انتقاد از فضاسازی رسانه‌ای علیه دستاوردهای حوزه علمیه / نمایشگاهی از دستاوردهای حوزه برگزار شود1403/03/19

 

 

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ضمن انتقاد از تخریب‌های برخی فعالین فضای مجازی علیه دستاوردهای حوزه علمیه، تصریح کردند: حوزه علمیه‌ی امروز بالنده است و مانند گذشته نیست. باید نمایشگاهی از دستاوردهای حوزه بخصوص دستاوردهای پژوهشی که می‌تواند در عرصه‌های مختلف به عنوان مبنا قرار گیرند، برگزار شود.

 

حضرت آیت الله حسینی بوشهری«دامت برکاته» در دیدار گروه فقه پزشکی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)، شهادت شهدای خدمت را فاجعه‌ای بسیار غم انگیز توصیف کردند و یاد و نام امام خمینی (قدس سره ) و شهدای قیام پانزدهم خرداد را گرامی داشتند

 

گرچه امام خمینی در میان ما نیست، اما نام، آثار و برکات وجودی ایشان آن چنان شعاع پیدا کرده است که از مرزهای ایران عبور کرده تا جایی که امروز مخاطب پیام رهبر معظم انقلاب (مد ظله العالی) دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا و کشورهای اروپایی هستند.

 

مرکز فقهی ائمه اطهار که با پایه گذاری مرحوم آیت الله العظمی فاضل لنکرانی (رحمت الله علیه) تأسیس شد، امروزه با ورود به عرصه فقه معاصر منشأ خیرات و برکات پژوهشی و آموزشی فراوان شده است.

 

مرحوم آیت الله العظمی فاضل شاگرد برجسته مرحوم امام خمینی (قدس سره) بود و در تمام مراحل انقلاب در کنار ایشان قرار داشت و با آرمان، تفکر، نگاه و اندیشه‌های او آشنایی کامل داشت.

 

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه ضمن انتقاد از تخریب‌های برخی فعالین فضای مجازی علیه دستاوردهای حوزه علمیه، ابراز داشتند: حوزه علمیه‌ی امروز بالنده است و مانند گذشته نیست. باید نمایشگاهی از دستاوردهای حوزه بخصوص دستاوردهای پژوهشی که می‌تواند در عرصه‌های مختلف به عنوان مبنا قرار گیرند، برگزار شود.

 

ایشان در راستای انتقاد از فضا سازی رسانه‌ای علیه شورای عالی حوزه‌های علمیه ادامه دادند: حوزه علمیه مجموعه‌ای از عناصر تأثیرگذار در حوزه است و منحصر در شورای عالی و مدیریت حوزه نمی‌باشد. وظیفه شورای عالی حوزه‌های علمیه سیاست گذاری کلان و وظیفه مدیریت حوزه، سامان بخشیدن و پیشبرد کارها در عرصه اجرایی است.

 

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته در راستای احیای علوم حوزوی ادامه دادند: برخی از رشته‌ها و علوم حوزوی به مرور زمان به صورت کم‌رنگ مطرح شدند، ولی اکنون بسیاری از این علوم احیا شده‌اند، لذا حوزه امروز، حوزه جامعی است.

 

همه دستاوردهای حوزوی عمدتاً از فقه و اصول سرچشمه می‌گیرند و لازم است برجستگی فقه و اصول همچنان حفظ شود، اما سایر ویژگی‌های حوزه نیز باید مورد توجه جدی قرار گیرند.

 

نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری با تمجید از اهتمام مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) به فقه معاصر خاطرنشان کردند: این مرکز علاوه بر فقه سنتی در عرصه‌های جدید نیز ورود کرده است که می‌تواند پاسخگوی نیاز جامعه باشد.

 

ایشان ضمن اشاره به ظرفیت عظیم فقه و اصول افزودند: امروزه فضا برای ورود به عرصه‌های مختلف باز است، اما باید مراقبت کنیم تا به آن تفقه عمیق در مسائل و دانش‌های دینی بر اساس آیه شریفه «لِیَتَفَقَّهُوا فِی الدِّین» دست پیدا کنیم.

 

در ابتدای این جلسه، گزارشی از دستاوردها، برنامه‌ها، اقدامات، مشکلات و نیازهای گروه فقه پزشکی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) ارائه شد.

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Please publish modules in offcanvas position.