خلاصه خطبه های نماز جمعه قم مورخ96/08/26 به امامت حضرت آیت الله حسینی بوشهری «دامت برکاته»

حضرت آیتالله حسینی بوشهری«دامت برکاته»، در خطبه های نماز جمعه شهر مقدس قم با اشاره به زلزله دردآور در مناطق غرب کشور و تسلیت به داغدیدگان این حادثه و ملت بصیر ایران اسلامی، اظهارداشتند: برخود لازم می‌دانیم صمیمانه از اعماق دل از طرف مردم خوب و کریمه اهل‌بیت(س) این مصیبت را تسلیت عرض کنیم، مردم به زیبایی عمل کردند و هر آنچه در توانشان بود تقدیم به زلزله‌زدگان کردند.

امام جمعه قم افزودند: مصیبت‌های غم باری بر مردم وارد آمد، فاز امداد و نجات تمام‌شده و فاز دوم که مهم‌ترین کار است تأمین جایگاهی برای زلزله‌زدگان است،که باید انجام گیرد بنابراین با هر توانی که داریم باید به یاری این ملت مظلوم بشتابیم.

ایشان با تسلیت وقوع حادثه زلزله و جانباختن جمعی از هموطنان در این حادثه، عنوان کردند: بیش از 430 نفر در این حادثه جانباختند و بیش از 8 هزار نفر مجروح و مصدوم شدند، مردم بسیار زیبا عمل کردند و بسیاری از افراد هر آنچه که در توان داشتند را در مسیر نوع دستی به کار گرفتند، در حال حاضر فاز امداد و نجات تقریبا تمام شده و فاز بعدی و مهم کار، تأمین سرپناه و پناهگاه برای مردم آسیب دیده است، متأسفانه هنوز برخی از زلزله زدگان بدون پناهگاه شب ها را در هوای سرد زیر صفر گذرانده اند.

همت دینی ما ایجاب می کند که با هر مقدار توان به یازی زلزله زدگان بشتابیم، نباید مردم کرمانشاه را تنها گذاشت، قم نیز باید در این جهت نمونه باشد، موکب هایی که در اربعین خدمت کردند همه باید برای خدمت به مردم کرمانشاه بسیج شوند، زلزله زدگان به چادر، البسه، پتو، غذا و نایلون با توجه به بارندگی نیاز دارند.

آیت الله حسینی بوشهری با گرامیداشت هفته بسیج اضافه کردند: بسیج شجره ای طیبه  است که مایه عزت  انقلاب اسلامی است، بسیج مظهر وحدت مقدس و آگاهی و مجدت ملت است، امام ابتکار جالبی نشان دادند و فرهنگ جامعه باید بسیجی شود.

امام جمعه قم در بخش دیگری از سخنان خود به اقدام وقیحانه سعودی ها و مداخله آنان در امور سیاسی یک کشور دیگر، ادامه دادند: واقعیت این است آن روزی که سعد حریری نخست‌وزیری را بر عهده داشتند، انتظارشان از او این بود که حزب‌الله در انزوا قرار گیرد و حزب‌الله از صحنه لبنان کنار برود اما برخلاف تصورشان حزب‌الله زیبا درخشید و حزب‌الله در کنار دیگران قرار گرفت و تمامی معادلات را برهم زد

ایشان نماد پرشکوه عظمت اسلام و مسلمانان را اربعین حسینی دانستند و گفتند: هر آنچه در بالای منابر شنیده بودیم همه را در پیاده‌روی اربعین با چشم خود شاهد بودیم، از نیروهای نظامی، انتظامی و مسئولان و دولت و ملت عراق تشکر و قدردانی می‌کنیم

آیتالله حسینی بوشهری به سالروز رحلت جانسوز حضرت رسول (ص) و شهادت سبط اکبرش امام حسن مجتبی(ع) اشاره کردند و اظهار داشتند: نقش مهم نبی گرامی اسلام بر اساس آیات قرآنی انکارناپذیر است، و اوصاف زیبایی در رابطه با ایشان در آیات قرآنی آمده است.

امام جمعه قم افزودند: بر اساس آیات قرآن پیامبر اکرم(ص) نقش چراغ و هدایتگری داشتند، حیات یک جامعه به این بستگی دارد که دعوت خداوند و رسولش را اجابت کند، پیامبر اکرم(ص) حریص بر سعادت انسان‌ها است و غم‌خوار جامعه است بنابراین قرآن و خدای متعال بهترین معرف پیغمبر اکرم(ص) است.

پیامبر اکرم(ص) فرموده‌اند که تمام قامت امام حسن مجتبی(ع) عقل، تدبیر و درایت بود، امام مجتبی(ع) در حلم و بردباری نمونه دوران است و با محبت و مهربانی دل دشمن را نیز نرم می‌کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری شهادت امام رضا(ع) را مورد اشاره قرار دادند و گفتند: این امام همام الگوی رفتاری مردم در جامعه است، امام رضا(ع) فرمودند : اگر در مجلسی ذکر ما اهل‌بیت (ع) مطرح شود آن روزی که دل انسان‌ها می‌میرند دل شخصی که در این مجلس است، نخواهد مرد.

آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به روایتی از رسول گرامی اسلام اظهار داشتند: هرکس تقوا پیشه کند و مسیر زندگی‌اش را در مسیر تقوا قرار دهد مسیر حرکت او با امنیت خواهد بود.

ایشان معیارهای شناخت معروف و منکر را مورد اشاره قرار دادند و گفتند: هر آنچه در جامعه رخ می‌دهد و زمینه‌ساز تقویت بنیه دین الهی است به‌عنوان معروف می‌شناسیم و هر چه در جامعه رخ می‌دهد و زمینه‌ساز تضعیف دین الهی است به‌عنوان منکر می‌شناسیم.

امام‌جمعه قم شناخت عمیق دین را یکی از مبانی و زمینه تقویت بنیه‌های دین در جامعه دانستند و افزودند: ارتقای فکر، عقل و تدبیر در جامعه یکی دیگر از معیارهای شناخت معروف و منکر است، تلاش در جهت حاکمیت دین در جامعه یکی دیگر از معیارها است که باید مورد توجه قرار گیرد.

آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به عواملی که سبب تضعیف دین‌داری می‌شود، اظهارداشتند: دنیاگرایی یکی از موارد تضعیف دین‌داری در جامعه است، اگر به دنیاگرایی اصالت داده شد دین‌داری در جامعه تضعیف می‌شود.

ایشان با اشاره به روایتی از امام علی(ع) در رابطه با دنیاگرایی افزودند: این روایت به اصالت دادن به دین و یا اصالت دادن به دنیا اشاره دارد، اگر دنیا برای انسان اصالت یافت هم دین و هم آخرت انسان مورد تهاجم قرار می‌گیرد، و آن روزی که به حساب‌ها رسیدگی می‌شود انسان از زیان‌کاران است، اما اگر اصالت به دین داده شد انسان هم دین و هم دنیا را احراز کرده‌ای و در آخرت جزو رستگاران خواهی بود.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه بخش قابل‌توجهی از خطب نهج‌البلاغه دین‌گرایی را تحقیر کرده و جامعه را به آخرت‌گرایی تشویق کرده است، تصریح کردند: مال‌پرستی که از مظاهر دنیاگرایی در جامعه است دین را سست و ضعیف می‌کند، بنابراین دنیاگرایی سبب تضعیف دین می‌شود.

آیت الله حسینی بوشهری در پایان با اشاره به هفته بسیج گفتند: بسیج شجره طیبه‌ای است و مظهر وحدت مقدس آگاهی و مجاهدت ملت ما است، امام ابتکار جالبی با ایجاد بسیج نشان دادند و ان شالله با همت خود در راستای اهداف بسیج عمل کنیم.

آیتالله حسینی بوشهری هفته وقف را گرامی داشتند و گفتند: مردم به عنوان یک سنت حسنه سال ها نسبت به وقف اهتمام داشتند و سازمان اوقاف خدمات بزرگی انجام داده است، باید در زمینه های گوناگون مردم وقف داشته باشند و در ایجاد موقوفات جدید سهیم باشیم، حتی برای مواردی که کشور دچار بلایای طبیعی می شود می توان وقف کرد.

ایشان با اشاره به موضوع امر به معروف و نهی از منکر گفتند: شناخت معیارهای معروف و منکر امر مهمی است که باید همگان به آن اهتمام داشته باشند.

هر چه در جامعه رخ می دهد و زمینه ساز تضعیف دین است منکر است و مواردی نیز در این زمینه وجود دارد و آشنایی با خود دین و شناخت عمیق دین به عنوان یکی از موارد تقویت دین است که باید مد نظر قرار گیرد.

آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به ارتقا فکر و رشد عقلی در جامعه گفت: هر چه جامعه از این نظر رشد کند به همان تناسب دین داری آنها قوی تر خواهد بود و با یک شبهه صحنه دین را رها نخواهند کرد.

امام جمعه قم گفتند: تلاش در راستای حاکمیت دین در جامعه امر مهمی است که باید حاکمیت دین در جامعه همواره مطرح باشد و تلاش کنیم که جامعه و حکومت اسلامی باشد.

یکی از مسائلی که دین را در جامعه تضعیف می کند، دنیا گرایی است و اگر جامعه به این سمت حرکت کند شاهد از بین رفتن دین یا تضعیف آن خواهیم بود.

آیت الله حسینی بوشهری گفتند: اسلام با دنیا داشتن افراد با مال داشتن مخالف نیست، بلکه با دنیاگرایی مخالف است و نباید چنین اقدامی گسترش یابد.

Please publish modules in offcanvas position.