درس خارج فقه حضرت آیت الله حسینی بوشهری (دامت برکاته) موضوع کلی: فصل فی الحیض تاریخ: 16 مهر 1402 موضوع جزئی: اجتماع حیض با شیر دادن و حمل مصادف با: 22 ربیع الأول 1445 سال تحصیلی: 1403-1402 جلسه: 5 |
خلاصه جلسه گذشته
در جلسه گذشته به دو تفصیل در رابطه با دیدگاه سوم (قول به تفصیل) اشاره شد؛
تفصیل اول، از طرف مرحوم شیخ طوسی (ره) در کتاب خلاف مطرح شده است و آن، اینکه ایشان بین خونی که زنِ باردار قبل از آشکار شدن حمل [به حرکت بچه و امثال آن] میبیند و بین خونی که بعد از آشکار شدن حَمل میبیند، تفصیل داده است، به این نحو که گفته است که خونی که زن باردار قبل از آشکار شدن حمل میبیند خون حیض است، ولی خونی که که زن باردار بعد از آشکار شدن حمل میبیند خون حیض نیست.
تفصیل دوم، این است که خونی که زن باردار پس از سپری شدن بیست روز از آغاز ایام عادت ماهیانه میبیند [، یعنی خونی که از روز بیستم به بعد میبیند] خون حیض نیست هرچند که خونی که میبیند اوصاف حیض را داشته باشد ولی خونی که زنِ باردار در ایام عادتِ خودش میبیند یا قبل از گذشت بیست روز از ایام عادتش میبیند خون حیض است هرچند که اوصاف حیض را نداشته باشد. بنابراین، قائلین به این تفصیل، اصل این مطلب را که زن باردار خون حیض میبیند قبول دارند، لکن میگویند که خونی که قبل از روز بیستم از آغاز ایام عادت میبیند خون حیض است، ولی خونی که بعد از روز بیستم میبیند خون حیض نیست.
بنابراین، تفصیل دوم این است که خونی که زن باردار پس از سپری شدن بیست روز از آغاز ایام عادت ماهانه میبیند، خون حیض نیست و خونی که زنِ باردار در ایام عادتِ خودش میبیند یا قبل از گذشت بیست روز میبیند خون حیض است که این تفصیل به دو بیان آمده است و تفاوت این دو بیان این است که در بیان اول به نفی حیض اشاره شده است و در بیان دوم به اثبات حیض اشاره شده است. عرض شد که مرحوم شیخ طوسی (ره) در کتابه نهایه، تهذیب و استبصار این تفصیل را انتخاب کرده است. قائلین به این تفصیل، برای کلام خود به روایت صحیحه حسینبن نعیم صحّاف استناد کردهاند.
در ادامه عرض شد که بر اساس این روایت صحیحه، خونی که از زن باردار خارج میشود سه قسم است که قسم اول در جلسه گذشته ذکر و بررسی شد و در بررسی قسم دوم، عرض شد که صحیحه حسینبن نعیم صحّاف، اطلاقات وارده را [که بر حیض بودن خونی که زن میبیند و آن خون، صفات حیض را دارد] تقیید میزند؛ به این نحو که خونی که صفات حیض را داشته باشد محکوم به حیضیّت است مگر اینکه آن خون را زن باردار، بعد از بیست روز از ایام عادتش ببیند که در این صورت، آن خون، حیض نیست مطلقا، هرچند که صفات حیض را داشته باشد پس، آن مطلقات به غیر زن باردار اختصاص دارند.
مرحوم صاحب جواهر (ره)، مرحوم شیخ انصاری (ره) و بعضی دیگر از علما، تقیید اطلاقات ادله اوصاف را به وسیله صحیحه حسینبن نعیم صحّاف بعید دانستهاند، لکن مرحوم آیت الله خویی (ره) فرموده است که تقیید اطلاقات ادله اوصاف، به روایت صحیحه مذکور، مشکلی ندارد زیرا در فقه، موارد متعددی وجود دارند که اطلاقات اخبار کثیری به وسیله یک خبر تقیید خورده است.
کلام محقق همدانی (ره)
محقق همدانی (ره) در کتاب مصباح الفقیه فرموده است که حکم به عدم حیض بودن خونی که زن باردار بعد از گذشت بیست روز از ابتدای عادتش میبیند و حکم به حیض بودن خونی که در ایام عادتش میبیند از باب بیان وظیفه شاک و بیان تکلیف ظاهری زن باردار در مقام شک است. به عبارت دیگر، روایات در صدد بیان وظیفه شاک است و به استناد روایت صحیحه حسینبن نعیم صحّاف به عدم حیض بودن خونی که زن باردار بعد از گذشت بیست روز از ابتدای عادتش میبیند، حکم میشود، لکن اگر خون مذکور، اوصاف حیض را داشته باشد و حیض بودن آن برای زن باردار مشکوک نباشد، معنا ندارد که به صورت مطلق گفته شود که خون مورد نظر، چه اوصاف حیض را داشته باشد و چه اوصاف حیض را نداشته باشد، حیض نیست، بلکه اگر اوصاف حیض را داشته باشد، محکوم به حیضیّت است زیرا صحیحه حسینبن نعیم صحّاف فقط در ظرف شک کاربرد دارد و به آن تمسک میشود[1].
