هجمه‌های سنگینی از طریق فضای مجازی به روحانیت وارد می‌شود94/08/15

http://bushehri.net/images/busshehri/zaman%2054.jpegمدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور فرمودند: امروز هجمه‌های سنگینی از طریق فضاهای مجازی به اقشار مختلف مردم و روحانیت وارد می‌شود بنابراین در حل اختلافات و ایجاد سازش نباید شتاب‌زده و سطحی‌نگر بود.

حضرت آيت الله سيد هاشم حسيني بوشهري «دامت برکاته» پیش از ظهر دیروز در همایش شوراهای صلح و سازش دادستانی ویژه روحانیت که در مجتمع فرهنگی تربیتی عمار برگزار شد اظهار کردند: خدای متعال، استعدادهای فراوانی در وجود انسان‌ها قرار داده که یکی از راه‌های به فعلیت رساندن آنها، ایجاد فضایی مسالمت‌آمیز و همراه با صلح و سازش است.

ایشان افزودند: در فضایی متشنج و پر دغدغه، کمتر اتفاق می‌افتد که استعدادهایی که خداوند در نهاد انسان‌ها به ودیعه گذاشته است رشد یابند.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور منشأ بیشتر ناهنجاری‌ها در زندگی بشر را افول و پایین آمدن ضریب همزیستی مسالمت‌آمیز دانستند و تصریح کردند: قرآن و روایات و همچنین سیره اهل بیت عصمت و طهارت(ع) برای برون‌رفت از این ناهنجاری‌ها پیشنهادی ارزشمند ارائه داده‌اند به این ترتیب که اصلاح بین مردم هنگامی که فاصله میان افراد به وجود می‌آید صورت بگیرد و زمانی که مفسده و نابسامانی در جامعه گسترش یافت، اصلاح بین مردم یک نوع صدقه محسوب می‌شود و این مطلب در روایتی از امام صادق(ع) وارد شده است.

ایشان ادامه دادند: صلح و سازش در اسلام مورد تاکید قرار گرفته و به عنوان اخلاق حسنه از آن نام برده شده است ضمن اینکه فطرت پاک انسانی هم آدمی را به سوی صلح سوق می‌دهد ولی برخی عوامل خارجی ناهنجاری‌هایی به وجود می‌آورد.

آیت الله حسینی بوشهری صلح و مدارا را یکی از مبانی درونی جامعه اسلامی دانستند و خاطرنشان کردند: صلح نسبت به بیگانگان در اینجا دارای موازین متفاوتی است و جایگاه دیگری را می‌طلبد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به جریان‌های تکفیری و گسترش قتل و کشتار در میان جامعه اسلامی فرمودند: کلام الهی همه مسلمانان را مخاطب قرار می‌دهد و می‌گوید صلح و سازش اصلی اساسی در میان شماست.

ایشان ادامه دادند: در آیات شریف قرآن آمده است که مومنان برادران یکدیگر هستند؛ جامعه‌ای می‌تواند به عنوان جامعه ایمانی مطرح شود که روح برادری و مدارا در میان اعضای آن رواج یابد و اگر هم مورد خلافی پیش آمد باید اصلاح ذات البین صورت بگیرد یعنی اصل بر برادری و صلح است.

آیت‌الله حسینی‌بوشهری با بیان اینکه ایجاد صلح باید همراه با عدالت باشد تاکید کردند: نکته کلیدی در ایجاد صلح و سازش، رعایت عدالت است و قاضی حتی در نگاه به طرفین اختلاف باید عدالت را رعایت کند.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور افزودند: مایه مباهات است که روحانیونی در قالب شوراهای ارشاد و صلح و سازش دادستانی ویژه روحانیت به ایجاد سازش در میان طلاب می‌پردازند.

ایشان با اشاره به آخرین وصیت حضرت علی(ع) در هنگام شهادت تصریح کردند: ایشان در سخنانی خطاب به فرزندانشان بر اصلاح در جامعه تاکید فرمودند و عنوان کردند ایجاد صلح و سازش از نماز و روزه مستحبی بالاتر است.

آیت الله حسینی‌بوشهری خصومت و دشمنی را عامل تنفر و انزجار در جامعه دانستند و فرمودند: در روایات آمده است که کلام سه قسم است که اصلاح بین الناس سومین مورد است و از نوع کذب محسوب نمی‌شود و به عنوان مثال می‌توان نزد شخص ثالثی گفت من از دیگری جز خیر تو نشنیدم و بدین ترتیب اصلاح میان این دو شکل بگیرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های ائمه اطهار(ع) اصلاح میان مردم بوده است خاطرنشان کردند: فلسفه وجودی دادگاه ویژه روحانیت نیز همین مسئله و اصلاح میان طلاب و روحانیون است.

ایشان افزودند: در بررسی‌ها و رسیدگی‌ها نباید فلسفه اصلی کار را فراموش کرد؛ فلسفه تشکیل دادستانی ویژه روحانیت و شوراهای سازش، حفظ حیثیت و جایگاه روحانیت است به همین دلیل باید مسائلی را مورد توجه قرار داد تا این هدف محقق شود.

آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به رازداری به عنوان یکی از ویژگی‌های اساسی اعضای شوراهای صلح و سازش دادستانی ویژه روحانیت فرمودند: نباید کاری کنیم که مسائل روحانیت به عموم مردم کشیده شود؛ حفظ شخصیت افراد یکی از مباحث ضروری در این بین است.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور ادامه دادند: یکی از مهمترین مسائل آن است که باید اقدامی جامع صورت بگیرد تا آسیب‌هایی که متوجه روحانیت هستند کاهش یابند؛ باید به مجموعه‌هایی که وظیفه پیشگیری از جرم و خلاف را بر عهده دارند بیشتر میدان داد و زمینه اطلاع‌رسانی به ویژه آگاهی‌بخشی نسبت به توطئه‌های دشمنان را مورد توجه قرار داد.

ایشان افزودند: امروز هجمه‌های سنگینی از طریق فضاهای مجازی به اقشار مختلف مردم و روحانیت وارد می‌شود بنابراین در حل اختلافات و ایجاد سازش نباید شتاب‌زده و سطحی‌نگر بود.

آیت الله حسینی‌بوشهری با تاکید بر استفاده از روش‌های هنرمندانه و روانشناسانه در حل اختلافات میان افراد فرمودند: در نظر گرفتن شرایط فرهنگی و منطقه‌ای هم در این بین تاثیرگذار است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Please publish modules in offcanvas position.