خطبه های نمازجمعه مورخ 91/06/03

 

بسمه تعالی

مشروح خطبه‏ های نماز جمعه

حضرت آیت الله حسینی بوشهری

مورخ 91/06/03                                                     خطبه شماره 49

 

خطبه اول

أعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

«الحمدلله نحمده وَ نستعینه وَ نستغفره وَ نَستهدیه وَ نؤمنُ به و نَتوکلُ علیه و نعوذ بالله مِن شُرور انفُسنا و مِن سیئاتِ اعمالنا وَ نشهدُ ان لا اله الا الله وَحده لا شریکَ لَه وَ نُصلی و نُسلم علی حبیبه و نجیبه وَ خیرته فی خلقه حافظ سرِهِ وَ مُبلغ رسالاته بَشیر رحمته و نذیر نقمته سیدنا وَ نبینا حَبیب اله العالَمین اَبِی القاسِم مُحمَد وَ علی آلهِ الطیبینَ الطاهِرینَ المعصومینَ المکرمینَ الهداة المَهدیین وَ لَعن الدائم علی ائدائِهِم اَجمَعین مِن اَلان الی قیامِ یُوم الدین.

 اَلسلامُ عَلَیکَ یا حجةَ الله. السلام علیک یا بقیة الله فی ارضه و رحمة الله و برکاته».

عباد الله اوصیکم وَ نفسی بتقوی الله.

قالَ مولانا الامام الباقر علیه صلوة و السلام: «فَإِنَّهُ لَايَصِلُ إِلَى اللّهِ مِنْ أَعْمَالِ الْعِبَادِ إِلَّا مَا خَلَصَ مِنْهَا، وَ لَايَتَقَبَّلُ اللّٰهُ إِلَّا مِنَ الْمُتَّقِينَ».[1] بندگان خدا، خودم و شما را به تقوای الهی سفارش می‎کنم. وجود مقدس امام باقر در ضمن کلام بلندی به دو نکته‎ی کلیدی اشاره می‏کنند و آن دو نکته‏ی کلیدی عبارت از این است که اعمال بندگان خدا به خدا نمی‏رسد و به عبارت دیگر مورد قبولی درگاه پروردگار عالم قرار نمی‎گیرد مگر در سایه‏ی دو چیز، نمازمون، روزهایمان، حج ما، انفاق ما و کارهایی که رنگ عبادی دارد مورد رضایت حق تعالی قرار نمی‏گیرد مگر در سایه‏ی دو ویژگی که اگر این دو ویژگی را داشت مورد قبول است. ویژگی نخست اخلاص است و ویژگی دوم تقوی است. اگر عملی مخلصانه انجام بگیرد. عملی همراه با تقوی انجام بگیرد این عمل مورد رضایت پروردگار و مورد قبولی ذات کبریایی حق تعالی است .

