درس خارج فقه حضرت آیت الله حسینی بوشهری (دامت برکاته) موضوع کلی: فصل فی الحیض تاریخ: 10 مهر 1402 موضوع جزئی: اجتماع حیض با شیر دادن و حمل مصادف با: 16 ربیع الأول 1445 سال تحصیلی: 1403-1402 جلسه: 4 |
دیدگاه سوم، قول به تفصیل است. سه تفصیل در کلمات فقها مطرح شده است؛
تفصیل اول، از طرف مرحوم شیخ طوسی (ره) در کتاب خلاف مطرح شده است و آن، اینکه ایشان بین خونی که زنِ باردار قبل از آشکار شدن حمل [به حرکت بچه و امثال آن] میبیند و بین خونی که بعد از آشکار شدن حَمل میبیند، تفصیل داده است، به این نحو که گفته است که خونی که زن باردار قبل از آشکار شدن حمل میبیند خون حیض است، ولی خونی که که زن باردار بعد از آشکار شدن حمل میبیند خون حیض نیست.
مرحوم شیخ طوسی (ره) فرموده است: «الحامل عندنا تحيض قبل أن يستبين حملها، فاذا استبان فلا حيضَ»[1]؛ زن باردار نزد ما [امامیه]، قبل از اینکه حملش آشکار شود حیض میشود، پس اگر حمل آشکار شود، حیض نمیشود.
دلیل حکم مذکور در تفصیل اول
دلیل حکم مذکور، روایاتی است که قائلین به امتناع اجتماع حیض با حمل به آنها استناد کردهاند که حاکی از این است که زن وقتی که باردار میشود بچه در رَحِم او از خون حیض که در رَحِم حبس شده است، تغذیه میکند، یعنی قائلین به تفصیل نیز به آن روایات استناد کرده و میگویند که حَمل قبل از آشکار شدن نیازی به تغذیه ندارد ولی بعد از آشکار شدن نیاز به تغذیه پیدا میکند لذا از خون حیض که در رَحِم حبس شده است به عنوان تغذیه استفاده میکند و چیزی از آن خون باقی نمیماند تا به عنوان خون حیض از رَحِم خارج شود. روایت ذیل از جمله آن روایات است؛
مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ فِي الْعِلَلِ عَنْ أَبِيهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي الْقَاسِمِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ الْكُوفِيِّ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ الْأَصَمِّ عَنِ الْهَيْثَمِ بْنِ وَاقِدٍ عَنْ مُقَرِّنٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (ع)؛ قَالَ: سَأَلَ سَلْمَانُ عَلِيّاً (ع) عَنْ رِزْقِ الْوَلَدِ فِي بَطْنِ أُمِّهِ؛ فَقَالَ: «إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى حَبَسَ عَلَيْهِ الْحَيْضَةَ فَجَعَلَهَا رِزْقَهُ فِي بَطْنِ أُمِّهِ»[2].
امام صادق (ع) در روایت مذکور، فرموده است که سلمان از امام علی (ع) درباره رزق بچه در شکمِ مادرش سؤال کرد، آن حضرت (ع) در پاسخ سلمان فرمود که خداوند تبارک و تعالی خون حیض را برای او حبس کرده است، پس خون حیض را رزق او در شکم مادرش قرار داده است.
پاسخ از دلیل مذکور
درست است که خون حیض، غذا برای بچهی داخل رَحِم است، لکن این سخن با دیدن خون حیض از طرف زن باردار منافات ندارد زیرا چه بسا مقداری از خون حیض به عنوان غذای بچه در رَحِم حبس شود و بچهی داخل رَحِم از آن تغذیه کند، لکن مازاد بر آن به صورت خون حیض از رَحِم خارج میشود لذا امکان دارد که زنِ باردار خون حیض ببیند، هرچند که حمل آشکار شده باشد. بنابراین، تفصیل مذکور، وجهی ندارد.
