عوامل ماندگاری قیام عاشورا 95/07/18

http://www.bushehri.net/images/zzz/5/zws/photo_2016-10-08_18-52-11.jpgعضو هیئت رئیسه خبرگان رهبری  فرمودند: برخی از پژوهشگران غربی در پی آن برآمدند که راز ماندگاری این نهضت را کشف کنند، آن ها در نهایت به این نتیجه رسیدند که دو عنصر در زندگی شیعه وجود دارد که رمز ماندگاری و آرمان گرایی آن هاست، عاشورا و مهدویت

حضرت آيت الله سيد هاشم حسيني بوشهري «دامت برکاته» ، پیش ازظهر در جمع عزاداران اصفهانی، در سخنانی پیرامون رمز ماندگاری قیام امام حسین (ع)، ابتدا به بررسی این قیام پرداختند و اظهار کردند: در طول تاریخ شاهد انقلاب ها و قیام های فراوانی بوده ایم، هر انقلابی سه ویژگی دارد، تولد، اوج و فرود. تولد نقطه آغاز و شکل گیری آن انقلاب است، اوج یک انقلاب و قیام زمانی است که هر جا سخن از آن است، اما زمانی هم می رسد که نهضت دچار چالش های فراوانی می شود، زیرا هر چه لازم بوده، مطرح شده و دیگر سخنی برای بیان وجود ندارد و به فراموشی سپرده می شود.

ایشان با بیان ابن که قیام ابا عبدالله(ع) به خاطر ماهیت الهی آن همیشه در اوج است و فرودی ندارد، یکی از علت های جوشش و آرمان گرایی شیعه را به اذعان غربی ها، مهدویت و عاشورا دانستند و افزودند: برخی از پژوهشگران غربی در پی آن برآمدند که راز ماندگاری این نهضت را کشف کنند، آن ها در نهایت به این نتیجه رسیدند که دو عنصر در زندگی شیعه وجود دارد که رمز ماندگاری و آرمان گرایی آن هاست، عاشورا و مهدویت. رئیس اسبق سازمان جاسوسی آمریکا شعبه ای در این سازمان به نام شیعه شناسی تشکیل داد و به تحقیق پرداخت و به این نتیجه رسید که علت اقتدار شیعه در رهبریت مرجعیت شیعه و محرم و عاشوراست.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری اما در ادامه علت اصلی ماندگاری نهضت اباعبدالله (ع) را بررسی کردند و فرمودند: خداوند در قرآن می فرماید عده ای می خواهند نور خدا را خاموش کنند، اما خدای متعال هر لحظه نورش را کامل می کند هر چند به مذاق مشرکان خوش نیاید، حال ارتباط این آیه با قیام امام (ع) چیست؟ در زیارت نیمه شعبان به امام خطاب می کنیم که تو نور خداوند هستی، آیه هم میفرماید کسانی که می خواهند نور خدا را خاموش کنند، دچار اشتباه می شوند و خداوند نور خودش را حفظ و کامل می کند تا مردم همیشه به یاد مظلوم بوده و ظالم را لعن کنند.

آیت الله حسینی بوشهری، عدالت طلبی امام حسین(ع) را یکی از عوامل دوام عاشورا عنوان کردند و ادامه دادند: عامل دیگر ماندگاری این قیام عدالت طلبی و ظلم ستیزی حسین بن علی (ع) است. قرآن در جایی تشبیهی در ارتباط با حق و باطل بیان می کند، به این صورت که حق را مانند آب و باطل را هم چون کف روی آن می داند و می گوید حقی که سود رسان است می ماند، اما کف روی آب که حقیقتا باطل است از بین می رود.

ایشان در بخشی دیگر از سخنان خود بیان کردند: عاشورا مصداق عمل صالح است، علامه طباطبایی می گوید در قرآن مصادیق متعددی برای عمل صالح بیان شده، عمل صالح آن عملی است که با قصد قربت انجام شود و پایه های اعتقادی انسان را تقویت کند، آنچه در عاشورا اتفاق افتاد چیزی جز قصد قربت نبود.

کربلا اوج اخلاص بود، ما سه کلاس اخلاص داریم و امام حسین (ع) در اوج کلاس اخلاص است، گاهی انسان کاری انجام می دهد و با خدا معامله می کند، برای مثال انسان جانش را می دهد و در مقابل بهشت نصیبش می شود، گاهی رابطه، معامله ای نیست، بلکه بخشش است، خداوند به حضرت موسی (ع) می فرماید آیا می توانی خضوع قلبت را، خضوع دلت را و اشک چشمت را به من ببخشی؟ این ارتباط یک طرفه است، کلاس سوم اخلاص، بذل است، تفاوت بخشش و بذل این است که هنگام هبه و بخشش گاهی در ذهن انسان به فکر می افتد که چیزی که هبه کردم باارزش بوده، اما وقتی انسان چیزی را بذل می کند به این فکر نمی کند، امام(ع) تمام دارایی اش را برای خداوند بذل کرد و موجب زنده ماندن یاد عاشورا شد.

دیدگاه‌ها   

نهادی
#1 نهادی 1395-01-28 16:24
ای پادشه خوبان داد از غم تنهایی
دل بی تو به جان آمد
وقتست که باز آیی
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Please publish modules in offcanvas position.