ويژگي‌هاي ايمان کامل در صحيفه سجاديه94/04/01

http://bushehri.net/images/zamanmmm/boshehri_l93226_211698.jpgمدير حوزه‌هاي علميه کشور فرمودند: اسلام بر طبق روايات همان شهادتين جاري کردن است و چيزي است که جان، مال و ناموس مسلمان را محفوظ مي‌کند، اما با مرز ايمان فاصله دارد پس جايگاه و موطن ايمان قلب است.

حضرت آيت الله سيد هاشم حسيني بوشهري «دامت برکاته» ظهر دیروز در جمع کارکنان مرکز خدمات حوزه‌هاي علميه در ادامه تفسير دعاي مکارم اخلاق صحيفه سجاديه  اظهارداشتند: پس از بحث صلوات در ابتداي دعا، امام سجاد(ع) در اين دعا از خداوند درخواست مي‌کند که کامل‌ترين ايمان را به من اعطا کن.

ایشان بيان کردند: در ذيل اين دعا دو مقوله مورد بحث است اول اينکه بدانيم ايمان چيست و سپس اينکه مرتبه کامل ايمان کدام است.

مدير حوزه‌هاي علميه کشور با اشاره به تعريف ظاهري ايمان افزودند: ايمان آرامش و اطمينان نفساني است که در وجود انسان به وجود مي‌آيد.

ایشان با اشاره به ديدگاه‌هاي موجود در مورد ايمان کامل عنوان کردند: يک ديدگاه اين است که ايمان باور قلبي بوده و اقرار به زبان و عمل شرط ايمان است، لذا ايمان يک چيز بيشتر نيست و آن ايمان قلبي است.

آيت الله حسيني بوشهري ابراز داشتند: اسلام بر طبق روايات همان شهادتين جاري کردن بوده و چيزي است که جان، مال و ناموس مسلمان را محفوظ مي‌کند، اما با مرز ايمان فاصله دارد پس جايگاه و موطن ايمان قلب است.

ایشان با اشاره به ديدگاه دوم تصريح کردند: رواياتي داريم که اقرار به زبان، عمل و ايمان قلبي را در کنار هم قرار داده است که اگر خللي به يکي از آنها وارد شود ايمان وجود ندارد.

نماینده مردم شریف استان بوشهر در مجلس خبرگان رهبری افزودند: امام رضا(ع) مي‌فرمايد،  ايمان کامل سه جزء دارد که عبارتند از اقرار به زبان، عمل با اعضا و باور قلبي.

ایشان در مورد سؤال دوم و خواسته امام سجاد(ع) در مورد اينکه کمال ايمان در چه چيزي است بیان کردند: در اين مورد روايات متعددي وجود دارد که نشان مي‌دهد مصاديق بسياري وجود دارد که به کمال دين برسيم.

آيت الله حسيني بوشهري با اشاره به روايتي از امام باقر(ع) اذعان داشتند: بنده‌ به کمال ايمان نمي‌رسد جز در پرتو سه چيز، اول نگاه جامع‌نگر در مورد دين داشته باشند و فهم عميقي از دين پيدا کند، دوم اينکه در گذران زندگي دقت داشته باشد و ولخرجي نکند و سوم صبر و شکيبايي در زمان مشکلات داشته باشد.

ایشان با اشاره به روايت ديگري از امام سجاد(ع) بیان داشتند: امام سجاد(ع) مي‌فرمايد که سه ويژگي است که انسان را به ايمان کامل مي‌رساند، اول اينکه اگر کاري را براي رضايت خدا انجام داد از سرزنش سرزنش گران خوفي به دل راه ندهد، دوم اينکه عمل خود را به رخ ديگران نکشد و در کارش ريا نباشد و سوم اينکه اگر انسان بين دو امر مخير شد که يکي بعد دنيوي و ديگري بعد اخروي با معنويت بالا داشت، انسان مؤمن با درجه ايمان کامل معنويت بالا را انتخاب مي‌کند.

مدير حوزه‌هاي علميه کشور بيان کردند: پيامبر (ص) مي‌فرمايند؛ برخورد خود را درست کنيد تا ايمانتان کامل شود.

ایشان در پایان  فرمودند: امام باقر(ع) مي‌فرمايند، سه شاخصه است که اگر در کسي باشد، ايمانش کامل است، اول اينکه اگر کسي به حد رضايت و خشنودي در جامعه رسيد اين رضايت و خشنودي او را در مسير باطل قرار ندهد، دوم اينکه اگر عصباني شد تا حدي خود را کنترل کند و از مرز حق عدول نکند و اگر کسي قدرت پيدا کرد چيزي که شايسته او نيست اقدام نکند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Please publish modules in offcanvas position.