گزارشی از نشست اعضای جامعه مدرسین با تولیت مسجد مقدس جمکران1402/09/20

 

حضرت آیت‌الله حسینی بوشهری«دامت برکاته»، با تقدیر از تشکیل این جلسه گفتند: بنده به سهم خودم از میزبانی و دعوت کریمانه برادر با انگیزه، حجت الاسلام و المسلمین اجاق نژاد، صمیمانه تقدیر و تشکر می‌کنم.

 

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به پیشرفت‌های چشمگیر مسجد مقدس جمکران اظهار داشتند: مسجد جمکران امروز با آن روزها تفاوت روشنی دارد. در گذشته فقط یک اتاقک کوچکی وجود داشت. این پیشرفت‌ها میسر نشد مگر به همت عزیزانی که در اینجا توفیق خدمت داشتند.

 

تجربه نشان داده است که اگر عمران و آبادانی وجود داشته باشد، سیل مردم نیز به آنجا سرازیر می‌شود.

 

امام جمعه قم خاطر نشان کردند: قم امروز دو پایگاه عظیم حرم کریمه اهل بیت سلام الله علیها  و مسجد مقدس جمکران را در خود جای داده است که در جهان اسلام و حتی غیر از آن، شناخته شده‌اند.

 

ایشان در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشتند: در تقویم شیعه چند مناسبت مهم وجود دارد که دارای عظمت هستند. یکی بعثت نبی مکرم اسلام  صلی الله علیه و آله  است که رسالت ایشان جهانی است.

 

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه ادامه دادند: قله دوم، قله غدیر است. باید غدیر را پاس بداریم. همانگونه که بزرگان ما با آثار و روشن‌گری‌های خود، چهره غدیر را روشن نگاه داشتند.

 

عنصر سوم عاشوراء است. حقیقتا آنچه بعثت و غدیر دنبال می‌کرده، در عاشوراء تحقق یافته است. عاشوراء مروج و مبلغ هم غدیر و هم بعثت است.

 

ایشان مهدویت را چهارمین و آخرین عنصر عنوان کردند و بیان داشتند: اکنون در عصر غیبت کبری حضرت بقیه الله الاعظم  ارواحنا لتراب مقدمه الفداء  قرار داریم. پیامبر اکرم  صلی الله علیه و آله  می‌فرمایند «أفضلُ أعمالِ اُمّتی انتظارُ الفَرَجِ.» در این روایت، «انتظار» به عنوان یک عمل مورد اشاره واقع شده است.

 

استاد حوزه علمیه قم تصریح کردند: گام‌های خوبی در عرصه ترویج فرهنگ مهدویت با تشکیل رشته‌های تخصصی، همایش‌ها و امثال آن برداشته شده است.

 

زمانی که حضرت بقیه الله الاعظم  ارواحنا لتراب مقدمه الفداء  ظهور کنند، نتیجه بعثت، غدیر و عاشوراء محقق خواهد شد و آیه شریفه «هُوَ ٱلَّذِی أَرسَلَ رَسُولَهُۥ بالهُدَی وَ دِینِ ٱلحَقِّ لِیُظهِرَهُۥ عَلَی ٱلدِّینِ کُلِّهِۦ وَلَو کَرِهَ ٱلمُشرِکُون»، مطابق فرمایش معصومین، به وقوع خواهد پیوست.

 

نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری مسجد جمکران را دارای ظرفیت طلایی دانستند و اظهار داشتند: مسجد جمکران فرصتی طلایی است. هم در بُعد فرهنگی و هم تکریم زائرین. چرا که زائر در اینجا امام زمان را ملجأ و پناهگاه خود می‌داند و در شرایطی که جامعه دینی به خاطر غبار فتنه‌ها دچار تردید می‌شوند، اینجا محل مهمی است. هم مسجد و خانه خداست و هم منتسب به حضرت بقیة الله الاعظم.

 

ایشان ضمن تأکید بر لزوم توجه به مسائل فرهنگی گفتند: کارهای ارزشمندی صورت گرفته است ولی فضا برای کار همچنان وجود دارد. زائرین باید علاوه بر شور، با ره توشه مناسب فرهنگی به شهر و دیار خود بازگردند.

 

آیت الله حسینی بوشهری آشنایی با اهل بیت  علیهم السلام  را هدف نهایی در فعالیت‌های فرهنگی ارزیابی کردند و ابراز داشتند: کار فرهنگی ساز و کار می‌خواهد. بخش فرهنگی می‌تواند هم مربوط به داخل و هم مربوط به عرصه بین الملل باشد. اگر بتوانیم مردم را با اهل بیت  علیهم السلام  آشنا کنیم، مطابق فرمایش امام رضا  علیه السلام ، مردم از ایشان پیروی خواهند کرد. حضرت می‌فرمایند «رَحِمَ اَللَّهُ عَبْداً أَحْیَا أَمْرَنَا قُلْتُ کَیْفَ یُحْیِی أَمْرَکُمْ قَالَ یَتَعَلَّمُ عُلُومَنَا وَ یُعَلِّمُهَا اَلنَّاسَ فَإِنَّ اَلنَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ کَلاَمِنَا لاَتَّبَعُونَا.»

 

اگر به دنبال گسترش فرهنگ نورانی اهل بیت  علیهم السلام  هستیم، اینجا بهترین فرصت است؛ چرا که از اروپا، آفریقا، کشورهای همسایه و سراسر کشور، می‌آیند.

 

ایشان در پایان سخنان خود گفتند: ما خود را کنار شما می‌دانیم و این وظیفه ما به عنوان سربازان امام زمان (عج) است.

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Please publish modules in offcanvas position.