در خطبه‎ اول برنامه ما این بوده که پیرامون سیره‏ نورانی پیامبر اکرم و اهل بیت عصمت و طهارت (ع) سخن می‎گفتیم. تا کنون بحث‎های مفصلی در این زمینه داشته‎ایم. امروز سرفصلی جدیدی را آغاز می‎کنیم و شاید چند خطبه در رابطه با این سر فصل بحث را دنبال کنم. آن  عبارت از این است که سیره‎ پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) در رابطه با ارائه‎ دین چگونه بوده است؟ با چه روشی و در چه قالبی دین را و محتوای دین را به مردم ارائه می‎دادند که برای جامعه جاذبه داشته است؟ امروز می‎دانید که دشمنان ما با شگردهای مختلف، با تبلیغات گوناگون، با ارائه‎ی فیلم‎های مختلف در این جهت تلاش می‎کنند که نسل جوان ما را از راه دین به راهی که خود آنها می‎خواهند منحرف کنند. سوال این است که پیامبر با چه ساز و کاری، اهل بیت با چه ساز و کاری قدرت جاذبه‎ دین و مسائل دین را بالا می‎بردند؟ که هر کس با پیامبر انس می‎گرفت و شیوه‏ پیغمبر را در تبلیغ دین خدا و در ارائه‎ مکتب ملاحظه می‏کرد شیفته می‎شد؟ برای او پرجاذبه بود. پیامبر اکرم (ص) مطلبی دارند. من از این مطلب بحث را دنبال می‏کنم. آن روزی که بنا شد معاذ بن جَبَل از طرف رسول گرامی اسلام روانه‎ سرزمین یمن بشود، پیغمبر در آنجا تعبیری دارد به معاذ و این نشان دهنده‎ دغدغه‏ پیغمبر (ص) است که ما دین را چگونه ارائه بدهیم؟ یا معاذ «بَشِّر وَ لا تُنَفِر یَسِّر وَ لا تُعَسِّر »[2] خیلی جالب است. یعنی اگر می‎خواهید جوان را جذب کنید به دین، اگر می‎خواهید مردم را به سمت دین دعوت کنید این چند فاکتور را در نظر بگیرید. فاکتور اول، پیام شما، پیام مژده، بشارت، تشویق باشد یعنی از در تشویق وارد بشوید. کسی که از مسیر دین جداست، مشوق‎ها را بالا ببرید تا ایجاد جاذبه کند. 2- «وَ لا تُنَفِر» حرکتی، کاری، عملی از تو سر نزند که مردم از دین گریزان شوند. موجب نفرت و دوری از دین بشود. مشوق‎ها را بالا ببر و زمینه‎های نفرت و گریز از دین کم کن. «یَسِّر وَ لا تُعَسِّر». آسان‎سازی را، آسان‎گیری را در زمینه‏ی با دین مطرح کن. دین آسان به جامعه منتقل کن. «وَ لا تُعَسِّر». دشواری و سختی را به عنوان پیام یک دین به جامعه منتقل نکن. این 4 فاکتور 4 فاکتور کلیدی است. پیام دین، پیام بشارت است، پیام دین پیام نفرت و بیزاری و دوری نیست. پیام دین پیام آسان‎گیری است. پیام دین دشوار نشان دادن دین در میان جامعه نیست. خوب این خیلی الگوی بسیار زیبایی است. این که می‎بینید دور پیغمبر جمع می‎شوند. در جریان فتح مکه ابوسفیان ناظر آن صحنه است که پیغمبر در حال وضو گرفتنه و مسلمانان دورادور او حلقه زدند. او در دل خوشحالی می‎کند که عجب مسلمانان قصد جان پیغمبر کردند، اما به ابوسفیان گفته می‎شود که نه این گونه نیست اینها دور و بر پیغمبر شده اند تا نگذارند قطرات آب وضوی پیامبر روی زمین بریزد و به عنوان تبرک قطرات آب وضوی پیغمبر را به سر وصورت بکشند. این جاذبه‎ پیغمبره. دینی را ارائه داده حامل پیام مکتبی است که طرفداران او، مریدان او، ارادتمندان او این چنین شیفته‎ پیغمبر شدند. مبلغان دین ما، اولیای ما، پدران ما، مادران و کسانی که به گونه‎ای دستی در رابطه با این مسائل دارند این گونه مسائل را باید تو جامعه مطرح کنند. دلیل مسئله هم روشنه. روح انسان‎ها لطیف است روح‏های لطیف تحمل فشار را ندارد. نمی‏شود با فشار روح را آزرده کرد و خیلی جالب است در روایات ما وارد شده و اساساً مورد