خطبه‏ های نماز جمعه مورخ 97/09/09

 

بسمه تعالی

مشروح خطبه‏ های نماز جمعه

حضرت آیت الله حسینی بوشهری

 

مورخ 97/09/09                                                    خطبه شماره 158

 

 

خطبه اول

السلام عليکم و رحمت الله و برکاته، السلام عليک يا حجة الله، السلام عليک يا بقية الله في أرضه، السلام علي المهدي الذي وعد الله عز و جل أن يملأ به الأرض عدلاً و قسطاً کما ملئت ظلماً و جوراً

أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم

الحمد لله نَحْمَدُهُ و نَسْتَعينُهُ و نَسْتَغْفِرُهُ و نَسْتَهْديهِ و نُؤمِنُ بِهِ و نَتَوَکَّلُ عليه و نعوذ بالله من شُرورِ أنفسنا و من سيئات أعمالنا و نشهد أن لا إله إلا الله وحده لا شريک له و نُصَلّي و نُسَلِّمُ علي حبيبه و نجيبه و خيرته في خلقه، حافظ سِرِّهِ و مُبَلِّغِ رسالاته، بشير نعمته و نذير نقمته، سيدنا و نبينا حبيب إله العالمين أبا القاسم محمد و علي آله الطيبين الطاهرين المعصومين المُکَرَّمين الهدات المهديين و اللعن الدائم علي أعدائهم أجمعين من الآن إلي قيام يوم الدين آمين يا رب العالمين.

عبادالله اوصیکم و نفسی بتقوی الله.

قال رسول الله(ص): لَوْ اَنَّ السَّماواتِ وَالاَْرْضَ كانَتا عَلى عَبْدٍ رَتْقا ثُمَّ اتَّقَى اللّه َ لَجَعَلَ اللّه ُ لَهُ مِنْهما فرجاً و مَخْرَجا.[1]

بندگان خدا خودم و شما را به تقوای الهی سفارش میکنم. پیامبر (ص) می‎فرمایند که اگر آسمانها و زمین بر بنده‎ای بسته شود اما این بنده خدا تقوا را پیشه کند، و برنامه زندگی خود را بر اساس تقوا قرار دهد، خدای متعال برای این انسان از رهگذار همین آسمان و زمین، فرج و گشایشی.

در خطبه اول سخن ما پیرامون فریضه امر به معروف و نهی از منکر بود.

آخرین سر فصلی که در رابطه با امر به معروف و نهی از منکر مطرح شد تحت عنوان معیارهای شناخت معروف و منکر بود. عرض شد اگر مدیران جامعه در سیاستگذاری هایشان به گونه ای عمل کنند که نتیجه و خروجی آن تحقق عدالت اجتماعی باشد، این به عنوان مصداق بارز معروف در جامعه شناخته میشود و الا مصداق منکر خواهد بود.

عرض شد عدالت اجتماعی ابعادی دارد:

اولین بعد عدالت اجتماعی رعایت حقوق آحاد جامعه بود که چندین شاخصه داشت و آخرین شاخصه این بود که مدیران جامعه نه تنها نباید ظلم کنند در جامعه بلکه باید نقش مهار کنندگی نسبت به ظلم در جامعه داشته باشند.

دومین بعد مسئله برابری و مساوات و عدم تبعیض است.

ما از نظر آموزه های اسلامی معتقدیم امکانات مادی و معنوی منحصر به یک ملیت و مذهب و نژاد خاص نیست. همگان باید از این فرصت برابر استفاده کنند. دلیل آن هم روشن چون انسانها همه با هم برابرند. پیامبر اکرم میفرمایند: مردم مانند دانه های شانه میمانند و این دانه ها مثل هم هستند. اگر ما میگوییم فقیر و غنی با هم برابرند به این معناست که بین آنها نباید تبعیض قائل شویم. ابن ابی الحدید میگوید روزی دو زن خدمت امیرالمؤمنین (ع) رسیدند، حضرت مقداری غذا به هردوی آنها دادند، یکی از آنها اعتراض کرد و گفت من زنی هستم از عرب و او عجم، چرا حق مرا رعایت نکردید، حضرت فرمود: بخدا در بیت المال تبعیضی قائل نمیشوم و بین فرزندان اسماعیل و اسحاق هم تفاوتی قائل نمیشوم و هم در نظر من در استفاده از بیت المال برابرند. این مصداق بارز عدالت اجتماعی در زندگی حضرت است. ما تفاوت در اسلام داریم ولی تبعیض نداریم و از نظر ویژگیها مثل هم.

