خطبه های نماز جمعه مورخ 98/02/06

 

بسمه تعالی

مشروح خطبه‏ های نماز جمعه

حضرت آیت الله حسینی بوشهری

 

مورخ 98/02/06                                                      خطبه شماره 163

 

 

خطبه اول

السلام عليکم و رحمت الله و برکاته، السلام عليک يا حجة الله، السلام عليک يا بقية الله في أرضه، السلام علي المهدي الذي وعد الله عز و جل أن يملأ به الأرض عدلاً و قسطاً کما ملئت ظلماً و جوراً

أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم

الحمد لله نَحْمَدُهُ و نَسْتَعينُهُ و نَسْتَغْفِرُهُ و نَسْتَهْديهِ و نُؤمِنُ بِهِ و نَتَوَکَّلُ عليه و نعوذ بالله من شُرورِ أنفسنا و من سيئات أعمالنا و نشهد أن لا إله إلا الله وحده لا شريک له و نُصَلّي و نُسَلِّمُ علي حبيبه و نجيبه و خيرته في خلقه، حافظ سِرِّهِ و مُبَلِّغِ رسالاته، بشير نعمته و نذير نقمته، سيدنا و نبينا حبيب إله العالمين أبا القاسم محمد و علي آله الطيبين الطاهرين المعصومين المُکَرَّمين الهدات المهديين و اللعن الدائم علي أعدائهم أجمعين من الآن إلي قيام يوم الدين آمين يا رب العالمين.

عبادالله اوصیکم و نفسی بتقوی الله.

قال امیرالمؤمنین(ع): «لِلْمُتَّقى ثَلاثُ عَلاماتٍ: اِخْلاصُ الْعَمَلِ وَ قِصَرُ الاَْمَلِ وَ اغْتِنامُ الْمُهَلِ»[1]؛ حضرت می‎فرمایند: تقواپيشه، سه نشانه دارد: اخلاص در عمل، كوتاهى آرزو، و غنيمت شمردن فرصت ها.

در خطبه اول بحث ما پیرامون فریضه مهم امر به معروف و نهی از منکر بود. در سرفصل های مختلفی در رابطه با این فریضه سخن گفتیم. آخرین سرفصل معیارهای شناخت معروف و منکر بود. تا کنون به معیارها و شاخص ها و ابعاد مختلفی اشاره کردیم. آخرین معیاری که به آن پرداختیم، مقوله عدالت اجتماعی بود. گفتیم هر نوع سیاست گذاری و رفتاری که خروجی آن به اجرای عدالت اجتماعی در جامعه باشد، معیار روشن معروف است و هر آنچه بر خلاف آن در جامعه تحقق پیدا کند، یعنی بجای اجرای عدالت، نابرابری اجرا شود، مصداق منکر است.

آخرین بحثی که در رابطه با مسئله عدالت اجتماعی مطرح شد، نتایج و آثار عدالت اجتماعی بود. اولین اثری که در رابطه با عدالت اجتماعی مطرح شد، این بود که در اجرای عدالت اجتماعی، سرمایه ها بر میگردد و مقصودمان از بازگشت سرمایه این بود که حاکمان در جامعه دینی، هر چه در رابطه با اجرای عدالت اجتماعی در جامعه تلاش کنند، ایجاد انگیزه میکند در جامعه و خروجی آن این میشود که تک تک آحاد جامعه برای پیش برد اهداف عدالت اجتماعی و پیش برد مدیران جامعه بسیج میشوند. یعنی آنچه مدیران و کارگزاران صرف اجرای عدالت اجتماعی کردند، در حقیقت این هزینه هایشان، سرمایه است و در نتیجه، جامعه، جامعه ای با نشاط خواهد شد.

دومین اثری که از رهگذر عدالت اجتماعی بر اساس کلمات نورانی اهل بیت میبینیم این است که برکات در آن جامعه رو به فزونی میرود. گسترش رحمت الهی شامل حال این جامعه میشود. جامعه ای که حاکمانش مجریان عدالتند طبق فرمایش امیرالمؤمنین، شاهد برکات و فزونی گسترش رحمت الهی خواهد بود. حضرت میفرماید: «بالعدل تتضاعف البرکات»[2].

