خطبه های نماز جمعه مورخ 96/04/23

 

بسمه تعالی

مشروح خطبه‏ های نماز جمعه

حضرت آیت الله حسینی بوشهری

 

مورخ 96/04/23                                                     خطبه شماره 137

 

خطبه اول

السلام عليکم و رحمت الله و برکاته، السلام عليک يا حجة الله، السلام عليک يا بقية الله في أرضه، السلام علي المهدي الذي وعد الله عز و جل أن يملأ به الأرض عدلاً و قسطاً کما ملئت ظلماً و جوراً

أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمٰن الرحيم

الحمد لله نَحْمَدُهُ و نَسْتَعينُهُ و نَسْتَغْفِرُهُ و نَسْتَهْديهِ و نُؤمِنُ بِهِ و نَتَوَکَّلُ عليه و نعوذ بالله من شُرورِ أنفسنا و من سيئات أعمالنا و نشهد أن لا إله إلا الله وحده لا شريک له و نُصَلّي و نُسَلِّمُ علي حبيبه و نجيبه و خيرته في خلقه، حافظ سِرِّهِ و مُبَلِّغِ رسالاته، بشير نعمته و نذير نقمته، سيدنا و نبينا حبيب إله العالمين أبا القاسم محمد و علي آله الطيبين الطاهرين المعصومين المُکَرَّمين الهدات المهديين و اللعن الدائم علي أعدائهم أجمعين من الآن إلي قيام يوم الدين آمين يا رب العالمين

اهمیت تقوا

عباد الله اوصیکم و نفسی بتقوی الله؛ قال رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم): « مَن رُزِقَ تُقىً فَقَد رُزِقَ خَيرَ الدُّنيا وَالآخِرَةِ؛ »[1] ؛ بندگان خدا خودم و شما را به تقوای الهی سفارش میکنم. هر كس تقوا روزى اش شود، خير دنيا و آخرت روزى او شده است. رسول خدادر این حدیث در مورد اهمیَت و جایگاه تقوا سخنی را بیان میکنند. انسانهای متقی و پرهیزکار هیچگاه در باتلاق گناه گرفتار نمیشود که مانع سعادت و خوشبختی است. انسانی که در این دنیا تقوا پیشه کند، هم سعادت دنیا و هم سعادت آخرت را برای خود تحصیل کرده است.

پیامدهای ترک امر به معروف و نهی از منکر

سخن ما در خطبه اول پیرامون امر به معروف و نهی از منکر بود. در خطبه های قبل در مورد آثار زیانبار ترک امر به معروف و نهی از منکر پرداختیم.

آسیب اول: گسترش مفاسد اجتماعی. در جامعهای که این فریضه به فراموشی سپرد شود زمینه برای گسترش مفاسد اجتماعی در آن جامعه بیشتر میشود.

دومین آسیب: محروم شدن از آثار و برکات الهی است. محروم شدن از برکات و خیرات و نعمات الهی از آسیبهایی است که با ترک این فرائض بر جامعه مترتب میشود. بر اساس روایات دینی اگر امر به معروف و نهی از منکر در جامعه رواج داشته باشد، جامعهای فعال، شاداب، و خوشبخت، همراه با امنیت و جامعهای همراه با رضایت و تکامل خداوندی است. اگر جامعه در اجرای امر به معروف و نهی از منکر دچار سستی، بیانگیزگی شود، برکات از آن سلب خواهد شد.

رسول گرامی اسلام(صلی الله علیه و آله) فرمودند: « لا يَزالُ النّاسُ بِخَيرٍ ما أمَروا بِالمَعروفِ و َنَهَوا عَنِ المُنكَرِ و َتَعاوَنوا عَلَى البِرِّ وَ التَّقوى فَإذا لَم يَفعَلوا ذلِكَ نُزِعَت مِنهُمُ البَرَكاتُ»[2] ؛ تا زمانى كه مردم امر به معروف و نهى از منكر نمايند و در كارهاى نيك و تقوا به يارى يكديگر بشتابند در خير و سعادت خواهند بود، اما اگر چنين نكنند، بركت‏ها از آنان گرفته شود.