یکی از شاخصه های برابری و مساوات در جامعه اسلامی این است که حاکم اسلامی برای نزدیکان و خواص خودش امتیاز ویژه ای قائل نشود. اگر چنین حالتی در جامعه پیش آید، این سرآغاز یک انحراف در جامعه اسلامی است. در امیرالمؤمنین خطاب به مالک اشتر در نامه 53 میفرماید: «ثُمَّ إِنَّ لِلْوَالِی خَاصَّةً وَ بِطَانَةً فِیهِمُ اسْتِئْثَارٌ وَ تَطَاوُلٌ وَ قِلَّةُ إِنْصَافٍ فِی مُعَامَلَةٍ فَاحْسِمْ مَادَّةَ أُولَئِکَ بِقَطْعِ أَسْبَابِ تِلْکَ الْأَحْوَالِ وَ لَا تُقْطِعَنَّ لِأَحَدٍ مِنْ حَاشِیَتِکَ وَ حَامَّتِکَ....» همانا زمامداران را خواص و نزديكانى است كه خود خواه و چپاولگرند، و در معاملات انصاف ندارند، ريشه ستمكاريشان را با بريدن اسباب آن بخشكان، و به هيچ كدام از اطرافيان و خويشاوندانت زمين را واگذار مكن، و به گونه اى با آنان رفتار كن كه قرار دادى به سودشان منعقد نگردد كه به مردم زيان رساند و ننگ و سرزنش دنیوی و اخروی به دوش تو باشد...

اِنَّ اللّهَ یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الإِحْسانِ وَ إِیتاءِ ذِی الْقُرْبى وَ یَنْهى عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَرِ وَ الْبَغْیِ یَعِظُکُمْ لَعَلَّکُمْ تَذَکَّرُونَ.

پروردگارا ما را بیامرز، در فرج مولایمان تعجیل فرما، به امام راحلمان روح و رضوان عنایت فرما، به رهبر عزیز و فرزانه انقلابمان و سایر مراجع تقلید، عزت دنیا و آخرت مرحمت بفرما، پروردگارا توطئه‌های دشمنان کینه‌توز ما را به خودشان برگردان، عاقبت این جمع را ختم به خیر بگردان، به خانواده مکرم شهیدانمان صبر و اجر عنایت بفرما، به نیروهای مسلح ما عزت و اقتدار بیشتر عنایت بفرما، به عزیزانی که در عرصه‌های مختلف، عرصه‌های اقتصادی سیاسی عرصه‌های مختلف مجاهدانه به این کشور خدمت می‌کنند عزت دنیا و آخرت مرحمت بفرما، باران رحمتت را بر ما نازل بفرما، به جانبازانمان سلامت، به آزادگانمان عزت، به بانوانمان عفت و به عالمانمان توفیق عنایت فرما

«إنَّ أحْسَنَ الْحَديثِ وَ أبْلَغَ الْمَوْعِظَة کِتابُ اللهِ الْعَزيز»

أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم

إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ *فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ *إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ

 

خطبه دوم

السلام علیک یا بنت رسول الله؛ السلام علیک یا بنت ولی الله؛ السلام علیک یا بنت موسی بن جعفر؛ إشفعي لنا في الجنة فإنَّ لک عندالله شأناً من الشأن.

أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

الحمدلله رب العالمین باری الخلائق الاجمعین  و نصلی و نسلم  علی حبیبه و رسوله أبا القاسم محمد و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین.

 اللهم صل و سلم علي مولانا أمير المؤمنين  علی بن ابی طالب و علي فاطمة الزهراء سيدة نساء العالمين و علي الحسن و الحسين سيدي شباب أهل الجنة و علي علي بن الحسين زين العابدين و إمام العارفين و علي محمد بن عليٍ الباقر و علي جعفر بن محمدٍ الصادق و علي موسي بن جعفرٍ الکاظم و علي علي بن موسي الرضا المرتضي و علي محمد بن عليٍ الجواد و علي علي بن محمدٍ الهادي و علي الحسن بن علي الزکي العسکري و علي الحجة القائم المهدي حججک علي عبادک و أمنائک في بلادک بهم نَتَوَلّي و من أعدائهم نَتَبَرَّئُ الي يوم القيامه.