نتیجه سوم از رهگذر اجرای عدالت در جامعه، به تعبیر امیرالمؤمنین(ع) آبادانی است. زمانی که جلوی فساد و نابرابری در جامعه گرفته شود، جامعه آباد میشود. اینگونه نیست که یک قشر با تمام وجود بهره‎مند باشند و قشر دیگر در جامعه برخوردار نباشند. امیرالمؤمنین خطاب به مالک اشتر میفرماید: « وَ لْيَكُنْ نَظَرُكَ فِي عِمَارَةِ الْأَرْضِ أَبْلَغَ مِنْ نَظَرِكَ فِي اسْتِجْلَابِ الْخَرَاجِ...»[3]. نگاه تو در رابطه با آبادانی سرزمین باید بیش از نگاه تو در جذب و جلب مالیاتها باشد. یعنی بیشتر به آبادانی مردم توجه کن. بعد حضرت میفرماید هیچ چیز به اندازه اجرای عدالت اجتماعی در آبادانی شهرها، نقش کلیدی و اساسی ندارد. امیدواریم در پرتو اجرای عدالت اجتماعی در جامعه دینی و انقلابی ما، همه بهره مند شوند و ما کسی را نبینیم، مجموعه ای را نبینیم که برخوردار از عدالت اجتماعی نباشد.

اِنَّ اللّهَ یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الإِحْسانِ وَ إِیتاءِ ذِی الْقُرْبى وَ یَنْهى عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَرِ وَ الْبَغْیِ یَعِظُکُمْ لَعَلَّکُمْ تَذَکَّرُونَ.

پروردگارا ما را در راه رسیدن به عدالت اجتماعی یاری بفرما، در فرج مولایمان تعجیل فرما، به امام راحلمان روح و رضوان عنایت فرما، به رهبر عزیز و فرزانه انقلابمان و سایر مراجع تقلید، عزت دنیا و آخرت مرحمت بفرما، پروردگارا توطئه‌های دشمنان کینه‌توز ما را به خودشان برگردان، عاقبت این جمع را ختم به خیر بگردان، به خانواده مکرم شهیدانمان صبر و اجر عنایت بفرما، به رزمندگانمان عزت عنایت بفرما، به عزیزانی که در عرصه‌های مختلف، عرصه‌های اقتصادی سیاسی عرصه‌های مختلف مجاهدانه به این کشور خدمت می‌کنند عزت دنیا و آخرت مرحمت بفرما، به جانبازانمان سلامت، به آزادگانمان عزت، به بانوانمان عفت و به عالمانمان توفیق عنایت فرما

«إنَّ أحْسَنَ الْحَديثِ وَ أبْلَغَ الْمَوْعِظَة کِتابُ اللهِ الْعَزيز»

أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم

إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ *فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ *إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ

خطبه دوم

السلام علیک یا بنت رسول الله؛ السلام علیک یا بنت ولی الله؛ السلام علیک یا بنت موسی بن جعفر؛ إشفعي لنا في الجنة فإنَّ لک عندالله شأناً من الشأن.

أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

الحمدلله رب العالمین باری الخلائق الاجمعین  و نصلی و نسلم  علی حبیبه و رسوله أبا القاسم محمد و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین.

 اللهم صل و سلم علي مولانا أمير المؤمنين  علی بن ابی طالب و علي فاطمة الزهراء سيدة نساء العالمين و علي الحسن و الحسين سيدي شباب أهل الجنة و علي علي بن الحسين زين العابدين و إمام العارفين و علي محمد بن عليٍ الباقر و علي جعفر بن محمدٍ الصادق و علي موسي بن جعفرٍ الکاظم و علي علي بن موسي الرضا المرتضي و علي محمد بن عليٍ الجواد و علي علي بن محمدٍ الهادي و علي الحسن بن علي الزکي العسکري و علي الحجة القائم المهدي حججک علي عبادک و أمنائک في بلادک بهم نَتَوَلّي و من أعدائهم نَتَبَرَّئُ الي يوم القيامه.

عباد الله اوصیکم و نفسی بتقوی الله.

قال الامام عسكرى (عليه السلام): «مَن لَم يَتَّقِ وُجُوهَ النّاسِ لَم يَتَّقِ اللّه َ»[4]؛ امام عسكرى عليه السلام : آن كه از مردم پروا نكند ، از خدا نيز پروا نمى كند.

