یکی از فلسفه های وجوب جهاد حفظ مساجد و پایگاههای دینی است94/12/29

http://bushehri.net/images/busshehri/139302191148187372716033.jpgحضرت آيت الله سيد هاشم حسيني بوشهري «دامت برکاته» نماينده مردم شريف استان بوشهر در مجلس خبرگان رهبري طي سخناني درباره ساخت مساجد فرمودند: در اسلام راجع به ساختن مساجد سفارشات زیادی شده است لذا از مستحبات مؤکّد، ساخت و ساز مسجد است.

ایشان ادامه دادند: روایات فراوانی در رابطه با ساخت مساجد از اهل بیت نقل شده است. حتی مستحب است انسان، در یک گوشه ای از خانه خودش سجّاده‏اش را پهن کند و آنجا را به عنوان مسجد قرار دهد و نماز و عبادتش را آنجا انجام دهد. روایتی از وجود نازنین پیامبر اکرم (ص) وارد شده که فرمودند: «مَنْ بَنَى مَسْجِداً كَمَفْحَصِ قَطَاةٍ بَنَى‏ اللَّهُ لَهُ بَيْتاً فِي الْجَنَّة».

اگر کسی مسجدی به اندازه آشیانه یک مرغ بنا کند، خداوند در بهشت برای او خانه‏ای بنا خواهد کرد.

استاد سطوح عالي حوزه علميه قم عنوان کردند: خداوند متعال به مشرکان اجازه نداده است که مسجد بسازند و آنها حق ورود به این عرصه را ندارند، چرا که این مسأله حق پاکان و صالحان است. کسانی می‏توانند در تعمیر مساجد نقش آفرینی کنند که مؤمن باشند. اما مشرکان حق ورود به این عرصه را ندارد.

ایشان عنوان کردند: خداوند در سوره توبه آیه هفده، دست رد به سینه مشرکان می‏زند و در آیه هجده به استقبال مؤمنان می‏شتابد. « ما كانَ‏ لِلْمُشْرِكينَ‏ أَنْ يَعْمُرُوا مَساجِدَ اللَّهِ »مشرکین حق ندارند مسجد بنا کنند. «شاهِدينَ عَلى‏ أَنْفُسِهِمْ بِالْكُفْرِ» در عین حالی که خودشان معترف‎اند که کافرند. «أُولئِكَ حَبِطَتْ أَعْمالُهُمْ» آنها دچار حبط عمل می‏شوند. « وَ فِي النَّارِ هُمْ خالِدُون» در آتش قهر الهی جاودانه می‏مانند. اما به مؤمنان که می‎رسد، « إِنَّما يَعْمُرُ مَساجِدَ اللَّهِ»[3] مساجد خدا را کسانی بینا کنند که این مشخصات را دارند، «‏ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ» آنان که به خدا ایمان دارند. « وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ». به قیامت اعتقاد دارند، « وَ أَقامَ الصَّلاةَ وَ آتَى الزَّكاةَ وَ لَمْ يَخْشَ إِلاَّ اللَّهَ» اقامه نماز می‏کنند و تنها از خدا می‏ترسند، « فَعَسى‏ أُولئِكَ أَنْ يَكُونُوا مِنَ الْمُهْتَدين» امید است که اینها جزء هدایت یافتگان باشند. این عرصه ای است که مربوط به ساخت و ساز مساجد و امثال ذلک است.

عضو مجلس خبرگان رهبري ادامه دادند: جالب اینجاست که یکی از فلسفه های وجوب جهاد، که خدای متعال برای تشریع جهان بیان می‏کند، حفظ مساجد و پایگاههای دینی است و فرقی هم نمی‏کند که پایگاههای مربوط به سایر ادیان باشد، یا پایگاه دینی مسلمانان که عبارت از مسجد است. تعبیر زیبای قرآن این است: «وَ لَوْ لا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَهُدِّمَتْ صَوامِعُ وَ بِيَعٌ وَ صَلَواتٌ وَ مَساجِدُ يُذْكَرُ فيهَا اسْمُ اللَّهِ كَثيراً وَ لَيَنْصُرَنَّ اللَّهُ مَنْ يَنْصُرُهُ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِيٌّ عَزيز».

 می‏گوید خداوند نصرت جنگ داده است و دفع شرّ بعضی از مردم توسط بعضی دیگر، برای حفظ و پایداری صوامع و مساجدی که در آنها یاد خدا می‏شود و بعد هم در پایان آیه می‏فرمایند: « وَ لَيَنْصُرَنَّ اللَّهُ مَنْ يَنْصُرُهُ» یعنی اگر شما به یاری خدا بشتابید خدا هم قطعاً شما را یاری خواهد کرد، چرا که: « إِنَّ اللَّهَ لَقَوِيٌّ عَزيز» است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Please publish modules in offcanvas position.