جامعه بیتفاوت مشمول رحمت و برکت الهی نخواهد شد، بلکه برکت و رحمت از آن جامعه گرفته میشود. خدای متعال در قران میفرماید اگر جامعه پایبند به امور دینی بود و به وظایف دینی خود به درستی عمل کرد « وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُری‏ آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَیْهِمْ بَرَکاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ»[3] ؛ و اگر اهل آبادیها ایمان آورده و تقوی می ورزیدند، هرآینه بابهای برکات آسمان و زمین رابه رویشان می گشودیم.

سومین آسیب: تسلط نااهلان و کسانی که با ارزشهای دینی رابطهای ندارند. نص رویات ما تعبیر به تسلط اشرار دارد. دلیل امر روشن است، زمانی که امر به معروف و نهی از منکر از جامعه رخت بر بست و به فراموشی سپرده شد، به خودی خود ارزشها و خوبیها کمرنگ خواهد شد و با جامعهای بدون حضور امر به معروف و نهی از منکر سازگاری پیدا میکند. چنین سازگاری عملا به تسلط اشرار تبدیل میشود.

امام رضا(علیه السلام) میفرمایند: جامعه مخیر به دو چیز است: 1 امر به معروف و نهی از منکر کنند تا مشمول برکات الهی شوند و اگر امر به معروف از جامعه رخت بر بست، زمام امرشان به دست کسی خواهد افتاد که هر چه حتی خوبان جامعه هم از خدا بخواهند دعایشان مستجاب نمیشود. رسول خدا (صلی الله علیه و آله) میفرمایند:

«لَتَأْمُرُنَّ بِالْمَعْرُوفِ وَ لَتَنْهُنَّ عَنِ الْمُنْكَرِ أَوْ لَيُسَلِّطَنَّ اللَّهُ شِرَارَكُمْ عَلَى خِيَارِكُمْ فَيَدْعُو خِيَارُكُمْ فَلَا يُسْتَجَابُ لَهُمْ»[4] ؛

امر به معروف و نهى از منكر كنيد، و گر نه خدا بدان شما را بر نيكانتان چيره مى‏كند، و چون چنين شود، هر چه نيكان دعا كنند خدا مستجاب نخواهد كرد.

امیدواریم بعد از بیان ایات قرآن، آموزههای دین و آیات اهل بیت اثری در زندگی ما پیدا شود و حساسیتها و غیرتهای دینی ما بروز پیدا کند. و پایبند به اصول و ارزشهای دینی باشیم.

دعای پایانی خطبه اول

«إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالْإِحْسَانِ وَإِيتَاءِ ذِي الْقُرْبَى وَيَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ وَالْبَغْيِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ».

پروردگارا ما را از آمران به معروف و ناهیان از منکر قرار بده، جامعه ما را جامعه دینی قرار بده. پروردگارا در فرج مولایمان تعجیل فرما. به امام راحلمان و مراجع گذشته مان  روح و رضوان عنایت فرما. به مقام معظم رهبری این سکان دار کشتی انقلاب و سایر مراجع تقلید عزت و سلامت و طول عمر با برکت مرحمت بفرما. به خانواده محترم شهیدان  که مایه فخر و آبروی ما هستند صبر و اجر عنایت بفرما. به مردم خدا جو و ولایتمدار ما و مومن و معتقد ما و مردم همیشه در صحنه ما حسن عاقبت مرحمت بفرما.

«ان احسن الحدیث و ابلغ الموعظه کتاب الله العزیز الحکیم»

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

(قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ*اللَّهُ الصَّمَدُ*لَمْ یَلِدْ وَ لَمْ یُولَدْ*وَ لَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُواً أَحَدٌ)

صدق الله علی العظیم

خطبه دوم

السلام علیک یا بنت رسول الله السلام علیک یا بنت ولی الله السلام علیک یا اخت ولی الله السلام علیک یا فاطمة یا بنت موسی بن جعفر اشفعی لنا فی الجنة فإنّ لک عند الله شأناً من الشأن.

