آیت الله حسینی بوشهری: پرهیز از هم‏نشینی، هم‏سخنی و رفاقت با پنج گروه1403/03/19

 

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم، حضرت آیت الله حسینی بوشهری«دامت برکاته» در حاشیه درس تفسیر خود با  بیان نکاتی اخلاقی فرمودند: روایت اول: عن مولینا و مقتدینا الإمام علی بن الحسین (ع) لِبَعْضِ بَنِيه‏: «يَا بُنَيَّ انْظُرْ خَمْسَةً فَلَا تُصَاحِبْهُمْ وَ لَا تُحَادِثْهُمْ وَ لَا تُرَافِقْهُمْ فِي طَرِيقٍ، فَقَالَ: يَا أَبَةِ مَنْ هُمْ؟  قَالَ (ع): «إِيَّاكَ وَ مُصَاحَبَةَ الْكَذَّابِ فَإِنَّهُ بِمَنْزِلَةِ السَّرَابِ يُقَرِّبُ لَكَ الْبَعِيدَ وَ يُبَعِّدُ لَكَ الْقَرِيبَ وَ إِيَّاكَ وَ مُصَاحَبَةَ الْفَاسِقِ فَإِنَّهُ بَايَعَكَ بِأُكْلَةٍ أَوْ أَقَلَّ مِنْ ذَلِكَ وَ إِيَّاكَ وَ مُصَاحَبَةَ الْبَخِيلِ فَإِنَّهُ يَخْذُلُكَ فِي مَالِهِ أَحْوَجَ مَا تَكُونُ إِلَيْهِ وَ إِيَّاكَ وَ مُصَاحَبَةَ الْأَحْمَقِ فَإِنَّهُ يُرِيدُ أَنْ يَنْفَعَكَ فَيَضُرُّكَ وَ إِيَّاكَ وَ مُصَاحَبَةَ الْقَاطِعِ لِرَحِمِهِ فَإِنِّي وَجَدْتُهُ مَلْعُوناً فِي كِتَابِ اللَّهِ‏»[1].

 

امام سجاد (ع) در روایت مذکور، به یکی از فرزندانش فرموده است که پسر جانم پنج كس را در نظر دار و با آنان همنشين و هم‏سخن مشو و در هيچ راهي آنان را همراهي مكن و با آنان رفیق نشو. گفت: پدر جانم، آنها كيانند؟ امام سجاد عليه السلام فرمود که مبادا با دروغگو و دروغ‏پرداز همنشين شوي كه او همچون سراب است که دور را نزديك و نزديك را به تو دور نشان می‏دهد، مبادا با فاسق نشست و برخاست نمايي كه تو را به لقمه‏اي يا به كمتر از آن بفروشد، مبادا با تنگ‏نظر مصاحبت كني كه به هنگام نيازمنديِ شديد تو به مال او، تو را واگذارد، مبادا با احمق رفاقت نمايي كه چون خواهد به تو سود رساند به زيان دچارت سازد، مبادا با كسي كه با خويشاوندانش قطع رابطه كرده است، رفت و آمد كني كه من او را در قرآن نفرين شده يافتم.

 

پرهیز از همنشینی، هم‏سخنی و رفاقت با پنج گروه

 

اول، پرهیز از همنشینی با دروغگو است. در عصر حاضر، رسانه‏های بیگانه در رأس دروغگویانِ عالَمِ هستی می‏باشند. انسان باید از همنشینی با دروغگو دوری کند چون دورغگو همانند سراب است که دور را نزدیک و نزدیک را دور نشان می‏دهد.

 

دوم، پرهیز از همنشینی با فاسق است. انسان فاسق، آدمی را به یک لقمه یا کمتر از آن می‏فروشد. انسانِ فاسق در بزنگاه‏ها که باید هوای رفیقش را داشته باشد، او را می‏فروشد.