روایت صحیحه أبی المغراء نیز بر این مطلب دلالت دارد که زنِ بارداری که حَملش آشکار شده باشد خون حیض میبیند؛
عَنْ أَبِي الْمَغْرَاءِ؛ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ (ع) عَنِ الْحُبْلَى قَدِ اسْتَبَانَ ذَلِكَ مِنْهَا تَرَى كَمَا تَرَى الْحَائِضُ مِنَ الدَّمِ، قَالَ: «تِلْكَ الْهِرَاقَةُ، إِنْ كَانَ دَماً كَثِيراً فَلَا تُصَلِّينَ وَ إِنْ كَانَ قَلِيلًا فَلْتَغْتَسِلْ عِنْدَ كُلِّ صَلَاتَيْنِ»[3].
ابی المغراء (کنیه حُمید بن مثنّی) از امام صادق (ع) در رابطه با زن بارداری که خونی میبیند که همانند خونی است که زن حائض میبیند، سؤال کرد [که وظیفهاش چیست؟]، آن حضرت (ع) در پاسخ فرمود که اگر آن خون زیاد باشد [در این صورت، حیض است] نماز نمیخواند ولی اگر آن خون کم باشد [، یعنی کمتر از سه روز باشد] نمازش را میخواند.
پس امکان دارد که زن باردار، خون حیض ببیند مطلقا؛ چه دیدن خون، بعد از آشکار شدن حَمل باشد و چه قبل از آشکار شدن حَمل باشد.
تفصیل دوم، این است که خونی که زن باردار پس از سپری شدن بیست روز از آغاز ایام عادت ماهیانه میبیند [، یعنی خونی که از روز بیستم به بعد میبیند] خون حیض نیست هرچند که خونی که میبیند اوصاف حیض را داشته باشد ولی خونی که زنِ باردار در ایام عادتِ خودش میبیند یا قبل از گذشت بیست روز از ایام عادتش میبیند خون حیض است هرچند که اوصاف حیض را نداشته باشد. بنابراین، قائلین به این تفصیل، اصل این مطلب را که زن باردار خون حیض میبیند قبول دارند، لکن میگویند که خونی که قبل از روز بیستم از آغاز ایام عادت میبیند خون حیض است، ولی خونی که بعد از روز بیستم میبیند خون حیض نیست.
بنابراین، تفصیل دوم این است که خونی که زن باردار پس از سپری شدن بیست روز از آغاز ایام عادت ماهانه میبیند، خون حیض نیست و خونی که زنِ باردار در ایام عادتِ خودش میبیند یا قبل از گذشت بیست روز میبیند خون حیض است که این تفصیل به دو بیان آمده است و تفاوت این دو بیان این است که در بیان اول به نفی حیض اشاره شده است و در بیان دوم به اثبات حیض اشاره شده است.
مرحوم شیخ طوسی (ره) [که از قائلین تفصیل اول است] از قائلین تفصیل دوم نیز میباشد. ایشان در کتاب نهایه، فرموده است: «فإن تأخّر عنها الدّم بمقدار عشرين يوما ثمَّ رأته، فإنّ ذلك ليس بدم حيض، فلتعمل ما تعمله المستحاضة»[4]؛ اگر خون به مقدار بیست روز از آغاز ایام عادت تأخیر بیفتد و سپس خون ببیند، آن خون، خون حیض نیست، پس زن باردار در این صورت، بر طبق عمل مستحاضه، عمل میکند.
همچنین، مرحوم شیخ طوسی (ره) در کتاب تهذیب [که کتابِ حدیثی مرحوم شیخ (ره) است و کتاب فتوایی نیست] فرموده است: «إِذَا رَأَتِ الدَّمَ وَ كَانَ قَدِ احْتَبَسَ عَلَيْهَا عَنْ مَا كَانَ قَدْ جَرَتْ عَادَتُهَا بِهِ بِمِقْدَارِ عِشْرِينَ يَوْماً فَصَاعِداً ثُمَّ رَأَتِ الدَّمَ فَإِنَّهَا تُصَلِّي وَ تَصُومُ وَ لَيْسَ حُكْمُهَا حُكْمَ الْحَائِضِ وَ الَّذِي يَدُلُّ عَلَى هَذَا التَّفْصِيلِ»[5].
در این عبارت نیز ملاک برای حکم به حیض بودن خونی که زن باردار میبیند، بیست روز قرار داده شده است.