توصیه‎ پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) قرار گرفته که اگر دیدید نماز نافله شما را خسته کرد، دیگر روح عبادت ندارید کوتاه کن. اگر بیدار شدن در شب خستگی درتان می‎آورد و زمینه‎ مسائل بعدی را از بین می‎برد، نه با خواب تدارک کن و جبران کن. یعنی دین ما دینی نیست که در سایه‎ عبادت تنفر در روح انسان ایجاد بشود. لذا من همین جا عرض بکنم مراسم مذهبی‎مان را، دست اندرکاران مسائل تبلیغی به گونه‎ایی اجرا کنند، دعای ندبه‎مان، دعای کمیل‏مان، دعای توسل‏مان، یا مسائل دیگر که برای جوان ما جاذبه ایجاد کند، احساس خستگی نکند. چند ساعت ما جوان را، پیرمرد را، زن را، بچه را در یک محیط نگه نداریم تحت عنوان اینکه می‎خواهیم مراسم دینی برقرار کنیم. فضا را آن چنان تلطیف و بانشاط کنیم که این جوان ما با رغبت در جلسات و مراسم بعد شرکت کند. وگرنه می‎گوید من اهل این معانی نیستم. من یک نمونه در رابطه با پیغمبر(ص) براتون بگم. یکی از اصحاب رسول گرامی اسلام (ص) آمد خدمت پیامبر به پیامبر عرض کرد که آقا من از روی عمد در نماز جماعت یا شرکت نمی‎کنم یا دیرتر می‎آیم چون به آن رکعات آخر برسم. گفتند، پیغمبر فرمودند: چرا؟ گفتند این امام جماعت ما آن چنان طولانی نماز می‏خواند که ما حوصله‎ نماز خواندن به این شکل نداریم. خوب دقت کنید، همین دینی که حساس است روی تمام مسائل ولی شرایطی را می‎خواهد ایجاد بکند که جاذبه داشته باشد. راوی می‎گوید من پیغمبر (ص) را با یک حالت عجیبی دیدم موقعی که این سخن را شنید. با ناراحتی که تا به حال این ناراحتی را در پیغمبر (ص) ندیده بودم. آمد همه‎ اصحاب را جمع کرد این جمله را فرمود: «یا ایها الناس اُنَکُم منَفِرون فَمَن صلًی الناس فَلیُخَفِف فانَ فیهِم المریض وَالضَعیف و ذا الحاجه» شما مردم را دارید فراری می‎دهید. این صف جماعتی که مردم دارند شرکت می‎کنند آدم ضعیف درآن هست، آدم مریض در آن هست. کسانی که کار دارند، مشکل دارند درآن هست. دین خدا را این شکلی مطرح نکنید، پیاده نکنید. این سیره‎ی پیامبر و اهل بیت ماست. و در سیره‎ امیر المومنان علی علیه صلوة و السلام هم دقیقاً کلامی که مالک اشتر می‎گوید همین مسئله را مطرح می‎کند. «إِذَا قُمْتَ فِي صَلَاتِكَ لِلنَّاسِ فَلَا تَكُونَنَّ مُنَفِّراً وَ لَا مُضَيِّعاً فَإِنَّ فِي النَّاسِ مَنْ بِهِ الْعِلَّةُ وَ لَهُ الْحَاجَةُ»[3]. اگر خواستی نماز بخوانی دو شرط را رعایت کن: یک) کار تو موجب نفرت نشود، یعنی طولانی نکن. دو) این گونه هم نباشد که حالا خواستی ملاحظه کنی به واجبات نماز هم نپردازی، نه مُضیع باش، نه منفر. نه تنفر ایجاد بکن نه حق نماز را ضایع کن. هم حق نماز را به جا بیاور و هم ایجاد تنفر نکن و جالب اینجاست که پیامبر هم بر همین اساس و بر همین مشی. من یک روایتی دیدم. این روایت خیلی جالبه. راوی می‎گوید: پیغمبر این گونه بود، خیلی جالب است! «وَ اِن کانَ لِیَسمَعُ بُکاءَ الصبی فَیُخَفِف مَخافَةَ تفتَ نعمُه» پیغمبر موقعی که مشغول نماز بود زنها آمده بوند مثلاً اقتدا کنند به پیامبر، بچه گریه می‎کرد پیامبر نمازش را کوتاه می‏کرد تا مادر به خاطر عاطفه‎ نسبت به فرزند دچار ناراحتی نشود. یعنی نماز زودتر تمام بشود و بتواند بچه را زودتر در آغوش بگیرد. این شیوه‎ پیغمبر (ص) و مشی پیغمبر (ص) و روش پیغمبر (ص) بوده است. ان شاء الله امیدواریم بر همین اساس برنامه‎هایمان را تنظیم کنیم و زمینه جاذبه را بتوانیم ایجاد کنیم.