عباد الله اوصیکم و نفسی بتقوی الله.

قال امیرالمؤمنین(ع): « التَّقوى غايَةٌ لا يَهلِكُ مَنِ اتَّبَعَها، و لا يَندَمُ مَن عَمِلَ بِها ؛ لأنّ بِالتَّقوى فازَ الفائزونَ ، و بِالمَعصِيَةِ خَسِرَ الخاسِرونَ»[2] تقوا، هدفى است كه هر كس آن را دنبال كند به هلاكت نيفتد و هر كه به كارَش بندد پشيمان نشود؛ زيرا با تقواست كه رستگاران رستند و با معصيت است كه زيانكاران زيان كردند.

در خطبه دوم به مناسباتی اشاره میکنم

اولین نکته تشکر از شما مردم مؤمن است. ما همچنان در فضای معطر میلاد رسول گرامی اسلام(ص) و امام صادق (ع) قرار داریم. خوشبختانه امسال هم مانند سالهای گذشته، مجالس دینی در سراسر کشور به نمایش گذاشتند. به شما این اطمینان را میدهم تا این رشته محبت بین ما و بین اهل بیت برقرار است هیچگاه نه به کشور ما و نه به انقلاب ما توسط دشمنان ما آسیبی متوجه نخواهد شد. به همین مناسبت هم کنفرانس وحدت اسلامی برگزار شد.

نکته دوم این است که امروز روز بزرگداشت شیخ مفید معرفی شده است. ایشان یک انسان معمولی نبود. ایشان مورد عنایت امام زمان (عج) قرار داشت و فصل جدیدی در تاریخ شیعه پایه گذاری کرد. او دارای 200 اثر گرانسنگ در رشته های مختلف علوم دینی است. گامهای بلندی در جهت وحدت امت اسلامی در سایه مناظراتی که تشکیل میداد برداشت. عالمی زمان شناس و صاحب سبک بود و در راه مبارزه با انحراف و کجرویها آرام نبود. یاد ایشان را گرامی میداریم

23 ربیع الاول روز ورود حضرت معصومه (س) به قم است. بعد اینکه امام رضا (ع) با اجبار به خراسان انتقال پیدا کرد، این خواهر نتوانست دوری برادر را به تحمل کند و راه ایران را پیش گرفت. به ساوه که رسید، کارگزاران حکومت بنی عباس همراهان ایشان را به شهادت رساندند، حضرت فرمودند مرا به قم ببرید که قم مرکز شیعیان ما است. حضرت وارد قم شد و مورد استقبال با شکوهی قرار گرفتند و تا کنون هم حرم ایشان پایگاهی برای نشر تشیع شده است.

10 آذر سالگرد شهادت انسانی بزرگ، مرحوم آیت الله شهید مدرس و همچنین روز مجلس است. شهید مدرس در مقابل ظلم و استعمار مقابل کرد گرچه در بعضی از روزها تنها ماند ولی این تنهایی باعث نشد عقب نشینی کند تا سرانجام به دست دژخیمان به شهادت رسید، یاد میرزا کوچک خان جنگلی را گرامی میداریم.

امروز عزیزان ما از نیروی دریایی در جمع ما حضور دارند. نیروی دریایی امروز ما خیلی متفاوت تر از روزهای آغازین انقلاب است. امروز مانند یک قهرمان در خلیج فارس، دریای عمان و خلیج عدن میدرخشد. با فاصله 2000 کیلومتر نیروی دریایی قهرمان ما در مقابل اشرار و کسانی که قصد توطئه علیه انقلاب ما دارند، ایستادگی کرده است. من این روز را به نیروی دریایی قهرمان، تبریک عرض میکنم

هفته بسیج را پشت سر گذاشتیم، به همه این عزیزان هم تبریک عرض میکنم.