بنابراین ارتباط تنگاتنگی وجود دارد بین نگهداری حریم مردم و جامعه و بین نگهداری حریم ذات کبریایی حق تعالی. در خطبه دوم به بیان مناسبتها و نکاتی اشاره میکنم.

اولین نکته: روزهای پایانی ماه شعبان است. نمیدانم چقدر فرصت پیدا کرده ایم از دعاها و مناجات شعبان بهره ببریم. از روزه در این ماه بهره ببریم. کم کم به ماه رمضان نزدیک میشویم. توصیه به خودم و شما این است که از فرصتهای باقیمانده ماه شعبان استفاده کنیم. فرصتها همیشه در اختیار ما نیست.

نکته دوم: آغاز دهه تکریم مساجد هست. دهه غبارروبی و بهداشت مساجد است. امید است مردم ما بیشتر با مساجد انس بگیرند؛ مساجد خانه خداست و لذا کسی که وارد خانه خدا میشود در بعضی از روایات تعبیر دارد به زائر خدا بنابراین سعی کنیم جایگاه مساجد را حفظ کنیم. روایتی از امام صادق (ع) است که میفرماید در قیامت سه دسته به نزد خدا شکوه میبرند: «أَبِو عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: ثَلَاثَةٌ يَشْكُونَ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مَسْجِدٌ خَرَابٌ لَا يُصَلِّي فِيهِ أَهْلُهُ وَ عَالِمٌ بَيْنَ جُهَّالٍ وَ مُصْحَفٌ مُعَلَّقٌ قَدْ وَقَعَ عَلَيْهِ غُبَارٌ لَا يُقْرَأُ فِيهِ»[5]. امام صادق (علیه السلام) فرمود: سه چیز به خدای عزوجل شکایت می کنند: ۱. مسجدی که خراب است و کسی در آن نماز نمی خواند ۲. عالمی که میان افراد نادان گرفتار شده ۳. قرآنی که کنار گذاشته شده، گرد و غبار بر آن نشسته و خوانده نمی شود. بنابراین مساجد را باید تکریم کنیم و جایگاه مساجد را حفظ کنیم. جاذبه ایجاد کنیم در مساجد، نظافت مساجد جاذبه ایجاد میکند، عدم مزاحمت برای همسایگان جاذبه ایجاد میکند، برنامه ریزی و نظم در مسجد جاذبه ایجاد میکند؛ پرهیز از افراط و تفریط در مسجد جاذبه ایجاد میکند. سعی کنیم مساجدمان پر جاذبه باشد.

ما در هفته سلامت به سر میبریم و عزیزانمان قبل از خطبه ها در رابطه با مسئله سلامت صحبت کردند و هم اشاره میکنم که تنها مسئله سلامت و حفظ سلامت این نیست که ما به بیمارستان و درمانگاه مراجعه کنیم. در یک کلمه باید گفت پیشگیری بهتر از درمان است. بنابراین خودمان میتوانیم پزشک خودمان باشیم قبل از اینکه نیاز به مراجعه به دیگران باشد.

روز 7 اردیبهشت روز ایمنی حمل و نقل است که من دلیل پر غصه دارم. در رابطه با حمل و نقل حتماً گزارش تلفات انسانی در ایام نوروز را شنیده اید. چند چیز باید در اینجا ملاحظه شود. اولین مسئله این است که خودروهای ما متاسفانه استاندارد نیستند، جاده های ما استاندارد نیستند، راننده های ما آشنای به کار نیستند . این مجموعه دست به دست هم میدهد و ما شاهد تلفاتی خواهیم بود که گاهی به اندازه سقوط یک هواپیمای غول پیکر، ما شاهد تلفات هستیم. امیدوارم همه دست اندر کاران حمل و نقل را ایمن کنند. پلیس راهنمایی رانندگی با علائم راهنمایی نظارت کنند. رانندگان تا آشنایی کامل به رانندگی ندارند، رانندگی نکنند و خودرو سازان ما جامعه را به بلا مبتلا نکنند.