دعای پایانی خطبه اول

«ان الله یامُرُ بالعَدلِ وَ الاِحسان وَ ایتاءِ بالقُربی وَ ینهی عَنِ الفَحشاء وَ المُنکَر وَ البغی یَعظکُم لعلَکُم تَذَکَرون».

پروردگارا ما را با معارف دین آشنا بگردان. پروردگارا در فرج آقایمان تعجیل بفرما. پروردگارا به امام راحل‎مان روح و رضوان مرحمت فرما. پروردگارا رهبر عزیز و فرزانه‎ی انقلاب‎مان را برای حفظ این انقلاب طول عمر با برکت مرحمت فرما. به مراجع بزرگوارمان سلامت مرحمت فرما. به شهدای عزیزمان پروردگارا عزت در کنار پیامبر و اهل بیت مرحمت فرما. به جانبازانمان سلامت و عزت مرحمت فرما. به بانوانمان عفت و به جوانانمان غیرت عنایت فرما. پروردگارا به بیمارانمان شفا عنایت فرما. به حاجت‎مندانمان رفع گرفتاری مرحمت فرما. به زائران و مجاوران حسن عاقبت عنایت فرما.

«انّ احسن الحدیث و ابلغ موعظه کتابُ الله العزیز».

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

* قُل هَو الله احد *اللهُ الصَمَد *لَم یلِد وَ لَم یولد *وَ لَم یکن لَه کفواً اَحَد * صدق الله العلی العظیم.

 

 

خطبه دوم:

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

 «الحمد لله رب العالمین، بارئ الخلائق اجمعین، ثم الصّلوة والسلام علی سیدنا و نبینا حبیب إله العالمین ابالقاسم مُحمد و علی آله الطیبین الطاهرین، اللهم صل و سلم علی سیدنا امیر المؤمنین علی بن ابی طالبٍ علیه افضَلُ صلوة المسلین و علی فاطمة الزهرا سیدة نساء العالمین وَ علی الحسن و الحسین سیدی شباب اهل الجنه وَ علی، علی بن الحسین زینُ العابدین وَ علی محمد بن علی الباقر و علی جعفر بن محمد ابن الصادق و علی موسی بن جعفر الکاظم و علی علی بن موسی الرضا المرتضی و علی محمد بن علیٍ الجواد و علی علی بن محمد الهادی و علی الحسن بن علی العسکری و علی حجت القائم المَهدی ، حججک علی عبادک، و امناءک فی بلادک بهم نتولی و من اعدائهم، نتبرّاَ الی یوم القیامه» السلام علیک یا فاطمه یا بنت موسی بن جعفر اشفعی لنا فی الجنه فان لک عند الله شانا من الشان .

عباد الله اوصیکم وَ نفسی بتقوی الله.

قالَ الصادقُ علیه صلوةُ وَ السَّلام:« فِي رِسَالَتِهِ إِلَى أَصْحَابِهِ قَالَ: فَاتَّقُوا اللَّهَ وَ كُفُّوا أَلْسِنَتَكُمْ إِلَّا مِنْ خَيْرٍ»[4]. بندگان خدا، خودم و شما را به تقوای الهی سفارش می‎کنم.

