لزوم اهتمام به اخلاق و سبک زندگی اسلامی95/05/31

http://bushehri.net/images/0bushehri/1780143.jpgعضو مجلس خبرگان رهبری فرمودند: گاهی دلیل اتفاق افتادن برخی مسائل و مشکلات این است که خود انسان پیش زمینه‌هایی را خراب کرده و موقعی که زمینه کار از بین رفته باشد دیگر نباید انتظاری برای انجام آن داشت.

حضرت آيت الله سيد هاشم حسيني بوشهري «دامت برکاته»  طی سخنانی در خصوص لزوم اهتمام به اخلاق و سبک زندگی اسلامی، اظهار داشتند: در روایتی از حضرت رسول اکرم(ص) داریم؛ چهار خصلت است که اگر کسی آن ها را داشته باشد منافق است، اگر فردی حتی یکی از این خصلت ها را داشته باشد به تناسب همان یک خصلت می‏توان گفت رگه‏هایی از نفاق در او وجود دارد.

معاون جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کردند: دروغ گویی، خلف وعده، حیله گری و نیرنگ ورزی در پیمان با دیگران و جدا شدن ازمرز عدالت در دشمنی و مخاصمه کردن چهار خصلتی هستند که نبی مکرم اسلام(ص) برای معرفی منافق به آن ها اشاره می کند.

آیت الله حسینی بوشهری با بیان این که انسان باید با دیگران برخورد کریمانه داشته باشد، عنوان داشتند: گاهی ممکن است انسان با شخص بی مقداری برخورد کند که بی جهت دشنام می دهد، باید از او گذشت و فکر کرد که منظور و مقصودش ما نیستیم.

ایشان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این کلام نورانی امام هادی(ع) که عامل رخداد بعضی از مسائل را رفتار و عمل خود انسان است، تصریح کردند: گاهی دلیل اتفاق افتادن برخی مسائل و مشکلات این است که خود انسان پیش زمینه‌هایی را خراب کرده و موقعی که زمینه کار از بین رفته باشد دیگر نباید انتظاری برای انجام آن داشت.

امام هادی(ع) به چند نکته کلیدی اشاره می کند و می فرماید:" اگر با کسی رفتار نیک نکرده‌ای از او انتظار صفا و محبت نداشته باش، او در سخت‌ترین شرایط زندگی شما با بی‌اعتنایی با شما برخورد می‌کند و در واقع این نتیجه عمل شماست.

انسان باید مراقب باشد با دیگران چه رفتاری داشته باشد تا دیگران هم متناسب با رفتار او، رفتار مناسب داشته باشند، با توجه به کلام امام هادی(ع) انسان از کسی که به او خیانت کرده نباید انتظار وفاداری داشته باشد.

ایشان در پایان یادآور شدند: انسان نباید در مورد کسی که نسبت به او سوء ظن پیدا کرده انتظار نصیحت و خیرخواهی داشته باشد، امام هادی(ع) نتیجه گیری می کند همانطور که قلب شما نسبت به کسی مخدوش شده طبعا همین ویژگی در قلب او وجود دارد، در روایت دیگری هم داریم که دل ها دل ها را هدایت می کنند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Please publish modules in offcanvas position.