نياز سنجي مخاطبان مسجد مقدس جمکران مهمترين گام در برنامه‌ريزي فرهنگي94/04/26

http://bushehri.net/images/busshehri/1/542/58/IMAGE635463761847399803.jpgمدير حوزه‌هاي علميه کشور نيازسنجي زائران مسجد مقدس جمکران را يکي از اصلي‌ترين اولويت‌هاي برنامه‌ ريزي فرهنگي در اين مکان مقدس عنوان کردند.

حضرت آيت الله سيد هاشم حسيني بوشهري «دامت برکاته» در ديدار معاون و مديران فرهنگي مسجد مقدس جمکران با اشاره به اينکه کار فرهنگي با فکر جامعه از يک سو و از سوي يگر با باورها و گاهاً عواطف مخاطب سر و کار دارد، اظهار کردند: در جمکران نياز به ايجاد انگيزه و جاذبه براي حضور افراد نيست و مردم براي ارتقاي فکري، باورها و ارزش‌هاي خود به اين مکان مقدس مشرف مي‌شوند و چون فضا، شرايط وعواطف مخاطبين آماده پذيرش است بستري را در اختيار ما قرار مي‌دهد که بايد از آن به نحو احسن استفاده کنيم.

ایشان ادامه دادند: عوامل تاثير گذار در کارهاي فرهنگي نخست نياز مخاطبان است و بايد براي شناخت اين نياز دائماً در حال رصد باشيد که بدانيد مخاطبين جمکران چه نیازی دارند، آيا صرفاً به خاطر احساسات و عشق به وجود حضرت به جمکران کشيده‌ شده اند و يا در پايبندي در مسائل عبادي و ديني و رفتاري از سرمايه لازم برخوردار هستند يا نه و يا براي گرفتن حاجاتشان به اين مسجد مقدس روي آورده‌اند.

مدير حوزه‌هاي علميه کشور  با اشاره به اينکه افرادي که بر اساس احساس، جذب يک مجموعه مي‌شوند و اين احساس پشتوانه فکري و عملي نداشته باشد ممکن است بعد از مدتي آن ارتباط را قطع کنند بيان کردند: چرا که اين افراد با يک نگاهي آمده‌اند و وقتي آن نگاه از نظرشان تامين نشد نيرو، توجه و توانايي خود را در جاي ديگري مصرف خواهند کرد.

آيت الله حسيني بوشهري افزودند: شناسايي نياز مخاطب اين است که عشق اوليه افراد را با شناخت درست نياز‌هاي آنان به مرحله تثبيت برسانيد. هدف از ساخت مسجد، تشکيل هيئت و مجالس مذهبي اين است که مردم دين‌دار شوند و آن هم دينداري عميق و بر اساس باورهاي درست و بايد خروجي کار ما بر اين اساس باشد.

ایشان با بيان اينکه محتوي فعاليت‌هاي فرهنگي نقشي کليدي دارد، اظهار کردند: محتوي اعم از برگزاري مراسم سخنراني، مداحي، قرائت قرآن و انتشارات است و کار انتشاراتي بايد با کار فرهنگي گره بخورد و اين کار نيز بر اساس نيازسنجي‌هاي صورت گرفته توسط معاونت فرهنگي بايد انجام شود.

مدير حوزه‌هاي علميه کشور با اشاره به اهميت و اثرگذاري مطالب سخنرانان و اشعار و مداحي ذاکران و تاکيد بر دانش افزايي آنها بيان کردند: ما طرفدار امام زماني، نياز داريم که عميق تفکر کند و ايمان عميق داشته باشد و ما بايد کاري کنيم که هر روز بر عاشقان با معرفت و فهيم امام زمان(عجل الله تعالي فرجه) بيافزاييم.

آيت الله حسيني بوشهري فرمودند: مداحاني که گاهي با سليقه و منش خاصي مداحي مي‌کنند، گاهاً اثر منفي آن بيش از آثار مثبت است، اليته مداحان خوب در کشور ما کم نيستند و بايد از افرادي استفاده کنيد که شعر، پيام و حکمتي که شعر‌هايشان به کار مي‌برند تاثير گذار باشد و در هشدار کننده و بيدار کننده باشد.

ایشان وجود نيروي انساني توانمند را عامل ديگر مورد نياز در فعاليت‌هاي فرهنگي ذکر کردند و افزودند: همه افرادي که در جمکران خدمت مي‌کنند بايد آهنگ حرکت و عشق ورزي به امام زمان(عليه السلام) داشته باشند و اعتقادات و باروها را بتوانند تقويت کند که اين موضوع نقش بسيار مهمي است و کساني که مسئوليت فرهنگي دارند به طريق اولي مسئوليت دارند و رفتار، گفتار و رعايت شئون اخلاقي را بايد رعايت کند.

مدير حوزه‌هاي علميه کشور با بيان اينکه در کنار ترويج عشق به امام زمان(عجل الله تعالي فرجه) بايد عشق به همه اهل بيت(عليهم السلام) را در زائران جمکران افزايش دهيد، خاطرنشان کردند: نبايد زائر از استان‌هاي ديگر به مسجد جمکران بيايد و به زيارت حضرت معصومه (سلام الله علهيا) نرود و اين وظيفه مسئولان فرهنگي جمکران است که ابعاد مختلف عشق و معرفت به اهل بيت(عليهم السلام) را در نمازگزاران اين مکان مقدس را تقويت کنند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Please publish modules in offcanvas position.