کلام بلند امام صادق (ع) این است: بندگان خدا تقوی پیشه کنید، زبانتان را کنترل کنید مگر در جهت خیر. دوستانی هم در ماه رمضان و هم در بعد از ماه رمضان از من سوال کردند، چه کنیم که معنویت ماه رمضان باقی بماند؟ اولین جمعه بعد از ماه مبارک رمضان است. چه کنیم که این ویژگی باقی بماند؟ من نسخه ویژه‎ای ندارم و به دو سه جمله بسنده می‏کنم. در خانه اگر کس است یک حرف بس است. خب یاد گرفتیم در ماه رمضان، شب‏های قدری که گذشت یاد گرفتیم که گناه مانع آمرزش و توبه است. مواظب باشیم به گناه آلوده نشویم. این زبانی که امام صادق (ع) فرمود کنترل کنید منشأ خیلی از گناهان است، گرچه منشا خیلی از خوبی‏هاست. اگر می‎خواهید رابطه‎تان با ماره رمضان برقرار بشود، این روزه‎ای که پیوند شما را با خدا برقرار کرد بعد از ماه مبارک رمضان هم هر چند روز یک بار خودتان را به روزه گرفتن عادت دهید تا شما را در فضای رمضان قرار دهد. عرض نمی‎کنم هر روز روزه بگیرید ولی هر هفته‎ایی یک روز، دو هفته یک روز، مقید بشوید به روزه گرفتن. احساس آن فضای ماه رمضان می‎کنید. خوب بررسی کنید در ماه رمضان چه چیز برای شما جاذبه داشت و شما را سمت خدا برد؟ دعاها، تلاوت قرآن، انس با قرآن، توسل به اهل بیت، محبت به خانواده، صله‎ی رحم، تقید به نماز جماعت سه وقت، اینها را ترک نکنید. طبعاً رابطه‎ی شما با ماه رمضان که برقرار شد رابطه تان با خدا برقرار می‏شود. رابطه که برقرار شد آن فضای معنوی حاکم بر زندگی شما می‎شود. در بازار بودید می‏گفتید روزه ام به مشتری دروغ نگویم. حالا هم همان حال و هواست. آن روز هم بنا نبود از خوردن و آشامیدن پرهیز کنید، بنا بود تمام اعضای ما روزه‏دار باشد. تنها یک خوردن و آشامیدن را کنار بگذارید باز تمام اعضای ما اگر روزه دار شد غیبت نمی‎کنیم، دروغ نمی‏گوییم، آبروی کسی را نمی‎بریم، با حیثیت افراد بازی نمی‏کنیم. بنابراین هم امروز می‎شود فضای رمضانی داشت و هم فرداها. این را مراقبت کنیم.

نکته‏ دوم لازم می‎دانم از حضور مردم در ماه مبارک رمضان، نماز‎های جماعت، شب‎های قدر، روز قدس تشکر کنم. امسال حضور جوانان، حضور چشمگیری بود، آفرین بر این نسل انقلابی ما و جوانانی که به عشق انقلاب و اسلام در این گونه مراسم شرکت می‎کنند. گزارش‎ها از سراسر کشور امی‎د آفرین بود و من معتقدم جوانان ما قدر خودشان را بدانند. قدر این نظام را که این فضا را برایشان ایجاد کرده برای رابطه با خدا بدانند. دشمنان ما هم این صحنه‎ها را می‎بینند که عقب‎نشینی می‎کنند. این صحنه‏ها را می‏بینند که هر چه توطئه می‎کنند توطئه‏هایشان به سنگ می‎خورد، به خاطر این حضور چشم‏گیر شماست. اینها می‎خواستند در رابطه با روز قدس مردم دچار غفلت بشوند و نیایند. قبله‎ اول مسلمانان فراموش بشود. فلسطین فراموش بشود. ولی این حضور آگاهانه و شجاعانه و از سر مسئولیت دشمن را و توطئه‎های دشمن را ناکام گذاشت.

تسلیت عرض می‏کنم مناسبت روز هشتم ماه شوال، سالروز تخریب قبور ائمه‎ بقیع (ع) را. دو بار قبور ائمه‎ بقیع در تاریخ مورد تخریب قرار گرفته. قبور همه صالحان و همه‎ی پاکان و اگر اینها از فضای عمومی جامعه اسلامی نمی‎ترسیدند امروز قبر رسول الله را نیز با خاک یکسان کرده بودند، تردید نکنید. آنها در این جهت تردیدی ندارند. فضای عمومی به آنها چنین اجازه‏ای را نداده است. با آن فکر غلط، برداشت غلط از اسلام دست به چنین اقداماتی زدند. گویا قرار بر این است که امامان شیعه و شیعه مظلوم باشند و این فریاد مظلومیتشان ان شاء الله حرکتی ایجاد کند که دشمن هیچ موقع چنین فکری را نخواهد کرد.