ایشان در کتاب استبصار نیز فرموده است: «اعْتَبَرْنَا أَنَّهُ مَتَى تَأَخَّرَ عَنْ عَادَتِهَا بِعِشْرِينَ يَوْماً فَلَيْسَ ذَلِكَ بِدَمِ حَيْضٍ يَدُلُّ عَلَى ذَلِكَ مَا»[6].
از این عبارت نیز استفاده میشود که ملاک برای حکم به حیض بودن خونِ زن باردار، این است که خونی که به مقدار بیست روز از آغاز ایام عادت از زن خاج شود، خون حیض است و خونی که بعد از بیست روز ببیند حیض نیست.
مرحوم عاملی (ره) [صاحب کتاب مدارک] نیز از قائلین این تفصیل است.
دلیل حکم مذکور در تفصیل دوم
قائلین تفصیل دوم برای کلام خود به روایت صحیحه حسین بن نعیم صحّاف استناد کردهاند؛
عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ نُعَيْمٍ الصَّحَّافِ؛ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ (ع): إِنَّ أُمَّ وَلَدِي تَرَى الدَّمَ وَ هِيَ حَامِلٌ كَيْفَ تَصْنَعُ بِالصَّلَاةِ؟ قَالَ: فَقَالَ لِي: «إِذَا رَأَتِ الْحَامِلُ الدَّمَ بَعْدَ مَا يَمْضِي عِشْرُونَ يَوْماً مِنَ الْوَقْتِ الَّذِي كَانَتْ تَرَى فِيهِ الدَّمَ مِنَ الشَّهْرِ الَّذِي كَانَتْ تَقْعُدُ فِيهِ فَإِنَّ ذَلِكَ لَيْسَ مِنَ الرَّحِمِ وَ لَا مِنَ الطَّمْثِ فَلْتَتَوَضَّأْ وَ تَحْتَشِي بِكُرْسُفٍ وَ تُصَلِّي وَ إِذَا رَأَتِ الْحَامِلُ الدَّمَ قَبْلَ الْوَقْتِ الَّذِي كَانَتْ تَرَى فِيهِ الدَّمَ بِقَلِيلٍ أَوْ فِي الْوَقْتِ مِنْ ذَلِكَ الشَّهْرِ فَإِنَّهُ مِنَ الْحَيْضَةِ فَلْتُمْسِكْ عَنِ الصَّلاَةِ عَدَدَ أَيَّامِهَا الَّتِي كَانَتْ تَقْعُدُ فِي حَيْضِهَا فَإِنِ انْقَطَعَ عَنْهَا الدَّمُ قَبْلَ ذَلِكَ فَلْتَغْتَسِلْ وَ لْتُصَل»[7].
راوی گفته است که به امام صادق (ع) عرض کردم که اُمّ ولد من [کنیزی که انسان از او صاحب فرزند شود] در حالی که باردار است، خون میبیند، تکلیفش درباره نماز چیست؟ امام صادق (ع) به او فرمود که اگر زن باردار خون را بعد از اینکه بیست روز از آغاز ایام عادت ماهیانهاش گذشته، دیده است در این صورت، آن خون از رَحِم نیست و خون حیض نیست پس، باید وضو بگیرد و پنبه داخل فرج بگذارد و نماز بخواند و اگر زن باردار خون را قبل از ایامی که در آن خون میبیند (ایام عادت)، ببیند [و حداقل سه روز ببیند] یا در وقتی که خون میبیند [، یعنی در ایام عادت ماهیانه]، ببیند آن خون، خون حیض است پس، به اندازه عدد روزهایی که به خاطر حیض نماز نمیخواند، از خواندن نماز امساک کند [و نماز نخواند] پس، اگر قبل از آن، خون قطع شود غسل کند و نماز بخواند.
بر اساس این روایت صحیحه خونی که از زن باردار خارج میشود سه قسم است[8]؛
قسم اول، خونی است که در ایام عادت از زن باردار خارج میشود. این خون محکوم به حیضیّت است مطلقا؛ اعم از اینکه اوصاف حیض از حرارت، خروج با سوزش و امثال آن را داشته باشد یا اوصاف حیض را نداشته باشد.
