ولایت از پنج موردی که اسلام بر پایه آن ها استوار است، از فضیلت برتری برخوردار است؟95/01/05

http://bushehri.net/images/busshehri/zaman%201.jpegحضرت آيت الله سيد هاشم حسيني بوشهري «دامت برکاته» نماينده مردم شريف استان بوشهر در مجلس خبرگان رهبري طي سخناني با اشاره به روايتي ازحضرت امام باقرعليه السلام درباره برتری ولایت نسبت به بقیه مواردی که پایه های اسلام بر آنها استوار است فرمودند:کلام نورانی امام باقر (ع) است که می‏فرمایند: اسلام بر پنج چیز استوار است. نماز، زکات، روزه، حج و ولایت. زراره از محضر وجود مقدس امام باقر پرسشی را مطرح می نماید. پرسش این است که کدام یک از پنج مورد که اسلام بر پایه آن ها استوار است، از فضیلت برتر و بالاتری برخوردار است؟ وجود مقدس معصوم می فرماید: ولایت به دو دلیل در رتبه ی برتر و بالاتر قرار دارد. ایشان ادامه دادند:دلیل اول: ولایت کلید نماز، روزه، زکات و حج است. یعنی اگر می خواهیم صلاة، روزه، زکات و حج درست و مقبول درگاه الهی باشد، به تعبیرما شاه کلید آن در پرتوی ولایت است و این  موارد بدون ولایت، آن جایگاه لازم را ندارد.

آیت الله حسینی بوشهری افزودند: دلیل دوم: جایگاه ولی است که در حقیقت کلید و محور اساسی است. «و الولیُ هو دلیل علیهم» ولی آن کسی است که نقش راهنما را دارد و به نماز، روزه، حج و زکات حقیقت می دهد. این جایگاهی است که امامت و ولایت در فرهنگ نورانی اهل بیت دارد.

ایشان عنوان کردند: در رابطه با مسأله امامت و جایگاه ولایت، چند تفسیر شده است. یکی از تفاسیری که برای امامت شده است، مسأله ی رهبری جامعه است؛ که خوشبختانه هم از منظر اهل سنت و هم از نظر اهل شیعه این سخن شناخته شده است که امامت یعنی رهبری جامعه اسلامی. این مسأله از جایگاهی برخوردار است که پیامبر اکرم حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و سلم، مخاطب آیه «ِ يا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّک»می شود تا جایی که «وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَه» یعنی نبوت و رسالت یک طرف و جایگاه امامت و اعلام جایگاه ولایت طرف دیگر است. یعنی اگر احیاناً در ادامه راه نبوت، امامت نباشد، نبوت امر ناقصی است. خداوند در قرآن در این باره می فرماید:«لَقَدْ كانَ لَكُمْ في‏ رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ»، «َ إِنَّكَ لَعَلى‏ خُلُقٍ عَظيمٍ» ولی در آیه 67 سوره مائده می فرماید:« وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَه». « وَ اللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاس».خداوند خطاب به پیامبر می فرماید:ای پیامبر نگران نباش که خداوند تو را حفظ می کند؛ و در این غوغایی که می خواهند جنگ قدرت به راه بیندازند، سرانجام دین و آیین تو پیروز خواهد شد.

ایشان ادامه دادند: جایگاه امیرالمؤمنین، جایگاه ویژه ای است. منزلت امیرالمؤمنین نزد پیامبر تا جایی است که زمانی که پیامبر چیزی را می خواهد، خداوند را به امیرالمؤمنین قسم می دهد. این تعبیر امیرالمؤمنین است که می فرماید:« لأقولن ما لم أقله لأحد قبل هذا اليوم» این چه چیزی است که امیرالمؤمنین می فرماید تا کنون از آن پرده برنداشته ام؟» از پیامبر درخواست کردم که برای من طلب آمرزش کند. پیامبر فرمودند که انجام می دهم، سپس ایستادند و نماز به جا آوردند و زمانی که دست خود را به دعا بلند کردند دقت کردم که پیامبر چه می گوید.

 پس پیامبر فرمود خدایا به حق آن جایگاهی که امیرالمؤمنین نزد تو دارد، علی را بیامرز. یعنی خدا را به علی سوگند می دهد برای مغفرت خود امیرالمؤمنین. پس گفتم یا رسول الله این چه دعایی است؟ پیامبر فرمود: آیا کسی نزد خداوند عزیزتر از تو وجود دارد که من او را واسطه قرار دهم؟ که باعث شود من بتوانم نزد خداوند او را شفیع قرار دهم. اهل بیت آن چنان جایگاهشان بالا است که مریدان بی منت پیدا می کنند که با یک فراخوان یک جمعیت عظیم جمع می شوند من بشارت می دهم که طلاب عزیز ما اگر بخواهند در درس و بحث توفیق پیدا کنند و به مقامات و درجات برسند، باید علم، اخلاق و رفتار خود را با محبت اهل بیت عجین کنند که راهی به جز این نیست.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Please publish modules in offcanvas position.