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین بارئ الخلائق اجمعین ثم الصلاة و السلام علی سیدنا و نبینا حبیب اله العالمین، ابی القاسم محمد(ص) و علی آله الطیبین الطاهرین، اللهم صلّ و سلم علی مولانا امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب و علی فاطمة الزهراء سیدة نساء العالمین و علی الحسن و الحسین سیدی الشباب اهل الجنة و علی علی بن الحسین زین العابدین و امام العارفین و علی محمد بن علیٍّ الباقر و علی جعفر بن محمد الصادق و علی موسی بن جعفر الکاظم و علی علیٍّ ابن موسی الرضا المرتضی و علی محمد بن علی الجواد و علی علی بن محمد الهادی و علی الحسن بن علی الزکیّ العسکری و علی الحجة القائم المهدی. حججک علی عبادک و امنائک فی بلادک بهم نتولی و من اعدائهم نتبرئُ الی یوم القیامة.

امام صادق(علیه السلام) میفرمایند: « عَلَيْكَ بِتَقْوَى اَللَّهِ وَ اَلْوَرَعِ وَ اَلاِجْتِهَادِ وَ صِدْقِ اَلْحَدِيثِ وَ أَدَاءِ اَلْأَمَانَةِ وَ حُسْنِ اَلْخُلُقِ وَ حُسْنِ اَلْجِوَارِ وَ كُونُوا دُعَاةً إِلَى أَنْفُسِكُمْ بِغَيْرِ أَلْسِنَتِكُمْ‏ وَ كُونُوا زَيْناً وَ لاَ تَكُونُوا شَيْناً »[5] ؛ بر تو باد به تقوى از خدا و به پارسائى و كوشش و راستگوئى و امانت پردازى و خوش اخلاقى و خوش همسايگى، شما بى‏زبان به سوى خود دعوت كنيد، و زيور مذهب باشيد نه ننگ آن.

در بعضی روایات آمده که هر وقت به شما نگاه میکنند بگویند این پیرو جعفر است. در رفتار خود مانند امام صادق رفتار کنید که آبروی ما بماند.

بیان مناسبتها

در خطبه دوم به بیان مناسبتها و نکاتی چند اشاره میکنم.

شهادت امام صادق(علی السلام) و حمله به مسجد فیضیه

روز 25شوال مصادف است با شهادت امام صادق علیه السلام است و همچنین مصادف است با یورش طاغوتان و سکاکان زمان، در روز شهادت امام صادق در دوم فروردین سال 1342 در مدرسه فیضیه. وجود مقدس امام صادق علیه السلام در 25شوال سال 148هجری در سن 65سالگی توسط عوامل منصور به شهادت رسید. پیکر پاک امام صادق علیه السلام در قبرستان بقیع به خاک سپرده شد. دوران 34 امامت حضرت مقارن بود زمامداری 7نفر از خلفای جور عباسی. شرایط آن حضرت و پدر بزرگوارش امام باقر علیه السلام با وجود تمام محدودیتهایی که وجود داشت بگونهای بود که از این فرصت استفاده کردند و به نشر معارف دین و تربیت شاگردان برجسته پرداختند.

امام صادق علیه السلام جمله ارزشمندی دارند. حضرت فرمودند: « و ارج الله رجاء لا یجریک علی معصیته وخفه خوفا لا یؤیسک من رحمته»[6] ؛   آنچنان به خدای متعال امیدوار باش که این امید تو را به نافرمانی نکشاند و آنچنان از خدای متعال بیم و ترس داشته باش، که ترا از رحمت پروردگار عالم ناامید نسازد.

توصیه ای که به ما شده اینکه مومن باید در خوف و رجا باشد.

مدرسه فیضیه

در رابطه با مدرسه فیضیه سخن طولانی است ولی من اجمالا عرض میکنم. بعد از شیخ عبدالکریم حائری و بعد از آن آیات ثلاث تا زمان مرحوم آیت الله گلپایگانی هرسال ظهر شهادت امام صادق علیه السلام در مسجد فیضیه مراسمی منعقد میشد. در دوم فروردین سال 42 مجلسی در بیت امام و مجلس دیگری هم در فیضیه تشکیل شد. سفاکان، حریم فیضیه و روحانیت را شکستند، روحانیت را مورد ضرب و جرح قرار دادند، عدهای در آن روز به شهادت رسیدند و حتی در آن روز قصد تعرض به جان حضرت آیت الله گلپایگانی را داشتند. این کارنامه سیاه طاغوت بود. این اتفاق جرقه ای بود و حرکت انقلاب را شتاب بخشید و ارام آرام قضایا پیش رفت تابه پیروزی انقلاب اسلامی انجامید.