روز مجلس است. من پیامی دارم به مجلسیان. مجلس یک نقش کلیدی در جامعه دارد منتهی چند توصیه برادرانه دارم به برادران در مجلس. اولاً اینکه شما عزیزان باید ارتباط مستمرتان را مردم حفظ کنید. فراموش نکنید که شما از این مردم رأی گرفته اید و در آنجا حضور دارید. دوم اینکه به اولویت های کشور بپردازید. کشور نیاز به فکر و مطالعه و برنامه ریزی و قوانین سازنده دارد. نسبت به قانون نویسی و قانونگذاری وقت گذاری کنید تا گره گشای مردم باشد. نکته سوم این است که مجلس باید در حفظ آرامش و وفاق ملی پیش قدم باشد. مجلس مایه اختلاف در جامعه فراهم نکند. مجلس باید از مواضع اصولی که مردم ما بخاطر انقلاب انجام میدهند تبعیت کند و نماد پیروی از موکلینشان باشد. در رابطه با مواضع اصولی نسبت به آنچه که مصلحت نظام و کشور است. توصیه دیگر من این است که بجای درگیر شدن با مسائل جناحی، استقلال مجلس را حفظ کنید. بحث من در مورد اخلاق و معنویت است که در رفتار و گفتار نمایندگان باید قرار گیرد.

رهبر عزیزمان در دیدار مهمانان کنفرانس وحدت به نکات مهمی اشاره کردند. ایشان فرمودند که تنها راه سعادت بشریت در پیروی و تبعیت از قرآن است. علت اینکه دشمان ما دچار دستپاچگی شدند بخاطر هراس از این موضوع است چون اگر مردم راه قرآن را در پیش گیرند در مقابل استکبار و آمریکا سر تسلیم فرو نخواهند آورد. آنها از این ماجرا میترسند. نکته دیگری که فرمودند این است که اگر اسلام در جان و دل مردم رسوخ پیدا کند آنجاست که ما شاهد این خواهیم بود که روزی نمیگذرد که استکبار از ملتهای مسلمان سیلی خواهد خورد و باید همه سعی کنیم این تفکر را در جامعه اسلامی گسترش دهیم و بعد هشدار دادند که به ولایت الله برگردید و دست از ولایت آمریکا و تابعین بردارید. این زشت است که رئیس یک کشور اسلامی، ولایت طاغوت را برگزیند و خود را مستظهر به حمایت آمریکا و استکبار میدانند و شدیدترین جنایات را در طول زندگی انجام میدهند و لی اربابانشان از آنها حمایت میکنند. اینها نه کاری به اسلام و جامعه اسلامی دارند و خلاصه فرمودند 40 سال است که این ملت رشید ما در سایه مقاومت روزی یک نهال ضعیف و باریک بود ولی بخاطر ایستادگی و مقاوت این ملت قهرمان ما درصحنه، امروز این انقلاب ما به درخت تناوری تبدیل شده است.

در پایان به دو نکته کوتاه اشاره کنم. یک) امسال نیز مانند سال گذشته در کرمانشاه و استان کرمانشاه زلزله آمد، 6/4 دهم ریشتر اما تلفات زیاد نداشتیم. من از این تریبون، از شما مردم خوب و خونگرم قم تشکر میکنم بخاطر این درخشش زیبا در کمک رسانی به هموطنان. دوم) بودجه سال 98 در حال تهیه و تدوین است. تقاضای من از مجلس و دولت این است که بودجه را واقعی ببینید. در بودجه بحث حمایت از اقشار ضعیف جامعه مدّ نظر شما باشد. به ظرفیت های داخلی کشور چشم بدوزید و خیلی امیدوار به حمایتهای بیرونی نباشید که تاکنون تجربه ثابت کرده که آنان جز وعده و لبخند چیزی به ما نمیدهند.

«رَبَّنَا آتِنَا فِی الدُّنْیَا حَسَنَةً وَفِی الآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ»

پروردگارا ما را بیامرز، به اسلام و اسلامیان عزت عنایت بفرما، توطئه های دشمنان را به خودشان برگردان، تا از ما راضی نشوی ما را از دنیا مبر، به رهبر عزیز و مقتدر انقلاب عزت بیشتر عنایت بفرما، روح رهبر فقیدمان عالیست، اعلی بگردان؛ باران رحمتت را شامل حالمان بگردان؛ روح بزرگان و علمای ما را مشمول رحمت واسعه ات قرار بده؛ به بانوانمان عفت و به عالمانمان توفیق عمل عنایت فرما. در فرج مولایمان صاحب الزمان تعجیل فرما.

«إنَّ أحْسَنَ الْحَديثِ وَ أبْلَغَ الْمَوْعِظَة کِتابُ اللهِ الْعَزيز»

أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم


 قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴿۱ اللَّهُ الصَّمَدُ ﴿۲ لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ ﴿۳ وَلَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ ﴿۴

 



[2]. كنز العمّال : 44216.

Please publish modules in offcanvas position.