دلیل حکم مذکور، اطلاق صحیحه حسین بن نعیم صحّاف است چون در این روایت به طور مطلق، آمده است که خونی که زن باردار قبل از بیست روز میبیند خون حیض است و اطلاق این روایت، هم خونی را شامل میشود که اوصاف حیض را داشته باشد و هم خونی را شامل میشود که اوصاف حیض را نداشته باشد.
روایت صحیحه محمد بن مسلم نیز بر این دلالت دارد که خون زرد رنگی که در ایام عادت از زن خارج میشود خون حیض است؛
عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ؛ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ (ع) عَنِ الْمَرْأَةِ تَرَى الصُّفْرَةَ فِي أَيَّامِهَا، فَقَالَ: «لَا تُصَلِّي حَتَّى تَنْقَضِيَ أَيَّامُهَا وَ إِنْ رَأَتِ الصُّفْرَةَ فِي غَيْرِ أَيَّامِهَا تَوَضَّأَتْ وَ صَلَّتْ»[9].
پس، با اینکه خونِ مورد نظر، زرد رنگ است و صفات خون حیض را ندارد، لکن به حیضیت آن حکم میشود. این روایت اطلاق دارد و هم زن غیر باردار را شامل میشود و هم زن باردار را شامل میشود.
مختار، این است که خونی که در ایام عادت از زن خارج میشود خون حیض است؛ اعم از اینکه از زن باردار خارج شود یا از زن غیر باردار خارج شود و اعم از اینکه صفات حیض را داشته باشد یا صفات حیض را نداشته باشد.
قسم دوم، خونی است که بعد از گذشت بیست روز از ایام عادت، از زن باردار خارج میشود. این خون محکوم به عدم حیضیّت است مطلقا؛ اعم از اینکه اوصاف حیض را داشته باشد یا اوصاف حیض را نداشته باشد.
دلیل حکم مذکور، روایت صحیحه حسین بن نعیم صحّاف است و این صحیحه، اطلاقات وارده که بر حیض بودن خونی که زن میبیند و آن خون، صفات حیض را دارد تقیید میزند به این نحو که خونی که صفات حیض را داشته باشد محکوم به حیضیّت است مگر اینکه آن خون را زن باردار، بعد از بیست روز از ایام عادت ببیند که در این صورت، آن خون، حیض نیست مطلقا، هرچند که صفات حیض را داشته باشد پس، آن مطلقات به غیر زن باردار اختصاص دارند.
مرحوم صاحب جواهر (ره)، مرحوم شیخ انصاری (ره) و بعضی دیگر از علما، تقیید اطلاقات ادله اوصاف را به وسیله صحیحه حسین بن نعیم صحّاف بعید دانستهاند، لکن مرحوم آیت الله خویی (ره) فرموده است که تقیید اطلاقات ادله اوصاف، به روایت صحیحه مذکور، مشکلی ندارد زیرا در فقه، موارد متعددی وجود دارند که اطلاقات اخبار کثیری به وسیله یک خبر تقیید خورده است.
«الحمدلله رب العالمین»
[1]. شیخ طوسی، محمدبن حسن، الخلاف، ج1، ص239.
[2]. حر عاملی، محمدبن حسن، وسائل الشیعة، ج2، کتاب الطهارة، ابواب الحیض، باب30، ص333، ح13.
[3]. همان، ص331، ح5.
[4]. شیخ طوسى، محمد بن حسن، النهاية في مجرد الفقه و الفتاوى، ص25.
[5]. شیخ طوسی، محمدبن حسن، تهذیب الاحکام، ج1، ص388.
[6]. شیخ طوسی، محمدبن حسن، الاستبصار فيما اختلف من الأخبار، ج1، ص140.
[7]. حر عاملی، محمدبن حسن، وسائل الشیعة، کتاب الطهارة، ابواب الحیض، باب30، ص330، ح3.
[8]. موسوی خویی، سید ابوالقاسم، موسوعة الإمام الخوئی، ج7، ص86.
[9]. حر عاملی، محمدبن حسن، وسائل الشیعة، ج2، کتاب الطهارة، ابواب الحیض، باب4، ص279، ح1.