شیوه‎های ایجاد پیوند در اخوت و برادری94/07/07

http://bushehri.net/images/busshehri/zaman%2019.jpegمدير حوزه هاي علميه کشور حضرت آيت الله سيد هاشم حسيني بوشهري «دامت برکاته» طی سخنانی درباره شیوه‎های ایجاد پیوند اخوت و برادری عنوان کردند: به دو خصوصیت و دو شیوه در ایجاد پیوند مستحکم تر در رابطه با اخوت و برادری اشاره می‏کنم: شیوه و خصوصیت اول اصل تغافل است (اصل نادیده انگاری) ما در رابطه با مسئله غفلت بارها گفته‎ایم که باید از غفلت پرهیز کرد چون این غفلت‎هاست که انسان‎ها را در وادی و باتلاق گناه گرفتار می‎کند اما اصل تغافل و نادیده انگاری لغزش‎های دیگران کاملاً متفاوت است؛ عدم شتاب زدگی نسبت به دیگران این مسئله، مسئله بسیار مهم و اساسی است. ما در مقابل با لغزشی که از برادر دینی‎مان سر می‎زند واکنش شتاب زده از خودمان نشان ندهیم و به تعبیر روشن‎تر در عرف عامیانه به خودمان نگیریم و به خودمان نیاوریم و کمی حوصله کنیم و در برخوردهایمان ملاحظه کنیم.

وجود مقدس امام صادق (ع) تعبیر زیبایی دارند؛ می‎فرمایند: «صَلَاحُ‏ حَالِ‏ التَّعَايُشِ‏ وَ التَّعَاشُرِ مِلْ‏ءُ مِكْيَالٍ‏ ثُلُثَاهُ فِطْنَةٌ وَ ثُلُثُهُ تَغَافُلٌ.»[2]؛ فضای همزیستی و معاشرت به منزله یک پیمانه پری است که دو سوم آن را زیرکی و هوشیاری و هوشمندی در تعاملات با دیگران تشکیل می‎دهد و اما یک سوم آن را تغافل و نادیده انگاشتن تشکیل می‎دهد.

وجود مقدس امیرمؤمنان علی (ع) می‎فرماید: اگر بناست با آحاد جامعه به این شکل برخورد کنیم و به خاطر هر لغزشی که از آنان سر می‎زند از آنان فاصله بگیریم و جدا بشویم، دوستی برای شما باقی نمی‏ماند؛ تعبیر عجیبی است: «مَنْ‏ جَانَبَ‏ الْإِخْوَانَ‏ عَلَى كُلِّ ذَنْبٍ قَلَّ أَصْدِقَاؤُهُ.»[3]؛ اگر کسی به خاطر لغزشها و خطاهایی که از برادران دینی‎اش سر می‎زند، از آنها فاصله بگیرد دوستانش کم می‎شود.

چه بسا حکمت این بیان این باشد که ما انسان‎ها می‎توانیم تأثیرگذارتر باشیم؛ اگر لغزشی را از کسی دیدیم در یک محیط و فضای مناسب به شخص تذکر مناسب بدهیم تا او در مسیر هدایت قرار بگیرد و صرفاً فاصله گرفتن، جدا شدن، قهر کردن و رابطه را قطع کردن، هم دوستانمان را از دست می‎دهیم و هم دوستان کلیدی خود را از دست خواهیم داد و هم آن نقش کلیدی تأثیرگذاری در هدایت آحاد جامعه را از دست خواهیم داد. اینها حکمت سفارشاتی است که در کلمات نورانی اهل بیت عصمت و طهارت (ع) به خوبی ما می‎توانیم ملاحظه کنیم و ببینیم.

شیوه چهارمی که در استحکام این پیوند اخوت و برادری باید مدّ نظر قرار بگیرد عفو و گذشت می‎باشد؛ انسان‎هایی که اهل عفو و گذشتند، می‎توانند محبوبیت در جامعه ایجاد کنند؛ کسانی که اهل گذشتند، اینها می‎توانند فضای جامعه را تغییر بدهند.

البته باید به این نکته متذکر شد که در اسلام عزیز ما، این مجوز را داریم که افراد خاطی را مجازات کنیم و بدی را با بدی پاداش بدهیم اما کار بهتر در جاهایی که مفسده‎ای در جامعه ایجاد نمی‎کند، ما بتوانیم با عفو و بخششمان فضای جامعه را تلطیف کنیم.

در سیره پیامبران الهی و اهل بیت عصمت و طهارت این ویژگی را به خوبی مشاهده می‎کنیم. لذا مسئله عفو و گذشت یک مسئله بسیار مهمی است؛ خود خداوند بزرگ و متعال در رأس بخشندگان است؛ در قرآن این تعبیر آمده که: « إِنَّ اللَّهَ لَعَفُوٌّ غَفُورٌ»[4]؛ خداوند بخشنده است.

در وصف پرهیزکاران، مؤمنان و پارسایان قرآن در سوره آل عمران 34 می‎فرماید: «الَّذينَ يُنْفِقُونَ فِي السَّرَّاءِ وَ الضَّرَّاءِ وَ الْكاظِمينَ الْغَيْظَ وَ الْعافينَ عَنِ النَّاسِ وَ اللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنين‏»[5]؛ کسانی که در حال شادی و وسعت و در حال فقر انفاق می‎کنند و خشمشان را فرو می‎نشانند و موقعی که لازم باشد مردم را مورد بخشش قرار می‎‎دهند چون انسانی که حالت خشم پیدا می‎کند و مسئله‎ای در زندگی او پیدا می‎شود، اگر بتواند عفو کند و ببخشد تأثیر دارد.

در جریان حضرت یوسف و برادرانش که او را در چاه انداختند، شاهدیم که با یک جمله که فرمود: «قالَ لا تَثْريبَ عَلَيْكُمُ الْيَوْمَ»[6]‏؛ دیگر سرزنشی متوجه شما نیست و با یک جمله از تمام کارهایی که برادرانش انجام داده بودند، صرف نظر کرد.

یا در جریان فتح مکه رسول گرامی اسلام خاتم انبیاء محمد مصطفی (ص) فرمود: «اذْهَبُوا فَأَنْتُمُ‏ الطُّلَقَاءُ.»[7]؛ برید، آزادید. پیامبر به خوبی می‎توانست از ابو سفیان‎ها انتقام جدی بگیرد لذا عده‎ای شعار دادند: « الْيَوْمُ يَوْمُ الْمَلْحَمَة»[8]؛ شعار رساء نبی اکرم (ص) که برای تک تک ما در جامعه می‎تواند باشد این است: «اليوم يوم المرحمة»[9]؛ لذا به اسلام که نگاه می‎کنیم هر دو بُعد اسلام را ببینیم. عده‌‎ای به تعبیر رهبر فرزانه انقلاب مرتب نگویند اسلام رحمانی، اسلام رحمانی بلکه اسلام ابعاد دیگری هم دارد؛ یک توازنی ایجاد کنید. عده‎ای هم نیفتند مثلاً این داعشی‎ها و این تکفیری‎ها چه چهره‎ای را از اسلام به نمایش گذاشته‎اند؛ چهره خشن که تمام دنیا را نسبت به الگویی از اسلام که اینها دارند ارائه می‎دهند. اسلام هر دو بعد را دارد؛ در جای خودش برخورد و در جای دیگری، عفو و بخشش. این تعادل و توازن در زندگی مسلمانان و ما می‎تواند نقش جدی و کلیدی داشته باشد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Please publish modules in offcanvas position.