کارکرد رهبري در عراق با فتواي تاريخي آيت الله سيستاني نشان داده شد93/05/24

http://www.bushehri.net/images/zamanmmm/21.jpgعضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه رقابت جریانات سیاسی نباید به اصول انقلاب ضربه بزند، فرمودند: اگر کسی دچار خودشیفتگی شود، در زوال قرار می‌گیرد، لذا محوریت روحانیت، مرجعیت و ولایت فقیه مهم است و کارکرد رهبری در عراق نیز با فتوای تاریخی آیت الله سیستانی نشان داده شد.

حضرت آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری«دامت برکاته» عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و مجلس خبرگان رهبری، در اجلاس سراسری دبیران استان‌ها و شهرستانهای حزب موتلفه اسلامی که در مدرسه این حزب برگزار شد، اظهار داشتند: ویژگی‌های تشکل‌های الهی بر محور روحانیت بسیار مهم است و اینکه باید بدانیم در برابر ذات اقدس خداوند دارای چه وظیفه‌ای هستیم.

ایشان افزودند: خداوند در قرآن فرموده که شما امت اسلامی هرگونه عمل کنید، بدانید هرآنچه انجام می‌دهید در پیش روی خداست و سه گواه و شاهد تک تک اعمال شما را می‌بینند و به آن نمره می‌دهند؛ خدا، پیامبر (ص) و مومنان که جلوه حقیقی مومنان، اهل بیت (ع) هستند.

آیت الله حسینی بوشهری تصریح کردند: پیروان راستین رسول و اهل بیت (ع) باید بدانند که حزب و تشکل شما از دید تیزبین الهی، رسول الله (ص) و اهل بیت (ع) دور نیست و دوربین بزرگ آنان روی ما نشانه رفته که چه می‌گوییم و چه رفتاری داریم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه دادند: امام جواد (ع) می‌فرمایند: بدان که تو هیچ‌گاه از دید و نگاه خدا پنهان نیستی، حالا بنگر که می‌خواهی چگونه باشی.

ایشان افزودند: باید بدانیم در هر جایگاهی که هستیم خدای متعال به ما عنایت دارد و تحت نظارت دقیق هستیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار داشتند: در طول تاریخ این کشور چه قبل و چه بعد از انقلاب و در نظام مقدس جمهوری اسلامی جریان‌ها و مجموعه‌هایی در این کشور شکل گرفتند که هرکدام به تناسب موقعیت اجتماعی خود به فعالیت سیاسی مشغول شده‌اند.

ایشان افزودند: فلسفه وجودی پیدایش احزاب و مجموعه‌های سیاسی از ابتدا به منظور تاثیرگذاشتن بر قدرت سیاسی بوده تا اینکه مردم را به خود جلب کنند و بتوانند در مسائل مختلف سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی جامعه، دیپلماسی و سیاست خارجی کشور تاثیرگذار باشند.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم تصریح کردند: احزاب، فعالیت‌ها و دیدگاه‌های خود را ارائه کرده تا قدرت را بدست بگیرند و تاثیرگذار باشند، شکل گیری رقابت سیاسی بین جریانات سیاسی امر طبیعی است و احزاب متعدد شکل می‌گیرند و باید دید جامعه چگونه به آن‌ها اقبال می‌کنند که این در انتخابات مختلف پیش می‌آید و مردم به اهداف و خط مشی این جریانات نگاه می‌کنند.

ایشان افزودند: یک نوع تقسیم بندی قبل و بعد از انقلاب بوده که جریانات سیاسی فعال کشور به دو دسته تقسیم می‌شود، دسته اول کسانی که انقلاب، نظام، اسلام، قانون اساسی، مرجعیت، امام، رهبری، روحانیت و شاخصه دینداری و دین مداری را اعتقاد دارند و به آن پایبندند و از بن دندان قبول دارند و رفتار اجتماعی آن‌ها نیز این را نشان می‌دهند و مجموعه موتلفه هم اینگونه بوده است.