تشکیل مجلس خبرگان و شورای نگهبان

مناسبت دوم: 23 تیرماه سالگرد اولین دوره تشکیل مجلس خبرگان رهبری است. اگر بخواهیم کارنامه مجلس خبرگان را در طول این سالها بیان کنیم، زرین ترین برگی که در کارنامه این مجلس بعد از ارتحال امام خمینی(قدس الله نفسه الذکیه) قابل بیان است انتخاب آقای خامنهای به عنوان سکاندار و رهبر بود. مجلس خبرگان از نهادهای کاربردی در جامعه اسلامی ایران است.

سالروز تشکیل شورای نگهبان را هم داریم که در سال 1359 با دوراندیشی و ژرف اندیشی حضرت امام(قدس الله نفسه الزکیه) برای حفظ جمهوریت و اسلامیت نظام تشکیل یافت. اگر منصفانه قضاوت کنیم این نهاد مقدس از روز تاسیس دغدغهای جز حفظ جمهوریت و اسلامیت نظام نداشته است. قانون اساسی وظایف خطیری برای این نهاد در نظر گرفته است که حقوقدانان و فقهای شورای نگهبان با دغدغه نسبت به حفظ چایگاه شورای نگهبات تلاش میکنند.

روز بهزیستی و تامین اجتماعی را داریم که یک یکی از نهادهای خدمتگذاری به محرومین است. امیدواریم مردم هم به این نهادهای بهزیستی و کمیته امداد کمک کنند، امکاناتی را که دارند در راه خدمت یه خلق خدا در طبق اخلاص قرار دهند و در اختیار محرومانی که در گوشه و کنار شهر و کشور از فقر و نداری و تنگدستی رنج میبرند قرار دهند.

پیروزی موصل عراق

در بخش پایانی خطبه به دو مطلب مهم آزاد سازی موصل و تشکیل کابینه و تعیین وزرا برای چهار سال خدمت در نظام مقدس جمهوری اسلامی. اشاره میکنم. چند نکته در مورد موصل بیان میکنم و اینکه این پیروزی سیاسی تنها برای دولت عراق و ملت عراق، برای ارتشیها و گروههای مردمی عراق نبوده است به صراحت میتوانیم بگوییم پیروزی جبهه حق بر علیه باطل و پیروزی فتوای مرجعیت شیعه در مقابل کج اندیشان، تروریستها و حامیان ترویستها که دنبال فتنه عظیمی بودند، بود. نکته دوم این که در این پیروزی چندین هزار تروریست کشته شدند و ضربه بزرگی به جریان تکفیری وارد شد و آنها دچار فروپاشی شدند. در اینجا توصیهای به ملت عراق عرض میکنم. ای ملت و دولت عراق و گروههای مردمی، ای کسانی که سهمی در این آزادی و پیروزی داشتید به این پیروزی بسنده نکنید، دشمنان در کمین فتنه دیگری برای عراق هستند و آن فتنه، زمزمه استقلال کردستان عراق است. حامیان توطئه گر استکبار بخصوص رژیم صهیونیستی تعقیب میکنند. آنها دنبال ایجاد اسرائیل دوم در این منطقه هستند. همسایگان عراق دقیقا به این نکته توجه کنند که این فتنه میتواند عظیم تر از فتنه داعش باشد. نکته سوم این که خوشبختانه همراه با مردم عراق، دولت عراق و همراه با مرجعیت شیعه یعنی حضرت آیت الله العظمی سیستانی موضع قاطع رهبر عظیم الشان انقلاب ما، موضع قاطع مردم ما، مستشاران ما و فرماندهان ما مخصوصا سردار عزیزحاج قاسم سلیمانی که از یک جلوه خاص در این زمینه برخوردار بود. سربازان عراقی بعد از هر عملیاتی, عکس سردار سلیمانی را به عنوان پیروزی به نمایش میگذاشتند. برای این سردار عزیز و رشیدمان آرزوی عزت و سلامت داریم.

نکته جالب این است که مردم عراق دنبال اتحادیه عرب، منتظر ائتلاف آمریکایی، منتظر احزاب و گروهها نماندند، بلکه با توکل به خدا وارد میدان شدند و پیروزی را در آغوش گرفتند.