چند نکته می‎خواهم اشاره کنم. یکی زلزله آذربایجان شرقی است. درود می‎فرستم به مردم قهرمان آذربایجان. همان ساعت‏های اولیه و روزهای اولیه آن چنان حضور پیدا کردند که زلزله زدگان احساس تنهایی نکردند. شاید در بقیه‎ی مناطق کشور خبری نبود، اما حضور قوی خود مردم آنچه در توان داشتند ریختند و گزارش‎ها می‎گوید خیلی سریع اقدامات اولیه انجام شد. اما این کافی نیست. فصل سرما نزدیک است. رهبر فرزانه انقلابمان با مردم زلزله زده تاکید کردند مسئله ساخت و ساز برای این مردم، مقاوم سازی، حل مشکل مردم از این جهت. من به شما مردم قم تبریک می‏گویم. هلال احمر قم مثل هلال احمر سایر کشور حضور جدی دارد. همین یکی دو روز قبل از آنجا با من تماس داشتند سلام رساندند به شما مردم و من هم وظیفه می‎دانم که سلام شما را به آنها برسانم که دلگرم بمانند که ان شاء الله مورد پشتیبانی شما قرار خواهند گرفت. از رهبر عزیزمان تشکر می‏کنیم. از مراجع بزرگوار تقلید با پیام‏هایی که دادند و کمک‏هایی که کردند تشکر می‏کنیم، از خیرین تشکر می‏کنیم و مردم عزیز آن منطقه بدانند که ملت عزیز ایران حقیقتاً عزادار شد. و ما خودمان را در غم شما شریک می‎دانیم.

در هفته‏ی دولت قرار داریم. سالگرد شهادت شهید رجایی است. سالگرد شهادت شهید دکتر باهنر است. انسان‎های مخلصی که جانشان را در طبق اخلاص گذاشتند. دیروز هیئت دولت دیداری با مقام معظم رهبری داشتند به نکات بسیار کلیدی رهبری اشاره کردند و من هم کوتاه به آن اشاره می‏کنم. دولت فرصتی دارد برای گزارش. امروز استاندار محترم گزارشی ارائه دادند. نمایشگاهی گویا ترتیب داده شده برای ارائه گزارش مربوط به نظام. ولی دولت هم باید خودش را ارزیابی کند و هم مردم و دیگران کار دولت را ارزیابی کنند. نقاط قوت را ببینند، نقاط ضعف را ببینند. منصفانه قضاوت کنند. به دور از هر گونه حب و بغض. امروز دشمن تمام تلاشش را بسیج کرده که ما را وادار به عقب نشینی کند، ولی کور خوانده است. این ملت در می‎دان هستند. روز قدس نشان دادند و بعد از این هم نشان خواهند داد. دشمن از پیشرفت کشور ما عصبانی است. از پیشرفت کشور در عرصه علم و فن‎آوری عصبانی است. ما انتظار داریم دولت در همین شرایط سخت هم حرکت پیشرفت کشور را متوقف نکند. این مردم همراه‏ هستند و ما ان شاء الله این راه پرفراز و نشیب را ادامه خواهیم داد تا کوری چشم دشمنان را مشاهده خواهیم کرد.

رهبری راجع به اقتصاد مقاومتی نکته‏ای فرمودند و به لوازمی اشاره کردند. دولت مردان ما خوب دقت کنند. اقتصاد مقاومتی ارکانی دارد. یک) باید مردم را در رابطه با مسائل اقتصادی به صحنه بیاوریم. از فکرمردم و سرمایه‏ی مردم در جهت اقتصاد مقاومتی باید استفاده کرد. اصل 44 جدی گرفته شود. از تولید ملی حمایت بشود و دولت باید در این جهت پیشکسوت باشد. انتظار نداشته باشد دولت مردم از تولید ملی حمایت کنند ولی خود او از تولید ملی حمایت نکند. بها دادن به اقتصاد دانش بنیان. چون علم و فن آوری وقتی به آن بها داده شد ثروت آور است. این را دولت باید رویش تکیه کند.

