طراحی دقیق نظامات دولت اسلامی نیازمند همکاری حوزه و نهادهای عالی کشور است99/10/28

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفتند: تعریف و طراحی دقیق نظامات دولت اسلامی و عملیاتی‌سازی آن نیازمند همکاری تنگاتنگ حوزه‌های علمیه و نهادهای عالی کشور است.

حضرت آیت‌الله حسینی بوشهری«دامت برکاته»، در دیدار اعضای مرکز پژوهشی مبنا، ضمن خوشامدگویی و تقدیر از تلاش‌های علمی و رویکرد نوین مرکز پژوهشی مبنا در حل مسائل دینی و فرهنگی نظام اسلامی، تصریح کردند: آسیب‌شناسی علمی مسائل و احصا ریشه مشکلات در حل مشکلات کشور بسیار مؤثر است.

ایشان رشد غیر کارشناسی تشکلات، موازی کاری و شکل‌گیری رقابت‌های ناسالم را ازجمله علل ایجاد تشدد در میان فعالان مراکز دینی و فرهنگی کشور دانستند و ابراز داشتند: با توجه به جایگاه خاص جامعه مدرسین، در برخی موارد افراد زاویه‌داری که جامعه مدرسین را در راستای اهداف خود نمی‌بینند، دلیل عدم دستیابی به انتظارات خود، ایجاد تشتت می‌کنند.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در بخشی دیگری از سخنان خود افزودند: در برخی از موارد نیز افراد و گروه‌هایی نیز وجود دارند که علی‌رغم اشتراک افق دید با جامعه مدرسین، منویات خود را فراتر ازآنچه جامعه مدرسین حوزه‌های علمیه دارد، مشاهده و به سمت مسائل دیگر و حاشیه‌ای حرکت می‌کنند.

ایشان، عدم آگاهی مردم به‌ویژه حوزویان از ثمرات وصف‌ناپذیر جامعه مدرسین را، از مسائل و دغدغه‌های پیرامونی این مجموعه دانستند و تصریح کردند: مرکز پژوهشی مبنا می‌تواند ضمن آسیب‌شناسی مسائل حوزه و روحانیت، راهکارهای تخصصی خود را ناظر به حل مسائل و ارتقاء جایگاه جامعه مدرسین حوزه‌های علمیه ارائه نماید.

آیت الله حسینی بوشهری ضمن تأکید بر جایگاه تأثیرگذار فقه اجتماعی، روزآمدسازی فقه و متناسب‌سازی یافته‌های فقهی با نیازهای روز جامعه، آن را بسیار مهم ارزیابی و خاطرنشان کردند: ورود بدون پشتوانه فقهی و صرفاً نگاه شعاری به فقه معاصر و فقه اجتماعی داشتن، خروجی‌ها و تفاسیر نادرست و مخربی را در بر خواهد داشت؛ لذا ورود به این مهم نیازمند دقت در مبانی فقهی است.

عضو شورای عالی حوزه علمیه قم در بخش پایانی سخنان خود طراحی دولت اسلامی را از الزامات مهم نظام اسلامی برشمردند  و اذعان داشتند: حوزه علمیه پشتوانه تئوریک نظام اسلامی است؛ لذا تعریف و طراحی دقیق نظامات دولت اسلامی و عملیاتی‌سازی آن نیازمند همکاری تنگاتنگ حوزه‌های علمیه و نهادهای عالی کشور است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Please publish modules in offcanvas position.