اشکال مرحوم آیت الله خویی (ره) به کلام محقق همدانی (ره)
مرحوم آیت الله خویی (ره) فرموده است که لسان روایت صحیحه حسینبن نعیم صحّاف به گونهای که محقق همدانی (ره) معنا کرده است، نیست بلکه این روایت به طور شفّاف و صریح بین خونی که زن باردار بعد از گذشت بیست روز از ایام عادتش میبیند با خونی که در ایام عادتش میبیند، تفصیل داده است و اولی را به طور مطلق، حیض ندانسته است؛ اعم از اینکه اوصاف حیض را داشته باشد یا اوصاف حیض را نداشته باشد و دومی را به طور مطلق، حیض دانسته است و ظاهر تفصیل، این است که خونی که زن باردار در ایام عادت خود میبیند یا حقیقتاً خون حیض است یا حکم خون حیض را دارد، یعنی اگر صفات حیض را نداشته باشد، حکماً حیض محسوب میشود و آن خونی را که بعد از گذشت بیست روز از ایام عادتش میبیند حقیقتاً یا حکماً خون حیض نیست لذا احتمالی که از طرف مرحوم محقق همدانی (ره) مطرح شده است، مبنی بر اینکه روایت صحیحه حسینبن نعیم صحّاف را در مقام بیان حکم ظاهری و وظیفه عملی زن باردار تفسیر کرده است، صحیح نیست و خلاف ظاهر روایت صحیحه است.
نظر مختار، [همانند نظر مرحوم آیت الله خویی (ره)] این است که حمل کردن صحیحه مذکور بر حکم ظاهری، خلاف ظاهر روایت است وگرنه لغویت لازم میآید زیرا معنا ندارد که امام (ع) مسأله عدم حیضیّت خون بعد از گذشت بیست روز از ایام عادت را مطرح کند و گفته شود که منظور، فقط مقام شک است لذا برای اینکه لغویت لازم نیاید به ظاهر روایت اخذ میشود و ظاهر روایت در مقام تبیینِ ظرفِ تحقق خون حیض است و محدوده تحقق آن، این است که به تبع آن احکام حیض بار میشود و این صحیحه حاکی از این است که اگر زن باردار خونی را بعد از گذشت بیست روز از ابتدای ایام عادت ماهیانهاش ببیند آن خون، حیض نیست مطلقا و اگر خونی را در ایام عادت ماهیانهاش ببیند، حیض است مطلقا.
نظر مرحوم امام خمینی (ره)
نظر مرحوم امام خمینی (ره) همان نظر مرحوم آیت الله خویی (ره) است و تنها در شیوه استدلال با هم تفاوت دارند، یعنی نظر مرحوم امام (ره) نیز همانند نظر مرحوم آیت الله خویی (ره) این است که خونی که زن باردار بعد از گذشت بیست روز از ابتدای ایام عادتش میبیند حیض نیست مطلقا، چه اوصاف حیض را داشته باشد و چه اوصاف حیض را نداشته باشد.
مرحوم امام (ره) تفصیل دوم که از طرف مرحوم شیخ طوسی (ره) و صاحب مدارک (ره) بیان شده است را پذیرفته است و فرموده است که این قول خالی از قوت نیست، ایشان در دلیل کلام خود، فرموده است که چون سند روایت صحیحه حسینبن نعیم صحّاف که به آن استناد شده است، مشکلی ندارد و دلالت آن نیز خالی از اشکال است لذا استناد به این روایت تمام است و مشکلی ندارد.
مرحوم امام (ره) در ادامه فرموده است که ادله اوصاف به دو دسته تقسیم میشوند؛
دسته اول، روایاتی است که صفات دم حُبلی (باردار) را بیان میکنند[2]. مضمون این روایات، این است که اگر خونی که زن باردار میبیند کثیر باشد، تازه باشد، داغ و سیاه باشد نباید نماز بخواند که معنای آن، این است که آن خون، خون حیض است.
مرحوم آیت الله خویی (ره) از باب اطلاق و تقیید وارد شده است و فرموده است که صحیحه حسینبن نعیم صحّاف اطلاق ادله اوصاف را تقیید میزند، ولی مرحوم امام (ره) فرموده است که بیان صحیحه حسینبن نعیم صحّاف بر ادله اوصاف حکومت دارد، به این نحو که روایات اوصاف بر ثبوت حکم دلالت دارد، اما صحیحه حسینبن نعیم صحّاف بر نفی موضوع حکم دلالت دارد، یعنی موضوع دلیلِ محکوم را از بین میبرد و میگوید که خون مورد نظر، اصلاً خون حیض نیست و با نفی موضوع، حکم نیز نفی میشود و نوبت به حکم نمیرسد[3].
«الحمدلله رب العالمین»
[1]. همدانی، آقا رضابن محمدهادی، مصباح الفقیه، ج4، ص205.
[2]. حر عاملی، محمدبن حسن، وسائل الشیعة، ج2، کتاب الطهارة، ابواب الحیض، باب30، ص 331 و 334، ح 5، 6، 16.
[3]. موسوى خمينى، سید روح اللّه، كتاب الطهارة، ج1، ص356.