی باعث می‌شود که مردم با واقعیت‌های تاریخ عاشورا آشنا شوند.

امام جمعه قم با اشاره به اینکه حضور دسته‌های عزاداری به صورت منظم با شعارهای عاشورایی نقطه قوت عزاداری مردم بود، گفتند: هنوز ابعاد ناشناخته ای از قیام و نهضت أباعبدالله الحسین(علیه السلام) باقی مانده است که باید توسط سخنوران و مداحان برای مردم شناسانده شود

ایشان با تصریح بر اینکه امام حسین(علیه السلام) تنها مربوط به دهه محرم و تاسوعا و عاشورا نیست، تأکید کردند: عاشوار و قیام و نهضت امام حسین(علیه السلام) صدها هزاران پیام دارد؛ قیام عاشورا ضد ظلم و برای دفاع از مظلوم است.

قیام امام حسین(علیه السلام) برای اقامه حق و پیاده کردن احکام الهی است، نکند پرونده عزاداری را در ظهر عاشورا ببندیم و از روز یازدهم از امام حسین(علیه السلام) و آرمان‌های آن حضرت خداحافظی کنیم.

ایشان بیان داشتند: پیام امام حسین(علیه السلام) باید در طول 365 روز در زندگی فردی و اجتماعی همه ما از جمله مسئولین، عالمان حوزه‌ها و دانشگاه ها، جوانان و بانوان نمود داشته باشد و مردم احساس کنند درسی فرا گرفتند که در زندگی آنان فراموش شدنی نیست

آیت الله حسینی بوشهری با تأکید بر اینکه امام حسین(علیه السلام) را برای همه روز داشته باشیم نه برای چند روز، عنوان کردند: ما در فضای عاشورای امسال و دهه محرم شاهد حضور کم سابقه و در برخی جاها بی سابقه مردم در تشییع جنازه شهید حججی بودیم.

ایشان به تعبیر مقام معظم رهبری(مدظله العالی) درباره شهید حججی که ایشان را به عنوان سخنگوی شهیدان معرفی کردند، اشاره و تصریح کردند: حضور مردم در مشهد، تهران و اصفهان و نجف آباد کم سابقه یا بی سابقه بود که نشان می‌دهد مردم به شهیدان و جهاد در راه خدا عشق می‌ورزند.

آیت الله حسینی بوشهری یادآور شدند: امروز دشمن تلاش می‌کند که جهاد و شهادت به فراموشی سپرده شود اما مردم از این امتحان سر بلند بیرون آمدند و این مسئله مردم ایران را در نزد جهانیان عزیز کرد.

ایشان به هفته نیروی انتظامی اشاره کردند و گفتند: کارکنان نیروی انتظامی، حافظان نظم و امنیت و  حافظان ارزش‌های انقلاب اسلامی هستند و شهدای نیروی انتظامی گواه بر فداکاری و گذشت از ابتدای انقلاب اسلامی تا کنون بوده اند.

نیروی انتظامی هر جا که نیاز به حضور بوده، قدم در میدان گذشت و ایثار و فداکاری گذاشتند، اما تک تک افراد و نهادهای مختلف جامعه می‌توانند در ایجاد امنیت نقش آفرین باشند.

امنیتی که امروز شاهدیم به خاطر همدلی‌ها وهمراهی‌های مردم ایران با نیروی انتظامی و دیگر نیروهای امنیتی بوده است.

حضرت آیتالله حسینی بوشهری  به مسئله همه پرسی در اقلیم کردستان اشاره کردند و اظهار داشتند: مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در این باره فرمودند: «خیانت به منطقه و تهدید نسبت به آینده است و ما به روشنی دست آمریکا و اسرائیل را در این مسئله می‌بینیم».

ایشان با بیان اینکه اگر چراغ سبز صهیونیست‌ها نبود، این اتفاق نمی افتاد، افزودند: امروز کشورهای منطقه از جمله عراق، ترکیه، سوریه و ایران باید دست به دست بدهند و اکنون که در مقابل فتنه جدیدی بعد از فتنه داعش قرار گرفتند، اقدام کنند.

امام جمعه قم با بیان اینکه ما به شدت این حرکت آمریکایی صهیونیستی را محکوم می‌کنیم، تصریح کردند: کشورهای منطقه باید کاری کنند تا دشمن هر روز یک حرکت ایذایی در منطقه ایجاد نکند.

ایشان خطاب به مردم کردستان یادآور شدند: ما نمی خواهیم کمترین آسیبی به کردهای همسایه وارد شود، ما سالیان دراز در کنار هم زندگی کردیم، اما رهبران شما با همکاری و همدستی با دشمنان منطقه می‌خواهند شما را در باتلاق گرفتار کنند که موضوع تنها به کردستان و اقلیم کردستان ختم نمی شود.

آیت الله حسینی بوشهری با بیان این که نقشه راه دشمن، تجزیه در منطقه است؛ تأکید کردند: ملت‌ها باید در مقابل این نقشه راه دشمن سخت ایستادگی کنند.

امام جمعه قم به وقایع میانمار اشاره کردند و فرمودند: غصه همیشگی جهان اسلام موضوع میانمار است که طبق آمار موجود، حدود 500 هزار نفر در میانمار  از خانه و کاشانه خود آواره شدند.

امروز کودکان و زنان زیادی در میانمار با وضع رقت باری زندگی می‌کنند و ارتش میانمار به کمک بوداییان قصد قتل عام مسلمانان را دارند که این مصیبت جانکاه است و به عدم وحدت در جهان اسلام بر می‌گردد.

آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به حادثه عجیب لاس وگاس آمریکا، عنوان کردند: اگر یک مسلمان این کار را انجام داده امروز شاهد معرکه گیری دشمنان بودیم، اما رسانه‌ها از جمله رادیو و تلویزیون به زبان فارسی در این باره سکوتی مرگبار کردند.

امام جمعه قم اظهار داشتند: اگر کار داعش بوده، آنچه را کاشته اید برداشت می‌کنید و اگر کار داعش نیست، نشان دهنده واقعیت تلخ در آمریکا است.

ایشان در پایان خطاب به ترامپ گفتد: جناب ترامپ به جای این که ایران و کره شمالی را تحریم کنی و برای ایران خط و نشان بکشی و به جای این که تحریم نفتی درباره ایران را مطرح و پایه‌های برجام را سست کنی، به فکر حیات و زندگی ملت خود باش که مردم آمریکا نیازمندتر به توجه هستند تا این که نسبت به جهان سوم چشم طمع داشته باشی.

Please publish modules in offcanvas position.