- اخبار ویژه
- بازدید: 1058
در دیدار آقاي محمودي مدير مركز خدمات استان قم، با حضرت آيت الله حسيني بوشهري، درباره مسائل و مشكلات پيرامون طلاب و روحانيون محترم بحث و تبادل نظر شد.
در اين ديدار آيت الله حسيني بوشهري ضمن تبريك ميلاد باسعادت حضرت صديقه طاهره سلام الله عليها و تسلیت مصيبت هتك حرمت مدفن حجر بن عدي و آتش زدن مقبره جعفر طيار، فرمودند: ابتدا وظيفه ميدانم تشكر ويژه از خدمات و تلاش جناب حجت الاسلام و المسلمين اقاي رباني و جنابعالي داشته باشم. واقعا خدمت بي منتي است كه براي همه عزيزان از اساتيد و طلاب انجام ميشود. در حضور شما سروران ارجمند بايد به رواياتي كه در مورد خدمت به بندگان خدا به ما رسيده اشاره نمايم؛ در كتب روايي شيعه نقل شده: الخلق عيال الله و خدمت به عيال خدا خدمت مستقيم به خود خداوند است.
افرادي را مي شناختم كه اصولا به هر دليلي با نظام و رهبري زاويه داشتند لكن بعد از خدمات ارزشمند مركز خدمات و تكريمي كه نسبت به اين دوستان انجام شد، ديدگاه و اعتقادشان به نظام و رهبري به گونهاي ديگر شد.
از عمق وجود اذعان ميكنم كه انصافاً جوانههاي اميد، نشاط و سرزندگي در جان طلاب به واسطه خدمات مركز خدمات ايجاد گرديد و به نوعي مركز خدمات ملجأ و پناهگاه و مأمن طلاب و اساتيد گرديده است. لذا ترديد نكنيد كه سنگر مركز خدمات سنگر عبادت است و در عبادات روزمره خود مثل نماز و روزه تلاش خودتان را فرض كنيد.
ايشان در ادامه بيان نمودند: توصيه و سفارش اكيد اينجانب به همكاران خودم در مركز مديريت، همكاري و همراهي بيش از پيش با مركز خدمات بوده و خواهد بود اعتقاد ما اين است كه در صورت همكاري پر ثمر بين دو مركز عوايد و منافع بسياري به طلاب و اساتيد ارجمند خواهد رسيد كه هدف ما همين است.
مدیر حوزه های سراسر کشور در پایان فرمودند: پيشنهاد بنده اين است كه هر دو مركزِ خدمات و مديريت را هدفمند نماييم؛ يعني خدمات عامي كه به همه طلاب ارائه ميكنيم به قوت خود باقي باشد لكن طلابي كه نخبه تحصيلي و علمي و داراي ويژگيهاي خاصي هستند به صورت مستمر در امر خدمت رساني، ياري كنيم. بهتر این است که از تعداد محدودي شروع كنيم تا مصداق بارز «سنگ بزرگ نشانه نزدن است» نشويم، به مرور دامنه را گسترش دهيم تا به ياري خداوند و فضل الهي به صورت ملموس خروجي كار ديده شود. در قدم اول، به همكاران توصيه كرديم تا در تابستان براي شناسايي طلاب وقت بگذارند.
سپس ايشان براي تمامي دست اندركاران مركز خدمات حوزههاي علميه كشور آرزوي توفيقات روز افزون نمودند.
نخستین همایش گروههای تبلیغی حوزه، به همت معاونت تبلیغ و آموزشهای کاربردی حوزههای علمیه با حضور شخصیتهای حوزوی و کشوری، در قم برگزار میشود.نخستین همایش گروههای تبلیغی با عنوان «ساماندهی و انسجام تشکیلاتی» همراه با برپایی نمایشگاهی از دستاوردهای تبلیغی گروهها، در قم برگزار میشود.
آيتالله حسيني بوشهري گفت: پيامهاي امام (ره) و تلاش و همت انديشمنداني مثل شهيد مفتح، مطهري، بهشتي، باهنر و البته روشنفکران دانشگاهي زمينه ساز وحدت حوزه و دانشگاه شد.
آيت الله سيدهاشم حسيني بوشهري شنبه شب در پنجمين همايش تجليل از پژوهشگران برتر دانشگاه باقرالعلوم(ع) و موسسه آموزش امام رضا (ع) که در سالن اجتماعات دانشگاه باقرالعلوم(ع) برگزار شد تشريح سير تاريخي وحدت حوزه و دانشگاه پرداخت و ابراز داشت: بعد از اينکه دانشگاه به عنوان يک مرکز آموزشي و علمي از دنياي غرب وارد جامعه ما شد، شاهد اين هستيم که اصطلاحي به عنوان دانشگاه در فضاي جامعه ما مطرح شد.
وي يادآور شد: قبل از مطرح شدن دانشگاه به عنوان يک مرکز علمي و آموزشي، ما در ارتباط با مراکز آموزشي و علمي تعبيراتي نظير مدرسه، نظاميه و... داشتيم و تعبيري به عنوان دانشگاه وجود نداشت.
