انجمن کلام حضور جدی‌تری در پاسخ به شبهات داشته باشد92/05/05

http://h-bushehri.ir/images/zaman/wsw.jpgآیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری، امروز در دیدار مدیر و هیأت مدیره انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه قم که در دفتر مدیر حوزه های علمیه برگزارشد، با تسلیت ایام سوگواری مولی‌الموحدین علی‌ابن ابیطالب (ع) با بیان اینکه انجمن‌های علمی اتاق فکر حوزه هستند به جایگاه علم کلام در حوزه‌های علمیه اشاره کردند و اظهار داشتند: بحث‌ها کلامی از ارکان مباحث حوزه بوده اما با گسترش فقه و اصول بحث‌هایی مانند کلام، تفسیر و ... کمتر مورد توجه قرار گرفته اند.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با بیان این که در سال‌های اخیر با شکل‌گیری رشته‌های تخصصی کلام و تفسیر رویکرد و نگاه به این رشته ها تغییر پیدا کرده است  افزودند:‌اگر رشته‌های فقه و اصول در حوزه‌های علمیه جایگاه دارند سایر علوم نمی‌توانند در حاشیه بمانند و باید جایگاه اصلی خود را پیدا کنند.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه با بیان این که امروز بحث‌های کلام جدید و میان رشته‌ای توسعه پیدا کرده است بیان داشتند: یکی از کارهایی که باید انجمن کلام انجام دهد، ارائه یک دوره مباحث کلامی از سال اول تا پایه دهم حتی برای دروس خارج است. تا طلاب در مقطعی که در حوزه هستند با علم کلام آشنا شوند.

آیت‌الله حسینی بوشهری تصریح کردند: کتاب‌هایی که در زمینه کلام در مدارس علمیه ارائه می‌شود نیاز به بررسی و ارزیابی دقیق دارد تا مفید بودن آنها تشخیص داده شود و این کار بر عهده انجمن کلام است.

ایشان با بیان این که انجمن کلام اسلامی تشکیل شده از مجموعه‌ای از صاحب‌نظران است و عقبه علمی خوبی دارد و می‌تواند اتاق فکر حوزه در زمینه علم کلام باشد خاطرنشان کردند: امروز شبهات کلامی بسیاری وجود دارد به خصوص شبهاتی که در حج و عمره از سوی وهابیت و سلفی‌‌ها به حجاج القاء می‌شود نیاز به پاسخ‌گویی دارد.

عضو هيات رئيسه مجلس خبرگان رهبري یکی از کارهای کلیدی انجمن کلام را احیاء کتب کلامی قدمای حوزه برشمردند و فرمودند: طلاب ما کمتر با کتاب‌های قدما مانند توحید صدوق و امثال آن آشنایی دارند، انجمن کلام اسلامی شرح و نقدی عالمانه بر این مباحث داشته باشد تا طلاب با این نوع کتاب‌ها بیشتر آشنا شوند.

آیت‌الله حسینی بوشهری،‌ بررسی اسناد کلامی و اعتقادی، انتشار آثار توسط  انجمن، اطلاع‌رسانی از کارها و تلاش‌های انجمن، دعوت از اساتید برای همکاری وتربیت استاد را از دیگر انتظارات مدیریت حوزه از انجمن کلام اسلامی برشمردند و اظهار داشتند: تربیت استاد در زمینه مباحث کلامی باید مورد توجه انجمن کلام قرار بگیرد و مدیریت حوزه نیز در این زمینه انجمن را کمک خواهد کرد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Please publish modules in offcanvas position.