آیت الله حسینی بوشهری: مبغوض‏ترین افراد نزد خداوند متعال چه کسانی هستند؟1401/09/04

 

حضرت آیت الله حسینی بوشهری«دامت برکاته» استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم در ابتدای درس اخلاق  و تفسیر خود با بیان نکات اخلاقی فرمودند: قال مولینا و مقتدینا الإمام علی بن ابیطالب (ع): «إِنَّ مِنْ أَبْغَضِ‏ الرِّجَالِ‏ إِلَى اللَّهِ تَعَالَى لَعَبْداً وَكَلَهُ اللَّهُ إِلَى نَفْسِهِ جَائِراً عَنْ قَصْدِ السَّبِيلِ سَائِراً بِغَيْرِ دَلِيلٍ إِنْ دُعِيَ إِلَى حَرْثِ‏ الدُّنْيَا عَمِلَ وَ إِنْ دُعِيَ إِلَى حَرْثِ الْآخِرَةِ كَسِلَ»[1].

مولای متّقیان امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (ع) فرموده است که مبغوض‏ترين افراد نزد خدا بنده‏اى است كه خداوند او را به خود واگذاشته باشد، چنين كسى از راه راست بيرون رفته و بدون راهنما حركت مى كند، اگر به زراعت دنيايى بخوانندش در عمل مى‏كوشد و اگر به كشت و كار آخرت دعوتش كنند تنبلى مى‏كند.

انسان باید سعی کند که به ریسمان الهی چنگ بزند و رابطه‏اش با خدا هر روز صمیمی‏تر از قبل باشد تا مورد توجّه خداوند متعال قرار بگیرد و امداد الهی در در مشکلات شامل حالش شود. گاهی از اوقات کار به جایی می‏رسد که خداوند انسان را رها می‏کند کما اینکه ممکن است که بعضی وقتها کار به جایی برسد که پدر، فرزند خود را که از خانه فرار کرده است و خلاف مرتکب شده است، منکر می‏شود.

طبق کلام امام علی (ع) در روایت مذکور، مبغوض‏ترین انسان نزد خداوند متعال، کسی است که خداوند او را به حال خودش واگذاشته باشد. علی (ع) در این روایت سه مشخصه را برای افرادی که خداوند آنان را به خودشان واگذار کرده است، بیان فرموده است؛

اول، اینکه کسی که خداوند او را به حال خود رها کرده است، از راه راست منحرف می‏شود و راهنمایی ندارد.

دوم، اینکه اگر به سوی دنیا و تحصیل آن خوانده شود آن دعوت را می‏پذیرد و برای آن می‏کوشد.

سوم، اینکه اگر به آخرت و کوشش برای آخرت دعوتش کنند، سُستی و تنبلی می‏کند.

 



[1]. نهج البلاغة (للصبحي صالح)، ص149، خطبه103.

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Please publish modules in offcanvas position.