 مسئله آخری که می‏خواهم به آن اشاره کنم و کوتاه کنم بحث اجلاس غیر متعهدهاست. شاید هم یک اشاره کوتاهی به مسئله سوریه و بحرین داشته باشم. اجلاس غیر متعهدها از روز پنجم شهریور شروع می‎شود چند روز ادامه دارد. رویداد بسیار بزرگی است. 120 کشور عضو اجلاس غیر متعهدها هستند. 150 هیئت شرکت می کنند. ممکن است دوستان به من بگویند که آقا چرا به اینها می‏گویند غیر متعهد؟ ما معمولاً متعهدین را قبول داریم! اینها چرا غیر متعهداند؟ غیر متعهد بودن اینها در مقابل بلوک شرق و غرب است. یعنی نه تعهدی به شرق دارند، نه تعهدی به غرب. که غیر متعهد بودن عین تعهد است. اینها در جهان دو قطبی و در جریان جنگ سرد کشورهایی مثل هند، جواهر لعل نهرو، کشور اندونزی، کشور مصر، جمال عبدالناصر، سوکارنو، از اندونزی اینها این اندیشه در ذهن شان آمد و بعد هم سال به سال افزایش پیدا کرد که ما نه تسلیم شرق باشیم و نه تسلیم غرب. البته متاسفانه غیر متعهدها اعضایش 120 عضو است اما آن ساز و کار غیر متعهدی را ما کم می‏بینیم. انتظار این هست حالا که مسئولیت با جمهوری اسلامی است و پیام جمهوری اسلامی هم به دنیا روشن است، یک تجدید نظر جدی در رابطه با مسئله‏ی جنبش غیر متعهدها ایجاد بشود که دنیا بداند جنبش غیر متعهد تسلیم ابرقدرتها نیست. اگر از عدالت سخن می‏گوید باید دفاع کند. اگر از مقابله با تروریست صحبت می‎کند باید جدی پای کار بماند. اگر در مقابله با نسل کشی بیانیه صادر می‎کند باید پای کار بماند. ان شاء الله امی‎دواریم که این اجلاسیه، اجلاسیه‏ای باشد که تمام ملت های مستضعف دنیا به آن امی‎د ببندند و جمهوری اسلامی هم بتواند نقش کلیدی ایفا بکند. این ابر قدرتهایی که می گویند ایران منزوی شده ان شاء الله تا چند روز دیگر شاهد باشند سیل ورود کاروانهای مختلف از کشورهای مختلف. ایران منزوی است یا شما منزوی هستید که هر چه به رییس سازمان ملل اصرار کردید، هر چه به روسای بعضی از کشورها اصرار کردید که ایران نروید گفتند که ما گوشمان بدهکار شما نیست. جنبش غیر متعهدها آن هم در ایران جایگاه اصلی خود را کرده و ما شرکت می‏کنیم. 

یک نکته هم راجع به سوریه بگویم. در اخبار شنیدید که ارتش سوریه در مقابل حملات تروریست‎ها از خودش مقاومت جدی نشان داده است خیلی دنیای عجیبی است! دم از دموکراسی می‎زنند. دم از حقوق بشر می‏زنند عواملشان را، مزدورانشان را بسیج می‏کنند از ملیت‏های مختلف که وضع یک کشور را به هم بریزند. ان شاء الله امی‎دواریم با دعاهای مخلصانه‏ی شما، اگر قضایای جنگ سی و سه روزه‏ی لبنان را پشت سر گذاشتیم. جنگ بیست و دو روزه‏ غزه را پشت سر گذاشتیم این هم در تاریخ مقاومت ملت ها ثبت شود که سوریه هم مقاومت کرد تا دشمن را ناکام گذاشت. ملت مظلوم بحرین هم چنان در صحنه هستند. راهپیمایی روز قدسشان شکوه خاصی داشت ولی متاسفانه این دنیای کفر دنیای نامردمی‏ها بحرین و انقلاب بحرین را بایکوت خبری کردند. اما حقیقت‏ها پنهان نمی‎ماند. ما به ملت رشید بحرین از این تریبون نماز جمعه پیام می دهیم پیروزی با شماست و ان شاء الله روزی شما پیروزی را در آغوش خواهید گرفت.

