راه رهايي از تکبر از نگاه آيت‌الله حسيني بوشهري94/04/16

http://bushehri.net/images/busshehri/zaman%2040.jpegمدير حوزه‌هاي علميه کشور فرمودند: براي اينکه انسان عزت نفس را با تکبر اشتباه نگيرد بايد توجه کند که چه کسي است و چگونه آفريده مي‌شود که اگر اين را بداند براي ديگران حرمت قائل شده و دچار تکبر نمي‌شود.

حضرت آيت الله سيد هاشم حسيني بوشهري «دامت برکاته» در جمع کارمندان مرکز خدمات در ادامه تفسير دعاي مکارم اخلاق صحيفه سجاديه با اشاره به فراز «وَاَعِزَّنى وَلاتَبْتَلِيَنّى بِالْكِبْرِ» از اين دعا بيان کردند: امام سجاد(ع) در اين فراز از خداوند درخواست مي‌کنند که عزت نفس داشته باشند و در کنار آن از خداوند مي‌خواهند که در کنار عزت نفس دچار تکبر نيز نشوند.

ایشان با بيان اينکه سؤالي مطرح مي‌شود که چه رابطه‌اي بين اين دو وجود دارد، فرمودند: صفاتي که در انسان وجود دارد گاهي بسيار به هم نزديک هستند و اگر يک ذره از رمزي که براي يک صفت تعيين شده، خارج شويم به مرز ديگري وارد مي‌شويم و تبديل به ضد خودش مي‌شود.

مدير حوزه‌هاي علميه کشور با بيان اين که تواضع صفت بسيار خوبي براي انسان است ولي اگر تواضع از حد خودش خارج شود، تبديل به تزلزل در مقابل ديگران مي‌شود افزودند: اگر عزت نفس در يک نفر بيش از حد شود ممکن است به تکبر تبديل شود.

ایشان با اشاره به روايتي از امام حسن مجتبي(ع)، تصريح کردند: شخصي نزد امام حسن مجتبي(ع) آمد و گفت که در شما تکبر وجود داد، حضرت جواب دادند که من هرگز متکبر نيستم، بلکه کبريايي ويژه خداوند است آنچه در من هست و تو متوجه نشدي عزت نفس است.

آيت الله حسيني بوشهري بيان کردند: براي اينکه انسان عزت نفس را با تکبر اشتباه نگيرد بايد توجه کند چه کسي است و چگونه آفريده شده و اگر اين مسئله را بداند براي ديگران حرمت قائل شده و دچار تکبر نمي‌شود.

ایشان با بيان اينکه خداوند براي اينکه ما گمراه نشويم بيان مي‌کند که ببينيد که از چه وجود مي‌آييد، عنوان کردند: آدم‌هايي که گذشته خود را فراموش مي‌کنند و نيم نگاهي به آينده ندارند، همواره دچار مشکل هستند، ولي انسان‌هاي ديگر که گذشته خود را فراموش نمي‌کنند و به آينده نيز نگاه مي‌کنند داراي موقعيت ممتازي هستند.

مدير حوزه‌هاي علميه کشور با اشاره به فراز ديگري از دعاي مکارم اخلاق ادامه دادند: امام سجاد (ع) در اين دعا مي‌فرمايند «وَعَبِّدْنى لَكَ» «خدايا من را به عبوديت به ذات خودت وادار کن».

ایشان با بيان اين اينکه وعبدني در اين فراز داراي دو معنا است عنوان کردند: در معناي اول امام سجاد(ع) مي‌فرمايند که خدايا مرابه عبوديت وادار کن و در معناي دوم حضرت چيز بالاتري را از خداوند طلب مي‌کنند و مي‌فرمايند پروردگارا از تو طلب مي‌کنم همانطور که احساس مي‌کنم بنده تو هستم تو هم اين بندگي را از جانب من بپذير.

آيت الله حسيني بوشهري با اشاره به مقام حضرت ابراهيم(ع) بیان کردند: آنچه مقام حضرت ابراهيم(ع) را بالا برد اين بود که خداوند مهر تأیيد بر بندگي ابراهيم(ع) زد و امام سجاد(ع) شبيه آن را از خداوند خواسته‌اند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Please publish modules in offcanvas position.