امام جمعه قم خاطرنشان کرد: تمام رشتههاي علمي در اين مراکز به دانشپژوهانشان آموزش داده ميشد و علوم مختلفي مثل فقه، اصول، تفسير، فقه، رياضي، نجوم و ... در اين مراکز قبل از جدا شدن دانشگاه تدريس ميشد.
وي با اشاره به روايتي از امام صادق(ع) مبني بر فراگيري علوم مختلف گفت: اسلام محدوديتي براي فراگيري قائل نيست اما بنابر تعبير امام صادق علمي از ناحيه خداوند سودمند است که به کار بسته شود، زيرا دانايان و عالمان به عمل کردن اهتمام ميورزند و نادانان به روايت بسنده ميکنند.
حسينيبوشهري تصريح کرد: وقتي اين نگاه ژرف پيشوايان ما در جامعه اسلامي گسترش پيدا کرد شوق، ذوق و علاقه نسبت به فراگيري علوم بيشتر شد و بنابر اين در تاريخ علوم رياضيدانان، متفکران، اديبان، اخترشناسان، محدثان، اخترشناسان، شاعران، فيزيکدانان، پزشکان و شيميدانان بسياري از از اين مدرسه بيرون آمدند، مدرسهاي که به ظاهر نه به رنگ دانشگاه و نه به رنگ حوزه مصطلح ما بود.
وي افزود: دانشمندان بزرگي مثل فارابي، ابن سينا، ابوريحان، خواجه نصير، شيخ صدوق و صدها چهره شاخص حوزوي، دانشمند و متفکر به جامعه تحويل داده شد.
عضو شوراي عالي حوزه علميه قم اين مقطع را مقطع نخست در رابطه بين حوزه و دانشگاه دانست و گفت: اين مقطع که در حقيقت مقطع باهم بودن و همراه بودن چيزي است که بعدا به عنوان حوزه و دانشگاه تبديل شد، در اين مقطع در سايه اين با هم بودن، رهآورد و دستاوردهاي بزرگي به دست آمد.
وي مقطع دوم را مقطع جدايي ذکر کرد و از آن به عنوان مقطع سودمند تعبير کرد و اظهار داشت: در تاريخ تحولات علوم و چگونگي روابط مراکز علمي با يکديگر شايد عمدتا بتوان گفت در دوران مشروطيت جدايي علوم ديني از علوم جديد آغاز شد.
حسينيبوشهري با بيان اينکه در اين مقطع دانشگاه در کشور تاسيس شد، ابراز داشت: تا اينجا نيز نگراني نبود زيرا بالاخره گسترش و تخصص در علوم ايجاب ميکرد شاخههاي علوم از هم متمايز شوند و به هر کدام جايگاه خاص خودشان داده شود.
وي افزود: اما بعد از اينکه اين محافل جديد آموزشي و مراکز جديد علمي شکل گرفت در شيوههاي آموزشي بين آنچه به نام حوزه و آنچه به نام محافل جديد مطرح شد نه شباهتي در شيوهها و نه در روشهاي کاري به وجود آمد و هر کدام راهي را در پيش گرفتند و قدمي برداشتند بنابر اين در يک برهه به صورت مسلم دانشپژوهان اين دو محفل علمي شايد زبان يکديگر را نميدانستند چون روشها، منشها و متدها از يکديگر متفاوت شد.
عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم مقطع سوم را مرحله بازگشت مجدد به سوي وحدت عنوان کرد و ابراز داشت: وحدتي که اين دو مرکز علمي را به سوي هم فراخواند وحدت در هدف شد.
وي دهه 50 را سرآغاز وحدت حوزه و دانشگاه ذکر کرد و گفت: پيامهاي امام (ره) و تلاش و همت انديشمنداني مثل شهيد مفتح، مطهري، بهشتي، باهنر و البته روشنفکران دانشگاهي زمينه ساز وحدت حوزه و دانشگاه شد.
آیت الله حسينيبوشهري در ادامه با اشاره به بياناتي از بنيانگذار انقلاب اسلامي مبني بر عدم جدايي دانشگاهيان و حوزويان از يکديگر گفت: با پيروزي انقلاب اسلامي در سال 57 گامهاي زيادي در زمينه وحدت حوزه و دانشگاه برداشته شد.
وي در بخش ديگري از سخنان خود منشأ جدايي حوزه و دانشگاه را عواملي بيرون از اين دو مرکز علمي و آموزشي دانست.
امام جمعه قم با بيان اينکه نخستين منشا جدايي دين و علم در مغرب زمين بود، خاطرنشان کرد: فضايي که در مغرب زمين به عنوان تز جدايي دين از علم مطرح شده بود در فضاي دانشگاهي تاثير زيادي گذاشت و افتراق دين و علم در مغرب زمين باعث شد که دانشگاهها صرفا بر اساس علوم پديده آمده در اروپا شکل بگيرند بنابر اين رابطهاي با حوزهها نميديدند و ادبيات يکديگر را هم گاهي توجه نميکردند.
