آیت الله حسینی بوشهری بیان کردند: چهار فایده و امتیاز رونمایی از کتاب برای جامعه1401/06/18

مراسم رونمایی از کتاب «نظریه فرایندی انقلاب اسلامی» با حضور حضرت آیت الله حسینی بوشهری، «دامت برکاته» رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و حجت‌الاسلام علی بنایی دبیرکل مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم و حجت‌الاسلام محسن مهاجرنیا نویسنده کتاب و مدیر اندیشکده مطالعات انقلاب اسلامی، برگزار شد.

امام جمعه قم در ابتدا ضمن خوشامدگویی به حضار و تسلیت ایام سوگواری دوران اسارت اهل بیت (ع) و هم‌چنین سالگرد شهادت شهیدان رجایی و باهنر، سخنانش را با حدیثی نبوی آغاز کردند و گفتند: قال رسول الله (ص): «القلم من الله نعمة عظیمة ولولا القلم لم یستقم الملک والدین ولم یکن عیش صالح»، همان طور که پیامبر عظیم الشان اسلام به آن اشاره داشتند، قلم از نعمت‌های بزرگ الهی است و اگر انسانی صاحب قلم شد در حقیقت برخوردار از نعمتی بزرگ گردیده و در ادامه روایت آمده که قلم چنان می‌تواند در ملک و مملکت و دین نقش آفرین باشد که موجب استحکام‌بخشی جامعه گردد و حتی آرامش جامعه و تلطیف فضای اجتماع از رهگذر قلم میسر است. قلم رمز ماندگاری ملک و دین است و از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شود؛ بنابراین حاکمان جامعه بایستی قدردان اهل قلم باشند؛ چون نقش کلیدی در استواری جامعه دارند. چه آنجا که به توصیف و تبیین مطالب می‌پردازند و چه آنجا که به نقد منصفانه. در هر دو حالت در پایداری ملک و مملکت نقش آفرین‌اند.

نکته جالب در آخر این روایت نهفته است که زندگی گوارا در سایه‌سار قلم است. قلم است که به جامعه آرامش و انسجام می‌بخشد. آرامش جامعه از رهگذر قلم می‌گذرد؛ چنان که مداد العلما افضل من دماء الشهدا، یعنی اهمیت و نقش قلم عالمان دین از خون‌های پاک شهیدان بیشتر است. طبعا این اثر و آثاری از این دست مشمول همین مواردند. وقتی نویسنده‌ای توانمند و پرکار و پرمطالعه‌ای مانند نویسنده محترم این کتاب که امروز برای رونمایی همین کتاب گردهم جمع شده‌ایم، برای تالیف چنین اثری به منابع و مستندات بسیار متنوع و گوناگونی ارجاع می دهد، نشان از اهمیت علمی این کتاب است؛ چرا که خوانندگان حرفه‌ای و محققان قبل از هر چیزی به منابع آخر کتاب نگاه می‌کنند و از امتیازات یک اثر استناد به منابع قوی و متنوع است.

ایشان در بخش دیگری افزودند: اساسا روحانیت و عالمان دین به عنوان مفسران اندیشه‌ای علمی و مرجع فکری و دینی مردم شناخته می‌شوند. اتفاقا اسلام هم روی این نکته در پرداختن به نظریه‌ها و فرایندهای فکری تشویق کرده که نقّادالکلام باشید و سرسری از کنار مطالب علمی عبور نکنید. تامل و اندیشه کنید و پاسخی درخور بدان بدهید تا بحث علمی پخته شود و در جامعه ساری و جاری گردد. وقتی صحبت از رونمایی کتاب یا نمایشگاه کتاب و امثالهم می‌شود در حقیقت چهار فایده و امتیاز برای ما و جامعه به همراه دارد: ۱. به تولید علم کمک می کند؛ ۲. بنیه فرهنگی کشور را اعتلا می‌بخشد؛ ۳. سطح آگاهی و بینش مردم را رشد و توسعه می‌دهد؛ یعنی به مردم قدرت تجزیه و تحلیل مسایل علمی را می‌دهد؛ چرا که سرمایه فقط مال و ثروت مادی نیست. سرمایه اصلی صاحبان اندیشه و اهل قلم هستند؛ ۴. محققان و نویسندگان و اندیشه‌ورزان ما را به جامعه و جهان معرفی می‌کنند.

