همه حوزویان مرهون و مدیون آیت ‏الله حائری یزدی هستند 93/02/19

http://bushehri.net/images/1000/1245/IMAGE635351625017940524.jpgمدیر حوزه های علمیه کشور فرمودند: مرحوم حائری یزدی(ره) اهتمام ویژه‏ ای در عرصه گزینش و تبلیغ طلاب داشت و مقید بود به این که اگر کسی استعداد لازم را برای تبلیغ نداشت او را از رفتن به تبلیغ منصرف می ‏کرد.

حضرت آيت الله سيد هاشم حسيني بوشهري مدير حوزه هاي علميه سراسر کشور  در مراسم نکوداشت آیت‏ الله حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی(ره) که پیش از ظهر دیروز در بیت معظم‏ له برگزار شد، با اشاره به اینکه حوزه‏ های علمیه دارای جایگاه رفیع و بلندی هستند بیان داشتند: از روزی که حوزه‏ های علمیه در جهان اسلام پدید آمدند دو دوره روشن داشته ‏اند که مایه سربلندی و عزت دین اسلام است.

آیت‏ الله حسینی بوشهری با تأکید بر مدیریت غنی در حوزه ‏های علمیه از زمان پیامبراکرم(ص) تا کنون ابراز داشتند: اولین دوره روشن حوزه که حدود سه قرن از زمان رسول‏ اکرم(ص) تا زمان غیبت کبری طول کشیده است تحت اشرافیت ائمه معصومین(ع) بوده است.

ایشان با اشاره به اینکه حوزه‏ های علمیه با مدیریت معنوی امام زمان(عج) اداره می شود اظهار داشتند: دوره دوم با عصر غیبت کبری هم‏زمان با وفات آخرین نایب خاص آغاز شد که پر رونق ترین آنها حوزه‏های علمیه قم و ری بودند و علت رونق حوزه علمیه قم وجود بارگاه نورانی حضرت معصومه(س) و روایاتی بودند که از ائمه معصومین(ع) در مورد قم نقل شده است .

نماينده مردم بوشهر در مجلس خبرگان رهبري در ادامه با بیان اینکه آیت‏ الله حائری یزدی(ره) تربیت شده سامرا بوده‎ ابراز داشتند: حیات بخش حوزه علمیه قم مرحوم حائری یزدی(ره) بود که با تعمیر و باز‎سازی مدرسه فیضیه و احیا کردن نظام آموزشی به حوزه علمیه قم استحکام بخشید.

آیت الله حسینی بوشهری، مساله گزینش طلاب را از دیگر اقدامات آیت‏ الله حائری یزدی(ره) عنوان کردند و افزودند: مرحوم حائری یزدی(ره) اهتمام ویژه‏ ای در عرصه گزینش و تبلیغ طلاب داشت و مقید بود به این که اگر کسی استعداد لازم را برای تبلیغ نداشت او را از رفتن به تبلیغ منصرف می‏کرد.

عضو شوراي عالي حوزه هاي علميه با اشاره به زحماتی که بزرگانی نظیر مرحوم حائری یزدی(ره) برای پیشبرد علوم دینی و حوزه علمیه متحمل شدند بیان کردند: ما امروز همچنان سر سفره این بزرگان بوده و اینکه حوزه قم همچنان بالنده است به برکت انفاس پاک چنین شخصیت‌های ارزنده و ارزشمندی بوده است.

مدیر حوزه‏ های علمیه کشور با اشاره به مسأله فقه و تخصصی شدن آن اظهار داشتند: مرحوم حائری یزدی(ره) اهتمام ویژه‏ای به تخصصی کردن فقه داشت و معتقد بود فقه باید شاخه بندی شود و تخصص خود ایشان در فقه در باب معاملات بود.

معاون جامعه مدرسين حوزه علميه قم در ادامه با اشاره به اینکه برای بررسی ابعاد شخصیت و خدمات آیت‌الله حائری یزدی(ره) باید شرایط سیاسی زمان ایشان لحاظ شود، تأکید کردند: اوضاع سیاسی زمان مرحوم حائری یزدی(ره) مقارن با کودتای معروف رضاخان بود و این بیان‏گر این است که مرحوم مؤسس خون دلهای زیادی خوردند تا حوزه علمیه قم حفظ شود.

آیت الله حسینی بوشهری با تاکید بر اینکه مرحوم حائری یزدی(ره) برای حفظ حوزه راه‌های مختلفی را در پیش گرفت، تاکید کردند: روزی از امام راحل(ره) سئوال کردند که چرا آیت‌الله حائری یزدی(ره) به فکر تشکیل جمهوری اسلامی نبود و ایشان نیز در پاسخ گفتند که اقدامات حاج شیخ عبدالکریم حائری(ره) کمتر از تشکیل جمهوری اسلامی نبود و اگر ایشان هم در این زمان بود همان کاری را می‏ کرد که من انجام دادم.

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Please publish modules in offcanvas position.