اجرای عدالت اجتماعی در جامعه دستاوردهایی دارد 98/09/13

حضرت آيت الله حسيني بوشهري«دامت برکاته»،  طی سخنانی درباره عدالت اجتماعی و دستاوردهای آن فرمودند: اولین دستاورد این است که اجرای عدالت یک سرمایه گذاری است. در جامعه ای که عدالت اجرا میشود، مردم انگیزه پیدا میکنند که به کمک مسئولان بشتابند، لذا هر هزینه ای که مسئولان در اجرای عدالت اجتماعی کردند، برمیگردد چون مردم انگیزه پیدا میکنند.

دومین دستاورد این بود که اجرای عدالت موجب آبادانی میشود، شهرها و روستاها و محیط زندگی مردم رونق پیدا میکند.

دستاورد سوم ایجاد دوستی بین مردم بود. کسی احساس تبعیض نمیکند.

چهارم: جایگاه حاکمان و مسئولان در جامعه بالا میرود.

پنجم این است که اجرای عدالت هم دستاورد سیاسی دارد و هم دستاورد روانی دارد و هم دستاورد اقتصادی دارد و هم دستاورد حقوقی دارد. من امروز به بخشی از این دستاوردها اشاره میکنم به عنوان سیاسی تحقق عدالت در جامعه.

اولین دستاورد سیاسی ایجاد امنیت است. جامعه برخوردار از عدالت همیشه احساس امنیت میکند. حاکمان و مدیران و کارگزاران جامعه احساس امنیت میکنند. توده های مردم نیز احساس امنیت میکنند.

 امیرالمؤمنین (ع) در رابطه با فلسفه حکومت و فلسفه اینکه چرا امیرالمؤمنین داوطلب حکومت شد و به عنوان حاکم اسلامی زمام امور مسلمانان را برای اجرای عدالت عهده دار شد، فرمود: «اللَّهُمَّ إِنَّكَ تَعْلَمُ أَنَّهُ لَمْ يَكُنِ الَّذِي كَانَ مِنَّا مُنَافَسَةً فِي سُلْطَانٍ وَ لَا الْتِمَاسَ شَيْ ءٍ مِنْ فُضُولِ الْحُطَامِ وَ لَكِنْ لِنَرِدَ الْمَعَالِمَ مِنْ دِينِكَ وَ نُظْهِرَ الْإِصْلَاحَ فِي بِلَادِكَ فَيَأْمَنَ الْمَظْلُومُونَ مِنْ عِبَادِكَ وَ تُقَامَ...»[1] به چهار فلسفه حکومتی که در صدد اجرای عدالت است اشاره میکنند.

1- اولین مسئله این است که در پرتو حکومت و اجرای عدالت، نشانه های دین و دینداری را میتوانیم به جامعه معرفی کنیم. جامعه دیندار و متدین میشود.

2- مسئله اصلاح در جامعه به وجود می آید. بساط فساد و تباهی برچیده میشود.

3- ستمدیدگان و مظلومان جامعه احساس امنیت میکنند.

4- احکام و حدود الهی در جامعه پیاده میشود. معنای این سخن این است که زمینه برای تعدی فراهم نیست. زمینه برای تجاوز به حقوق آحاد جامعه، فراهم نیست. اگر کسی خطا کند و راه انحراف در پیش بگیرد، با احکام و حدود الهی مواجه میشود. این کلام حضرت است به عنوان رهاورد مسئله اجرای عدالت در جامعه.

رهاورد دیگری که میشود به عنوان دستاورد سیاسی مطرح کرد، این است که موجب شکست دشمن میشود. دشمنان اسلام همیشه دنبال یک فرصت اند که روزنه ای برای ایجاد مفسده در جامعه اسلامی پیدا کنند. اگر نقطه ضعفی در جامعه اسلامی پیدا شود و عدالت در گوشه ای پیاده نشود، که زمینه نارضایتی آحاد جامعه را فراهم کند، بوق های تبلیغاتی دشمن به کار می افتند و روح نا امیدی را در دلهای مردم ایجاد میکنند. اما اگر عدالت در جامعه پیاده شد، مردم به حاکمان دل میبندند. مردم به حاکمان عشق میورزند و اگر اینگونه شد، این جامعه یک جامعه متحد و منسجمی میشود و زمینه نفوذ دشمن از بین میرود.

امیرالمؤمنین میفرماید: با سیره عادله یعنی روش عدالت محوری در جامعه، دشمنان شکست میخورند و نابود میشوند.اینها فلسفه اجرای عدالت در جامعه است.



[1]. نهج البلاغه، خطبه 132.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Please publish modules in offcanvas position.