معیشت طلاب دغدغه اصلی مدیر و شورای عالی حوزه است/ الزامات و نقش اساتید در شرایط کنونی حوزه1400/12/23

نباید رفتار و برخورد نسجیده صورت بگیرد که طلبه از حوزه و روحانیت دور و بی انگیزه شود. این مسئله می تواند صدمات جبران ناپذیری به طلبه جوانی که تازه وارد حوزه علمیه شده، وارد کند.

حضرت آیت الله حسینی بوشهری، «دامت برکاته»، در بیست و سومین اجلاسیه اساتید حوزه علمیه قم که با موضوع «نقش اساتید در تقویت عوامل انگیزشی و تمرکز تحصیلی طلاب با تأکید بر هدایت علمی و تربیتی در شرایط کرونایی و پسا کرونایی » عصر امروز در مدرسه عالی دارالشفاء در قم برگزار شد، با تبریک اعیاد شعبانیه و قرائت احادیثی از پیامبر و ائمه اطهار(ع) پیرامون جایگاه و مقام عالم، گفتند: نسبت به اساتیدی که در محضرشان بودیم نگاهی داشته باشیم که در حدیث گرانسنگ امام علی(ع) آمده است.

از آیت الله وحید بهبهانی سوال شد که چگونه به این مقام رسیدید؟ که ایشان نیز فرمودند من اصلا خودم را چیزی نمی دانم و در ردیف علمای موجود به شمار نمی روم، ولی آنچه مرا به این جایگاه رسانده آن است که هیچ گاه از تجلیل از بزرگان و اساتید و نام بردن ایشان به نیکی رویگردان نشدم.

آیت الله حسینی بوشهری بیان کردند: خواجه نصیرالدین طوسی بیان می کند که در هر مجلسی اگر نامی از سید مرتضی برده می شد، ایشان از لفظ «صلواه الله علیه» استفاده می کرد.

دبیر شورای عالی حوزه علمیه در باب تکریم شیخ انصاری به اساتید و حتی فرزند استاد خویش،اظهارکردند: یک استاد و عالم حوزوی باید همه رفتار و فعالیت ها و اعمالش، مخلصانه باشد. یعنی اگر یک اثر کوچک را نیز تولید می کند، باید صرفا با نیت رضای الهی باشد و خودش را نبیند.

ایشان با اشاره به الزامات و نقش اساتید در شرایط کنونی، گفتند: یکی از مسائلی که بسیار مهم است، موضوع اخلاص است. این موضوع در زندگی اهل بیت(ع) بسیار به چشم می خورد و مورد تأکید و سفارش است.

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه، افزودند: اگر در علمی اخلاص نباشد و تنها رقابت باشد، عمل را از برکت می اندازد و موجب تخریب آن می شود.

ایشان با بیان این که با لجاجت کسی به جایی نمی رسد، اظهار داشتند: الزام دیگر اساتید توان علمی و تواضع در برابر سوال طلبه است. کسی که تدریس می کند، لازم است از توان علمی خوبی برخوردار و با تواضع به سوال و پرسش، پاسخ دقیق بدهد و امروز ماندگاری حوزه به همین اخلاص و تواضع اساتید است.

رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه بیان داشتند: از دیگر الزام های استاد فداکار و دلسوزی نسبت به دانش پژوه است. اهل بیت(ع) این گونه با مردم برخورد می کردند. اگر استادی این گونه رفتار کند، این چنین شخصی در طلبه انگیزه ایجاد می کند.

آیت الله حسینی بوشهری اظهار داشتند: نباید با رفتار و برخورد نسنجیده کاری کنیم که طلبه از حوزه و روحانیت دور و بی انگیزه شود. این مسئله می تواند صدمات جبران ناپذیری به طلبه جوانی که تازه وارد حوزه علمیه شده، وارد کند.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری، اظهار داشتند: ما به علم آموزی بسنده نکنیم، بلکه مواظب تهذیب و اخلاق طلاب هم باشیم. مراقبت از طلبه جوان مهم و ضروری است.

رئیس جامعه مدرسین حوزه  معیشت طلاب را دغدغه اصلی مدیر و شورای عالی حوزه دانستند و گفتند: جلسه ای در شورای عالی حوزه نداریم که مدیر حوزه گزارشی از مشکلات معیشتی طلاب و اساتید نداشته باشد.

یکی از چالش ها آن است که برخی بدون درنظر گرفتن بسیاری از ملاحظات به متون و کتب درسی حوزه، نقدهای بی انصافانه وارد می کنند و برخی از طلاب نیز با فشارهای بیرونی برای جذب در مراکز مختلف مواجه هستند که در این بین اساتید بسیار نقش مهمی دارند.

بنده با اطمینان خاطر عرض می کنم که این دوران، دوران گذرا است و از این روزها به خوبی عبور می کنیم و روزگار به سرعت به روزهای بهتر نسبت به این روزهای کرونایی مبدل می شود.

همین که طلبه بداند که استادش به فکر او است بهترین انگیزه برای او ایجاد می شود و اگر آموزش به شکل مجازی و چه نزدیک باشد این مساله در کار و تحصیل طلاب بسیار اثر بخش است.

امروزه دوران، دوران شبهات وارداتی است. نکند که اصول و فقه و ادبیات طلاب را تقویت کنیم، ولی در مقابل شبهات اعتقادی کم کاری کنیم، زیرا شبهات از زمین و آسمان بر جوانان ما وارد می شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Please publish modules in offcanvas position.