چرا دعاهاي صحيفه سجاديه با صلوات آغاز مي‌شود94/03/31

http://bushehri.net/images/2500/200/untitled.JPGمدير حوزه‌هاي علميه کشور با بيان روايتي از اميرالمؤمنين(ع) در مورد پذيرش دعا فرمودند: وقتي دعايي را مي خوانيد اول و انتهاي آن را با صلوات بخوانيد و دعا را در وسط دو صلوات قرار دهيد.

حضرت آيت الله سيد هاشم حسيني بوشهري «دامت برکاته» ظهر دیروز در جمع کارکنان مرکز خدمات حوزه‌هاي علميه ضمن تبريک حلول ماه مبارک رمضان اظهار کردند: خدا را شاکرم که امسال در مرکز خدمات حوزه‌هاي علميه در خدمت خدمتگزاران به سربازان امام زمان(عج) هستم.

ایشان در ادامه با اشاره به دعاي مکارم اخلاق صحيفه سجاديه بيان کردند: اولين تعبيري که حضرت در اين دعا به کار برده‌اند، صلوات بر محمد و آل پيامبر(ص) است.

مدير حوزه‌هاي علميه کشور با طرح اين سؤال که چرا اکثر دعاهاي صحيفه سجاديه با صلوات آغاز مي‌شود، بیان کردند: امام صادق (ع) مي‌فرمايند، اگر مي‌خواهيد دعايي کنيد، شروع دعا با صلوات باشد، چراکه دعا پشت پرده است و آزادانه به پيشگاه خدا راه پيدا نمي‌کند، مگر اينکه قرين با صلوات باشد.

ایشان با بيان اينکه در بعضي از روايات آمده خداي متعال،کريم‌تر از آن است که دعايي را مطرح کنيد و بخشي را اجابت کند و بخشي را اجابت نکند، افزودند: وقتي شما بر پيامبر(ص) و اهل‌بيت(ع) درود مي‌فرستيد و بعد خواسته‌اي را مطرح مي‌کنيد، خداوند هر دو خواسته را اجابت مي‌کند.

آيت الله حسيني بوشهري با بيان روايتي از اميرالمؤمنين(ع) در مورد پذيرش دعا فرمودند: وقتي دعايي را مي خوانيد اول و انتها را با صلوات بخوانيد و دعا را در وسط دو صلوات قرار دهيد.

ایشان با اشاره به اينکه صلوات پس از دعا نشان از احترام به پيامبر(ص) است، تصريح کردند: براي اينکه در دعاها رسم سپاسگزاري از پيامبر(ص) و اهل‌بيت(ع) را داشته باشيم، بهتر است پس از دعا صلوات بفرستيم.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم  با بيان اينکه دليل بعدي صلوات در دعا به امام سجاد (ع) باز مي‌گردد بیان داشتند: در زمان امام سجاد(ع) خفقان بود و پس از شهادت امام حسين(ع)، شرايط خفقاني حاکم شد، به طوري که بردن نام ائمه(ع) جرم بود و حضرت، عالي‌ترين معارف را در قالب دعا مطرح مي‌کردند.

ایشان بيان کردند: در آن شرايط خفقان بهترين راه اين بود که در  قالب دعا و در فضاي آرام و خاموش، دعاها را براي فرهنگ‌سازي با صلوات شروع کرد و با اين روش حساسيت دستگاه بني‌اميه برانگيخته نمي‌شد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Please publish modules in offcanvas position.