ما امروز بدون شک سر سفره اندیشه‌های بزرگانمان نشسته‌ایم و آنچه که داریم از تراوشات فکری آن بزرگواران است و بد نیست مقایسه‌ای میان وضعیت حاضر با زمان‌های قدیم داشته باشیم. در زمان قدیم محقق یا نویسنده برای دسترسی به فلان کتاب گاهی روزها، هفته‌ها و ماه‌ها و حتی سال‌ها وقت صرف می‌کرد تا برود در فلان کتابخانه آن را بیابد ولی امروزه می‌توان در کوتاه‌ترین زمان ممکن مطالب و منابع را پیدا کرد. به دیگر سخن محقق امروز ما زمان زیادی را که می‌بایست صرف پیدا کردن منابع کند بایستی صرف اندیشه و بارور ساختن دانش کند؛ چرا که فناوری به کمک ما آمده و در زمان و عمر ما صرفه‌جویی می‌شود و این زمان را بایستی به بهترین وجه صرف کرد. من در اینجا به فرمایش رهبری معظم که خطاب به حوزویان فرمودند اشاره می‌کنم: «عنصر تحقیق و پژوهش در همه جا به صورت یک اصل در مجموعه کارهای حوزه باید مورد توجه قرار گیرد.» این اشاره ایشان اهتمام به پژوهش برای حوزویان را نشان می‌دهد که بایستی در کنار امر آموزش و تحصیل، به تحقیق و پژوهش نیز بپردازند.

امام جمعه قم در بخش پایانی افزودند: انقلاب اسلامی که پیش آمد، رهاورد خوبی برای ما داشت؛ ولی متاسفانه سال‌های مبارزه و پیش از انقلاب مجالی به محققان و نویسندگان مبارز و انقلابی نمی‌داد تا به تبیین و تالیف فلسفه سیاسی انقلاب اسلامی که گمشده بزرگ امروز ما است بپردازند. بعد از پیروزی انقلاب نیز با وارد شدن به جنگ تحمیلی و بعدها مشکلات دیگر، باز این مجال از ما گرفته شد و همانطور که نویسنده محترم اشاره کردند متاسفانه این خلا و نبود فلسفه سیاسی مانع حضور در مجامع علمی بین المللی می‌شود؛ چرا که شیوه‌نامه‌ای مدلل و مستدل و علمی تهیه نکرده‌ایم. رهنمودهای امام راحل و بعد از ایشان فرمایشات ناب مقام معظم رهبری در برهه‌های گوناگون چراغ راه ما بوده و هست ولی به قول معروف آن‌چنان که در روایات آمده است: « وَ نُقِلَ مِنْ کِتَابِ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِی نَصْرٍ عَنِ اَلرِّضَا عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: عَلَیْنَا إِلْقَاءُ اَلْأُصُولِ وَ عَلَیْکُمُ اَلتَّفْرِیعُ»؛ یعنی القا اصول از طرف ما اهل بیت و تفریع و تبیین و جمع‌آوری مطالب از سوی شما عالمان و محققان باید باشد. حال در اینجا رهبری القا اصول کردند و ما بایستی تفریع کنیم و مباحث را بپرورانیم؛ چنان که نویسنده گرانقدر این کتاب، همین کار را روی فرمایشات رهبر معظم انجام دادند. از خداوند متعال توفیق و دوام شما را خواهانم. ان‌شاءالله این انقلاب برسد به طلوع ولایت عظمای بقیة الله اعظم روحی و اروحنا له الفدا ان شاءالله.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Please publish modules in offcanvas position.