دعای پایانی خطبه دوم

«اللهم الغفر للمونین وَ المومنات وَ المسلمین وَ المسلمات الاحیاءَ منهم وَ الاموات تابعِِ اللهمَ بینَنا وَ بَینَهُم بالخیرات. ربنا آتنا فی الدنیا حسنه و فی الاخرة الحسنه وقنا عذاب النار».

پروردگارا در فرج مولایمان تعجیل بفرما. توطئه‎های دشمنان را به خودشان برگردان. روح بلند رهبر فقیدمان عالی است اعلی بگردان. به سکاندار عزیز انقلاب مان، رهبر فرزانه انقلاب عزت بیشتر مرحمت بفرما. به خدمتگزاران نظام جمهوری اسلامی توفیق مرحمت بفرما. پروردگارا جوانانمان را با دین و مکتب آشنا بگردان.

«ان احسن الحدیث و ابلغ الموعظه کتابُ الله العزیز» .

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ ﴿1﴾

مَلِكِ النَّاسِ ﴿2﴾

إِلٰهِ النَّاسِ ﴿3﴾

مِنْ شَرِّ الْوَسْوَاسِ الْخَنَّاسِ ﴿4﴾

الَّذِي يُوَسْوِسُ فِي صُدُورِ النَّاسِ ﴿5﴾

مِنَ الْجِنَّةِ وَ النَّاسِ ﴿6﴾

 

 



[1] . كلينى، ابو جعفر، محمد بن يعقوب، الكافي (ط - دار الحديث)، ج‌6، ص: 469

[2] . سیره ابن هشام،ج 4/ص‏237

[3] . نهج البلاغه/379

[4] . عاملى، حرّ، محمد بن حسن، وسائل الشيعة ج‌12، ص: 196

دیدگاه‌ها   

رخداد غدیر
#4 رخداد غدیر 1394-07-11 12:02
رخداد غدیر در ذى‏الحجه سال دهم هجرى، تنها یک حادثه تاریخى نیست؛
غدیر، تنها نام یک سرزمین نیست، یک تفکر است؛
نشانه‏اى است از تداوم خط نبوت؛
چشمه‏اى است که تا پایان هستى مى‏جوشد؛
غدیر، روز اکمال دین، اتمام نعمت و موجب خشنودى خداست؛
روز بزرگ، روز گشایش و روز تکامل است؛
غدیر، نه تاریخ است، نه جغرافیا و نه روایت، بلکه ولایت است؛
پیشوند غدیر، رسالت است و پسوند آن، ولایت و امامت.
نقل قول کردن
بخشایش
#3 بخشایش 1394-07-11 08:25
عید سعید غدیر بر شما هم مبارکباد و صبر بر خانواده شهدای منا
نقل قول کردن
صالحین
#2 صالحین 1394-07-10 17:38
از ولایت عهدی حیدر، خدا تاج شرف
بار دیگر بر سر زهرای اطهر می زند
در حریم ناز و عصمت زین همایون افتخار
فاطمه لبخند بر سیمای شوهر می زند
عید غدیر خم مبارک باد
نقل قول کردن
غدیر
#1 غدیر 1394-07-10 09:02
اَلْحَمدُ لِلهِ الَّذِي جعلنا منَ المُتَمَسِّكينَ بِوِلاية اميرِ المُومِنين.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Please publish modules in offcanvas position.