عزیزترین بندگان خدا بعد از انبیاء الهی، عالمان دین هستند95/01/04

http://bushehri.net/images/0bushehri/______3_20131128_1638345433.jpgحضرت آيت الله سيد هاشم حسيني بوشهري «دامت برکاته» نماينده مردم شريف استان بوشهر در مجلس خبرگان رهبري طي سخناني بااشاره به این سوال که چرا عزیزترین بندگان خدا بعد از انبیاء الهی، عالمان دین هستند و چرا به این جایگاه و موقعیت رسیدند؟ فرمودند: اینک به چند نکته کلیدی در این رابطه اشاره می‏کنم

اولین نکته این است که عالمان دین در جامعه نقش الگو و سرمشق دارند. همانگونه که پیامبر سرمشق زندگی مردم بودند، عالمان هم سرمشق زندگی مردم اند. سکوتشان، سخن گفتنشان، برای جامعه جنبه الگویی دارد. چراغ پر فروغ و حرکت آفرین برای مردم، روحانیت بوده است. لذا بی جهت نیست که «العلماء امناء الله. العلماء امناء الرسل.» و « العلماء مصابیح الارض، و خلفاء الانبیاء، و ورتنی و ورثه الانبیاء»پس علما نقش هدایت گری و الگو بودن در جامعه دارند. هم به مسئولیت فردی شان عمل می‏کنند و هم به مسئولیت اجتماعی شان.«إِنَّما يَخْشَى‏ اللَّهَ‏ مِنْ‏ عِبادِهِ‏ الْعُلَماءُ.» انّما از ادات حصر است. یعنی انتظار خشیت از خداوند را باید در بین علما جستجو کرد. چون اینها بیشتر با معارف و مبانی دین آشنا هستند و هر مقدار معرفت و شناخت بیشتر باشد، تعظیم و خدمتگزاری بالاتر است.

استاد سطوح عالي حوزه علميه قم ادامه دادند: علما در زندگی اجتماعیشان هم نمونه اند.اگر گاهی در بین مراجع تقلیدمان نگاه کنید، می‏بینید که حتی در سنّ هشتاد سالگی بر کرسی تدریس می‏نشینند و هزاران شاگرد تربیت می‏کنند. یعنی اینگونه نیست که بگویند سنّی از ما گذشته و باید بازنشسته شویم. بزرگان ما در سنّ کهولت آغاز کارشان است. در ارشادات و سخنرانی هایشان و در بیاناتشان نقش هدایت گری دارند و اگر می‏بینید که امروزه سخنی از نام اسلام و پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) است به برکت وجود علما در طول تاریخ است. اگر اینها امروزه نبودند، دیگر نه از تاک، نشان بود و نه از تاکنشان.

آیت الله حسینی بوشهری افزودند:علمای ما تبعیدها، زندان ها و شکنجه های زیادی را تحمل کرده اند.در طول دوران خفقان، تعداد زیادی از عزیزان و علمای ما به همین استان عزیز و گرانقدر شما تبعید شدند، اما مگر دست از مبارزه و مسئولیت برداشتند؟ و لذا تفاوت روشن بین عالم و عابد وجود دارد.

 چرا که عابد در صدد اسلاح خودش است اما عالم در صدد اسلاح خود و جامعه است. اینکه در کلام پیامبر (ص) می‏بینم که می‏فرمایند: عالم هفتاد برابر بالاتر از عابد است دلیلش روشن است. زیرا عالم اگر بدعتی در جامعه دینی میبیند با این بدعت برخورد می‏کند. «اذا ظَهَرَتِ‏ البِدَع‏ فَلِلعالِمِ‏ أن‏ يَظهَرَ عِلمُه‏.» نمی‏تواند در مقابل مشکلات و ناملایمات جامعه سکوت کند. اما عابد سرگرم عبادت خودش است و گاهی اساساً متوجه نمی‏شود که آیا بدعت، جامعه را تهدید می‏کند یانه؟ عالم در صدد بالابردن معرفت دینی جامعه است و نمی‏خواهد که جامعه در جهالت بماند. عالم بدنبال مرید پروری محض نیست. به فکر این است که اندیشه و نگاه جامعه رشد کند تا جامعه را به جامعه ای فهمیده و اندیشمند تبدیل شود. این وظیفه عالمان دین ماست. لذا علما دارای ارزش اند چون برای جامعه ارزش قائلند. عالمان دین مرزبانان فکری جامعه اند. هم سرمایه مرزبانی را دارند و هم شیوه مرزبانی را می‏دانند و هم حوزه مرزبانی را می‏دانند. آنها با کتاب و سنت سرو کار دارند.

نماينده مردم شريف استان بوشهر در مجلس خبرگان رهبري ادامه دادند:امام صادق (ع) تعبیر جالبی دارند «مَنْ‏ دَخَلَ‏ فِي‏ هَذَا الدِّينِ‏ بِالرِّجَالِ‏ أَخْرَجَهُ‏ مِنْهُ الرِّجَالُ كَمَا أَدْخَلُوهُ فِيهِ وَ مَنْ دَخَلَ فِيهِ بِالْكِتَابِ وَ السُّنَّةِ زَالَتِ الْجِبَالُ قَبْلَ أَنْ يَزُول‏.» می فرمایند: اگر کسی از زبان دیگران وارد جلگه دین و دینداری شده، ممکن است فردا از زبان این و آن از منظر دین خارج شود اما اگر کسی از رهگذر کتاب و سنت وارد دین و عرصه شده است، ممکن است کوهها جابجا شوند ولی انسان وابسته به کتاب و سنت دچار لغزش و جابجایی نمی‏شود. لذا حوزه های علمیه رسالت بزرگ و سنگینشان روی محور کتاب و سنت است. مردم تا با قرآن آشنا نشوند و مفاهیم قرآنی را ندانند و تا مفاهیم سنت را ندانند دچار مشکل جدی اند

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Please publish modules in offcanvas position.