گریزی به حادثه منا94/08/10

http://bushehri.net/images/busshehri/4/67666.jpgحضرت آیت الله حسینی بوشهری «دامت برکاته» بعد از برگشت از حج، درس خارج فقه را آغاز نمودند و در ابتدای درس با اشاره به حادثه دلخراش منا فرمودند:

حج امسال دارای شرایطی استثنایی بود. قبل از شروع مراسم، همه بر این باور بودند که ممکن است حوادث و مشکلاتی رخ دهد، اما کسی گمان نمی‎کرد که در مدت یک الی دو ساعت بیش از هفت هزار حاجی و زائر، دعوت حق را لبیک گویند و در فشار جمعیت از بین بروند.

ایشان در ادامه فرمودند: مسئولین بی‎انصاف عربستان [که دشمن شیعه و اهل‎بیت(ع) هستند]، جنازه‎ها را در کانتینرهایی نگهداری می‎کردند که فاقد امکانات سرمایشی بودند؛ لذا جنازه‎ها شدیداً بو گرفته بود و زمانی که دوستان ما برای شناسایی جنازه‎ها می‎رفتند، از شدت بو نمی‎توانستند حتی به کانتینرها نزدیک شوند. مسئولین عربستانی حدود 1400 نفر را دفن کرده‎اند که به احتمال زیاد افرادی که وضعیت آن‎ها مشخص نیست، در بین دفن شدگان هستند. جنازه‎هایی که به ایران منتقل شده‎اند نیز بر اثر شرایط بد نگهداری از طریق چهره، قابل شناسایی نیستند و امروز به بنده اعلام کردند که ده نفر از این عزیزان به کمک آزمایش DNA شناسایی شده‎اند.

مدیر حوزه های علمیه بیان کردند: در ملاقاتی که همین اواخر با مقام معظم رهبری (حفظه الله) داشتیم، ایشان فرمودند این حادثه امتحان بزرگ الهی بود و باید برنامه ریزی کرد تا برای سال‎های آینده شاهد چنین حوادثی نباشیم. در مورد علل این فاجعه به‎طور قطع نمی‌توان گفت که از روی تعمد بوده است. ولی آن چه که مدارک و قرائن نشان می‎دهد این است که در وقوع حادثه تعمد در کار بوده است؛ زیرا راه را بسته بودند و مردم را نیز به طرف همان راه هدایت می‎کردند که این امر، منطقی و عقلانی نیست. مردم و زائرین هم گمان می‎کردند که این مسئله جزء قوانین و ضوابط آن‎ها است و رعایت می‎کردند که بعد از مدتی بر اثر تراکم جمعیت و کمبود آب و گرمای شدید هوا، مظلومانه به دیدار حق شتافتند. البته خدای متعال انتقام این زائران و حاجیان را از آنان خواهد گرفت و اوضاع به همین شکل باقی نخواهد ماند.

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Please publish modules in offcanvas position.