 

سوم، پرهیز از همنشینی با بخیل است. انسان‏های بخیل یا در بخشیدن مال بُخل می‏ورزند یا اینکه ذاتاً تنگ‏نظرند و این تنگ‏نظری باعث می‏شود که در مسیر پیشرفتِ دیگران مانع ایجاد کنند. انسان بخیل، در اوج نیاز تو را رها می‏کند و از دستگیری کردن دریغ می‏ورزد.

 

چهارم، پرهیز از همنشینی با أحمق است. انسان احمق عوض اینکه به تو سود برساند، ضرر می‏رساند. دوستیِ آدم احمق همانند دوستیِ خاله خرسه است که فرقِ سود و زیان را نمی‏فهمد و از او جز زیان به تو نخواهد رسید.

 

پنجم، پرهیز از همنشینی با قاطعِ رَحِم است. یکی از صفاتِ مذمومی که انسان باید از آن دوری کند، قطعِ رَحِم است، انسان در عین حال که خودش باید از این صفت دوری کند باید از همنشینی با کسی که این صفت را دارد نیز دوری گزیند زیرا خداوند متعال در کتابش، قاطعِ رَحِم را نفرین کرده است. بنابراین، انسان باید صله رَحِم را به جای آورد و این گونه نباشد که به دیگران سفارش کند و خودش در عمل از قاطعانِ رَحِم باشد. خداوند متعال فرموده است: «يَأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفعَلُونَ* كَبُرَ مَقتًا عِندَ ٱللَّهِ أَن تَقُولُواْ مَا لَا تَفعَلُونَ»[2]؛ اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! چرا سخنى مى‏گوييد كه عمل نمى‏كنيد؟!* نزد خدا بسيار موجب خشم است كه سخنى بگوييد كه عمل نمى‏كنيد!

 

پس انسان باید توجه داشته باشد که دیگران را به چیزی سفارش کند که نخست خودش به آن عمل کرده باشد، نه اینکه خودش عاملِ به آنچه می‏گوید نباشد. فردای قیامت بعضی از افراد را که در دنیا بقیه را به کارهای خوب و دوری از بدی‏ها سفارش می‏کرده‏اند و خودشان به آنچه گفته‏اند عمل نکرده‏اند، نگه می‏دارند و سایر افرادی که سخنان او را عمل کرده‏اند، عبور می‏کنند و خیال می‏کنند که او را برای شفاعت و دست‏گیری از دیگران متوقّف کرده‏اند و نمی‏دانند که او را متوقّف کرده‏اند تا پاسخگو باشد. خداوند متعال فرموده است: «وَ قِفُوهُم إِنَّهُم مَّسئُولُونَ»[3]؛ آنها را نگهداريد كه بايد بازپرسى شوند!

 

روایت دوم: عن مولینا و مقتدینا الإمام الکاظم (ع): «إِيَّاكَ وَ مُخَالَطَةَ النَّاسِ وَ الْأُنْسَ بِهِمْ إِلَّا أَنْ تَجِدَ مِنْهُمْ عَاقِلًا وَ مَأْمُوناً فَآنِسْ بِهِ وَ اهْرُبْ مِنْ سَائِرِهِمْ كَهَرَبِكَ مِنَ السِّبَاعِ الضَّارِيَة»[4].

 

امام کاظم (ع) فرموده است: اى هشام! از در آميختن با مردمان بپرهيز، مگر در ميان آنان خردمندى و امینی بيابى كه اگر يافتى با او انس بگير و از ديگران بگريز، چنانكه از درندگان مى‏گريزى.

 

انسان باید در ارتباط خود با دیگران، اصل را بر این بگذارد که ارتباطاتش با دیگران زیاد نشود، بلکه باید گلچین کند و با کسانی ارتباط بگیرد که خردمند و امین باشند و در کنار آنها احساس امنیّت بکند ولی از سایر افراد فرار کند چنانکه از حیوان درنده می‏گریزد.

 

 

 

 

 

 

 



[1]. ابن شعبه حرانی، حسن‏بن علی، تحف العقول، ص279.

[2]. صف: 2 و 3.

[3]. صافات: 24.

[4]. ابن شعبه حرانی، حسن‏بن علی، تحف العقول، ص398.

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Please publish modules in offcanvas position.