وي دومين عاملي که در جدايي حوزه و دانشگاه تاثيرگذار بود را استعمار دانست و بيان داشت: بنابر تعبير امام (ره) نقشه جهانخواران و عمال آنان جداکردن اين دو طبقه متفکر در زمان رژيم طاغوت بود که موفق نيز شدند و کشور را به تباهي کشيدند و اين نقشه بار ديگر در دست اجرا است که با غفلت جزئي ما حوزويان و دانشگاهيان ممکن است روزي مجددا فضاي جامعه رو به تباهي رود.
آیت الله حسينيبوشهري سومين عاملي که در جدايي حوزه و دانشگاه موثر بود را استبداد داخلي ذکر کرد و ابراز داشت: امام(ره) روي اين عامل هم خيلي تاکيد ميکند آنجا که به رضا خان حمله ميکند و در ضمن برشمردن خطاهاي رضاشاه ميفرمايد يکي از همه بالاتر بود و آن سلب نفوذ روحانيت بود.
وي خطاي ديگر رضاخان را بدبين کردن توده جوان نسبت به روحانيت دانست و اظهار داشت: خارج از محيط دانشگاه نوع بدبيني نسبت به روحانيت در نسل جوان به وجود آمده بود که تاثير جدي خود را در دانشگاه گذاشت.
در پی هتک حرمت به بقعه متبرکه حجر بن عدی در ناآرامیهای سوریه طلاب حوزه های علمیه قم صبح دیروز شنبه با تجمع در حوزه علمیه قم خواستار مجازات وهابیون افراطی شدند. آیت الله حسینی بوشهری نیز در این تجمع اعتراض آمیز طلاب قم شرکت داشتند.
مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور اظهار داشت: در عرصه انتخابات باید براساس ارزشهای انقلاب حرکت کنیم و اگر این مسیر را در پیش بگیریم پیروز میشویم حتی اگر در انتخابات هم رای نیاوریم.
مدیر حوزههای علیمه سراسر کشور با بیان اینکه شرایط کشور با وجود تحریمها و تهدیدها شرایط مناسبی است، خاطرنشان کرد: در همایش اخیر بیداری اسلامی که با عنوان علما و بیداری اسلامی برگزار شد، یکی از علمای لبنان در مراسم اختتامیه گفت که جامعه اسلامی نیاز به امام و پیشوا دارد و رهبر فرزانه انقلاب اسلامی به عنوان رهبر کل جهان اسلام شناخته میشود.
طرح این موضوع از سوی یکی از علمای لبنانی نشان میدهد که انقلاب ما میتواند الگو باشد.
امام جمعه موقت قم در ادامه با بیان این مطلب که هنوز از ظرفیت حوزه و روحانیت به نحو مطلوب استفاده نشده است، تصریح کرد: مجلس و کابینه دولت در چارچوب حرکت میکند، ولی ما نیازمند نظامسازی هستیم. این نظامسازی باید در ابعاد سیاسی، فرهنگی و اجتماعی به وجود بیاید ضمن آنکه فردی که سکان دار دستگاه اجرایی کشور میشود نباید روزمرگی را در پیش بگیرد.
نایب رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تاکید بر برنامهمحوری گفت: افراد باید سلیقههای مختلف را به برنامه تبدیل کنند و ما برنامه درازمدت، میان مدت و کوتاه مدت داریم و برای همه آنها میتوان طرحهای مناسبی را ارائه داد.
وی افزود: فردی که عهده دار مسئولیت اجرایی کشور میشود باید تحت لوای دین حرکت کند نه اینکه برای آن شعارهای جذاب مهم باشد.
مدیر حوزه های علمیه کشور تصریح کرد: جاذبههای دین ما بسیار زیاد است و میتواند همه اقشار را جذب خود کند.
عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه سخنانش به تبلیغات دشمن علیه انقلاب اسلامی ایران اشاره کرد و افزود: باید مراقب باشیم و ببینیم که تبلیغات دشمن به چه سمت و سویی میرود. اگر دشمن از عملکرد ما تمجید کرد شک نکنید که کار ما اشتباه است.
امام جمعه موقت قم گفت: تعریف دشمن یعنی زیر سوال بردن ما و ما باید مراقب عملکردهای خود باشیم.
عضو جامعه مدرسین ادامه داد: آنچه مسلم است، آن است که در عرصه انتخابات باید براساس ارزشهای انقلاب حرکت کنیم، اگر این مسیر را در پیش بگیریم، پیروز میشویم حتی اگر در انتخابات هم رای نیاوریم.
آیت الله بوشهری ادامه داد: در انتخابات باید معیارهای اخلاقی را در نظر گرفت و اگر این معیارها را در نظر نگیریم و حتی پیروز عرصه انتخابات نیز شویم در اصل شکست خوردهایم.
عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه عرصه انتخابات به برکت خون شهیدان برای ما فراهم شده است، تاکید کرد: از این رو چهرههایی که در خود این توانایی را میبینند، در عرصه انتخابات حضور پیدا کنند و این مردم هستند که انتخاب میکنند.