آیت الله حسینی بوشهری اظهار داشتند: دسته دوم کسانی هستند که هیچ اعتقاد و باور مذهبی نداشته و کسانی هم که در اول انقلاب به گونه‌ای رفتار دینی نشان می‌دادند، آرام آرام از صف انقلابیون جدا شده و فاصله گرفته و به صف مخالفین و معاندین انقلاب رفته‌اند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم عنوان داشتند: دسته‌ای که نظام را قبول دارند و تعداد آن‌ها نیز در جامعه ما کم نیست و به الزامات نظام علاقمند و پایبندند، دارای سلایق، ذائقه‌ها، خط مشی‌های مختلف و در عین حال اهداف کلی مشترک هستند.

ایشان افزودند: این دسته معتقدند ما به دنبال خدمت بیشتر، تعالی کشور و حاکمیت دین هستیم، اما راه‌های رسیدن به این حاکمیت متفاوت است. مثلا برخی می‌گویند باید اقتصاد را به بخش خصوصی واگذار کنیم یا برخی از اقتصاد دولتی حرف می‌زنند، این در واقع دو راه است اما برای رسیدن به هدف واحدی به نام حاکمیت الهی است.

عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار داشتند: برهمین اساس جریانات مختلف داخل این دسته می‌گویند که تعامل با کشورهای دیگر چگونه باید باشد، آیا با همه کشور‌ها با نگاه باز باید برخورد کنیم یا با توجه به اصول و ملاحظات انقلاب اسلامی که این موارد در مسیر حرکت احزاب و مجموعه‌های سیاسی است.

ایشان افزودند: آنچه که مهم است وحدت و اتفاق نظر در اصول کلی است و اینکه اختلاف سلایق، ذائقه‌ها و خط مشی‌ها به اصول ضربه نزند. آنچه مهم است این است که تشکل‌ها در جامعه الهی خود را دینی می‌دانند و باید تحت محوریت و وحدت بوده و تحت تاثیر دیگران قرار نگیرند.

آیت الله حسینی بوشهری تصریح کردند: چه کسی می‌تواند تعیین کننده و چتری برای مجموعه‌ها و احزاب مختلف باشد که امنیتی ایجاد کند و فصل الخطاب باشد و مسیر را به طور مرتب هدایت و راهنمایی کند؟

ایشان در ادامه بیان داشتند: هم به عنوان باور شیعی و اعتقادی که پیرو پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) هستیم و خط مشی پیامبر اکرم (ص) این است، این مسیر را خدا در قرآن معرفی کرده و پیامبر (ص) مصباح نور و هدایت آن را فرموده‌اند و در عصر غیبت هم آنان تعیین کرده‌اند.

ایشان افزودند: دقیقا این معصومین (ع) به ما گفته‌اند زمانی که ما به ظاهر در میان شما نیستیم و شما ارتباطی با معصوم (ع) ندارید، نقش محوری و هدایتگری که شما را با خدا و پیغمبر (ص) پیوند می‌دهد را علما دارا هستند و نظارت علما را در طول نظارت خود می‌پذیریم که کار شما تضمین شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار داشتند: این محوریت روحانیت، مرجعیت و ولی فقیه است، اگر ما می‌گوییم رهبری و مرجعیت فصل الخطاب است، امروز شما در عراق می‌بینید که کارکرد رهبری نشان داده شد و آیت الله سیستانی که ظاهرا کمتر ظاهر می‌شد، به عنوان اینکه روحانیت سنجیده سخن می‌گوید و اقدام می‌کند و به موقع و بجا وارد عمل می‌شود، وارد عرصه شدند و خود عراقی‌ها می‌گویند اگر فتوای تاریخی ایشان نبود، معلوم نبود که چه بر سر ما می‌آمد، حتی تعدادی از عشایر عراق می‌خواستند هرجریانی غالب شد بپذیرند و این فتوا که آمد مسیر تغییر کرد، لذا محوریت همین مرجعیت است.

عضو مجلس خبرگان رهبری فرمودند: ما معتقدیم جریانات معتقد به اسلام و انقلاب نمی‌توانند فاصله‌ها از همدیگر زیاد افزایش دهند، البته معتقدیم باید رقابت کنند.

ایشان افزودند: تعبیر جالب امام خمینی (ره) این است که رقابت و اختلاف سلیقه بین جریانات طبیعی است، اما نباید اینطور باشد که مثلا وقتی انتخابات پیش می‌آید، هرکدام راه خود را بروند که به اصول ضربه بزند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Please publish modules in offcanvas position.