روز 8 اردیبهشت روز شورا است. شورا یک خِرد جمعی. عده ای جمع میشوند و در مورد روستا و شهر تدبیر میکنند. خدمات خوبی انجام شده اما من به تمام شوراهای کشور نکته ای عرض کنم. کمتر به اختلافات داخلی خودتان دامن بزنید! مردم از اختلافات شما رنج میبرند؛ کمتر به فکر منافع خاص باشید و بیشتر به فکر مصالح عمومی جامعه باشید. متاسفانه در یک ماهه اخیر کشور ما دچار سیلی نسبتاً ویرانگر شد. گرچه تلفات انسانی کم داشتیم اما حتی از دست دادن یک انسان هم سخت است. صدمات فراوانی در این زمینه شاهد بودیم. رهبری عزیز فرمودند سیل حضور مردم در مقابل سیلی که به ظاهر ویرانگر بود به کمک آمد؛ مردم خوب ما از دورترین نقاط در مناطق سیل زده حضور پیدا کردند، هر کس به حسب امکاناتش آمد، نیروهای مسلح، طلاب عزیز، دانش آموزان و دانشجویان عزیز دروس خود را تعطیل کردند و به کمک دوستان خود شتافتند و صحنه ای فراموش ناشدنی بر تاریخ این کشور به نمایش گذاشتند. درود خدا بر این ملتی که دشمن را همیشه مأیوس میکنند و دل دوستان را شاد میکنند. این عزتی بود که مردم ما آفریدند.

چند نکته:

فصل تابستان و گرما در آن مناطق یا فرا رسیده یا فرا میرسد. اولین مشکل عزیزانی که در چادر زندگی میکنند، مشکل گرما است. مواد غذایی به مردم میرسد. دارو و درمان و بهداشت فراهم شده. امداد و نجات پای کار است ولکن امکانات سرمایشی نیاز دارند. امام جمعه محترم خوزستان و اهواز و خرم آباد میفرمودند الان نیاز مردم لوازم سرمایشی است و دولت هم باید تلاش کند به کمک مردم تا خسارات جبران شود. عده ای همه هستی شان را از دست دادند. بنابراین خسارتها جبران شود.

یکی از مشکلات جدی مشکل مسکن است. تجار و خیرین و عزیزانمان که همیشه در این کارها پیش قدم هستند، به میدان بیایند که ان شاالله دوباره کشور آباد شود و مردم آسیب دیده، آلامشان تسکین پیدا کند.

دشمن مکار در این مسئله سیل هم دشمنی اش را آشکار کرد و جلوی کمک کشورها را گرفت. اینها میگویند ما با دولت ایران مشکل داریم. نه! شما روزی شعار میدادید که میخواهیم ریشه ملت ایران را بخشکانیم! شما که همانها هستید، افراد عوض شدند ولی سیاست هایتان عوض نشده. شما هم با دولت ایران مخالفید و هم با ملت ایران ولی ره به جایی نخواهید برد. این مردم با همت و همیاری و دلسوزی و همدلی خودشان این کشور را آباد خواهند کرد.

روز 11 اردیبهشت روز کارگر است. اساساً کارگر در اسلام عزت دارد و محبوب است و شنیده اید که پیامبر دست کارگر را میبوسید. امسال هم رهبر عزیز شعار سال را رونق تولید مطرح کردند، تولید تحقق پیدا نمیکند جز با همت بلند کارگران عزیز. واقعیت امر این است که یکی از دغدغه های جدی ما این است که کارخانجات ما تعطیل شود و کارگران ما بیکار شود. باید نسبت به دستمزد کارگران و نسبت به امنیت شغلی کارگران و نسبت به تعامل بین کارگر و کارفرما، بن شکل جدی رسیدگی و پیگیری شود و مسئولان امر، تسهیلات را برای کارفرما فراهم کنند تا چرخ اقتصادی به حرکت در آید. از واردات بی رویه در کشور مراقبت کنیم. حمایت از کالای داخلی یعنی همین؛ اگر کالاهای خارجی داخل شد، کالای داخلی رنگ میبازد و کارخانجات تعطیل میشود. بنابراین باید دقت کنیم

نکته بعد اینکه دستگاه قضا و مسئولان اطلاعاتی مراقبت کنند. کارخانجاتی که به بخش خصوصی واگذار میشود چگونه با این کارخانجات رفتار میشود. به تعبیر رهبر عزیزمان، اینها در مرحله اول کارگران را اخراج میکنند، بعد کارخانه را خراب میکنند و در زمین کارخانه برج می سازند. فاجعه ای است که دارد اتفاق می افتد. لذا دستگاه قضایی باید کاملاً مراقبت کند که این اتفاقات نیفتد.

