ویژگی اصلی حوزه‌ها آزادی طلاب در انتخاب استاد و درس است 92/03/08

http://h-bushehri.ir/images/zamanm/IMAGE635045175505468750.jpgآیت الله سید هاشم حسینی بوشهری مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور فرمودند: پانزدهمین اجلاسیه اساتید خارج و سطوح عالی حوزه علمیه با سخنرانی آیت‌الله مکارم شیرازی 9 خردادماه در قم برگزار خواهد شد. آیت‌الله سید هاشیم حسینی بوشهری عصر دیروز در نشست خبری با اصحاب رسانه از برگزاری این نشست در روز پنج شنبه 9 خردادماه سال جاری در تالار قدس مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) قم خبر داد و اظهار کردند: عنوان این اجلاس در دوره پانزدهم «راهکارهای ارتقای سطح علمی در نظام آموزشی حوزه» است.

ایشان افزودند: سخنران ویژه ای مراسم آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی و مدیریت حوزه علمیه خواهند بود و سه نفر از اساتید هم به صورت تریبون آزاد سخنرانی می کنند ضمن اینکه تجلیل از سه نفر اساتید پیشکسوت، سه نفر استاد نمونه، دو نفر از اساتید مراکز تخصصی و دو نفر از اساتید ایثارگر هم در دستور کار قرار دارد.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور خاطرنشان کرد: در حال حاضر 1412 نفر استاد حوزوی در شهرستان‌ها، 370 نفر استاد رشته‌های تخصصی در قم و 171 نفر هم در شهرستان‌ها، 700 استاد در مدارس علمیه قم و بیش از هزار نفر هم استاد سطح عالی هستند و در مجموع 3 هزار و 651 نفر استاد حوزوی در سراسر کشور مشغول فعالیت هستند.

ایشان با بیان اینکه این اجلاس ویژه اساتید حاضر در قم است گفت: در نظر داریم مراسم هایی را هم برای اساتیدی که در حوزه‌های استانی فعالیت می کنند برگزار کنیم هرچند این قبیل اساتید معمولا توسط مدیران استانی مورد تجلیل قرار می گیرند.

آیت‌الله حسینی بوشهری در ادامه و در پاسخ به سوال خبرنگاران عنوان داشت: تحول در حوزه‌های علمیه امری است که رهبر معظم انقلاب بارها بر آن تاکید فرموده اند؛ باید توجه داشت حوزه‌ها نسبت به گذشته تغییرات زیادی کرده اند و امروز تعداد زیادی از اصحاب قلم در حوزه‌ها وجود داشته و نشریات متعددی هم به چاپ می رسند و تعداد رشته ها و مراکز تخصصی هم افزایش چشمگیری یافته است.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با بیان اینکه حوزه‌های علمیه دارای تفاوت های زیادی با دانشگاه ها و دیگر مراکز آموزش عالی هستند گفت: ویژگی اصلی حوزه‌ها آزادی طلاب در انتخاب استاد و درس است؛ باید توجه داشت در بحث محتوای دروس بزرگان حوزه باید نظر نهایی را بدهند و هرگاه آنها مواد درسی جدید را تایید نمایند مدیریت هم کار اجرایی در این زمینه را بر عهده می گیرد.

آیت الله حسینی بوشهری در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: طلاب و اساتید در حوزه‌های علمیه انگیزه مادی ندارند بلکه برای انجام وظیفه وارد این میدان شده اند اما تامین حداقل های زندگی آنها ضروری است به همین دلیل مرکز خدمات حوزه‌های علمیه راه اندازی شده و برنامه هایی برای تامین مسکن و اقلام مورد نیاز زندگی طلاب داشته و خواهد داشت.

آیت‌الله حسینی بوشهری در رابطه با برگزاری کرسی های آزاداندیشی در حوزه‌های علمیه عنوان داشت: معاونت‌های حوزه هر یک به تناسب تخصص خود آمادگی‌شان را برای برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی اعلام کرده‌اند و برگزاری این کرسی‌های آزاد اندیشی با جدیت دنبال می‌شود.

Please publish modules in offcanvas position.