به چند دستاورد اشاره میکنم:1- تغییر صحنه تحولات به نفع جپهه مقاومت. 2- مهر ابطال بر پروژه خلافت داعش. 3- امنیت بیشتر مناطق شمالی و مرکزی عراق. 4-در شدن تهدید از مرزهای ایران. 5- ایجاد وحدت بین شیعه و سنی و سایر اقوام.

از مسائل مضحک این است که عدهای میخواهند بگویند که آمریکاییها در پیروزی عراق نقش داشتند. ترامپ در تبلیغات انتخاباتی گفت اوباما و کلینتون داعش را بنیانگذاری کردند. کسی که ثمره خود شماست چگونه میتوانید با او  مبارزه کنید و ملت عراق را به پیروزی برسانید؟؟!!. تجربه نشان داده است که هر جا که آمریکا حضور داشته جز خباثت، تعدی و تجاوز، مبارزه علیه اخلاق کار دیگری از میان نبرده است. در این چند روزه سران آمریکا تهدید به نابودی ایران کردند، که دچار هذیان گویی شدند. ما با صدای رسا فریاد میزنیم آمریکا و استکبار این آرزو را برای همیشه به گور خواهید برد. امروز مردم مسلمان و  مظلوم میانمار در آتش و خون غوطه ورند، خانههایشان را به آتش میکشند، مجامع بین المللی کجا هستند؟! آمریکای مدافع حقوق بشر کجاست؟!. من معتقدم دولت و ملت ما و همچنین تمام مسلمانان فریاد سر دهند و از این مردم مظلوم حمایت و پشتیبانی کنند.

تشکیل کابینه دولت جدید

این روزها در آستانه تنفیذ و تحلیف ریاست جمهوری و تشکیل کابینه هستیم. کابینه قرار است به مدت 4 سال برای مردم خدمت کند. ریاست محترم جمهور در دوران انتخابات وعدههایی به مردم داده است، پیشنهاد ما از این تریبون در حضور این مردم این است که وزراء و کابینه باید دارای شاخصهایی باشند تا آن وعدهها عملی شوند. بیکاری جوانان ما، مشکلات معیشتی به پایان رسد و تولید و اشتغال رونق پیدا کند. وزرایی با این شاخصه و توانمندی باید به عنوان مبنای اصلی کار قرار بگیرند. معیارهای حزبی، جناحی و سهمخواهی نباید در تعیین کابینه نقش داشته باشد. اگر کابینه سیاسی و حزبی باشد، به این کابینه امیدی نخواهد بود.

کابینه باید از افرادی با روحیه جهادی و انقلابی تشکیل شود که دغدغه زندگی مردم، دغدغه ارزشهای انقلاب داشته باشند، تازمانی  که پای کار میایند بتوانند به مسائل مردم رسیدگی کنند. افراد کابینه باید شجاع، انتقاد پذیر، قانونمدار، دارای سعه صدر باشند، و نسبت به مردم متواضع و فروتن و خود را خدمتگذار مردم بدانند، اسلام و انقلاب برای آنها مایه عزت و افتخار باشد، به اسلام و انقلاب افتخار کنند. موضوع اقتصاد، اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال را جدی بگیرند و در برنامه خود قرار دهند. نسبت به دستگاههای زیر دست خود نظارت بیشتری داشتته باشند. این ملت شایسته تقدیر است.

خوشحالیم یکی از عزیزان ستاد نماز جمعه جناب آقای علی محمدی بعد از ماهها کسالت امروز در صف نماز جمعه حضور دارند.

ان احسن الحدیث و ابلغ الموعظه فی کتاب الله العزیز.

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

إِنَّا أَعْطَیْنَاکَ الْکَوْثَرَ * فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَانْحَرْ * إِنَّ شَانِئَکَ هُوَ الأبْتَرُ .

 

 



[1] . نهج الفصاحه ص 769 ، ح 3015.

[2] . تهذيب الاحكام(تحقیق خرسان) ج6، ص181، ح 22

[3] . سوره اعراف: آیه96.

[4] . بحار الانوار، ج۹۰ ص ۳۷۸ ح ۲۱

[5] . اصول کافی، ج2، ص237.

[6] . مسند الإمام الصادق(ع) ،ج 6،ص31.

Please publish modules in offcanvas position.