آیت الله حسینی بوشهری:تسلط به دو زبان براي طلاب الزامي مي‌شود92/06/19

http://h-bushehri.ir/images/zaman0mohammadrezapoor/123.jpgمدير حوزه هاي علميه کشور از پذيرش 11 هزار و 630 طلبه در سال جديد تحصيلي، در حوزه هاي سراسر کشور خبر داد.

  آيت الله سيد هاشم حسيني بوشهري،  در جمع خبرنگاران رسانه‌هاي جمعي، با اعلام زمان آغاز سال تحصيلي حوزه هاي علميه، اظهارداشتند: آيين افتتاحيه سال تحصيلي جديد حوزه هاي سراسر کشور، بيستم شهريورماه سال جاري، با سخنراني آيت الله العظمي مکارم شيرازي و با حضورفضلاء، اساتيد و طلاب، در سالن اجتماعات مدرسه فيضيضه قم برگزار خواهد شد.

ایشان، کل پذيرش حوزه‌هاي علميه در سال تحصيلي جديد را 11 هزار و 630 نفر اعلام نموده و تصريح کردند: ظرفيت استان قم از اين تعداد بالغ بر يک هزار و 100 نفر است .
معاون جامعه مدرسين حوزه علميه قم با بيان اينکه هم اکنون بيش از 60 هزار طلبه و استاد در قم مشغول تحصيل هستند، در خصوص اولويت‌هاي سال تحصيلي جديد ابرازداشتند: امسال برنامه هاي مختلفي در دستور کار قرار گرفته که از مهم ترين آنها، توجه جدي به بحث زبان آموزي طلاب مي باشد.

آيت الله حسيني بوشهري خاطرنشان کردند: از سال تحصيلي جديد، فراگيري حداقل 2 زبان عربي و انگليسي براي طلاب الزامي شده و اين طرح امسال به صورت آموزشي در برخي از مدارس علميه قم اجرا خواهد شد.

معاون جامعه و روحانيت جامعه مدرسين حوزه  تاکيد کردند: فراگيري زبان هاي خارجي با توجه به شرايط جهاني امروز، براي طلاب يک ضروت بوده و علاوه بر آن، سطح کيفي و علمي حوزه هاي علميه را هم افزايش مي دهد.

ایشان در ادامه سخنان خود با ارائه گزارشي از فعاليت‌هاي حوزه‌هاي علميه در سال گذشته، اظهار داشتند: يکي از کارهاي اساسي که سال گذشته به صورت جدي پيگير آن بوديم، بحث مطالبات مقام معظم رهبري از حوزه‌هاي علميه در سفر سال 89 معظم‌له به قم بود که تاکنون در اين زمينه 19 مطالبه بررسي و پيشنهاد‌هاي لازم در اين زمينه به شورا‌ي عالي حوزه‌هاي علميه در قالب اولويت‌هاي 1 و 2 و 3 ارائه شده، که پس از تصويب اين طرح‌ها به مديريت حوزه ابلاغ شده است.

عضو هيات رئيسه مجلس خبرگان رهبري ادامه دادند: اکثر اين مصوبات، طرح‌هاي کلاني هستند که شامل اصلاح ‌نظام پذيرش حوزه، نقشه جامع علمي حوزه‌هاي علميه، نظام جامع آموزش پژوهش و تبليغ حوزه مي‌شود.

مدير حوزه‌هاي علميه کشور، چابک‌سازي را يکي ديگر از اقدامات انجام شده عنوان کردند و يادآور شدند: امروز بسياري از سازمان‌ها و نهادها براي کارآيي بيشتر به سمت و سوي چابک‌سازي مي‌روند که در همين راستا طرح چابک‌سازي حوزه نيز سال گذشته به شوراي عالي ارائه گرديد، هم‌اکنون منتظر نظر نهايي در اين زمينه هستيم.

تقويت حوزه هاي علميه استاني

آيت الله حسيني بوشهري، تقويت حوزه‌هاي استاني و تمرکز زدايي از مرکز قم را از جمله اولويت‌هاي کاري مديريت حوزه خواندند و تصريح کردند: تقويت کيفي حوزه‌هاي استاني باعث مي‌شود تا اختيارات زيادي به مديريت‌هاي استاني واگذار شده و حوزه قم ممحض در تحصيلات عالي باشد، که البته اين طرح با برنامه‌ريزي در حال انجام است و از شتاب‌زدگي پرهيز مي‌شود.

عضو خبرگان رهبري، برگزاري همايش کتاب سال حوزه، جشنواره علامه حلي، جشنواره طلاب برتر و اجلاسيه اساتيد سطوح عالي و خارج را از ديگر برنامه‌هاي اجرا شده عنوان کردند و خاطرنشان ساختند: احياي موقوفات حوزوي از جمله موضوعات مهمي است که به صورت جدي پيگير احياي آنها هستيم.

ايجاد نهضت ساخت مدارس علميه در کشور

آيت‌الله حسيني‌بوشهري، ساماندهي نظارت و ارزيابي کلان مجموعه‌هاي حوزوي به صورت نظام‌مند، مشارکت در برگزاري اجلاس بين‌المللي بيداري اسلامي تهران و امضا تفاهم‌نامه‌هاي متعدد با نهادهاي مختلف را از ديگر فعاليت‌هاي انجام شده عنوان کردند و ادامه دادند: تقويت انجمن خيرين ساخت و توسعه مدارس علميه از ديگر فعاليت‌هايي است که از سال گذشته آغاز شده و در صدديم تا نهضت مدرسه علميه سازي را در کشور را راه اندازي کنيم .

ایشان در خصوص کرسي‌هاي آزادانديشي و نظريه‌پردازي هم يادآور شدند: اين مسئله يکي از موضوعات مورد تاکيد مقام معظم رهبري بوده و تاکنون برنامه‌هايي نيز در اين راستا در حوزه طرح و پي‌گيري شده است، ولي خيلي به سامان نبوده، لذا در همين راستا آيين‌نامه‌هايي براي تقويت اين کرسي‌ها تنظيم شده که امسال عملياتي مي‌شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Please publish modules in offcanvas position.