زندان زدایی رویکرد مثبتی برای جلوگیری از وقوع جرایم در جامعه است99/11/30

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفتند: زندان نخستین و آخرین راهکار مقابله با جرایم مختلف نیست و موضوع زندان زدایی که مورد نظر قوه قضاییه نیز است رویکرد مثبتی برای جلوگیری از وقوع جرایم می باشد.

حضرت آیت الله حسینی بوشهری«دامت برکاته» روز پنجشنبه در دیدار رئیس سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور اظهار داشتند: در روایت های اسلامی داریم که فلان نفر تعزیر شود ولی این تعزیر زندان نیست و راه دیگری نیز وجود دارد.

ایشان با تاکید بر اینکه ما باید دنبال ملاک های شرع باشیم خاطرنشان کردند: فلسفه وجودی زندان برای بازدارندگی، تنبه و تنبیه است تا فرد مجرم ساخته و اصلاح شود.

باید راه های دیگری را جستجو کرد چون هر چقدر سازمان زندان ها امکانات داشته باشد باز هم فردی که زندانی می شود خانواده آن بی سرپرست می مانند و بی سرپرست بودن خانواده نیز در جامعه ما هزاران آفت به همراه دارد.

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه همچنین در بخشی از سخنان خود بهره گیری سازمان زندان ها از ظرفیت دستگاه های تبلیغی برای کاهش آسیب ها در جامعه را مورد توجه قرار دادند و گفتند: مناطق و استان های کشور در زمینه وقوع جرم متفاوت هستند و یک جرم و بزهی که در فلان استان است در استان دیگر نیست.

آیت الله حسینی بوشهری همچنین سالم سازی محیط بیرون زندان را ضروری خواندند و گفتند: اگر محیط بیرون سالم سازی شد باید درِ زندان ها را ببیندیم و نیازی به زندان و زندانبان و زندانی نمی باشد.

ایشان در ادامه با اشاره به اهمیت آشنایی افراد با حقوق شهروندی خود تصریح کردند: چون افراد با حقوق خود آشنا نیستند خود به خود پایشان به دادگاه باز شده و برای آنها پرونده تشکیل می شود.

از طریق صدا و سیما و فضای مجازی هر چه می توانید شهروندان را با حقوق خود آشنا کنید تا همگان بدانند در هر معامله ای ورود پیدا نکنند و اگر در اداره ای نیز هستند از رشوه پرهیز نمایند تا فضای رشوه در جامعه بسته شود.

ایشان پیشگیری را یکی از مهمترین روش ها برای کنترل و کاهش جرایم دانستند و گفتند: برای این موضوع باید یک ساز و کار تهیه شود و یکی از این ساز و کارها نیز آشنایی افراد با حقوق خود است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Please publish modules in offcanvas position.