غدیر تداوم رسالت است/ قومی که صفاتشان در قرآن آمده است95/07/01

http://www.bushehri.net/images/1000/1245/10/2323/thumb2_324213.jpgامام جمعه قم طی سخنانی در جشن عید غدیر که در مهدیه تهران برگزار شد فرمودند: حادثه ای که در غدیر اتفاق افتاد عملا حادثه ای است که نعمت ولایت به مردم اهدا شده است.

حضرت آيت الله سيد هاشم حسيني بوشهري «دامت برکاته» افزودند: پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) مطرح می کنند و می‎فرمایند: روز غدیر برترین اعیاد امت من است. شخصی خدمت امام صادق (علیه السلام) می رسد و عرض می کند: جانم به فدای شما، آیا عیدی غیر از این اعیاد (عید فطر، عید قربان، روز جمعه که به عنوان عید مسلمین است و روز عرفه) و بالاتر از این اعیاد هست یا خیر؟ امام صادق (علیه السلام) می فرماید: بله بالاتر از این اعیاد داریم و برترین، بزرگ ترین و با نشاط ترین آنها از نظر جایگاه نزد خدای متعال روزی است که خدای متعال دینش را کامل کرد.

آن شخص از حضرت پرسید: آیا ما در این روز وظیفه ای داریم؟ حضرت می فرماید: بله! وظیفه شما عبادت، ستایش و شکر نعمت پروردگار، روزه داری و اطعام است. در بعضی روایات فرموده اند خوشا به حال کسانی که در روز عید غدیر اطعام می کنند و می فرماید: اگر کسی یک برادر را در روز غدیر اطعام کند گویی هزاران هزار از انبیاء، صلحا و اولیای خدا اطعام کرده است.

مساله غدیر تداوم رسالت است. متاسفانه بعد از حدود 70 روز که پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) مساله غدیر ار مطرح کردند، به فراموشی سپرده شد. از علامه امینی پرسیدند چرا این قدر عاشورا را بزرگ می کنید؟ ایشان پاسخ داد یک اشتباهی درباره غدیر انجام دادیم که نمی خواهیم درباره عاشورا تکرار شود.

خداوند به پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) فرمود: «يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ» 3؛ این آیه نشان می دهد این دستور الهی قبلا به حضرت ابلاغ شده بود اما آن زمان واجب هنوز فرا نرسیده بود که حضرت آن را به مردم ابلاغ کنند. لذا حضرت در آن سرزمین قرار گرفتند که هوا به شدت گرم بود. در ادامه آیه خداوند می فرماید: رسالت منهای ولایت مساوی است با رسالت منهای رسالت! یعنی اگر این پیام را به مردم ابلاغ نکنی گویا زحمات 23 ساله ات در راه رسالت به هدر رفته است.

چه پیام مهمی بوده که اگر حضرت آن را انجام نمی دادند گویا رسالت را به درستی انجام نداده اند. ممکن بود بعد از ابلاغ مساله ولایت حضرت از ناحیه مردم مورد آسیب قرار بگیرند لذا بعد از آن خداوند می فرماید: «وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ» 4؛ تضمین می دهم که تو را حفظ کنم از کسانی که بخواهند به تو آسیب برسانند.

لذا پیامبر (صلی الله علیه و آله) همه را جمع کردند و فرمودند: آیا من از شما اولی تر نیستم؟ همه جمعیت تایید کردند و گفتند بله. حضرت در ادامه دست علی ابن ابی طالب (علیه السلام) را گرفت و بلند کرد و فرمود: هر کس من مولای او هستم یعنی جنبه ولایت به او دارم از این به بعد علی ابن ابی طالب (علیه السلام) مولای او محسوب می شود. هر کس ولایت او را بپذیرد او را نصرت و یاری کن و هر کس با او دشمنی می کند تو هم با او دشمنی کن.

بعد از آن همه به امیرالمومنین (علیه السلام) تبریک گفتند و این آیه نازل شد: «الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ دِينًا» 5 ؛ امروز که مساله ولایت تمام شد و امیرالمومنین (علیه السلام) به عنوان جانشین پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله) معرفی شد، کفار از اینکه نمی توانستند به اسلام دست یازی کنند نا امید شدند. چون کفار با خودشان برنامه ریزی کرده بودند که حضرت (ص)، فرزند پسر ندارد و به صورت رسمی کسی را به عنوان جانشین معین نکرده بودند هر چند در مناسبت های مختلف به حضرت اشاره داشتند، می توانند بعد از وفات حضرت به اسلام حمله کنند و در تمام دنیا بنیان اسلام را بر هم ریزند.

آیت الله حسینی بوشهری ادامه دادند: خداوند در همان آیه فرموده است: از کفار نترسید بلکه از من بترسید؛ چون اگر قدر رهبری و پیشوای امت اسلامی را نفهمیدید و در مقابل او ایستادید و کفران نعمت کردید ممکن است این نعمت را در اختیار دیگران قرار دهم. اگر از این دین فاصله بگیرید افرادی را جایگزین شما می کنم که : «بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَ يُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَي الْمُؤْمِنينَ أَعِزَّةٍ عَلَي الْکافِرينَ يُجاهِدُونَ في‏ سَبيلِ اللَّهِ وَ لا يَخافُونَ لَوْمَةَ لائِمٍ ذلِکَ فَضْلُ اللَّهِ يُؤْتيهِ مَنْ يَشاءُ» 6 ؛ یعنی خدا به جای شما جمعیت ناسپاس کسانی را قرار می دهد که آنها خدا را دوست دارند و خدا هم آنان را دوست دارند در مقابل مومنان فروتنانه برخورد می کنند و در مقابل کافران می ایستند، در راه خدا جهاد می کنند و از ملامت ملامت کنندگان نمی ترسند. شخصی از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) سوال کرد: منظور خدا از این جمعیت و قوم چیست که صفات آنها را آورده است؟ حضرت دست روی شانه سلمان گذاشت و فرمود: این افراد از قوم سلمان هستند یعنی ایرانی هستند.

اگر رابطه مردم با خدا، امدادهای غیبی خدا و مجاهدت مردم نبود در همان سال اول انقلاب، انقلاب از بین میرفت. 8 سال دفاع مقدس شوخی نیست، توطئه های دشمنان شوخی نیست. بعضی از مسئولان کشورهای دیگر که به کشور ما می آیند می گویند چطور جرات دارید در مقابل آمریکا حرف بزنید؟ شعار می دهید؛ راهپیمایی می کنید؛ اگر یکی از ناوهای آمریکایی در ساحل ما پهلو بگیرد دولت ما سقوط می کند!

انسانهایی که محبّ خدا هستند، سربندشان "یا مهدی" و "یا حسین" است کسانی که با مجاهدتشان اجازه ندادند بعد از 8 سال جنگ حتی یک وجب از خاک کشور به عراق داده شود. در جامعه اسلامی مومنان به یکدیگر احترام می کنند، با عاطفه و محبت و فروتنانه ارتباط برقرار می کنند، دست از جهاد بر نمی دارند چه جهاد اصغر و رویارویی با دشمن و چه جهاد اکبر که اخیرا مقام معظم رهبری هم به آن اشاره کرده اند. عده ای هم ما را ملامت می کنند اما مهم نیست ملت ما، اهل بیت (علیهم السلام) و مهدی صاحب الزمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) دارد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Please publish modules in offcanvas position.