روز12 اردیبشهت سالگرد شهادت استاد شهید مطهری و روز معلم است. معلمان الگوهای ما هستند. این معلمان اند که هم علم آموز اند و هم باید اخلاق آموز باشند اما حریم معلمان را باید حفظ کنیم و حقوق معلمان را پاس بداریم تا ان شاالله بتوانیم جامعه ای سالم داشته باشیم که از رهگذر تربیت معلمان، انسانهایی شجاع، پرتلاش، دارای ابتکار و خلاقیت به جامعه تحویل داده شود.

نکته بعد اینکه چرا آمریکا سپاه را تروریست اعلام کرد؟ در قوانین بین المللی رسم نیست که نیروهای مسلح یک کشور مستقل را تروریست اعلام کنند. عزیزان چیزی جز عصبانیت آمریکا نیست. آمریکا نگاه میکند با آن هزینه ها چیزی به دست نیامده است و در غرب آسیا هر جا نگاه میکند، پیشاپیش برای شکست آمریکا، سپاه عزیز و قهرمان ما بوده است. اینها تصور میکنند با تروریست اعلام کردن سپاه، سپاه تضعیف میشود اما چنین نشد. سپاه محبوب بود و محبوب تر شد. مجلس ما یکپارچه سپاهی شد، نمازهای جمعه سپاهی شدند، مردم ما افتخار من یک سپاهی ام اعلام کردند، دشمن در خواب هم نمیدید. حتی کسانی که سلیقه سپاه را قبول نداشتند و برنامه های سپاه را قبول نداشتند اما زمانی که دیدند این سپاه، هر جا کشور و انقلاب را تهدید کرده، رویاروی دشمن ایستاده، همه آمدند و گفتند باید از سپاه حمایت کنند. آفرین بر حامیان سپاهیان عزیز انقلاب ما.

کار نابخردانه دیگر آمریکا این بود که معافیت 8 کشور را که اجازه خرید نفت از ایران داشتند را لغو کرد. خیال میکنند که ما دست روی دست میگذاریم و منتظر میمانیم که آمریکا کجا اجازه میدهد و کجا نهی میکند. رهبر عزیز فرمودند دشمن تصور نکند جمهوری اسلامی هر مقدار که بخواهد نفت تولید میکند و صادر میکند. مگر ما تا الان منتظر آمریکا مانده ایم؟ ملت فعال ما و مسئولان با هشیاری باید در صحنه حضور پیدا کنند و دشمن را که در آخرین تلاشهای خودش برای بر زمین زدن ما تلاش میکند، ناکام کنیم. رهبری تعبیر جالبی داشتند: دشمن میخواهد ملت ما را خسته کند؛ ملت ما خسته نمیشود، آنکه در این میان خسته میشود، آمریکاست.

«رَبَّنَا آتِنَا فِی الدُّنْیَا حَسَنَةً وَفِی الآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ»

پروردگارا ما را بیامرز، به اسلام و اسلامیان عزت عنایت بفرما، انقلابمان را به انقلاب جهانی حضرت مهدی (عج) متصل بگردان، توطئه های دشمنان را به خودشان برگردان، تا از ما راضی نشوی ما را از دنیا مبر، به رهبر عزیز و مقتدر انقلاب عزت بیشتر عنایت بفرما، روح رهبر فقیدمان عالیست، اعلی بگردان؛ باران رحمتت را شامل حالمان بگردان؛ روح بزرگان و علمای ما را مشمول رحمت واسعه ات قرار بده؛ به بانوانمان عفت و به عالمانمان توفیق عمل عنایت فرما. در فرج مولایمان صاحب الزمان تعجیل فرما.

«إنَّ أحْسَنَ الْحَديثِ وَ أبْلَغَ الْمَوْعِظَة کِتابُ اللهِ الْعَزيز»

أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴿۱ اللَّهُ الصَّمَدُ ﴿۲ لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ ﴿۳ وَلَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ ﴿۴

 



[1]. غررالحكم، ح 7370 .

[2]. غرر الحکم، ج ۳، ص ۲۰۵.

[3]. نهج البلاغه، نامه53.

[4]. بحار الأنوار ، ج 71 ، ص 336 .

[5]. خصال شیخ صدوق، ج1، ص142

Please publish modules in offcanvas position.